Yliopiston 100 hengen luennolle ilmestyi vain 1 henkilö
Itä-suomen yliopistossa lol 😂 saavatko lehtorit kuitenkin palkkaa jos kukaan ei tule paikalle?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on lähtökohtaisesti aika hauskaa, että keski-ikäiset tädit täällä kommentoivat, minkälainen yliopisto-opetus on parasta ja miten opiskelijat parhaiten oppii. Kerron teille salaisuuden: ajat muuttuu. ;)
Moni yliopiston proffa on nykyään onneksi niin fiksu, että osaa tarjota etäopiskelumahdollisuuden. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, istunko minä luentosalissa massaluennolla vai katsonko saman luennon kotona striimattuna? Jälkimmäinen vaihtoehto palvelee paljon paremmin. Opin paremmin ilman häiriötekijöitä ja säästän aikaa siinä, kun ei tarvitse lähteä yliopistolle. Tämän ajan voin käyttää esimerkiksi tekemällä töitä, joilla elätän itseni kun 250 euron opintotuella ei voi kun syödä kynsiä.
Eri asia on seminaarit ja muut missä läsnäolo tietysti on pakollista, mutta massaluentojen seuraaminen etänä on itse asiassa paljon hyödyllisempää ja tehokkaampaa kotona. Yliopistossa jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan.
Eiköhän haastatellulla lehtorilla, vaikka hän melko nuorelta kuvan perusteella vaikuttikin, ole korkeakoulumaailmaa muutenkin kuin oman opiskeluajan nähtyään enemmän asiantuntemusta aiheen kommentointiin kuin yksittäisellä opiskelijalla. Luitko edes juttua? Haastateltu opettaja kertoo, että opiskelijat lähettävät aiempaa enemmän sähköpostiviestejä, ja aika, jonka hän voisi käyttää opettamiseen, menee viesteihin vastaamiseen. Jos etäluennot olisivat yhtä tehokkaita kuin liveluennot, ei sähköposteja olisi nykytilanteessa tarvetta lähettää sen enempää kuin ennenkään. Teoriassa korkeakouluissa opiskelijat ovat itse vastuussa opinnoistaan mutta käytännössä eivät. Mielenterveysongelmien lisääntyminen ja opintojen viivästyminen eivät ole yksilön vaan yhteiskunnan ongelmia.
Luitko kommenttiani ollenkaan? Puhuin ja vastasin keski-ikäisille tädeille, jotka tässä ketjussa vouhkaavat siitä miten nykyaikana ei tule yliopistomaailmasta riittävästi osaajia, kun ollaan siirrytty etäopiskeluun.
En viitannut tuohon juttuun millään tavalla.
Kyseisestä jutusta ja siinä esitetyistä ajatuksista koskien opiskelua koronan jälkeen tässä ketjussa käsittääkseni keskustellaan.
Sivusta: aloituksessa ei ole mitään linkkiä mihinkään juttuun. Ja muutenkin ketjuissa voi kyllä keskustella laajemminkin kuin vain jumittamalla yhden artikkelin näkemyksessä.
Eikös Kuopiossa opiskele oikeustieteitä jotkut sosiaalialaa opiskelevat? Kurssi tai kaksi? Eikä varmasti paljoa innosta
Olisivat jakaneet niitä ilmaisia ämpäreitä kuten Tokmanni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on lähtökohtaisesti aika hauskaa, että keski-ikäiset tädit täällä kommentoivat, minkälainen yliopisto-opetus on parasta ja miten opiskelijat parhaiten oppii. Kerron teille salaisuuden: ajat muuttuu. ;)
Moni yliopiston proffa on nykyään onneksi niin fiksu, että osaa tarjota etäopiskelumahdollisuuden. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, istunko minä luentosalissa massaluennolla vai katsonko saman luennon kotona striimattuna? Jälkimmäinen vaihtoehto palvelee paljon paremmin. Opin paremmin ilman häiriötekijöitä ja säästän aikaa siinä, kun ei tarvitse lähteä yliopistolle. Tämän ajan voin käyttää esimerkiksi tekemällä töitä, joilla elätän itseni kun 250 euron opintotuella ei voi kun syödä kynsiä.
Eri asia on seminaarit ja muut missä läsnäolo tietysti on pakollista, mutta massaluentojen seuraaminen etänä on itse asiassa paljon hyödyllisempää ja tehokkaampaa kotona. Yliopistossa jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan.
Eiköhän haastatellulla lehtorilla, vaikka hän melko nuorelta kuvan perusteella vaikuttikin, ole korkeakoulumaailmaa muutenkin kuin oman opiskeluajan nähtyään enemmän asiantuntemusta aiheen kommentointiin kuin yksittäisellä opiskelijalla. Luitko edes juttua? Haastateltu opettaja kertoo, että opiskelijat lähettävät aiempaa enemmän sähköpostiviestejä, ja aika, jonka hän voisi käyttää opettamiseen, menee viesteihin vastaamiseen. Jos etäluennot olisivat yhtä tehokkaita kuin liveluennot, ei sähköposteja olisi nykytilanteessa tarvetta lähettää sen enempää kuin ennenkään. Teoriassa korkeakouluissa opiskelijat ovat itse vastuussa opinnoistaan mutta käytännössä eivät. Mielenterveysongelmien lisääntyminen ja opintojen viivästyminen eivät ole yksilön vaan yhteiskunnan ongelmia.
Luitko kommenttiani ollenkaan? Puhuin ja vastasin keski-ikäisille tädeille, jotka tässä ketjussa vouhkaavat siitä miten nykyaikana ei tule yliopistomaailmasta riittävästi osaajia, kun ollaan siirrytty etäopiskeluun.
Kyseisestä jutusta ja siinä esitetyistä ajatuksista koskien opiskelua koronan jälkeen tässä ketjussa käsittääkseni keskustellaan.
Ketjussa on keskusteltu etäopiskelusta myös ihan ylipäätään ilman, että on viitattu juuri tuohon kyseiseen tapaukseen. Jos vaikka ottaisit silmän käteen ja lukisit kommenttini ennen kun yrität alkaa pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän olisi työttömille ajankulua, kun kävisivät kuuntelemassa luentoja, kun ei opiskelijoita kerran kiinnosta.
Miksi työttömiäkään kiinnostaisi, jos ei edes alalle vapaaehtoisesti hakeutuneita opiskelijoita kiinnosta?
Hyvä kysymys. Yliopiston kurssimateriaali on pitkäli vapaasti haettavissa internetistä ja kurssikirjat löytyy kirjastoista. Miksi vaivautua ylipäätään suorittamaan tutkintoa, kun saman tiedon saa kotisohvaltakin käsin? Jos siis kiinnostaa.
Minä menin läsnäolovelvoitteiselle luennolle suoraan fuksiaisista umpikännissä. Tämä kommenttina siihen, että luentojen pakollisuus edistää opiskelumotivaatiota ja tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etämahdollisuus?
Luentoa ei pidetty etänä.
Luento oli vapaaehtoinen ja fyysisesti piti olla paikalla.
IS:n mukaan muut seurasivat luentoa etänä verkosta
Luulen kyllä että itse proffa liittyy asiaan. Ilmeisesti ei vedä opiskelijoita ja joku syy siinä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään käy kuin pakollisilla luennoilla, joita on aivan liian usein.
Ja tata sitten kutsutaan erinomaiseksi koulutukseksi. Jaa selventavat kysymykset kysymatta vai eiko suomalainen opikelija kysy mitaan?
Ehkä vaivautuisivat luennoille jos koulutus maksaisi kymppitonneja.
Ilmainen ei aina tarkoita hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Luulen kyllä että itse proffa liittyy asiaan. Ilmeisesti ei vedä opiskelijoita ja joku syy siinä on
Pakko olla proffasta kiinni noin iso kato. Yliopistoissa on kuitenkin päivittäin vapaaehtoisia luentoja, joissa istuu ihan omasta tahdostaan kymmeniä, joillain jopa satoja opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta: aloituksessa ei ole mitään linkkiä mihinkään juttuun. Ja muutenkin ketjuissa voi kyllä keskustella laajemminkin kuin vain jumittamalla yhden artikkelin näkemyksessä.
Kyllähän aloituksessa viitataan otsikkoa myöten mitä selvimmin tiettyyn lehtijuttuun. Myöhemmin, viestissä 4, ap lisää linkin ja pahoittelee unohtaneensa sen aloituksesta.
Minä en tulkinnut "keski-ikäisten tätien" (aika arvottava ilmaisu muuten) esiintyvän keskustelussa niinkään asiantuntijoina vaan ennemminkin ottaneen kantaa jutussa esitettyihin lehtorin näkemyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tata sitten kutsutaan erinomaiseksi koulutukseksi. Jaa selventavat kysymykset kysymatta vai eiko suomalainen opikelija kysy mitaan?
Eipä se hintakaan mikään laadun tae ole. Eikä se, että pakotetaan luennoille, tarkoita, että luento on hyödyllinen.
Itä-Suomen yliopisto on yleisesti tunnettu etäyliopistona. Ei kai nyt tosissaan ole ihme että siellä opiskelevat haluavat suorittaa etänä? Tuskin kukaan asuu siellä paikkakunnalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se hintakaan mikään laadun tae ole. Eikä se, että pakotetaan luennoille, tarkoita, että luento on hyödyllinen.
Kylla USAssa ainakin vaaditaan laatua kalliilta kouluilta. Vanhemmat pitavat huolta siita etta saavat vastinetta rahalleen. Kalliilla koululla on myoskin varaa palkita vaikka Nobelisteja opettamaan. Lapsellani oli kerran Madam Madeleine Albright proffana.
Ja se yksikin oli eksynyt väärään luentosaliin mutta ei kehdannut suksia hiiteen sieltä? 🤣
Yritin etsiä netistä tietoja koulutuksen keskeyttäneiden määrän muutoksista viimeisen kahden lukuvuoden ajalta, mutta viimeisimmät tilastot ovat lukuvuodelta 2019-2020. On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon keskeyttämisten määrä on lisääntynyt koronan seurauksena ja vaikuttaako etäopiskelun lisääntyminen tulevaisuudessa kumpaan suuntaan. Toisaalta kun etämahdollisuus on entistä useammin tarjolla, opintoja aloitetaan ehkä aiempaa enemmän, toisaalta taas etämahdollisuutta saatetaan valita silloinkin, kun se oikeasti ei ole toimiva opiskelumenetelmä itselle. Olen jo vuosia opettanut aikuislukion verkkokursseja päätyöni rinnalla, ja yllätyin aikoinani niiden keskeyttämisprosentista. Se on lähiopetuksena toteutettaviin kursseihin verrattuna huima: yli puolet. Kyllähän keskeyttämisten myötä yhteiskunnan varoja valuu aivan valtavasti hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Kuopiossa opiskele oikeustieteitä jotkut sosiaalialaa opiskelevat? Kurssi tai kaksi? Eikä varmasti paljoa innosta
On kuitenkin aika tärkeätä että sosiaalialan ihmiset tuntevat alansa lainsäädännön.
Miksi kävelisin sohjon ja paskan läpi istumaan tuntikausiksi kun samat asiat menee kotona läpi tunnissa
Itse aloitin yliopistossa oppilaana kesken koronarajoitusten ym jolloin olin ensimmäiset puoli vuotta koulussa käynyt fyysisesti paikalla vain tasan 2 kertaa. Eka kerta oli tutustuminen ja toisella oli ns. opetus jossa opetettiin oppilaita miten kursseille ilmoittaudutaan ja miten kursseja valitaan sen jälkeen kaikki opetus ohjaus ym täysin etänä. Piti siis aloittaa yliopistossa opiskelu heti alusta alkaen etänä. Nyt syksyllä alkoi minulle enimmäistä kertaa oikeat paikan päällä olevat luennot ym ja olo on kuin olisi taas uusi opiskelija paitsi tällä kertaa ilman ohjausta tai minkäänlaista tukiverkostoa mikä oli kyllä aloittaessakin mitätön.
Nytten syksyllä aloittaville opiskelijoille tarjottu mielettömän paljon tukea, ohjausta ja kaikkea muuta mitä me koronarajoitusten aikana aloittaneet emme saaneet ja nyt vaikka olemme tavallaan samassa asemassa kuin uudet opiskelijat vain uudet opiskelijat saavat sen avun ja tuen.
Olemme tottuneet opiskelemaan etänä, koska se on ainoa tapa mihin olemme tottuneet ja mihin meidät on opetettu. Vaikka nyt onkin mahdollisuus oikeisiin luentoihin menen niihin vain hyvin harvoin ellei ne ole pakollisia.
Kavereiden saaminenkin alkoi sujumaan vasta sen puolen vuoden alun yksin olon jälkeen.
Mielenterveysongelmat ovat nimenomaan yksilöiden ongelmia. Jos suurella joukolla tulee aiempaa enemmän mielenterveysongelmia, aiheuttavat ne yhteiskunnalle ongelmia.
Mutta paljon enemmän meillä sosialismi aiheuttaa yhteiskunnassa ongelmia, kautta linjan, niin talous-, toimeentulo kuin mielenterveysongelmia.