Köyhän perheen lapsi, en päässyt laskettelemaan
Kommentit (657)
Vierailija kirjoitti:
Ihmellinen maa tämä Suomi, vanhemmat eivät enää osaa ja älyä kasvattaa lapsiaan. Varhaiskasvatuslaitoksissa taas prassailee mutama kasvatustieteen oppinut isolla palkalla ja kenelläkään ei ole aikaa ottaa lasta syliin. Lapset sidotaan varmuuden vuoksi päiviksi kiinni tuoleihin.
25-vuotta sitten oli ihania päiväkotihenkilöitä, joilla oli aikaa ja sydäntä olla lasten kanssa, olla läsnä.
Aikuiset ei voi sanoa enää mitään, koska lapsi menee koulukuraattorille ja tehdään lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs se kun taksi vie ja hakee lapset kouluun ilmaiseksi maaseudulla, jos koulumatka yli 5 km
Hakee ihan kaupungissakin.
Ei hae, paitsi jos erityisen tuen lapsi.
En tiedä Kuusamon kaupungin tilannetta mutta luulisin et siellä hakee...
Ympäri Suomen on maaseutua.
Viime talven 500 sähkölasku voi olla 3000, tukea saa 600. On siinä eläkeläisellä maksamista.
Nuoremmat asuu kerrostalossa vuokralla. Kaukolämpö.
Kuvissa näkyy mm . vallilan verhot, teinillä nenäkoru, värjätyt hiukset, äidillä älypuhelin... Noihin käytetty raha oli kustantanut monta 30e laskettelulippua!
Monesti näillä avautumisilla haetaan huomiota ilmaisten avustusten toivossa. Kertoikin monesta tuesta ja avustuksesta mitä ovat jo saaneet? Pelkkiä lapsilisiäkin tulee kk paljon, kun noin monta lasta?
Minä olen itse vaikka syömättä mutta lapset kyllä pääsee kerran vuodessa maksulliseen koulun juttuun esim siihen lasketteluun. Minä luovun omista että lapsella on kaikki mitä pitääkin. Meidän motto on: pärjätään omillamme, kyllä siihen keinot löytyy!
En osta minäkään kosmetiikkaa, käy ravintoloissa jne jne... ja olen pienituloinen.
Ehkä ihmisiä voisi opastaa järkevään kulutukseen ja suunnitteluun ja rahankäyttöön enemmän, kuin avustuksia hakemaan?
Itse en ilkeäisi julkisesti avautua, kuten nykyään on tapana. Pisti silmään heidän kertoma: Silloin nauroimme lapseni kanssa, että ”onneksi sinulla on kulunut takki, niin sitä ei ainakaan varasta kukaan.” (nauroivat kun toisen takki varastettu?)
t, äiti, jolla ei ole älypuhelinta, köyhästä lapsuudenkodista saadut opit mukana
"Lapselle voi kyllä sanoa, että mene leikkipuistoon, mutta ei se ole sama asia kuin parkour-harrastus."
Mitä helvettiä? Parkour on käsittääkseni harrastus joka ei maksa yhtään mitään. Vai pitäisikö päästä johonkin ylihinnoiteltuun parkourmestaan hyppimään vaikka koko harrastus on lähtöisin kaduilta.
Vierailija kirjoitti:
Viime talven 500 sähkölasku voi olla 3000, tukea saa 600. On siinä eläkeläisellä maksamista.
Nuoremmat asuu kerrostalossa vuokralla. Kaukolämpö.
Onneksi sai vain työkokeilua. Jos olisi saanut palkkatyötä niin olisi saattanut ostaa sähkölämmitteisen talon mikä olisi nyt ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen maailman tärkeintä työtä eli hoidan muiden lapsia päiväkodissa. Mieheni on töissä, ja minä olen nyt hoitovapaalla vauvan kanssa.🤣🤣🤣
Näitä juttuja kun lukee, tulee väkisinkin mieleen, että onko kyseisellä ihmisellä joku kehityksellinen häiriö. Tällaiset elävät jossain ihan omassa todellisuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuvissa näkyy mm . vallilan verhot, teinillä nenäkoru, värjätyt hiukset, äidillä älypuhelin... Noihin käytetty raha oli kustantanut monta 30e laskettelulippua!
Monesti näillä avautumisilla haetaan huomiota ilmaisten avustusten toivossa. Kertoikin monesta tuesta ja avustuksesta mitä ovat jo saaneet? Pelkkiä lapsilisiäkin tulee kk paljon, kun noin monta lasta?
Minä olen itse vaikka syömättä mutta lapset kyllä pääsee kerran vuodessa maksulliseen koulun juttuun esim siihen lasketteluun. Minä luovun omista että lapsella on kaikki mitä pitääkin. Meidän motto on: pärjätään omillamme, kyllä siihen keinot löytyy!
En osta minäkään kosmetiikkaa, käy ravintoloissa jne jne... ja olen pienituloinen.
Ehkä ihmisiä voisi opastaa järkevään kulutukseen ja suunnitteluun ja rahankäyttöön enemmän, kuin avustuksia hakemaan?
Itse en ilkeäisi julkisesti avautua, kuten nykyään on tapana. Pisti silmään heidän kertoma: Silloin nauroimme lapseni kanssa, että ”onneksi sinulla on kulunut takki, niin sitä ei ainakaan varasta kukaan.” (nauroivat kun toisen takki varastettu?)
t, äiti, jolla ei ole älypuhelinta, köyhästä lapsuudenkodista saadut opit mukana
No just, lapselle saattaa olla isovanhempi ostanut puhelimen.
Itsellä on tuttavan vanha puhelin ja tädiltä sain Marimekon verhot, siskolta vanhat talvikengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa eläkeläinen saa myös halvalla vuodeksi uimahallikortin vaikka eläke olisi 4000 netto.
Mulla on n. 1200 nettoeläke (ei muita tuloja) ja ilmeisesti saisin jonkinlaisen uimahallikortin ilmaiseksi mutta ei mulla ole aikaa uimahallissa käydä.
Työmarkkinatuki on 570 netto kuukaudessa ja kun olet sillä töissä niin saat lisäksi kulukorvauksen 9 euroa/työpäivä eli 700, jos tekee 20 päivää kuukaudessa töitä.
Eli tuo eläkeläinen saa 500 enemmän kuin työtön joka tekee 20 päivää kuukaudessa töitä.
On eläkeläisiä jotka saavat monin verroin enemmän eläkettä, enemmän kuin tuo eläkeläinen on tuskin koskaan työstänsä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tuttavan vanha puhelin ja tädiltä sain Marimekon verhot, siskolta vanhat talvikengät.
Verhot ei ole uusinta Marimekkoa vaan olen suvun jäteastia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verhot ei ole uusinta Marimekkoa vaan olen suvun jäteastia.
Minulla on sellaisetkin verhot mitkä on ompelijalla teetetty, ne on sukulaisen vanhat, en ole maksanut siis niistä mitään itse.
Oma äitini antoi vanhoja lakanoitaan.
Minulle kelpaa vanhat, jos ei ole luteita.
En päässyt minäkään, vaikka rahasta ei ollut pulaa, enkä osannut edes kaivata. Koulun liikuntapäivinä hiihtelin tai luistelin ja usein myös vapaa-ajalla löin sukset jalkaan ja hiihdin kotipihasta pururadalle ja siellä olevalle mäelle. Olen noussut laskenut sitä varmaan tuhansia kertoja.
Googlella löytyy muutama muukin juttu tästä äidistä. Pitääkö julkisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt isompana tiedostanut sen, että vanhempani eivät ole syyllisiä köyhyyteen. Kenen vika se sitten oli?
Tiedäthän miten suomalaisista tehdään nyt rutiköyhiä tarkoituksella? Ja kukaan ei tule pelastamaan tältä köyhtymiseltä...
Kaiken nyt meneillään olevan valtavan rahastuksen tekosyynä oli Ukrainan sota – sodan syytähän on että hinnat kohosivat väite - ja taas kaikki uskoivat sen tekaistun väitteen… sillä ei ollut mitään merkitystä että välittömästi sodan alettua kaikkialla maailmassa alettiin nostaa katteita valtavasti ja suuryritykset alkoivat tehdä valtavaa tulosta ja katteiden nostoille ei asetettu mitään rajoja missään… ja hallinto tukee tätä kaikkea... samalla käynnistyi köyhdyttämisen agenda ja tavallisia ihmisiä ajetaan köyhyyteen ja ulosottoihin… jokainen tajuaa tämän agendan…
Bonus- ja optiopalkkiot valtalailla konfiskoitava valtiolle ja katteiden käyttö tiukkaan syyniin ja jos käytetään muuhun kuin uuteen tuotantoon niin konfiskointi valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö niitä kalliita verhoja voisi myydä? Halvat kirpparilta tilalle, tai lahjoituksesta saadut?
Kun olin lapsi, elin köyhyydessä. Se tavallinen tarina, lama ja kaikki omaisuus meni kotia myöden. Vanhempien ero ja vanhemmilla pieni palkka tai työttömyysjaksoja. Toisen vanhemman alkoholisoituminen.
Minä en harrastanut mitään muuta maksullista kuin pianonsoitto. Kaverit perheineen kävi laskettelukeskuksissa ja ulkomailla. Minä en ikinä. Koulun laskettelupäivissä olin pulkkamäessä. Kaveri meni ratsastustunnille, minä pääsin mukaan vain katsomaan ja harjaamaan hevosia, koska rahaa ei ollut. Kävin kylällä hoitamassa hevosia ja sain siellä ratsastaa tai ajaa ravihevosilla. Luistimet oli liian pienet ja ikivanhat, jalkapohjaan painavat naulat piti luistimen sisältä naulata alas monta kertaa, kun ne jätti vertavuotavat haavat. Kaverilta sain lainaan vanhat kilpasukset, että pääsin koulussa hiihtämään. Reppu hajosi ja kirjat kulki muovipussissa, kaveri antoi oman vanhan reppunsa. Joku lahjoitti lastensa vaatteita.
Olen kiitollinen kaveriperheiden avusta ja siitä, että kukaan ei kiusannut köyhyydestä. Olen myös kiitollinen heille, joka antoi minun tulla hoitamaan hevosia. Olin varmasti rasite notkuessani kaikki päivät tallilla. Kaverien perheet ottivat minua myös mukaan mökille ja reissuihin joskus, vaikka me ei voitu ikinä tarjota mitään vastapalvelusta ja hekään ei varmasti rahassa uineet.
Olenko traumatisoitunut? En, köyhyys opetti minut pärjäämään ja käyttämään rahaa. Päätin, että omille lapsille haluan silti tarjota enemmän. Yritän joka viikko muistuttaa heille, että pitää olla kiitollinen siitä mitä on ja tarvittaessa auttaa toista, joka tarvii apua.
Köyhyyttä on aina ollut, samoin luokkaeroja. Kaikki ei lähde samalta viivalta aikuisuuteen. Ei tietenkään ole hauskaa jäädä paitsi kaikesta tekemisestä, mutta onko oikein, että sitten kukaan muukaan ei saa mitään hauskaa? Minä en ajatellut niin edes lapsena, vaikka olinkin se sivuun jätetty köyhä.
En tiedä mikä pointti näissä surullisissa tv tarinoissa on, sillä Suomi on ja on aina ollut täynnä köyhyydestä kärsiviä perheitä. Ainakin jos katsoo jouluapua ryhmiä tai vastaavia. Ketä tahansa voi koskettaa taloudellinen katastrofi, sitä rikastakin, sillä elämää ei voi ennustaa.
Mitään muuta ei voi ihminen tehdä kuin pyrkiä itse parempaan elämään, kaikki ei siinäkään onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä liikaa lapsia.
Lähihoitajan palkalla maksimissaan kaksi lasta niin ne lapset saa kunnollisen elämän mahdollisuudet.
Ihmisten elämät on niiiin erilaisia,vaikka ois lähihoitaja,saattaa joutua yksinhuoltajana maksamaan ne lastensa jutut tai sitten sattuu mukavat isovanhemmat,jotka mahdollistavat monta juttua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No , kai se täti, isovanhempi, serkun kaima jne voi sit jokainen antaa muutaman euron ja äiti jättää parit oluet ostamatta, niin lapsi pääsee,,,,
Itse en ilkeäisi julkisesti avautua, kuten nykyään on tapana. Pisti silmään heidän kertoma: Silloin nauroimme lapseni kanssa, että ”onneksi sinulla on kulunut takki, niin sitä ei ainakaan varasta kukaan.” (nauroivat kun toisen takki varastettu?)t, äiti, jolla ei ole älypuhelinta, köyhästä lapsuudenkodista saadut opit mukana
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuohon tilanteeseen on tehty lisää lapsia? Ainakin tämä 10kk nuorimmainen on tehty tilanteessa jossa on ollut selvää, että ei ole varaa kustantaa edes aiempien lasten elämää. En sano, että pitää jäädä lapsettomaksi mutta kun ei keskituloisillakaan ole varaa kuin max kahteen lapseen niin kummastuttaa, että näillä vähävaraisuuttaan itkevillä on aina poikkeuksetta ainakin neljä tai viisi lasta joista ainakin nuorimmat on tehty niin että raha- ja työtilanne on ollut jo huono. Jos itse on siinä tilanteessa valinnut tehdä lisää lapsia tietäen varsin hyvin, että se tarkoittaa isommille sisaruksille luopumista jo siitä vähästä mitä heillä on, on jotenkin hölmöä sitten valittaa lehdessä kun ei voi tarjota lapsilleen laskettelua. Oma valinta montako lasta tekee. Toiset osaa suunnitella ja miettiä moneenko on varaa, nämä toiset sitten ajattelee vaan itseään ja kun minä minä minä haluan lisää lapsia niin yhteiskunnan on nämä mielihalut kustannettava.
Samaa ihmettelen. Kävi myös mielessä onko 16-vuotias joutunut muuttamaan, jotta perhe saa toimeentulotukensa ja teini pitää palkkansa. Muutenhan teinin tulot huomioidaan muun perheen tuissa. Ymmärrän, että elämässä sattuu ja tapahtuu, mutta miksi tehdä lisää lapsia, kun aikaisemmatkin elävät köyhyydessä? Itse olen kahden lapsen keskituloinen yksinhuoltaja eikä tulisi mieleenkään hankkia lisää lapsia.
Tiedäthän miten suomalaisista tehdään nyt rutiköyhiä tarkoituksella? Ja kukaan ei tule pelastamaan tältä köyhtymiseltä...
Kaiken nyt meneillään olevan valtavan rahastuksen tekosyynä oli Ukrainan sota – sodan syytähän on että hinnat kohosivat väite - ja taas kaikki uskoivat sen tekaistun väitteen… sillä ei ollut mitään merkitystä että välittömästi sodan alettua kaikkialla maailmassa alettiin nostaa katteita valtavasti ja suuryritykset alkoivat tehdä valtavaa tulosta ja katteiden nostoille ei asetettu mitään rajoja missään… ja hallinto tukee tätä kaikkea... samalla käynnistyi köyhdyttämisen agenda ja tavallisia ihmisiä ajetaan köyhyyteen ja ulosottoihin… jokainen tajuaa tämän agendan…