Tuntemattomiin numeroihin kannattaa vastata Kuluttajaliiton pääsihteeri: Puhelujen välttelystä on tullut jo ongelma
https://yle.fi/a/74-20006577
Voi jäädä tärkeätkin puhelut väliin.
Huijareille voi aina lyödä luurin korvaan, ei niille Microsoft tuesta soittaville tarvitse edes mitään puhua. Ei tarvitse olla kohtelias.
Puhelinmyyjille jopa kannattaa vastata, jos heistä haluaa päästä eroon ja vaatia heitä merkkaamaan puhelinmarkkinointikielto. Ilman kielto yrittävät soitella aina uudestaan ja uudestaan, eri numerosta.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla.
En vastaan epämääräisiin numeroihin.
Näin juuri. Perään voi laittaa tekstiviestin ja jo sekin riittää, että soittaa uudestaan muutaman minuutin kuluttua. Ani harvoin mikään kauppias soittaa heti uudestaan, joten jos soitetaan pian samasta numerosta, vastaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeät puhelut eivät jää väliin jos jättää vastaamatta tuntemattomiin numeroihin.
Artikkelissa kerrotaan tapauksia, joissa tuntemattomista numeroista soitetaan kiireellisiä, tärkeitä puheluita.
Asiasta olisikin otettava opiksi täsmälleen toisin päin: niiden, jotka soittavat "oikeasti tärkeitä" puheluita, pitäisi sallia numeronsa näkyminen vastaanottajan puhelimessa.
Joskus kun poliisi soitti, niin puhelimessa luki että poliisi soittaa. Eli näkyy olevan tekniikka olemassa, jolla tärkeä soittaja saa vastaanottajan tietoon kuka soittaa.
Kalsarikauppiaalla tällaista mahdolisuutta ei ehkä ole.
Mulla on kaikenlainen kielto puhelimessa ja suoramyyntikiellot päälle.
En yleensä koskaan vastaa tuntemattomiin numeroihin.
Ihan poikkeuksellisesti vastaan ja aina olleet terveyspalveluista. Taisi olla tilatun ajan muutoksia.
Oikeestiko jollain sairaalan työntekijöillä pitäs ollaa aikaa naputella teille viestejä, jos ette suvaitse vastata? Oisko kiva saada vaikka viesti, jossa kerrotaan että lapsenne on joutunut onnettomuuteen, soittakaa numeroon xxxx?
Vierailija kirjoitti:
Päätän ihan itte mihin puheluihin vastaan tai jätän vastaamatta.
Jos on tylsää ja päätän vastata outoon numeroon, vastaan vain että haloo tai jos olen kännissä että halojatahalloota.. Soittajan on pakko esitellä itsensä ja asiansa viimeistään silloin.
Niin juntit, vastatkaa puhelimeen ja ostakaa paskalehtiä. Tukekaa köyhää puhelinmyyjää.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan näihin nykyään aina tekstiviestillä. Olen siis ohjelmoinut automaattivastauksen, jolla lopetan puhelun. Siinä lukee, etten pääse nyt vastaamaan, mutta tärkeässä asiassa toivon yhteydenottoa tekstiviestillä.
Tasan kerran on tullut tekstari, asia koski lapseni hammashoitoaikaa.
Erinomainen vinkki tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ylen ylen sankiat prihat ei edes tiedä montako sähkönmyyntipuhelua tavan rahvas saa päivässä.
Sähkömyyjille kerron masentuneella äänellä olevani asunnoton ja että voisitteko te auttaa. Puhelu loppuu rip rap nopeaan tuut tuut vain.
En vastaa outoihin numeroihin tai tuntemattomiin, ellen ole esimerkiksi hakenut työpaikkaa tai odota lääkäriltä soittoa. Jos itse olen soittanut numeroon, jolla ei ole minun yhteystietoja, laitan tekstarin perään ja millä asialla olen tavoitellut. Soittavat kyllä aina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.
Ei ole mahdollista. Etämarkkinointilaki sanoo, että puhelinliittymän omistajalle ei voi tulla kuluja siitä, jos vastaa puheluun Suomessa, ja liittymä on ostettu Suomessa. Kuluja tulee, jos itse soitat maksulliseen numeroon tai jos teet erillisen sopimuksen, jossa hinnoista on sovittu etukäteen.
Mä otin joku aika sitten uuden Telian liittymän. Heti alkoi tulla soittoja tuntemattomasta numeroista, joihin en vastannut. Sitten tuli tekstiviesti joltain Firmalta, jossa muistutettiin maksamattomista laskuista.
Soitin Teliaan ja vaihdoin numeron toiseksi. Sama jatkui, joka päivä tuli soittoja oudoista numeroista ulkomaita myöten. Lopetin alle kahteen viikkoon liittymän, enkä ottanut enää uutta.
Sitten ostin Saunalahden prepaidin, eikä ole yhtäkään tuntematon numeroa soittoa ja liittymä ollut jo muutaman vuoden..
En yleensä vastaa outoihin numeroihin. Katson puhelinnumeron kukasoitti.fi palvelusta. Melkein aina ovat puhelinmyyjiä, joten en ole yleensä missannut mitään tärkeää.
En vastaa koskaan tuntemattomiin numeroihin. En suostu kuluttamaan niihin yhtään aikaani. Jos tuntematon soittaja on oikealla asialla, niin kyllä hän laittaa puhelun perään selventävän tekstarin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on tärkeä, puhelun soittanut varmasti vielä palaa asiaan esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Puhelun soittanut palaa asiaan vaivalloisemmalla tavalla todennäköisesti vain jos hän haluaa sinulta jotain. Jos se on joku, joka tuottaa sinulle palvelua (lääkäri, hammaslääkäri, kela, poliisi, työnantaja), eli joku, jonka soitosta olisi etua sinulle, mulle jolle itselleen se on vain velvollisuus, hän ei varmasti viitsi nähdä vaivaa takiasi. Koska häviäjä olet sinä, ei hän.
Jätän vastaamatta ja googletan numeron soiton loputtua. 99%näistä on jotain kauppiaita ja loput jotain mielipide kyselijöitä. Ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Minä vastasin vaan puheluun Haloo ja heti alkoi juosta ihme kuluja lähes 100e kk. Soitin puhelinyhtiöön niin sanoivat ettei tuntemattomiin numeroihin saa koskaan vastata. Että omaa tyhmyyttä. Joten en enää vastaa tuntemattomiin ja olen tätä myös kertonut eteenpäin.
Ei ole mahdollista. Etämarkkinointilaki sanoo, että puhelinliittymän omistajalle ei voi tulla kuluja siitä, jos vastaa puheluun Suomessa, ja liittymä on ostettu Suomessa. Kuluja tulee, jos itse soitat maksulliseen numeroon tai jos teet erillisen sopimuksen, jossa hinnoista on sovittu etukäteen.
Jos olisit lukenut mun viestin niin tietäisit että Elisa ei lopulta laskuttanut vaan kertoi että moni muukin on tehnyt saman valituksen. Kyse on siitä, että puhelimeen vastaaminen riittää näille huijaajille ja moni maksaa sen laskun kun se tulee. Me suomalaiset ollaan monesti sinisilmäisiä. Ja nämä yritti samaa 4 kk. Jos sulle ei ole tapahtunut niin ei tarkoita ettei ole tapahtunut kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa koskaan tuntemattomiin numeroihin. En suostu kuluttamaan niihin yhtään aikaani. Jos tuntematon soittaja on oikealla asialla, niin kyllä hän laittaa puhelun perään selventävän tekstarin.
Ajattele, jos soittaja onkin joku nigerialainen prinssi ja jäät paitsi miljjonaperinnöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelun soittanut palaa asiaan vaivalloisemmalla tavalla todennäköisesti vain jos hän haluaa sinulta jotain. Jos se on joku, joka tuottaa sinulle palvelua (lääkäri, hammaslääkäri, kela, poliisi, työnantaja), eli joku, jonka soitosta olisi etua sinulle, mulle jolle itselleen se on vain velvollisuus, hän ei varmasti viitsi nähdä vaivaa takiasi. Koska häviäjä olet sinä, ei hän.
Tämä pitää kyllä paikkaansa. Itse työskentelen sairaalan leikkaushoidonvarauksessa, ja tarjoan lyhyemmän varoitusajan leikkausaikoja ainoastaan puhelimitse. Jos joku ei vastaa puhelimeen, niin soitto lähtee jonossa seuraavalle, en todella jää odottelemaan kenenkään tekstiviesteihin laittamia vastauksia. Siinähän sitten ovat jonossa ihan rauhassa.
Esimerkiksi lääkäri tai terapeutti ei laita mitään viestiä eli häviäjä on se joka ei vastaa. Tämä onkin nyt mielenkiintoista kun ei saisi vastata, mutta silti pitäisi.
Mikä ongelma yksityisillä yrityksillä on? Onko muuta ongelmaa kuin se ettei saa jokaista kuuntelemaan markkinointipuhetta?