Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni ei halua lapsia. Isovanhemmuus jää siis minulta kokematta.

Vierailija
28.09.2025 |

Hän on ainut lapseni, joten muita mahdollisuuksia ei ole. On puhunut jo vuosia, etteivät lapset kuulu suunnitelmiin mutta olen silti pientä toivoa elätellyt, että jos sittenkin.

Eilen olivat miehensä kanssa käymässä ja asia tuli jotenkin puheeksi. Mieli ei ole muuttunut. Mitään kiinnostusta lasten hankkimiseen ei kuulemma ole. Tytär on 35 vuotias ja miehensä täytti juuri 40, joten mieli tuskin enää muuttuu.

Hyväksyn tottakai heidän päätöksensä. Kyseessä on heidän elämänsä, eikä minulla mitään lapsenlapsia ole oikeutta heiltä vaatia. Silti tuntuu pahalta. Pahalta ja jotenkin niin lopulliselta. Tulee sellainen tunne, että tässäkö tämä nyt oli? Jotenkin hirveän vaikea sisäistää, että minulta se isovanhemmuus nyt vaan jää kokonaan kokematta. Tiedän, ettei se mikään ihmisoikeus ole mutta silti tuntuu pahalta. 

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tehnyt itse enemmän lapsia. 

Vierailija
2/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistö jakoi mitaleja suurperheille.

https://yle.fi/a/3-10779484

Kiitos hänelle 

Venäjä yrittää näivettää Suomen vauvavastaisella propagandalla! Jotkut suomalaiset puolueet kätyreinä levittää venäjän väestömäärävalhetta!

Vanhusten yhteiskunta on helppo tuhota! Suomi tarvitsee vauvoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään mitään takaa. Mun kummitädillä on neljä lasta ja lapsenlapsia ei ole eikä tule.

Vierailija
4/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen tyytyväinen, että ainoa lapseni ei aio tehdä lapsia. Olen sen verran mukavuudenhaluinen nykyään, että ajatus jostain huutavasta nyssykästä saa minussa aikaan inhoreaktion.

Vierailija
5/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan ne toki kivoja ne lapsen lapset. Nykynaiset haluavat usein jäädä lapsettomiksi. Myös oma tyttäreni.

Vierailija
6/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina vituttanut nämä äidit, jotka tekee itse yhden lapsen, ja sitten painostaa sitä ainokaistaan hankkimaan vastentahtoisesti lapsia, jotta mummi saisi hoidokkeja

Olisit itse tehnyt vaikka neljä mukulaa, niin a) todennäköisemmin joku heistä olisi vapaaehtoisesti hankkinut lapsen b) ehkä olisit saanut tarpeeksesi hoivata lapsia, eikä tarvitse lapsenlapsia enää niin kiihkolla odottaa

Vierailija
7/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan hyväksyä se ettei kaikki halua lapsia. Petteri Orpon hallitus tekee sen vielä vaikeammaksi, niin lapsia ei kannata hankkia

Vierailija
8/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu monesti toistunut späm. Myös kaikki vastaukset on apn omia trollauksia.

Vierailija
9/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on vapaaehtoisesti lapseton. On sanonut niin kauan kuin muistan ettei tee lapsia ja nyt ikää 38 vuotta ja muutama vuosi sitten teki sterilaation.

Joskus ajattelen, että olisi se mummous ollut hienoa päästä kokemaan, mutta harvoin. Olen aina sisäistänyt sen, että lapseni elää omaa elämäänsä itseään varten, ei minua varten. Ei tästä maailmasta ihmiset lopu, vaikka sukumme panos jäi tähän.

Vierailija
10/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Moni suku sammuu tämän sukupolven myötä. Harmi. 

Vierailija
11/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuo yks ruskitrolli spämmää noita oksettavia raskausvideoita

Vierailija
12/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Moni suku sammuu tämän sukupolven myötä. Harmi. 

Harmi???

Vierailija
13/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus olla surullinen. Kyseessähän on iso asia ja isovanhemman roolin puuttuminen elämässäsi saakin aiheuttaa pahaa mieltä. Samaan aikaan moni lapsiperhe painii tukiverkkojen puutteen kanssa. Voisitko lähestyä alueesi sosiaalitahoja tai diakonia ja kysellä mahdollisuutta vapaaehtoistyöhön? Voisit päästä sairaalaan sylittelemään vauvoja tai tukiperheeksi jollekin, joka ottaisi apua kiitollisena vastaan. 

Vierailija
14/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi aikuinen vela-lapsi ja tuen hänen päätöstään 100%. Ei tänne moderniin orjuuteen tarvitse uutta orjaa tehdä. Kova huoli on ollut aina itselläni lapsesta, en välttämättä halua lisähuolia lapsenlapsrn muodossa (miten pärjää, kehittyykö, kiusataanko). Näin on parempi.

Vierailija
15/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuo yks ruskitrolli spämmää noita oksettavia raskausvideoita

Hän työstää siinä omaa traumaansa ja suruaan. Koeta ymmärtää. 

Vierailija
16/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär on sanonut 10-vuotiaasta, että ei halua lapsia vaan koiria. Ja ollakseni rehellinen, hoidan mielummin koiria lapsenlapsina kuin ihmislapsia. Tytär on vielä alaikäinen, joten aika näyttää miten käy.

Vierailija
17/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään mitään takaa. Mun kummitädillä on neljä lasta ja lapsenlapsia ei ole eikä tule.

Meitä sisaruksia on kolme ja ollaan kaikki vapaaehtoisesti lapsettomia keski-ikäisiä. Me kaikki ilmoitettiin vanhemmille jo teini-iässä, että on turha odottaa lapsenlapsia. Onneksi eivät ole olleet kärttämässäkään niitä.

Lapsuuden naapuriperheen kolmesta saman ikäisistä lapsesta (eli keski-ikäisiä) kaikilla on 3-4 lasta.

Ihan arpapelillä menee tämä(kin) noin niinkuin lastenlapsia ajatellen. 

Vierailija
18/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So what? Lapsia ei koskaan hankita isovanhempia varten.

Vierailija
19/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus olla surullinen. Kyseessähän on iso asia ja isovanhemman roolin puuttuminen elämässäsi saakin aiheuttaa pahaa mieltä. Samaan aikaan moni lapsiperhe painii tukiverkkojen puutteen kanssa. Voisitko lähestyä alueesi sosiaalitahoja tai diakonia ja kysellä mahdollisuutta vapaaehtoistyöhön? Voisit päästä sairaalaan sylittelemään vauvoja tai tukiperheeksi jollekin, joka ottaisi apua kiitollisena vastaan. 

Huoh... Tiedät itsekin että tuo ei ole sama asia. Kannattaa pitää tuollaiset neuvot ihan itsellään. Äläkä ainakaan lapsettomille mene noita ehdottamaan, kiitos. 

Vierailija
20/95 |
28.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina vituttanut nämä äidit, jotka tekee itse yhden lapsen, ja sitten painostaa sitä ainokaistaan hankkimaan vastentahtoisesti lapsia, jotta mummi saisi hoidokkeja

Olisit itse tehnyt vaikka neljä mukulaa, niin a) todennäköisemmin joku heistä olisi vapaaehtoisesti hankkinut lapsen b) ehkä olisit saanut tarpeeksesi hoivata lapsia, eikä tarvitse lapsenlapsia enää niin kiihkolla odottaa

Luitko aloitukseni? Minä en todellakaan painosta tytärtäni tekemään minulle lapsenlapsia! Valinta on täysin hänen ja miehensä! Surullinen minulla on oikeus olla, varsinkin kun puran asiaa vaan anonyyminä täällä palstalla!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä