Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisen köyhän kannattaisi miettiä kaksi kertaa ottaako koiran

Vierailija
01.12.2022 |

Itsekään en ole hyvätuloinen mutta on säästöjä joten on varaa ylläpitää koiria. Pari viikkoa sitten leikattiin yhden koiran märkäkohtu, tänään oli sitten toisen koiran vuosittainen hammaskivenpoisto, näihin parissa viikossa yhteensä n.800e. Ilman säästöjä en voisi pitää koiriani.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä ei olisi, ellei joku pakottaisi ihmiset olemaan minimillä. Ja silloin muutaman koirallekin saisi eläinlääkärin ja ruuan. Itselläni ei ole koiraa, mutta ne ovat ihania.

Vierailija
42/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös jokaisen ikäihminsen pitäisi miettia pariin otteeseen, ottaako koiran.

Niin kävi äidille, joka 7-kymppisenä otti koiran, että äiti kuoli parin vuoden kuluttua. No koira meni sitten miesystävänsä hoitoon, nii eikös hänkin heittänyt veivin nurkkaan pian. Siitä ei ole tietoa, miten koiralle kävi, kun ei ole ketään kertomassa.

Minä esimerkiksi en ottaisi enää koiraa. Olen keski-ikäinen. Vanhimmaksi elänyt koirani oli 16- vuotias kuollessaan.

Kovin nuorten ja kovin iäkkäiden olis syytä jättää koira hankkimatta. Sen sijaan voi ottaa hoitokoiran tai ulkoiluttaa naapurin koiraa silloin tällöin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hamstereita. Ne sopivat köyhän kukkarolle. Toki niidenkin kanssa välillä joutuu lääkäriin, mutta isoja operaatioita noille pienjyrsijöille ei voi edes tehdä. Hamsteria isompaan eläimeen meillä ei olisi varaa.

Ystävän mukaan hamsterille tulee olla vähintään terraarion kokoinen häkki. Eläin itsessään ei ole kallis, mutta ylläpitoon hänellä menee saman verran kuin omaan elämiseen.

Häkki kertahankintana maksaa 100-200e ja häkkitarvikkeet 20-50e, sen jälkeen kulut on ihan minimaaliset, ehkä 5-10e/kk keskimäärin. En siis usko mitenkään, että kenelläkään menee hamsterin ylläpitoon saman verran kuin omaan elämiseen ja jos uuden hamsterin haluaa vanhan kuoltua, niin vanhat tavarat kelpaavat.

Vierailija
44/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni parissa kuukaudessa n. 2500e koiran eläinlääkäriin.

Nämä hinnat on täysin karanneet käsistä. Kenen mielestä tuo on kohtuullista?

Pitäisi kouluttaa lisää eläinlääkäreitä, jotta alalle saataisiin kilpailua ja hinnat sitä mukaan alemmas.

Lemmikin pito ei ole ihmisoikeus. Ensin pitäisi kouluttaa niitä ihmisiin erikoistuneita lääkäreitä tarpeeksi.

Eiköhän eläinlääkäriksi kouluttaudu sellaiset, jotka haluaa hoitaa eläimiä eikä ihmisiä. Ei se ole mikään toissijainen koulutus normaali lääkikselle, eläinlääketiedettä on todella vaikea päästä opiskelemaan.

Vierailija
45/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin köyhänä ja päädyin siihen, että kissa tulisi koiraa edullisemmaksi, mutta sitten päätin, että en ota edes kisaa, vaan alan säästää lapsia varten.  Opiskelin uuden ammatin, perustin perheen jne.

Mielestäni kissakaan ei ole kyllä ihan halpa lemmikki, niitäkin ollut. Niidenkin hampaita täytyy huoltaa, ostaa laadukkaita ruokia, kunnon hiekkaa jne. Ja kissojakin mielellään kaksi että niistä seuraa toisillee. Samoin ajattelen koirista, ovat laumaeläimiä, lajitoveri oltava. ap

Säkästä kiinni tarviiko kissi kuinka eläinlääkärin palveluita. Meillä tarvinnut tähän mennessä maksaa vain kastraatiosta, yhestä rokotuksesta ja siruttamisesta. Katti nyt 7 vuotias.

Syö ihan tavis markettipurkkiruokaa, välillä annan jauhelihaa. K-kaupan kissinhiekka kelpaa hyvin. Terve kissa on. Edellinen eli samallatavalla ja -tyylillä 18 vuotiaaksi. Eli ei siihen välttis rahaa mene. Huonolla tuurilla sitten menee.

Vierailija
46/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin köyhänä ja päädyin siihen, että kissa tulisi koiraa edullisemmaksi, mutta sitten päätin, että en ota edes kisaa, vaan alan säästää lapsia varten.  Opiskelin uuden ammatin, perustin perheen jne.

Mielestäni kissakaan ei ole kyllä ihan halpa lemmikki, niitäkin ollut. Niidenkin hampaita täytyy huoltaa, ostaa laadukkaita ruokia, kunnon hiekkaa jne. Ja kissojakin mielellään kaksi että niistä seuraa toisillee. Samoin ajattelen koirista, ovat laumaeläimiä, lajitoveri oltava. ap

Minulla on kissa, elämäni neljäs kissa, ja kaikki ne ovat asuneet ilman kissakaveria. Tämä oli omassa lapsuudessani ihan yleinen tapa, jostain on tullut nyt tämä, ettei kissa saa olla ilman toista kissaa. Mieluiten olen ostanut kissan jostain hylättyjen kissojen paikasta, mutta enää se ei tahdo onnistua, kun haluan vain yhden kissan. No, onneksi löytyi Torista yksi kodinvaihtaja tässä viimeksi ja ihan normaalilta vaikuttaa, vaikka on vain ihmisiä seurana. En itsekään ruoki kissaani pelkällä markettiruoalla, vaan on osin laadukkaampaa, mutta ei sen ruoan nyt kaikkein kalleinta lajia tarvitse olla. Ja jos kissalle kelpaa "laaduton" hiekka niin mitä haittaa siitäkään nyt on. Jonkin verran pitää olla säästöjä eläinlääkäriä varten, se on totta.

Ennen ei ole ymmärretty kissojen tarpeita niin hyvin, niitä on pidetty koiriin nähden toissijaisina ja enemmän tuhoeläintorjujina kuin oikeina lemmikkeinä. Nykyään tiedetään että kissa voi paremmin kaverin kanssa ja elää luonnostaan yhteisössä, mutta on eri tavalla sosiaalinen kuin koirat.

Vierailija
47/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sellanen ku vakuutus? Sillä saa katettua suurimman osan eläinlääkärikuluista. Ja nykyään sa maksaa myös osissa tarpeen mukaan. Huonoa säkää, jos joutuu käyttää paljon eläimiä lekurissa.

Mulla on ollut koria vuosia ja yhteen käteen mahtuu käynnit. Jos ei lasketa rokotuksia.

Vakuutus ei auta jos koira on yli vakuutusiän.

Koirien vakuutukset eivät ole mitään halpoja myöskään, eivätkä lopulta korvaa likikään kaikkea, mitä kuvittelisi.

Vierailija
48/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, kun nykyään rotukoirat maksavat maltaita ja kasvattajat raakkaavat lapsiperheet pois omistajista. Eikö saman tien voisi antaa oikeuden tarkistaa ostajan luottotiedot?

Luulisi lapsiperheessä olevan tekemistä ja rahanmenoa tarpeeksi ilman koiraakin. Siinä vaiheessa, kun lapset ovat teinejä, voi alkaa harkita koiraa, mutta sitä ennen on viisainta unohtaa koko juttu. Niin on koirankin kannalta parempi. Lapset ovat meluisia, arvaamattomia ja kovakouraisia, mistä aiheutuu koiralle vain turhaa stressiä ja kärsimystä.

Vierailija
49/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän tuuripeliä kuinka paljon koiraan menee rahaa. Itse jouduin pari kuukautta sitten luopumaan koirastani, mutta oli 16,5 vuotias ja koko ikänsä ollut terve ja ilman lääkitystä. Käytiin kerran vuodessa rokotukset hakemassa ja siinä samalla se perus terveystarkastus. Koskaan ei ollut hammaskiveä tai muita vaivoja. Kerran oli analirauhaset tulehtuneet ja kerran oli hotspot ja sai antibiootti kuurin molempiin. Ihan viimesenä vuonna alkoi sitten meno vähän hidastua, tulla nivelvaivoja, dementiaa ja löytyi sivuääni sydämestä. Siinä vaiheessa todettiin että annetaan pienen mennä kun ei se elämänlaatu siitä tule muuta kun pikkuhiljaa huononemaan eikä oletettavaa elinikää kuitenkaan enää olisi kauaa jäljellä. Koiran pito maksoi n.30€/kk ja eläinlääkärikulut n.200€/vuosi

Itseasaiassa tämäkin arvio on vähän yläkanttiin koska se ainut ihan pakollinen meno eli koiranruoka oli 15€/kk ja luut ja herkut 10€/kk. Mutta välillä halusi tietenkin hemmotella enemmänkin ja joululahjoihin, joulukalenteriin, synttärilahjoihin, matolääkkeeseen, punkkipantaan jne. meni joinain kuukausina enemmän rahaa kuin toisina. 

Siis mikä ruoka maksaa näin vähän. Koirani kuukauden ruoat maksavat lähes 200e. Toki varmasti hyvin eri kokoiset koirat kyseessä mutta silti järkytyin :D

El-kustannukset on kyllä paisuneet niin törkeiksi. Alallehan on tunnetusti Suomen vaikein päästä, mutta voisi olla opiskelupaikkoja myös enemmän tarjolla. 

Vierailija
50/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisen koiran kohdalla maksettiin vakuutusta täysin turhaa koko elinajan. Toisen kohdalla oltaisiin vararikossa jos ei olisi ollut vakuutusta. Normaalisti niin terve rotu että vakuutuskin on vielä siedettävän hintainen, vrt esim lyttäkuonorodut joiden vakuutuksetkin maksaa ihan hunajaa. 

Vierailija
51/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät eivät kylläkään ota koiria, juurikin siksi kun niihin ei ole varaa.

Vierailija
52/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, koirat tietää vain rahanmenoa.

T: Köyhä koiranomistaja.

Vierailija
53/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varallisuuta omaankaan elämään ikään katsomatta.Jättä väliin koiran kuin kissan hankinnan.On hirveätä kun kissan kusi haisee rappukäytävän asti. Omistaja totunut sen kusen haju ei haista sitä itse.Oven kyllä tunistaa rapussa ja asunnon, mistä kissan kusen haju tulee tai paskan.Se on niin hirveä haju.

Vierailija
54/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikissat ja savannien kissat erikseen. Kotikissa puolustaa omaa reviiriään lajitovereiltaan.

Vierailija
55/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät eivät kylläkään ota koiria, juurikin siksi kun niihin ei ole varaa.

Jep. Otan heti kun saan joskus paremman duunin. Sydämeen aina vihlaisee kun joku nuori ihminen joskus koirapalstoilla kommentoi että hänellä on ihan kohta rahat säästettynä koiraan. Koiran ostohinta on se kaikista pienin hinta mitä koirasta saat maksaa. Ja siis koirat on mun elämäni valo enkä itsekään halua olla ilman niitä.

Vierailija
56/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon onnesta kiinni. Itselläni meni koiraan 15.5 vuoden aikana perus rokotusten lisäksi kerran 200€, jalan haava tulehtui. Ruokaan meni kuukaudessa 20-30€, vaikka kyseessä olikin 40kg koira. Mutta kyllä aloittaja puhuu totta, koiraan voi mennä paljonkin rahaa.

Vierailija
57/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys hupussaan. Minkä eläimen pitäminen vankeudessa olisi hyväksyttävää??

Vierailija
58/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon onnesta kiinni. Itselläni meni koiraan 15.5 vuoden aikana perus rokotusten lisäksi kerran 200€, jalan haava tulehtui. Ruokaan meni kuukaudessa 20-30€, vaikka kyseessä olikin 40kg koira. Mutta kyllä aloittaja puhuu totta, koiraan voi mennä paljonkin rahaa.

Kaipaan halvempia ruokavinkkejä koiralle.. mitä syötit tuohon hintaan noinkin isolle koiralle? 

Vierailija
59/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koira ja olen keskituloinen. Koiran vakuutus maksaa 200 e vuodessa ja on jo maksanut itsensä takaisin. Pentu on sairastellut jonkin verran. On ollut korva ja silmätulehdusta ja joskus päivystyskäyntejä. Onneksi on vakuutus. Koiran ruoka maksaa aika vähän ehkä joku 15 euroa kuukaudessa ja lisäksi välillä käydään harrastuksissa tai ostetaan uusia leluja. Koirani on minulle todella tärkeä ja mielellään siihen laittaa rahaa.

Vierailija
60/106 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös jokaisen ikäihminsen pitäisi miettia pariin otteeseen, ottaako koiran.

Niin kävi äidille, joka 7-kymppisenä otti koiran, että äiti kuoli parin vuoden kuluttua. No koira meni sitten miesystävänsä hoitoon, nii eikös hänkin heittänyt veivin nurkkaan pian. Siitä ei ole tietoa, miten koiralle kävi, kun ei ole ketään kertomassa.

Minä esimerkiksi en ottaisi enää koiraa. Olen keski-ikäinen. Vanhimmaksi elänyt koirani oli 16- vuotias kuollessaan.

Kovin nuorten ja kovin iäkkäiden olis syytä jättää koira hankkimatta. Sen sijaan voi ottaa hoitokoiran tai ulkoiluttaa naapurin koiraa silloin tällöin.

No eihän sitä koskaan tiedä, kuoleeko vaikka seuraavana päivänä. En ainakaan itse ala elämään niin, etten voisi tehdä jotain vasta keski-ikäisenä. Olen itse nyt 55v, ja olen ajatellut että voin ottaa vielä koiran noin kuusvitosena, mutta toki pienemmän kuin nämä nykyiset rottweilerit. Joku pikkukoira menee vielä mummollekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi