Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalot halpenevat rajusti. Kuinka suuri pudotus on tiedossa kun suuret ikäluokat kuolevat ja markkinat täyttyvät ok-taloista?

Vierailija
29.11.2022 |

Nuoret eivät halua ok-taloja tai mökkejä mitkä olivat vanhojen ikäluokkien unelmia. Näitä tulee runsaasti myyntiin kun tämä ikäluokka poistuu.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/f343beac-5c09-400c-937f-7a2…

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin 10v. sit maalta puolen tunnin ajomatkan päästä "isoista" kaupungeista parin hehtaarin tontilla oleva melko alkuperäiskuntoinen talo, jonka silloinen käypä hinta oli 70ke. Nyt tästä saisi 40-45k jos laittaisi myyntiin, vaikka puuston arvo on noussut, oli sitten talossa kaikki remontit tehty tai ei. Ei paljoa harmita enää, että keittiö saatiin äskettäin uusiksi tehtyä torin annetaan-osastolta kun vaihtoehtona olisi ollut kalustekeittiö hintaan 10ke, jota et saisi koskaan takaisin. Samoin kattopellit saatiin puoli-ilmaiseksi ja itse laitettiin, kun toinen vaihtoehto olisi ollut 20ke kattoremppa. Nyt ei ihan niin paljoa kirpaise arvon aleneminen.

Vierailija
122/136 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä omakotitaloasumista, ellei satu olemaan työhullu lapsiperheellinen. Ensinnäkin talon rakentamisen vaiva, sitten ylläpidon vaiva: lumityöt, pihatyöt, huollot. Sitten parikymmenen asumisvuoden jälkeen pitää tehdä remonttia pikkuhiljaa ja tilantarve vähenee, kun lapset muuttavat omilleen...

Omakotitalossa on ainakin yksi hyvä puoli: seinänaapurina ei ole ketään hörhöä. Esim. PKS:llä on hyvin todennäköistä, että rivarissa tai kerrostalossa saa MT-potilaan naapurikseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorethan näitä myös perii. Hyväkuntoiset jäävät sukuun, tai myydään eteenpäin, remontoimattomille on purku kohtalona.

Isot ikäluokat ovat jo aika lailla vaihtaneet kerrostaloihin tai vanhainkoteihin, joten ei sieltä enää mitään valtavaa aaltoa ole tulossa.

Kerrostalossa eläkeläinen on vastuussa naapureiden yhtiölainoista. Putkiremontteja tehdään paljon.

Vierailija
124/136 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa puolensa, mutta ei niitä pihatöitäkään ole mikään pakko omakotitaloasujan koko ajan tehdä. Itsehän siinä talossa asuu, eikä esittele mitään "Suomen kauneinta pihaa".

Vierailija
125/136 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorethan näitä myös perii. Hyväkuntoiset jäävät sukuun, tai myydään eteenpäin, remontoimattomille on purku kohtalona.

Isot ikäluokat ovat jo aika lailla vaihtaneet kerrostaloihin tai vanhainkoteihin, joten ei sieltä enää mitään valtavaa aaltoa ole tulossa.

Kerrostalossa eläkeläinen on vastuussa naapureiden yhtiölainoista. Putkiremontteja tehdään paljon.

Hyvä. En ole eläkkeellä, joten onneksi ei tartte maksaa. Putkiremontitkin vois jättää tekemättä. uutta vaan tilalle.

Vierailija
126/136 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä omakotitaloasumista, ellei satu olemaan työhullu lapsiperheellinen. Ensinnäkin talon rakentamisen vaiva, sitten ylläpidon vaiva: lumityöt, pihatyöt, huollot. Sitten parikymmenen asumisvuoden jälkeen pitää tehdä remonttia pikkuhiljaa ja tilantarve vähenee, kun lapset muuttavat omilleen...

Miksi pitää remontoida 20 vuoden jälkeen? Meillä on ollut tapana remontoida tarpeessa, ei tiettyjen vuosien jälkeen. Vai meinaatko että kylppärin putkissa on parasta ennen päiväys?

t. jo 25 vuotta asumista ilman remonttia

Katto? Kylppäri? Keittiökaapit? Pintaremontti? Lämmitys? Ikkunat? Putket? Tapetti, maali?

En tiedä mistä em kysymys mutta kyllä se näkyy jos ei 20 vuoteen mitään remonttia tehdä.

Niinpä, itse asun tällä hetkellä vuokralla 25 v vanhassa kerrostalokaksiossa, jossa ei ole muuta "remonttia" tehty kuin vaihdettu hella ja jääjaappi. Ikkunoista ei sentään vedä, mutta kyllä tämä ihan perusteellisen remontin vaatisi.

Ihmettelen suuresti, jos 20 vuodessa ei ilmaannu mitään remontoivavaa/hoidettavaa. Pelkästään jo talon ulkoseiniä pitää pestä ja maalata, samoin katto/rännit pitää puhdistaa/katon kunto tarkistaa. Sisäpinnat kuluvat 20 vuodessa, vähintään maalaus/tapetointi. Ilmastointikanavien puhdistus/nuohous, julkisivun ja ikkunoiden huoltoa. 20 vuodessa liesi, jääkaappi, pesukoneet tulevat tiensä päähän..päälle pihan hoito, terassien öljyäminen ym...tottakai omaa taloa pitää huoltaa, jotta se pysyy kunnossa eikä odottaa, että jokin paikka räjähtää rikki

No onneksi ne kerrostaloasunnot pysyy timantti kunnossa 20 - 30 vuotta ilman että niille tarvii tehdä mitään. Liedet, jääkaapit, pesukoneet ei kerrostalossa tule ikinä tiensä päähän. Maalia tai tapettia ei tarvita koskaan, ikkunat pysyy kunnossa ilman huoltoa ja hoitoa. Kylppäritkin näyttää upouusilta vuosikymmenestä toiseen....

Sama juttu rivareissa, ei ikinä mitään remppatarvetta koskaan!

Ja tuota ihmettelen, että aina kun nää kennostoissa asuvat ihmiset puolustelee omaa asumistaan, ne mainitsee ensimmäisenä lumityöt.

Ikään kuin niitä olisi joka päivä vuodessa ja kaikilla omakotiasujilla. Kesälläkin.

Kaikilla ei ole mikään pakko eikä tarve tehdä lumitöitä koskaan. Riittää kun talloo polun tienhaaraan.

Pihatöitä ei kaikki tee ikinä. Pihoja on monenlaisia. Ja monet asuu omakotitaloissa juuri siksi, että tykkää pihatöistä, nehän on juuri sitä vastapainoa sisälläolemiselle, mihin jotkut muut taas tarvitsee kuntosaleja ja valaistuja lenkkipolkuja.

Minä asun talossani niin kauan kuin pystyn ja sitten kun muutan siitä jonnekin laitokseen, on minulle yksi lysti minkä arvoinen se talo sen jälkeen on.

En aio myydä sitä kenellekään.

Vierailija
127/136 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noin kävisi tässä 10-15 v aikana jolloin vanhempani luultavasti perinnöksi jättävät hyvin pidetyn ok- talonsa vilkkaalla ja pidetyllä asuinalueellaan keskikokoisessa, kaasvavassa kaupungissa, niin laittaisin talon vuokralle. 

Oma talomme ei ole ostettu aikoinaan myymistä, vaan asumista varten, joten rahaa tähän on mennyt eri tavalla, ja tehty ratkaisut sitä silmällä pitäen toisin kuin myyntiin ostetulla talolla.

En kyllä vuokraisi omakotitaloa, paitsi ehkä jos vuokra 300 ja lämmitys 400.

Vierailija
128/136 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voisi asua omakotitalossa. Koskaan ei tietäisi milloin joku tunkee oven tai ikkunan läpi ja tekee selvää. Onhan noita ollut. Mieluummin turvassa kerrostalon viidennessä kerroksessa.

Missä sinä oikein asutEntä jos käytävässä syttyy tulipalo?Hyppäät ikkunasta?

Olen eri, mutta olen miettinyt tätä asiaa. Pääsen ikkunasta toisen talon katolle ja sitä kautta turvaan. 

Missä slummissa asut, kun talot on noin kiinni toisissaan?

Olisi painajainen minulle.

Asun nätillä omakotialueella, jossa talojen välissä on kivasti tilaa ja puustoa ym. Jo tämänkin pikkukaupungin keskustassa käyminen on mulle ahdistavaa. Haluan omaan kotiini aina pian.

Teen luovaa työtä ja se kärsisi jos asuisin noin ahtaasti ja rumasti.

Tulipaloja ja hulluja rosvoja voi olla sitten missä vaan, mutta täällä on kaikki tuttuja ja turvallisia ihmisiä.

Ja mulla on koira, joka PUREE, jos joku yrittää väkisin tulla sisään pahoin aikein.

Se makailee mielellään kuistilla ja sen ei tarvi kuin seisomaan nousta, niin hörhö lähtee. Normaalit ihmiset se kyllä tunnistaa, on se niin viisas.

Vierailija
129/136 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asuvat kohta valtavissa kerrostaloissa rajatuilla alueilla... se on köyhdyttämisen ja WEF agendaa...

BlackRock corporaatio ostaa USA :ssa jo keskiluokan asunnot... siitä se alkaa... pian on Sama Suomessa... ja tätä tapahtuu jo monissa muissa maissa kuten vaikka Hollantikin... ja pian Suomessakin…

Näin se köyhdyttämisen agenda etenee... keskiluokka ja köyhemmät ei tule omistamaan mitään Suomessakaan hetken kuluttua... köyhyys on monen tulevaisuus...

Vierailija
130/136 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö palata takaisin maatalousyhteiskuntaan, missä ihmiset enimmäkseen itse viljelee elantonsa?

Ja yksinkertaisempi elämäntyyli kunniaan.

Vierailija
131/136 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat tippuvat 60%.

Vierailija
132/136 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ne tulevaisuuden pätkätyöläiset mitään taloja ostaa? Jatkuvasti pienenevä hyvin tai edes kelvollisesti tienaavien määrä vähenee. Taitaa olla vuokralla asuminen yleisin asumisen muoto tulevaisuudessa. Ei suurten ikäluokkien taloille yksinkertaisesti riitä ostajia.

Vierailija
133/136 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sijainnista. Väki pakkautuu entistä enemmän suurten kaupunkien hyville alueille ja pakenee maaseudulta ja huonoilta alueilta.

Vierailija
134/136 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ne tulevaisuuden pätkätyöläiset mitään taloja ostaa? Jatkuvasti pienenevä hyvin tai edes kelvollisesti tienaavien määrä vähenee. Taitaa olla vuokralla asuminen yleisin asumisen muoto tulevaisuudessa. Ei suurten ikäluokkien taloille yksinkertaisesti riitä ostajia.

Eli tulee vuokranantajan markkinat.  Se tarkoittaa, että vuokrat nousee koko ajan.  Ja vuokranantajalla on oikeus valita vuokralaisensa.  Ei sellaista yhteiskuntaa ja tilannetta ole olemassakaan, missä kaikki voittaisivat.  Aina joku kerää rahat.

Vierailija
135/136 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalo tulee joskus aikoinaan jäämään kesämökiksi lapselle. Mökkialueella meren rannalla, mukava pieni kyläyhteisö ja alle puolen tunnin matka lähimpään kaupunkiin. Lapsi saa itse päättää pyrkiikö myymään, laittaako vuokralle vai muuttaako kenties itse asumaan.

Jos olisi tilanne, että talo olisi kirjaimellisesti keskellä ei-mitään, huonojen kulkuyhteyksien takana muuttotappioalueella, todennäköisesti pyrittäisiin hoitamaan homma niin, että viimeisiksi vuosiksi muutettaisiin itse isolle kirkolle ja pyrittäisiin talo myymään pelkän tontin hinnalla vaikka sitten purettavaksi, ei jäisi lapselle vaivoiksi.

Vierailija
136/136 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on ainakin yksi hyvä puoli: seinänaapurina ei ole ketään hörhöä. Esim. PKS:llä on hyvin todennäköistä, että rivarissa tai kerrostalossa saa MT-potilaan naapurikseen. 

En minä ole työhullu eikä lapsiakaan enää asu kotona.  Silti omakotiasuminen on minulle se ainoa sopiva.  Tietysti voin tilanteesta riippuen asua missä tahansa.  Mutta nyt kun voin, asun ehdottomasti omassa talossa.  Mitä ihmeen töitä tämä nyt niin kamalasti teettää?

Tässä on ihaninta oma vapaus.  Mun ei tarvitse katsella vieraita ihmisiä omalla tontillani, jossa saan tehdä mitä huvittaa.  Onhan se kerrostaloeläjäkin vapaa niin kauan kuin pysyttelee siellä omassa kämpässään, mutta heti kun astuu ovestaan käytävään, on sääntöjen kurimuksessa.  Ja aina joku töllää jostain, että kukas se tuo on ja kenelles tuo on menossa ja onkos tuon auto ollut tuossa jo kuinkakin pitkään ja niin edelleen.

Äiti asuu kerrostalossa ja alaeteisen seinät on täynnä ohjesääntöjä.  Äitistäkin on tullut jo sellainen kyttääjä.  Ikkunasta katsoi kun jonkun vieras tuli ja sillä oli koira ja koira kusi nurmikolle pikku lirauksen.  Herranjestas mikä päivittely, että se koira nyt sitten kusi tohon nurmikolle!  Vielä seuraavallakin kerralla kun menin käymään, äiti muistutteli minua, että sen yhden vieraan koira kusi tohon talon nurmikolle, eikö ole kauheeta!  

Tollasia niistä kerrostaloasukeista sitten tulee.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi