Miten joku voi menettää luottotietonsa?
Olen ollut apuna, kun iäkäs sukulainen laittaa asuntoaan vuokralle. Suurin osa kyselijöistä ilmoittaa, että heillä ei sitten ole luottotiedot kunnossa.
Miten tää on mahdollista? Onko nykypäivänä siis jotenkin ihan tavallista, että ihmisillä ei ole luottotietoja? Oman kokemukseni mukaan (olen ollut köyhä opiskelija & konkurssin tehnyt yksinyrittäjä) luottotietojen menettäminen vaatii aivan täydellistä raha-asioiden hoitamatta jättämistä ja elämänhallinnan menettämistä. Kun eihän se nyt niin mene, että nips, unohdit maksaa laskun ja kas, luottotiedot menevät. Eka tulee lasku, sitten tulee karhukirje tai kaksi, sitten siirrytään jossakin välissä perintätoimiston puoleen, sieltä tulee lasku tai kaksi, ja lopulta joskus kuukausien kuluttua käräjäoikeus ilmoittaa ottaneensa käsittelyyn asian ja sitten ehkä jossain välissä tulee ilmoitus luottotietojen menettämisestä. Koko tämän kuukausia, ehkä lähes vuoden, vievän prosessin ajan on mahdollista tehdä maksusuunnitelma tai maksaa lasku...
Siis minkälaisessa jamassa aikuisen ihmisen elämä on, jos hän päästää asiat tuohon pisteeseen, että luottotiedot lähtee?
Kommentit (165)
Peliongelmainen kontrolloiva puoliso joka saa käyttää tiliäsi. Myös nimissäsi tehdyt ostot ja lainat joita ei maksa takaisin ja esim karhukirjeet piilotellaan. Luulen että aika monella on lähtenyt tiedot läheisen kucetusen ja huijaamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse 29v enkä ole tähän päivään mennessä koskaan ottanut luottoa tai velkaa, edes asuntoa varten.
Sain asua vanhempien luona töitä tehdessä ja säästin melkein kaiken ja maksoin asunnon yhdelle kertaa pois ja silti jäi reilu 30 tonnia yli.
Pieni pintaremppa, kerralla maksettu pois.
Kodinkoneet ja kalusteet, tein pakettidiilit ja maksoin kerralla pois.
Lopuista varoista pahanpäivänvara ja sijoitusten alku.
Vastikekin on niin mitätön, että maksan vuoden vastikkeet aina kerralla pois.
Autoa en ole tarvinnut ja hyvä vaan niin pitkään kun ei tarvi.
Miten tämä tarina kuuluu tähän keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 29v enkä ole tähän päivään mennessä koskaan ottanut luottoa tai velkaa, edes asuntoa varten.
Sain asua vanhempien luona töitä tehdessä ja säästin melkein kaiken ja maksoin asunnon yhdelle kertaa pois ja silti jäi reilu 30 tonnia yli.
Autoa en ole tarvinnut ja hyvä vaan niin pitkään kun ei tarvi.Miten tämä tarina kuuluu tähän keskusteluun?
Pitää vähän kehaista, kun ei muuten huomata. Kas, kun ei kerro vielä sitä, että on käynyt syksyllä keräämässä vähän marjoja ja sieniä ja on sillä välttänyt kaikenlaisen velkaantumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sairastuminen, työttömyys jne ja mininaaliset tulot yllättävissä tilanteissa katos vaikka sillä tavalla
Mikään tilanne ei pääse yllättämään, jos siihen on etukäteen varautunut, eikä ole vetänyt kuluja ja velkoja "tappiin".
Minulla oli kahden vuoden puskuri. Kolmantena työttömyysvuotena alkoi kylmä kyyti. Toivottavasti sinulle käy samoin, kun näkyy olevan noita harhaluuloja niin voimakkaina.
Mitä ihmettä??
Ajattelitko olla kovinkin pitkään työttömänä?
Nyt on menossa viides vuosi, ja työnantajien täydellisestä kiinnostuksenpuutteesta päätellen eläkeikään saakka eli kymmenisen vuotta vielä.
Eikö yhtään hävetä loisia muiden elätettävänä?
Tollanen ei saa kyllä mitään sympatiapisteitä keneltäkään, onneksi keväällä vaalit ja toivottavasti loisijoiden tukia pienennetään rajusti.
Ei hävetä yhtään. Ei siis enää, mutta alkuaikoina otti koville. Ehdin kuitenkin ennen työttömyyttä maksaa veroja melkein 30 vuotta, joten on aika saada takaisin päin, kun en kerran kelpaa enää töihin. Juuri tänään juttelin TE-virkailijan kanssa, ja myös hänelle on selvää, että turhaan ja pelkästään muodon vuoksi tässä pyristellään.
Et muuten tiedä minusta yhtään mitään, mutta kovin kärkkäästi tuomitset. Semmoinen on, kuules, merkki melkoisesta tyhmyydestä, johon sekoittuu tietämättömyyttä ja selvästi silkkaa ilkeyttäkin. Eikö sinua hävetä yhtään? Pitäisi hävettää.
P. S. Työttömilläkin on tässä demokratiassa ääni. Harmittaako. :)
No sen verran tiedän sinusta, että olet itse valinnut olla työtön ja sitä arvostelin, kuten kuuluukin.
Ehkä se on sinun mielestäsi ilkeyttä, mun mielestä se on vaan rehellisyyttä.
Työttömiä on monenlaisia, mutta sinunlaisilla ei pitäisi tietenkään olla äänioikeutta, se on selvä.
Jos ei ole enää haluja osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen, niin oikeudet pitäisi laskea aivan minimiin, samoin kuin tuet.
Jos toinen pariskunnasta sairastuu vakavasti vaikka johonkin pahenevaan neurlogiseen tautiin ja joutuu ajan kanssa tehostetun palveluasumiseen potilaaksi. Hoidon hinta voi olla vaikka 2600 e / kk. miten se pariskunta selviää asuntonsa tulleesta vaikka korjausvastkkeesta kun toinen kotona asuva saa vain 1200 e eläkettä. Velka on pakko maksaa muuten joutuu kadulle omasta jo kauan sitten maksetusa asunnosta. Jos on vihitty myös toinen joutuu osallistumaan puolison hoitokuluihin . Eläkeläisiä kohdelaan väärin jos joutuu laitokseen. Niin siinä vaan menee luottotiedot sairailta vanhuksilta. Espoo on härski esimerkki kaikki viedään vaikka lainvastaista olisi.Kun jäätte eläkkeelle erotkaa ja myykää kaikki asunnot ja mökit, ainkin Espoossa. Vuokralle vaan ja rahat patjan alle piiloon. Näin kohdellaan 4 vuoden omaishoitajaa hoidon loputtua.Omaishoito on täysin huijausta, mitään luvattuja apuja ei saa, vain roskapuhetta.
Kannattaa olla työtön ja asua vain vuokralla aina silloin saa hammashoidot ja lääkkeet ja erilaisa tukia Suomessa muuten sairastaminen on todella kallista. Vammaisen pitää asua vain yksin ainakin virallisesti. Ei joudu kukaan ulosottoon silloin.
Vierailija kirjoitti:
Peliongelmainen kontrolloiva puoliso joka saa käyttää tiliäsi. Myös nimissäsi tehdyt ostot ja lainat joita ei maksa takaisin ja esim karhukirjeet piilotellaan. Luulen että aika monella on lähtenyt tiedot läheisen kucetusen ja huijaamisen takia.
Pankkitunnuksia ei saa antaa kenellekään, jo ihan pankin sääntöjenkin mukaisesti. Jos antaa, on se oma valinta ja siten omalla vastuulla mitä niillä tunnuksilla tehdään. Eli tässäkin tapauksessa luottotietojen menetys on vain ja ainoastaan omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sairastuminen, työttömyys jne ja mininaaliset tulot yllättävissä tilanteissa katos vaikka sillä tavalla
Mikään tilanne ei pääse yllättämään, jos siihen on etukäteen varautunut, eikä ole vetänyt kuluja ja velkoja "tappiin".
Minulla oli kahden vuoden puskuri. Kolmantena työttömyysvuotena alkoi kylmä kyyti. Toivottavasti sinulle käy samoin, kun näkyy olevan noita harhaluuloja niin voimakkaina.
Mitä ihmettä??
Nyt on menossa viides vuosi, ja työnantajien täydellisestä kiinnostuksenpuutteesta päätellen eläkeikään saakka eli kymmenisen vuotta vielä.
Tollanen ei saa kyllä mitään sympatiapisteitä keneltäkään, onneksi keväällä vaalit ja toivottavasti loisijoiden tukia pienennetään rajusti.
Ei hävetä yhtään. Ei siis enää, mutta alkuaikoina otti koville. Ehdin kuitenkin ennen työttömyyttä maksaa veroja melkein 30 vuotta, joten on aika saada takaisin päin, kun en kerran kelpaa enää töihin. Juuri tänään juttelin TE-virkailijan kanssa, ja myös hänelle on selvää, että turhaan ja pelkästään muodon vuoksi tässä pyristellään.
Et muuten tiedä minusta yhtään mitään, mutta kovin kärkkäästi tuomitset. Semmoinen on, kuules, merkki melkoisesta tyhmyydestä, johon sekoittuu tietämättömyyttä ja selvästi silkkaa ilkeyttäkin. Eikö sinua hävetä yhtään? Pitäisi hävettää.
No sen verran tiedän sinusta, että olet itse valinnut olla työtön ja sitä arvostelin, kuten kuuluukin.
Työttömiä on monenlaisia, mutta sinunlaisilla ei pitäisi tietenkään olla äänioikeutta, se on selvä.
Jos ei ole enää haluja osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen, niin oikeudet pitäisi laskea aivan minimiin, samoin kuin tuet.
Vieläkö sinä esittelet täällä arvailuihisi perustuvia luulojasi? Olisi kiva päästä keskustelemaan kanssasi kasvotusten. Tuollaista kiukuttelua nimittäin harvoin kuulee livenä, kun tyhmempikin tietää, että parhaiten pitää tyhmyytensä piilossa, kun suu pysyy kiinni. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä syödä enemmän kun tienaa.
Hyvä neuvo, mutta ei se ainakaan yksinään ole suoja kaikkia elämän riskejä vastaan.
Tottakai luottotiedottomat ovat yliedustettuina vuokralaismarkkinoilla kun ei niille kukaan kämppää vuokraa.
miksi maksaisin laskut, kun luottotiedot saa joka tapauksessa takaisin automaattisesti muutaman vuoden päästä ja luottotiedottomuus riittää sossussa syyksi elää täysin yhteiskunnan siivellä
Onpa ylimielinen aloitus. Mieti vaikka vakavaa sairastumista.
Rakensin ja suunnittelin omin käsin talon jonka menetin erossa..jätesäkissä loppupeleissä sain vain vaatteet. Avoliitto.Talon rakennus vei 4 v. 5 vuorotöita tehden sivussa.
Eron jälkeen otin nollasta lainaa ja rakensin toisen heti perään jotta olis paikka mihin lapsella tulla.
Jossain välissä kuiten uuvuin.
Pahinta mitä miehelle voi tapahtua on saada tuon takia merkintä luottotiedoihin.
Kaiken kestin mutta häpeää en.
uuvuin
..
Kerran oli itsellänikin luottotietojen menetys lähellä, koska eräs henkilö vaati minulta oikeusteitse tiettyä summaa, enkä katsonut pystyväni todistamaan oikeudessa, etten ollut sitä hänelle velkaa. Onneksi minulla sattui olemaan sen verran rahaa, että pystyin maksamaan vaaditun summan. Pitempään oikeustaisteluun ei ollut varaa. Ja tämä oikeusjuttu tuli siis ihan puun takaa, en olisi ikinä uskonut että joudun joskus elämäni aikana tuollaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
vuokralaisilla nyt ei yleensä ole tapana käydä töissä ja lepsu luottotietojen palautus kannustaa ottamaan pikavippejä ja jättämään laskut maksamatta
Häh, outo logiikka. Pääkaupunkiseudulla aika moni työssäkäyvä asuu vuokralla koska omaan asuntoon ei ole mahdollista saada lainaa.
Tunnen aika monta konkurssin tehnyttä.
Muulla lailla luottotietoja menettäneitä en taida tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kyllä itseni lisäksi aika monia ihmisiä, jotka ovat olleet työttöminä tai sairastuneet vakavasti, mutta jotka silti ovat pystyneet hoitamaan niukat rahansa niin, että luottotiedot ovat kunnossa. Välillä on maksettu tosin jotain pesukonetta osamaksulla kolme vuotta, mutta se on silti maksettu.
Voimavarat ovat rajallisia itse kullakin. Toisilla ei lisäksi ole mitään turvaverkkoja lähipiirissä. Jos asuu yksin, talous menee miinukselle aika helposti, jos tulee yllättävä tilanne, esim. jos joutuu työttömäksi ja on velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä??
Vieläkö sinä esittelet täällä arvailuihisi perustuvia luulojasi? Olisi kiva päästä keskustelemaan kanssasi kasvotusten. Tuollaista kiukuttelua nimittäin harvoin kuulee livenä, kun tyhmempikin tietää, että parhaiten pitää tyhmyytensä piilossa, kun suu pysyy kiinni. :)
En minä mitään kiukuttele, ilmaisin vaan yleisen mielipiteen, että toisten rahoilla loisivat eivät ansaitse minkäänlaista kunnioitusta.
Itse sinä sanoit tälläinen olevasi, niin ei tarvitse kenenkään arvailla.
Livenäkin sanon saman tietenkin, kenen kanssa tämä nyt tuleekin joskus puheeksi.
Ja aivan samanlaista kommenttia kuulee vastapuolelta, ihan torikahveillakin puhuttuna.
Autoa en ole tarvinnut ja hyvä vaan niin pitkään kun ei tarvi.