"Mee töihin" - ollaanko missään muualla näin kateellisia ja vihamielisiä työttömiä kohtaan.
Välillä ihan huvittaa seurata keskustelua tästä aiheesta. Työtön saa olla mutta ainakin tulisi olla jatkuvasti pahoillaan tilanteestaan ja kärsiä.
Kommentit (206)
En kadehdi. Ensinnäkin työkkärin kanssa on hirveää asioida ja toiseksi työttömät saa vähän rahaa. Rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. Aikaa on mutta mihin sen käyttää kun tuet katkeaa heti jos opiskelee vaikkapa avoimessa? Hirveää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä on etuoikeutettu. Itse olen nyt työkyvytön, mutta kun aiemmin pystyin käymään töissä, nautin suunnattomasti työstäni ja kohtuullisen hyvästä palkastani, lomarahoista ja muista eduista. Olin siis varsin tyytyväinen veronmaksaja. En itse ymmärrä tätä työttömien vainoomista. Muutenkin veroja maksetaan paljon muihinkin asioihin kun vaan sosiaaliturvaan.
Pääosan eli noin 45 prosenttia julkisyhteisöjen menoista vie sosiaaliturvan rahoitus. Sosiaaliturvaan kuuluvat esimerkiksi eläkkeet (ml. lakisääteiset työeläkkeet), kuntien järjestämät sosiaalipalvelut ja työmarkkinatuki. Julkisyhteisöt koostuvat valtionhallinnosta, paikallishallinnosta ja sosiaaliturvarahastoista. Sosiaaliturvarahastot maksavat suurimman osan sosiaalietuuksista ja -avustuksista sekä julkisen ja yksityisen sektorin työeläkkeet.
Tuo yllä oleva teksti on kopsattu veronmaksajat.fi sivulta eli suurin osa veroeuroista menee juurikin siihen sosiaaliturvaan.
Kyllä sitä yrityksille uppoaa tuota yhteiskunnan rahaa kiitettävästi. Siihen päälle kun yrittäjät ottavat palkkansa pääomatuloina, mistä ei tarvi maksaa kuin max.34% veroa valtiolle ja kunnalle 0% niin kukahan se oikea loinen tässä on?
Moni saa saman verran tuloa, kuin työssä käyvät. Ilmaiseksi.
Joskus tuntuu raskaalta tehdä töitä oman sairaushistorian (mm. syöpä) vuoksi, kun joitain nuoria ja terveitä ei työnteko kiinnosta tukien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa työtön saa vaikka kuolla kadulle, eikä välttämättä kirjaimellisesti ketään kiinnosta. Ei muualla ole avokätisiä almuja tässä mittakaavassa, jos kenties lainkaan.
Maailmassa on myös maita, joissa poliisia ei kiinnosta, jos joku kolkkaa tai ottaa sinut hengiltä kadulla tai kodissasi ja vie hallussasi olleet käteisvarat. Haluatko sellaisen todellisuuden Suomeen? Jos haluat, muista äänestää kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Moni saa saman verran tuloa, kuin työssä käyvät. Ilmaiseksi.
Joskus tuntuu raskaalta tehdä töitä oman sairaushistorian (mm. syöpä) vuoksi, kun joitain nuoria ja terveitä ei työnteko kiinnosta tukien vuoksi.
No, sitten vain jäät kotiin tukien varaan. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sama tekeekö joku töitä tai ei mutta se marina että pitäisi saada lisää rahaa...Sitä pitää saada matalapalkka-aloille.
Juurikin näin. Suomessa on todella hyvä sosiaaliturva. En usko, että muissa maissa tarvitsee työttömiä kadehtia.
Todella hyvä sosiaaliturva????
Itse saan 2 lapsen äitinä 700e.
Suomessa on matala sosiaaliturva. Niin matala, että sitä on arvosteltu toistuvasti ulkomailta. Mutta jostain syystä Suomessa ei tarvitse piitata Euroopan neuvoston eikä Amnestynkään mielipiteestä. Eikä näistä moitteista juuri keskustella eikä uutisoida. Suomen medioissa kauhistellaan enemmän Puolan tai Unkarin ihmisoikeustilannetta ja kerrotaan, miten Suomikin on muiden EU-maiden rinnalla laittamassa ongelmamaita ruotuun. Omat ihmisoikeusongelmat lakaistaan maton alle ja vähäosaiset saavat kestää halveksuntaa ja pilkkaa.
Työtön pystyy itse siivoamaan kotinsa. Eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sama tekeekö joku töitä tai ei mutta se marina että pitäisi saada lisää rahaa...Sitä pitää saada matalapalkka-aloille.
Juurikin näin. Suomessa on todella hyvä sosiaaliturva. En usko, että muissa maissa tarvitsee työttömiä kadehtia.
Itse saan 2 lapsen äitinä 700e.Suomessa on matala sosiaaliturva. Niin matala, että sitä on arvosteltu toistuvasti ulkomailta. Mutta jostain syystä Suomessa ei tarvitse piitata Euroopan neuvoston eikä Amnestynkään mielipiteestä. Eikä näistä moitteista juuri keskustella eikä uutisoida. Suomen medioissa kauhistellaan enemmän Puolan tai Unkarin ihmisoikeustilannetta ja kerrotaan, miten Suomikin on muiden EU-maiden rinnalla laittamassa ongelmamaita ruotuun. Omat ihmisoikeusongelmat lakaistaan maton alle ja vähäosaiset saavat kestää halveksuntaa ja pilkkaa.
Pitää varmaan alkaa haukkumaan eläkeläisten koteja jotka on siivoamatta. Kaikilla ei ole kuulemma rahaa ostaa siivouspalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mahdollistetaanse, että ihminen laskee, kannattaako työ. Jos työtä on tarjolla, se pitäisi ottaa tai joutua minimikorvaukselle.
Tämä. Tuet niille ihmisille, jotka vaivautuu niitä pienipalkkaisia töitä tekemään. Joka ei ole oikeasti työkykyinen niin ne kuuluu eläkkeelle.h
Eipä tuota rahan perässä juoksemalla onnea saa. Ja ihan hyvin näillä kelamasseilla ostaa ruokaa ja nautintoaineita. Sitten kun ei enää ole varaa, niin sitten varastetaan. Näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla ei työttömiä elätetä näin avokätisesti verovaroin.
Suomi on saanut toistuvasti moitteita Euroopan neuvostolta ja ihmisoikeusjärjestöltä perusturvan liian matalasta tasosta. Mutta se ei ole poliitikkojemme - ei edes vasemmistoliiton - mielestä mainehaitta eikä johda toimenpiteisiin. Samalla tavalla Suomen pandemiantorjunta (=torjumattomuus) ja metsäpolitiikka poikkeavat yleiseurooppalaisesta linjasta, ja monia närkästyttää, jos siitä huomautetaan. Myös turvallisuuspolitiikkamme on ollut todella outoa, koska suurin osa muuta Eurooppaa liittyi Natoon jo vuosia sitten. Emme todellakaan elä länsieurooppalaisessa sivistysvaltiossa, vaan samanlaisessa kuplassa kuin esimerkiksi venäläiset tai pohjoiskorealaiset.
Vain ,koska Eussa ei käsitetä että Suomessa sama henkilö saa päällekkäin useita eri tukia eli Suomessa tuki ei ole = pelkkä
toimeentulotuki vaan esim. Työtön saa täyden asumistuen + työttömyysorvauksen + toimeentulotuen. Sairaat taas saa asumistuen + sairaspäivärahan/eläkkeen + toimeentulotuen. Eläkeläiset saa asumistuen, eläkkeen ja toimeentulotuen.Kaikki työttömät ei saa asumistukea tai toimeentulotukea. Moni saa pelkän työmarkkinatuen.
Silloin on sen verran hyvätuloinen ettei kuulukaan saada.
Minua ei kinosta onko joku työssä vai ei? Kuhan ei tulla vippa rahaa eikä valitaa elämän ankeus,masennus ja elätte kerostalojen säntöjen mukaan vaikka olisi masentunut.
Vierailija kirjoitti:
KILTTIYS kirjoitti:
Tÿöttömät tulisi kylmänviileästi asuttaa Solu asuntoihin jotta alkaisi se tÿönteko maistumaan.
Miksi mun pitäis asua solussa kun voin asua perheeni kanssa omakotitalossa?
Siksi, että me veronmaksajat emme halua maksaa sinun kustannuksiasi omakotitalossa asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KILTTIYS kirjoitti:
Tÿöttömät tulisi kylmänviileästi asuttaa Solu asuntoihin jotta alkaisi se tÿönteko maistumaan.
Miksi mun pitäis asua solussa kun voin asua perheeni kanssa omakotitalossa?
Siksi, että me veronmaksajat emme halua maksaa sinun kustannuksiasi omakotitalossa asumisesta.
En ole ikinä saanut asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla ei työttömiä elätetä näin avokätisesti verovaroin.
Suomi on saanut toistuvasti moitteita Euroopan neuvostolta ja ihmisoikeusjärjestöltä perusturvan liian matalasta tasosta. Mutta se ei ole poliitikkojemme - ei edes vasemmistoliiton - mielestä mainehaitta eikä johda toimenpiteisiin. Samalla tavalla Suomen pandemiantorjunta (=torjumattomuus) ja metsäpolitiikka poikkeavat yleiseurooppalaisesta linjasta, ja monia närkästyttää, jos siitä huomautetaan. Myös turvallisuuspolitiikkamme on ollut todella outoa, koska suurin osa muuta Eurooppaa liittyi Natoon jo vuosia sitten. Emme todellakaan elä länsieurooppalaisessa sivistysvaltiossa, vaan samanlaisessa kuplassa kuin esimerkiksi venäläiset tai pohjoiskorealaiset.
Vain ,koska Eussa ei käsitetä että Suomessa sama henkilö saa päällekkäin useita eri tukia eli Suomessa tuki ei ole = pelkkä
toimeentulotuki vaan esim. Työtön saa täyden asumistuen + työttömyysorvauksen + toimeentulotuen. Sairaat taas saa asumistuen + sairaspäivärahan/eläkkeen + toimeentulotuen. Eläkeläiset saa asumistuen, eläkkeen ja toimeentulotuen.Kaikki työttömät ei saa asumistukea tai toimeentulotukea. Moni saa pelkän työmarkkinatuen.
Silloin on sen verran hyvätuloinen ettei kuulukaan saada.
Työmarkkinatukea saava on hyvätuloinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan 2 lapsen äitinä 700e.Töihin vaaditaan keskimäärin jotain taitoja. On hyvä aloittaa ihan perusjutuista, kuten yhteenlasku, vaikka koulujärjestelmän pitäisi tämä kyllä tarjota. Meidän pitäisi ehkä olla huolissaan osaamistason laskusta, koska vaatimukset ovat 100v takaiseen verrattuna nykyään korkeammalla.
Saat paljon muitakin tukia tai elatusta. Laske ne aluksi yhteen.
En mä saa muita tukia. Lapsilisät toki mutta ne saa työssäkäyväkin.
Piti käydä ihan katsomassa. Yksinhuoltajan perustoimeentuki näyttäisi olevan noin 600 €. Kahdesta lapsesta saat lisätukea ainakin toiset 600 €. Lapsilisää tulee noin 300 €. Lisäksi voi hakea minimielaria, joka kahdesta lapsesta on noin 300 € sekä asumistukea.
En ole yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan 2 lapsen äitinä 700e.Suomessa on matala sosiaaliturva. Niin matala, että sitä on arvosteltu toistuvasti ulkomailta. Mutta jostain syystä Suomessa ei tarvitse piitata Euroopan neuvoston eikä Amnestynkään mielipiteestä. Eikä näistä moitteista juuri keskustella eikä uutisoida. Suomen medioissa kauhistellaan enemmän Puolan tai Unkarin ihmisoikeustilannetta ja kerrotaan, miten Suomikin on muiden EU-maiden rinnalla laittamassa ongelmamaita ruotuun. Omat ihmisoikeusongelmat lakaistaan maton alle ja vähäosaiset saavat kestää halveksuntaa ja pilkkaa.
Arvostelua on tullut vain koska ulkomaiset järjestöt ja EU eivät tajua, että Suomessa se sosiaaliturva tulee monesta lähteestä. Esim työttömälle maksetaan asumistuki+työttömyyspäiväraha + tarve harkitainen toimeentulotuki. Ruhtinaalisesti enemmän kuin muualla maailmassa
Ymmärrän sen, että todella monelle tulee työuransa aikana joitakin työttömyyspätkiä ja silloin tietysti ymmärrän, että heille maksetaan tätä VÄLIAIKAISEKSI tarkoitettua työttämyyskorvausta. Sen turvin pärjäävät sen ajan kun etsivät uuden työn. Työksi on kelvattava mikä tahansa työ, ei mitään nirsoiluja että olen liian korkeasti koulutettu siivoojaksi. Jos se on ainoa mitä tarjotaan niin se työ otetaan ja elätetään itse itsensä ja perheensä.
Se mitä en ymmärrä enkä hyväksy on toisten hyväksikäyttäjät joilla ei ole aikomustakaan mennä koskaan töihin vaan aikovat elää työssäkäyvien piikkiin toisten verorahoilla. Jos haluaa jäädä kotiin loikoilemaan niin siitä vaan, mutta sen pitäisi sitten olla täysin omakustanteista. Sairaudet ja työkyvyttömyys on sitten asiat erikseen mutta ihanko oikeasti joku on sitä mieltä että on kiva maksella veroja että toiset voi loisia kotona.
Itse maksan yli 2000e kuussa veroja, olen lapseton eli en käytä koulutus tai päivähoitopalveluita, olen käynyt viimeksi lääkärissä n. 5 vuotta sitten eli en juurikaan käytä terveyspalveluja. Olen tässä yhtälössä pelkkä maksaja eikä ole reilua, että joudun palkallani elättämään loisia joilla ei ole mitään aikomustakaan koskaan elättää itse itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä on etuoikeutettu. Itse olen nyt työkyvytön, mutta kun aiemmin pystyin käymään töissä, nautin suunnattomasti työstäni ja kohtuullisen hyvästä palkastani, lomarahoista ja muista eduista. Olin siis varsin tyytyväinen veronmaksaja. En itse ymmärrä tätä työttömien vainoomista. Muutenkin veroja maksetaan paljon muihinkin asioihin kun vaan sosiaaliturvaan.
Pääosan eli noin 45 prosenttia julkisyhteisöjen menoista vie sosiaaliturvan rahoitus. Sosiaaliturvaan kuuluvat esimerkiksi eläkkeet (ml. lakisääteiset työeläkkeet), kuntien järjestämät sosiaalipalvelut ja työmarkkinatuki. Julkisyhteisöt koostuvat valtionhallinnosta, paikallishallinnosta ja sosiaaliturvarahastoista. Sosiaaliturvarahastot maksavat suurimman osan sosiaalietuuksista ja -avustuksista sekä julkisen ja yksityisen sektorin työeläkkeet.
Tuo yllä oleva teksti on kopsattu veronmaksajat.fi sivulta eli suurin osa veroeuroista menee juurikin siihen sosiaaliturvaan.
Julkisyhteisöt eivät rahoita työeläkkeitä. Työeläkeyhtiöt ovat yksityisiä yrityksiä. Jos saat pelkkää työeläkettä, et kuluta verorahoja. Olet maksanut aikanaan palkastasi itsellesi eläkettä, jonka yhtiö on sijoittanut ja maksaa sinulle nyt sijoitusten tuottoja. Eläkkeitä on rahastoitu hirmuinen määrä "pahan päivän varalle".
Takuu- ja kansaneläkkeet maksetaan verorahoista, samoin yrittäjien eläkkeet niiltä osin kun he eivät ole vakuuttaneet itseään riittävästi. Ja maanviljelijöiden eläkkeet.
Jos otetaan pelkät työttömyyskorvaukset, ei siis TE-toimiston virkailijoiden palkkoja ja puuhastelukursseja, joita verorahoilla ostetaan työttömien aktivoimiseksi, on summa tosi pieni pieru kokonaismenoista. Se ei Suomen taloutta raunioita, etenkin kun raha jää kiertoon. Eläkkeillä ja työttömyyskorvauksilla ei ylipäätään ole mitään tekemistä keskenään. Tai on sillä tavalla, että suurin osa pitkäaikaistyöttömistä kuuluisi oikeasti eläkkeelle, he eivät vain pääse eläkkeelle.
En ymmärrä, miksi työssäkäyvä veronmaksaja kustantaa esim. ilmaiset museokortit jonkun kaupungin työntekijöille mutta kun työtön saa yhden tuhannesosan tästä summasta ettei kuolisi nälkään, se on kauheaa loisimista.
Eikö kaupungin työntekijä, joista moni saa kymmenen kertaa enemmän pätäkkää kuin työtön, voi kustantaa itselleen omaa museokorttia? Miksette nouse kapinaan tämän asian puolesta?
Piti käydä ihan katsomassa. Yksinhuoltajan perustoimeentuki näyttäisi olevan noin 600 €. Kahdesta lapsesta saat lisätukea ainakin toiset 600 €. Lapsilisää tulee noin 300 €. Lisäksi voi hakea minimielaria, joka kahdesta lapsesta on noin 300 € sekä asumistukea.