Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston 100 hengen luennolle ilmestyi vain 1 henkilö

Vierailija
29.11.2022 |

Itä-suomen yliopistossa lol 😂 saavatko lehtorit kuitenkin palkkaa jos kukaan ei tule paikalle?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikana opiskelijat valittivat etäopetuksesta. Nyt, kun se on jäänyt pysyväksi vaihtoehdoksi, valitaan etäluento, oli se hyvä valinta tai ei. Onhan se mukava jäädä lämpimän peiton alle, laittaa toosa päälle ja puuhata muuta mielenkiintoisempaa samalla kun muka seuraa opetusta. Samaan aikaan opiskelijoiden mielenterveysongelmat, koettu yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne sekä elämänhallintaan ja aikatauluttamiseen liittyvät ongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Mistähän johtuisi? Todella harvalla on niin hyvät opiskelutaidot ja itsekuri, että etäluentoa pystyisi seuraamaan samalla intensiteetillä kuin liveluentoa. Livenä on ryhmäpaine kuunnella aktiivisesti, ja luentojen jälkeen muiden opiskelijoiden kanssa käydyt epäviralliset keskustelut ovat usein luentojen parasta antia.

Milloin teit aiheesta kattavan tutkimuksen vai mutuiletko vain?

Olen ammatiltani opettaja, joten minulla on aiheesta omakohtaisia havaintoja. Lisäksi seuraan luonnollisesti ammattialaani liittyvää julkista keskustelua ja luen ammattilehtiä.

Minäkin opetan, yliopistossa, ja totean, että väitteet etäopintojen epäsuosiosta ja niiden muka aiheuttamista kärsimyksistä ovat liioiteltuja. Moni opiskelija on ihan tyytyväinen, kun voi opiskella etänä, eikä se vaikuta suoriutumiseen lainkaan negatiivisesti.

Vierailija
42/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että luennon skipanneiden 99 opiskelijan joukossa on aika monta sellaista, jotka vetkuttavat oppimistehtävien kanssa viimeiseen palautuspäivään, ja sitten, kun eivät luennot väliin jätettyään niitä osaakaan tehdä, pommittavat paniikissa opettajaa viesteillä. Kun opettaja ei ehdi tai pysty auttamaan jokaista avuntarvitsijaa niin paljon kuin tarve olisi, ahdistutaan ja mennään itkemään YTHS:lle, miten raskasta opiskeleminen on.

Opiskeluun, vaikka kyse olisikin omien mielenkiinnonkohteiden mukaan valituista opinnoista, ei vain sovi vapaaehtoisuus. Ihmisluonto on sellainen, että se yrittää päästä mahdollisimman vähällä. Ainahan opiskelijat ovat valittaneet opiskeluiden vaativuudesta, mutta aiemmin ei annettu mahdollisuutta valita, haluaako käydä luennoilla vai ei. Kummallakohan tavalla saadaan parempia tuloksia? Ironista on, että valinnanvapaus ja joustavuus eivät ole lisänneet myöskään opiskelijoiden hyvinvointia, päinvastoin.

100% luennoistani oli aikanaan vapaaehtoisia. Ei mitään ongelmaa käydä niillä. Ne, joita kiinnostaa, osaa kyllä opiskella ilman pakkoakin. Ne, joita ei kiinnosta, eivät osaa edes pakotettuina. Se kun ei mitään opiskelua ole, jos istutaan luennolla puhelin kourassa instaa selaten tms. 

Samaa mieltä. Ihan naurettavan vanhanaikainen käsitys, että luennoille pakottamalla saataisiin jotenkin potentiaalisempaa materiaalia ulos yliopistosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu. Koronasulkujen aikana valitettiin, kun ei pääse näkemään ketään. Nyt kun pääsisi, ei mennä.

Muutama valitti. Siis ne, jotka valittivat ennen koronaa jostain muusta ja jotka aina keksivät valittamisenaihetta.

Aiheesta kirjoitettiin harva se viikko artikkeleita isoimmissa sanomalehdissä. Voi olla, että asiasta oikeasti valitti vain kourallinen ihmisiä, mutta kyllä se narratiivi oli, että opiskelijanuorten elämä on nyt rajoitusten takia melkeinpä lopullisesti pilalla.

Mutta mitään kattavaa tutkimusta ei tehty. Toisteltiin vain kritiikittömästi valitusvirttä. Missä on medianlukutaitosi: kumpi kiinnostaa medioita enemmän - hyvinvointi vai väitetty pahoinvointi?

No en minä sitä valitusvirttä ikinä uskonutkaan. Huvitti lähinnä, kun tälläkin palstalla täysin lähdekritiikittömästi voivoteltiin, että kyllä kokonaiset nuoret sukupolvet ovat nyt tuhoon tuomittuja, kun oli jonkin aikaa pakollista etäopiskelua ja bilettäminen rajoitettua.

Kun joku huomautti, että kyllä vanhuksetkin kärsivät korona-ajasta aika paljon kun eivät saaneet edes tavata ketään sukulaisia ja ystäviä (toisin kuin opiskelijaikäiset), niin joku aina sähähti siihen, että kukaan, siis KUKAAN, ei ole kärsinyt korona-ajasta enemmän kuin tämä tuhoontuomittu nuoriso.

Vierailija
44/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikana opiskelijat valittivat etäopetuksesta. Nyt, kun se on jäänyt pysyväksi vaihtoehdoksi, valitaan etäluento, oli se hyvä valinta tai ei. Onhan se mukava jäädä lämpimän peiton alle, laittaa toosa päälle ja puuhata muuta mielenkiintoisempaa samalla kun muka seuraa opetusta. Samaan aikaan opiskelijoiden mielenterveysongelmat, koettu yksinäisyys ja ulkopuolisuuden tunne sekä elämänhallintaan ja aikatauluttamiseen liittyvät ongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Mistähän johtuisi? Todella harvalla on niin hyvät opiskelutaidot ja itsekuri, että etäluentoa pystyisi seuraamaan samalla intensiteetillä kuin liveluentoa. Livenä on ryhmäpaine kuunnella aktiivisesti, ja luentojen jälkeen muiden opiskelijoiden kanssa käydyt epäviralliset keskustelut ovat usein luentojen parasta antia.

Olen ammatiltani opettaja, joten minulla on aiheesta omakohtaisia havaintoja. Lisäksi seuraan luonnollisesti ammattialaani liittyvää julkista keskustelua ja luen ammattilehtiä.

Minäkin opetan, yliopistossa, ja totean, että väitteet etäopintojen epäsuosiosta ja niiden muka aiheuttamista kärsimyksistä ovat liioiteltuja. Moni opiskelija on ihan tyytyväinen, kun voi opiskella etänä, eikä se vaikuta suoriutumiseen lainkaan negatiivisesti.

Etäopiskelu on hyvä asia niin kauan kuin se perustuu omaan valintaan. Ongelmia tulee siinä kohtaa, kun kaikki pakotetaan etäilyyn. Siitähän korona-aikanakin oli kyse. Ei siitä, että etäopiskelu sinällään olisi ongelma. Olihan sitä jo paljon ennen koronaakin aloja, joilla 100% tai osittainen etäopiskelu oli ihan normaali käytäntö halukkaille. 

Vierailija
45/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on lähtökohtaisesti aika hauskaa, että keski-ikäiset tädit täällä kommentoivat, minkälainen yliopisto-opetus on parasta ja miten opiskelijat parhaiten oppii. Kerron teille salaisuuden: ajat muuttuu. ;) 

Moni yliopiston proffa on nykyään onneksi niin fiksu, että osaa tarjota etäopiskelumahdollisuuden. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, istunko minä luentosalissa massaluennolla vai katsonko saman luennon kotona striimattuna? Jälkimmäinen vaihtoehto palvelee paljon paremmin. Opin paremmin ilman häiriötekijöitä ja säästän aikaa siinä, kun ei tarvitse lähteä yliopistolle. Tämän ajan voin käyttää esimerkiksi tekemällä töitä, joilla elätän itseni kun 250 euron opintotuella ei voi kun syödä kynsiä.

Eri asia on seminaarit ja muut missä läsnäolo tietysti on pakollista, mutta massaluentojen seuraaminen etänä on itse asiassa paljon hyödyllisempää ja tehokkaampaa kotona. Yliopistossa jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan.

Eiköhän haastatellulla lehtorilla, vaikka hän melko nuorelta kuvan perusteella vaikuttikin, ole korkeakoulumaailmaa muutenkin kuin oman opiskeluajan nähtyään enemmän asiantuntemusta aiheen kommentointiin kuin yksittäisellä opiskelijalla. Luitko edes juttua? Haastateltu opettaja kertoo, että opiskelijat lähettävät aiempaa enemmän sähköpostiviestejä, ja aika, jonka hän voisi käyttää opettamiseen, menee viesteihin vastaamiseen. Jos etäluennot olisivat yhtä tehokkaita kuin liveluennot, ei sähköposteja olisi nykytilanteessa tarvetta lähettää sen enempää kuin ennenkään. Teoriassa korkeakouluissa opiskelijat ovat itse vastuussa opinnoistaan mutta käytännössä eivät. Mielenterveysongelmien lisääntyminen ja opintojen viivästyminen eivät ole yksilön vaan yhteiskunnan ongelmia.

Vierailija
46/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paska luennoitsija. Oliko aiheena jotain feminististä noitaoppia?

Ahdistaako feministit? Voi toista. Jaxuhalit!

Intersektionaalinen cancel- ja wokepropaganda ovat ahdistavia.

Vierailija
47/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautiainen on valtiosääntöasiantuntija ja Itä-Suomen yliopiston sosiaalioikeuden yliopistonlehtori.

Ai että. Minä melkein maksaisin siitä, että pääsisin tuollaisen kanssa yksityisopetukseen kahvikupin äärelle.

FM-95

Vierailija
48/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautiainen on valtiosääntöasiantuntija ja Itä-Suomen yliopiston sosiaalioikeuden yliopistonlehtori.

Ai että. Minä melkein maksaisin siitä, että pääsisin tuollaisen kanssa yksityisopetukseen kahvikupin äärelle.

FM-95

Olin vuosia sitten hänen luennollaan. Hänelle on tärkeämpää vitsailla ja pelleillä kun opettaa.

Vierailija
49/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FM-95

Olen varma, että maksusta se onnistuukin. Ei muuta kuin postia Pekalle :)

Vierailija
50/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on lähtökohtaisesti aika hauskaa, että keski-ikäiset tädit täällä kommentoivat, minkälainen yliopisto-opetus on parasta ja miten opiskelijat parhaiten oppii. Kerron teille salaisuuden: ajat muuttuu. ;) 

Moni yliopiston proffa on nykyään onneksi niin fiksu, että osaa tarjota etäopiskelumahdollisuuden. Mitä väliä sillä loppujen lopuksi on, istunko minä luentosalissa massaluennolla vai katsonko saman luennon kotona striimattuna? Jälkimmäinen vaihtoehto palvelee paljon paremmin. Opin paremmin ilman häiriötekijöitä ja säästän aikaa siinä, kun ei tarvitse lähteä yliopistolle. Tämän ajan voin käyttää esimerkiksi tekemällä töitä, joilla elätän itseni kun 250 euron opintotuella ei voi kun syödä kynsiä.

Eri asia on seminaarit ja muut missä läsnäolo tietysti on pakollista, mutta massaluentojen seuraaminen etänä on itse asiassa paljon hyödyllisempää ja tehokkaampaa kotona. Yliopistossa jokainen on vastuussa omasta oppimisestaan.

Eiköhän haastatellulla lehtorilla, vaikka hän melko nuorelta kuvan perusteella vaikuttikin, ole korkeakoulumaailmaa muutenkin kuin oman opiskeluajan nähtyään enemmän asiantuntemusta aiheen kommentointiin kuin yksittäisellä opiskelijalla. Luitko edes juttua? Haastateltu opettaja kertoo, että opiskelijat lähettävät aiempaa enemmän sähköpostiviestejä, ja aika, jonka hän voisi käyttää opettamiseen, menee viesteihin vastaamiseen. Jos etäluennot olisivat yhtä tehokkaita kuin liveluennot, ei sähköposteja olisi nykytilanteessa tarvetta lähettää sen enempää kuin ennenkään. Teoriassa korkeakouluissa opiskelijat ovat itse vastuussa opinnoistaan mutta käytännössä eivät. Mielenterveysongelmien lisääntyminen ja opintojen viivästyminen eivät ole yksilön vaan yhteiskunnan ongelmia.

Luitko kommenttiani ollenkaan? Puhuin ja vastasin keski-ikäisille tädeille, jotka tässä ketjussa vouhkaavat siitä miten nykyaikana ei tule yliopistomaailmasta riittävästi osaajia, kun ollaan siirrytty etäopiskeluun.

En viitannut tuohon juttuun millään tavalla. 

Vierailija
51/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FM-95

Olin vuosia sitten hänen luennollaan. Hänelle on tärkeämpää vitsailla ja pelleillä kun opettaa.

Jos tuo on totta, löytyi syy vähäiselle osallistumishalulle. Miksi mennä luennolle, jota opettajakaan ei ota tosissaan?

Vierailija
52/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautiaisen mukaan esimerkiksi kyseiselle kurssille osallistuu yhteensä 100 opiskelijaa, joista nyt 99 muuta jää sellaisiksi, joita opettaja ei tapaa koskaan ja kommunikoivat ainoastaan yksittäisillä sähköposteilla. Hänen mukaansa opiskelijat ovat nyt yleisestikin läsnä luennoilla oikeastaan vain tapauksissa, joissa se on pakollista.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1d76482c-1cd3-411d-bbae-a6cdf56cb59c

Ja miten vielä keväällä vinguttiin, että KAIKKI HALUAVAT LÄHIOPETUKSEEN ja ETTÄ OPISKELIJOILLA ON ETÄOPETUKSEN TAKIA MT-ONGELMIA JNE. JNE. Tässä totuus, minkä kaikki järkevät tajusivatkin.

Kyllä meidän luennoilla on aina jengiä. Itsekin menen paljon mielummin paikanpäälle kun pistän videon kotona pyörimään ja olen sitten 1,5h keskittymättä siihen.

Vierailija
53/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän olisi työttömille ajankulua, kun kävisivät kuuntelemassa luentoja, kun ei opiskelijoita kerran kiinnosta.

Vierailija
54/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lienee alakohtaisia eroja. Suosituilla aloilla, joilla opinnot ovat vaativat, on opiskelija-aines hyvin valikoitunutta. Kun on hyvät opiskelutaidot, sosiaaliset taidot ja elämänhallinta, etäopiskelu on varmasti hyvä vaihtoehto. Korkeakouluilla voidaan kuitenkin viitata aika laajaan kirjoon oppilaitoksia ja linjoja tradenomikoulutuksesta oikeustieteelliseen.

Vierailija
55/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinähän olisi työttömille ajankulua, kun kävisivät kuuntelemassa luentoja, kun ei opiskelijoita kerran kiinnosta.

Miksi työttömiäkään kiinnostaisi, jos ei edes alalle vapaaehtoisesti hakeutuneita opiskelijoita kiinnosta?

Vierailija
56/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lienee alakohtaisia eroja. Suosituilla aloilla, joilla opinnot ovat vaativat, on opiskelija-aines hyvin valikoitunutta. Kun on hyvät opiskelutaidot, sosiaaliset taidot ja elämänhallinta, etäopiskelu on varmasti hyvä vaihtoehto. Korkeakouluilla voidaan kuitenkin viitata aika laajaan kirjoon oppilaitoksia ja linjoja tradenomikoulutuksesta oikeustieteelliseen.

Miksi ajattelet, että tradenomikoulutus on jotenkin huonompi ala?

Vierailija
57/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko kommenttiani ollenkaan? Puhuin ja vastasin keski-ikäisille tädeille, jotka tässä ketjussa vouhkaavat siitä miten nykyaikana ei tule yliopistomaailmasta riittävästi osaajia, kun ollaan siirrytty etäopiskeluun.

En viitannut tuohon juttuun millään tavalla. 

Kyseisestä jutusta ja siinä esitetyistä ajatuksista koskien opiskelua koronan jälkeen tässä ketjussa käsittääkseni keskustellaan.

Vierailija
58/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään käy kuin pakollisilla luennoilla, joita on aivan liian usein.

Ja tata sitten kutsutaan erinomaiseksi koulutukseksi. Jaa selventavat kysymykset kysymatta vai eiko suomalainen opikelija kysy mitaan?

Vierailija
59/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FM-95

Ei haittaa. Minussakin on vitsailijan vikaa. Ja 30 vuoden aikuiskoulutuskokemuksella osaisin viedä keskustelua haluamaani suuntaan. :)

Vierailija
60/102 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että tradenomikoulutus on jotenkin huonompi ala?

En pidä mitään alaa toista huonompana. On kuitenkin fakta, että toiset koulutukset ovat vaativampia kuin toiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän