Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Johtoporras haluaa että meidän työpaikalla työntekijät puhuisivat keskenään ensisijaisesti englantia, jotta kukaan ei jäisi ulkopuoliseksi

Vierailija
29.11.2022 |

Meille on työpaikalla alettu esittää toiveita johtoportan taholta, että meillä suosittaisiin työpaikalla yhteisö- ja työkielenä englantia koska kaikki työntekijät eivät osaa suomea ja nämä kokevat itsensä ulkopuolisiksi ja syrjityiksi kyseisen kielimuurin vuoksi. Miten teillä muilla, oletteko te vielä koskeneet vastaavaa ja mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotapa tätä esim ranskalaisessa tai italialaisessa firmassa.

Seurauksena olisi valtava älämölö, lehdet kirkuisivat ja henkilöstö marssisi ulos.

Suomessa altistutaan ja mielistellään.

Olen ollut suuri piirtein ummikkona ranskalaisessa työyhteisössä. Kaikki yrittivät kommunoikoida ja kaikkiin asioihin otettiin mukaan yms ei tullut ulkopuolista oloa vaan huolehdittu olo.

Vierailija
42/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen sellaisen henkilön seurassa, joka ei osaa puhua suomea niin tottakai puhun englantia kun sitä itse kuitenkin osaan. Mielestäni todella epäkohteliasta puhua seurassa kieltä, jota kaikki siinä joukossa olevat eivät ymmärrä kun kuitenkin löytyy se yhteinenkin kieli. 

Englanti ei ole minulle "yhteinen kieli". Äidinkieleni on suomi ja yhteinen kieleni on suomi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tulijat haluaa oppia suomen kielen ja puhua sitä jotta oppivat sitä, on karhun palvelus alkaa puhumaan muuta kieltä. Sitä paitsi olemme Suomessa, lisäksi meidän tehtävä on ylläpitää kieltämme ja sen jatkuvuutta, olemme aika pieni kansa verrattuna moneen muuhun.

Vierailija
44/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille pitää sanoa, että älkää jättääkö ketään työyhteisön ulkopuolelle? Jos olisitte huolehtineet siitä, niin johdon ei olis tarvinnut sanoa mitään.

En halua seurustella tiettyjen ihmisten kanssa vapaa-ajallani, ts ruokatauot, kahvitauot, ja tämä koskee kaikkia kieliryhmiä.

En hengaa ulkomaalaisen kanssa vain koska hän on ulkomaalainen.

Vierailija
45/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti menee kymmenen vuotta, niin kaikkialla puhutaan vain englantia, jos tällainen saa jatkua. Suomeen tulijat kielikurssille!

Vierailija
46/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä suostuisi puhumaan kuin suomea koska asun SUOMESSA.

Kyllä minä käytän töissäni tarvittaessa englantia. Eiköhän jokainen akateeminen nykyisin käytä englantia aika lailla töissään. En tiedä missä varastohommassa olisi edes mahdollisuus kieltäytyä kommunikoimasta. 

Kyllä taas nousee akateemisen eliitin pisteet - eiväthän sairaanhoitajat, putkimiehet, siivoojat ole edes ihmisiä! Silti heidän pitää olla koko ajan valmiita palvelemaan akateemista eliittiä.

Vierailija
47/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä suostuisi puhumaan kuin suomea koska asun SUOMESSA.

Kyllä minä käytän töissäni tarvittaessa englantia. Eiköhän jokainen akateeminen nykyisin käytä englantia aika lailla töissään. En tiedä missä varastohommassa olisi edes mahdollisuus kieltäytyä kommunikoimasta. 

Ihan akateemisissa töissä sotealalla (ei asiakastyö) pienehkössä kaupungissa ei kyllä tarvitse kommunikoida kuin suomeksi. Harvoin tarvitsee edes lukea mitään englanninkielistä, sen verran paljon on alaan liittyviä artikkeleita ja kirjallisuutta suomeksikin. Ja asutaan sen verran idässä ettei tarvitse ruotsiksikaan osata puhua. Tavallaan vähän harmi, koska kielitaito ruostuu kun sitä ei käytä.

Vierailija
48/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha normaali käytäntö. Asun Espanjassa ja työpaikka on kansainvälinen. Joka Espanjassa on aikaa viettänyt, tietää kuinka huonosti ja vastentahtoisesti paikalliset puhuvat englantia. Meidän työpaikalla on toimiston kielenä englanti ja siitä ei tingitä. Olit sitten espanjalainen tai mistä ikinä oletkaan. 

En ihmettele, että Suomen takapajulassa tälläistä ihmetellään.

Vierailija
49/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Ahvenanmaalla käydessäni asiakaspalvelijoiden pitää puhua minulle Suomea.

Semmoista kieltä kuin Suomi ei ole olemassakaan, puhut suomea, eli kieli on suomi, suomen kieli. "...Suomenkielisten osuus Suomen väestöstä on..."

Vierailija
50/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kansainvälisissä suuryrityksissä yli 30v töissä ja tuo on itsestäänselvyys!

Jos pöydässä/palaverissa tms on vain suomenkielisiä puhumme suomea mutta jos seurueeseen tulee joku ulkomalainen kieli vaihdetaan heti englantiin. Olisi äärimmäisen epäkohteliasta jatkaa keskustelua suomeksi!

Sama toki omassa perheessä ja ystäväpiirissä.

Kaikista lukuisista eri kielitaustoista huolimatta kaikki osaavat englantia

Vierailija
51/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksalla tulisi nopeasti onnettomuuksia jos kieltäydyttäisiin puhumasta englantia. Ei siitä mitään tulisi vaikka nopeasti yrittäisivät opiskella suomea, useathan niistä eivät edes asu vakituisesti Suomessa.

Vierailija
52/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas kakka johtoporras! Siis miksi ne johtajat on alunperinkään palkannut sinne töihin jotain urpoja jotka "kokevat itsensä ulkopuolisiksi"? Älkää rekrytoiko sellasia ihmisiä. Kun omaan firmaansa rekrytoi ongelmaihmisiä niin kyllähän niitä ongelmia firmaansa saa.

Vierailija
53/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän Suomessa olevan paljon ihmisiä, jotka eivät osaa tehdä työtään englanniksi. 

Vierailija
54/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullistahan tuo on pidemmän päälle, kun tietää tankeroenglannin onttouden ihan hyvinkin puhuvien keskuudessa. Puolet ilmaisun rikkaudesta häviää heti kun tankeroidaan ja paskonjäykkinä hörähdellään kuin hollywood-elokuvissa.

Vierailija
55/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raksalla tulisi nopeasti onnettomuuksia jos kieltäydyttäisiin puhumasta englantia. Ei siitä mitään tulisi vaikka nopeasti yrittäisivät opiskella suomea, useathan niistä eivät edes asu vakituisesti Suomessa.

Selittänee osaltaan lukuisia rakennusvirheitä, kun kielitaidottomat koittavat jotain yhdessä rakentaa. Kunhan halvella saatu tekijä, niin mitäpä muusta välittämään.

Vierailija
56/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iha normaali käytäntö. Asun Espanjassa ja työpaikka on kansainvälinen. Joka Espanjassa on aikaa viettänyt, tietää kuinka huonosti ja vastentahtoisesti paikalliset puhuvat englantia. Meidän työpaikalla on toimiston kielenä englanti ja siitä ei tingitä. Olit sitten espanjalainen tai mistä ikinä oletkaan. 

En ihmettele, että Suomen takapajulassa tälläistä ihmetellään.

Pahempi takapajula se Espanja on🤣😂🤣😂

Ootko ihan ekaa kertaa uskaltanut ulkomaille myymään lehtiä puhelimella😂😂🤣

Vierailija
57/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannista pitäisi tehdä Suomen ainut virallinen kieli.

Vierailija
58/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kansainvälisissä suuryrityksissä yli 30v töissä ja tuo on itsestäänselvyys!

Jos pöydässä/palaverissa tms on vain suomenkielisiä puhumme suomea mutta jos seurueeseen tulee joku ulkomalainen kieli vaihdetaan heti englantiin. Olisi äärimmäisen epäkohteliasta jatkaa keskustelua suomeksi!

Sama toki omassa perheessä ja ystäväpiirissä.

Tällaista se sivistynyt käytös on. Jokaisesta huolehditaan eikä jurnuteta jotain ihme isänmaallisuutta yhteiseen työpaikkaan. Itsekin olin vuosia monikansallisessa firmassa töissä. Tasan tarkkaan puhuttiin englantia ihan jokainen silloin kun eri kielisiä paikalla oli. 

Vierailija
59/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun työpaikalla muiden kanssa enää vain latinaa. En suostu käyttämään muuta kieltä.

😂🤣

Oikeasti, aina vaan hullummaksi menee täällä Suomessa😖😣. Meidän pitäisi aina kumartaa kaikkia muita.

Vierailija
60/191 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista se sivistynyt käytös on. Jokaisesta huolehditaan eikä jurnuteta jotain ihme isänmaallisuutta yhteiseen työpaikkaan. Itsekin olin vuosia monikansallisessa firmassa töissä. Tasan tarkkaan puhuttiin englantia ihan jokainen silloin kun eri kielisiä paikalla oli. 

Onko sinusta sivistynyttä sivuuttaa suomalaiset työntekijät, jotka eivät pystykään tekemään työtään englanniksi? Varsinkin jos työn tekeminen englanniksi ei johdu työstä vaan firmaan palkatuista kielitaidottomista työntekijöistä?