Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa ainakin lääkäritkin laittavat tekstiviestejä. Luulisin että ihan siitä potilastietojärjestelmästä sen laittavat.
Meillä tk:ssa on kielletty potilaille laittamasta tekstiviestejä tai sähköpostia. AInoastaan puhelimitse tai kirjeitse saa viestiä.
Meillä HUS:ssa saa laittaa tekstareita jos potilas on antanut siihen luvan. Sähköposti ei ole virallinen viestintäkanava mutta sitäkin joudun käyttämään jos potilas pitää saada toimenpiteeseen viikon kuluessa ja ohjeet on 7 sivua pitkät.
Ainoa viranomainen kenen kanssa voi asioita käydä suullisesti läpi löytyy oikeusministeriön alaisuudesta, ja tällöinkin kanssakäynti tulee tallentaa.
Muiden viranomaisten kanssa asioidessa kannattaa aina käydä asioita läpi ainoastaan kirjallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Mitähän puheluita lääkäriltä tai terapeutilta olisi tulossa?
Minä soittelen lääkärinä tuntemattomasta numerosta potilaille esim. labravastauksista tai muiden tutkimusten tuloksista ja jatkosuunnitelmista. Jos eivät vastaa, niin olen vain tyytyväinen, säästin hieman aikaa muutenkin kiireisellä soittotunnilla.
Jos soittaisin näkyvästä työnumerostani, soittelevat mummot ja m us ta lai set omia asioitaan ihan milloin heile itselleen sopii.
Soitteletko random tyypeille jotka eivät tiedä odottaa labratuloksia?
Sanoisin, että jos odottaa tärkeää puhelua (vaikkapa työpaikkatarjousta ja vastaavaa), niin tuntemattomiinkin numeroihin kannattaa vastata. Teen välillä työpaikalla rekrytointeja ja meillä on tiukkana ohjeena, että soitetaan tuntemattomasta numerosta. Jos hakija ei vastaa, niin meille se tarkoittaa suoraan sitä, että niin hän toimisi työssäänkin: valikoisi itse mitä työtehtäviä käy hoitamaan ja mitä ei. Toisaalta pelko kohdata uusia ja tuntemattomia asioita näkyy myös vastaamattomuudessa: emme halua joukkoomme työntekijöitä, jotka eivät uskalla.
Meillä siis tuo on eräänlainen osa työhaastattelua. Sillä saa hyvin pienennettyä pätevienkin hakijoiden määrää. On toiminut ainakin meillä, mutta en toki voi väittää, että toimisi kaikissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Jotkut viranomaiset soittavat tuntemattomasta numerosta ja samoin sairaalasta soitot
Teho-osastoilta soitetaan ainakin niin, että soittajan tiedot näkyvät; tarkemmin sanoen sairaalan nimi + teksti "teho-osasto" näkyvät vastaanottajalle. Tiedän, koska olen muutama vuosi sitten saanut sellaisen soiton.
Riippuu kuka meiltä teho-osastolta soittaa. Kanslian puhelin numero on näkyvissä mutta lääkärien työpuhelimet ei. Siitähän ei tulisi mitään että kymmenen potilaan omaiset soittelis anestesialääkärille vielä vuosia myöhemmin ja haluaisi keskustella potilas hoidosta kun lääkäri on toisessa operaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla.
En vastaan epämääräisiin numeroihin.
Esim potilasasioita ei saa hoitaa sähköpostilla, eli esim. minä lääkärinä koen turhauttavana etteivät ihmiset vastaa puhelimeen. Ei meiltä laitella viestejä perään, jos ei useamman päivän soittoyritysten jälkeen vastata laitetaan kirjeitse yhteydenottopyyntö tai kirjevastaus jos asia sen mahdollistaa.
Koronajäljityspuhelujen yhteydessä käytettiin kai tekstareita, jos ei saatu kiinni puhelimitse, ja henkilöllä oli ollut vahva altistuminen? Koronaneuvonnasta kerrottiin muistaakseni sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ja sairaalat esim soittaa tuntemattomasta numerosta.
meillä taas näkyy aina noissa tilanteissa numerot. Heillä on kuulemma käytössään oma numero potilassoitoille: siitä soitetaan ainoastaan labravastauksia ja potilaspuheluita ja siitä tosiaan vain soitetaan, siihen ei voi soittaa (tai siihen ei vastata, jos joku siihen soittaa). potilaan on kuitenkin helppo nähdä numerosta, että soitto tulee terveydenhuollon pisteestä, joten siksi onhyvä, että numero näkyy.
On se kyllä hirveätä vastata puhelimeen, jos soittaja ei satu olemaan joku tuttu?
Alkaako korvasta tulla verta vai kuoletko jos vastaat tuntemattomaan soittoon?
Eikö pysty lopettamaan puhelua, jos se tulee ei-kiinnostavalta? Punainen luurin kuvake auttaa.
Oikeastaan näiltä i diooteilta pitäisi kieltää puhelimet kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Minä soittelen lääkärinä tuntemattomasta numerosta potilaille esim. labravastauksista tai muiden tutkimusten tuloksista ja jatkosuunnitelmista. Jos eivät vastaa, niin olen vain tyytyväinen, säästin hieman aikaa muutenkin kiireisellä soittotunnilla.
Jos soittaisin näkyvästä työnumerostani, soittelevat mummot ja m us ta lai set omia asioitaan ihan milloin heile itselleen sopii.
Mä en tuo edellinen mutta vastaan omasta puolestani. Soitan heti, ilman ennakkoilmoitusta jos potilaalta on löydetty jotain odottamatonta. Esim potilas on kotiutunut ja kuvien tarkemmasta tarkastelusta on löytynyt vaikkapa keuhkoveritulppa. Silloin pitää takaisin tulla heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla.
En vastaan epämääräisiin numeroihin.
Esim potilasasioita ei saa hoitaa sähköpostilla, eli esim. minä lääkärinä koen turhauttavana etteivät ihmiset vastaa puhelimeen. Ei meiltä laitella viestejä perään, jos ei useamman päivän soittoyritysten jälkeen vastata laitetaan kirjeitse yhteydenottopyyntö tai kirjevastaus jos asia sen mahdollistaa.
Eli tehdään ihan muuten vaan kirjallisesta kommunikoinnista mahdollisimman vaivalloista, nerokasta.
Älkää soittako meille, me soitamme teille. Jos on jotain asiaa, laittakaa sähköpostia.
Vierailija kirjoitti:
... ja jättävät viestin vastaajaan jos puheluun ei vastata.
Vastaan toki tuntemattomaan numeroon jos osaan odottaa sellaisesta tulevaa puhelua esimerkiksi soitettuani hätäkeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... ja jättävät viestin vastaajaan jos puheluun ei vastata.
Vastaan toki tuntemattomaan numeroon jos osaan odottaa sellaisesta tulevaa puhelua esimerkiksi soitettuani hätäkeskukseen.
Tuo vastaaja on kans hyvä keksintö, en osaa sitä käyttää enkä aio opetella. Mutta onhan se hyvä niin ei puhelin huuda niin pitkään.
Eiköhän ihmiset saa ihan itse päättää vastaako puhelimeensa vai ei!
Vinkki puhelinmyyjien välttelijöille: Jos soitto tulee 0295-alkuisesta numerosta, langan päässä on jonkin sortin viranomainen. Esim. Poliisi, työkkäri, Kela. Jos jätät vastaamatta, puhelin saattaa automaattisesti estää koko numeron. Kannattaa pitää mielessä, jos viranomaisten kanssa haluaa pysyä puheväleissä.
En vastaa mihinkään puheluihin, jollei niistä ole sovittu etukäteen. Minä en ole mikään sentraalisantra jolle voi soitella silloin kun itselle sopii parhaiten, ehei todellakaan. Mielestäni on suorastaan töykeää häiritä ajankohtana jolloin vastaaja voi olla juuri tekemässä jotain tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tuo edellinen mutta vastaan omasta puolestani. Soitan heti, ilman ennakkoilmoitusta jos potilaalta on löydetty jotain odottamatonta. Esim potilas on kotiutunut ja kuvien tarkemmasta tarkastelusta on löytynyt vaikkapa keuhkoveritulppa. Silloin pitää takaisin tulla heti.
Jos potilas päästetään kotiin huonossa kunnossa, on vika ihan siinä, joka on tutkinut.
Jos puhelu on tärkeä etkä vastaa siihen niin he kyllä lähettävät kirjeen kotiin myös, esim sairaalat ja lääkärit näin tekee ainakin täällä.