Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unilääkäri kertoo mitä unettomat tekevät väärin - "potilaiden selityksiä kuunnellessa ei voi kun pyörittää päätänsä"

Kommentit (294)

Vierailija
101/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täällä takerrutaan yksittäiseen lauseeseen eikä haluta ymmärtää mikä se pointti oli. Eli että omalla tekemisellä voi vaikuttaa unen saantiin. Toki poikkeuksiakin on mutta varmasti usein omat toimet auttaisivat mutta se lienee helpompaa takertua ulkopuolisiin tekijöihin, kuin laittaa puhelin ja tv kiinni aikaisemmin.

Vierailija
102/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yhteiskunta pyörii melkein 24/7, joten jos oma väsymysrytmi ei toimi 8-16 töiden mukaan niin ei kannata aloittaa elämään 8-16 töiden mukaan. Ilta- ja yötäillä saa valvottua pitkälle yöhön ja nukuttua pitkälle aamuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii se tv, se estää ajatuksia harhailemasta ja kehittämästä kaikenlaisia ahdistaviakin skenaarioita jotka sitten valvottavat. Töllön ääreen sohvalle ja jotain aivot narikkaan viihdettä ruutuun, niin nukahtaa alle aikayksikön. Ei sellasta skeidaa pysty aktiivisesti tuijottamaan vaan uni vie. Haittapuolena sitten sohvalla nukkumisen ergonomia.

Sama. Jossain vaiheessa vaihdoin siihen, et laitoin pyörimään läppäriltä youtubesta jotain videoita, mitä en ees kattele vaan laitan silmät kiinni ja kuuntelen sohvalla. Sit ku alkaa nukuttaa, siirryn heti sänkyyn. Joskus kuuntelen podcasteja. Mutta ne ei tosiaan saa olla mitään liian stimuloivia, vaan jonninjoutavaa jorinaa mikä vaan hiljentää ne omat ajatukset.

Ajatukset voi olla myös visuaalisia. Itse ajattelen ainakin sekä kielellä että visuaalisesti. Ei niitä nopeita visuaalisia ajatuksia voi pysäyttää millään tavalla.

Vierailija
104/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuomilehto on kuullut yökukkujien kootut selitykset yli 20-vuotisen uransa aikana.

– Selitysten kirjo on huikea. Ei voi kuin pyöritellä päätä, kun kuuntelee syitä, miksi hoitosuunnitelmaa ei ole pystytty noudattamaan. Usein syytetään ulkoisia tekijöitä, kuten siviili- tai työelämän kiireitä, vaikka syynä on se, ettei yksinkertaisesti nuku riittävästi."

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009184748.html

Mikä taas johtuu siitä, että on synnynnäinen iltavirkku! Minulle on ihan sama, onko jotain kiireitä vai ei, iltavirkkuna olen sitä ollut aina. Olen virkeä iltaisin ja väsynyt aamuisin.

Ei ihminen pysty käskemällä nukkumaan tiettyinä vuorokauden tunteina. Oikeasti maailma joka on säädetty 8-16 rytmiin, on luonnoton. Talvella pimeään aikaan herääminen ei ole luonnollista myöskään.

Vierailija
105/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, olispa helppoa kun ratkaisu olisikin se että menee 15 minuuttia aiemmin nukkumaan.

Mutta eihän se unettomuutta sitten olisikaan.

Kuinkakohan paljon pitää maksaa, että pääsee kuulemaan tämän parannuskeinon livenä ja kuinka moni potilas on tästä saanut avun?

Okei, jos te unettomat olette päättäneet, ettei teille auta muu kuin nuijanukutus, niin miksi ede luette mitään vinkkejä? Jos asenne on "minuaeivoiauttaamikäänneuvo-minuaeivoiauttaamikäänneuvo-laalaalaaalaa-kädet-korvilla-laalaalaa", niin 

Kysehän on elämäntapamuutoksesta. Samoin kuin painonpudottajilla, ei unettomillakaan toimi yhden tai kahden päivän kokeilu jotain jippoa. 

Mutta joo, tiedetään, että vauvapalstan unettomat ovat erittäin aggressiivisia (vain lääkkeet kelpaa eikä muusta haluta kuulla) eikä kukaan saa tulla kertomaan, kuinka pääsi eroon unettomuudesta, koska sellainen ihminen "ei oikeasti kärsinyt kuten MINÄ". Heille on ihan liian suuri vaiva kokeilla mennä vuoteeseen 15 min aikaisemmin, koska he ovat jo päättäneet, ettei se toimi eikä saa toimia, koska muuten ei voi enää valittaa. 

Vierailija
106/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti maailma joka on säädetty 8-16 rytmiin, on luonnoton.

Miten niin on? Ihminen on ihan oikeasti päivä- eikä yöeläin. 

Vierailija
107/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä ennen nukkumaan menoa nälkäisenä ei tule uni.

Vierailija
108/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen aina yksin kotona, oli helppoa rukata omaa nukkumistaan sillä, että meni nukkumaan välittömästi kun alkoi nukuttaa, ja jos heräsin yöllä, niin valvoin kunnes alkoi taas nukuttaa, ja nukuin vielä monta tuntia lisää.

Sain sillä pitkäaikaisen unettomuuden kuriin.

Mutta jos on kotona muita, niin tuo konsti on aika mahdoton toteuttaa. Sanopa lapsille, että äiti menee nyt klo 19.00 nukkumaan, ja nousee ylös klo 7.00. Hoitakaa te itsenne.

Vierailija
109/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hatsit jointista niin uni tulee heti. Ei ole nukkumisongelmia eikä väsytä koskaan!

Vierailija
110/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen menin nukkumaan yhdeksältä, olin reissusta väsynyt. Sitten heräsin kahdelta eikä meinannut millään uni tulla. Mulla ei ole mitään vaikeuksia nukahtaa iltaisin, mutta herään yöllä aina noin viiden tunnin unien jälkeen ja siihen ei auta se mihin aikaan menen nukkumaan. Kuitenkin sitten olen väsynyt, jos en nuku enempää. 

Mulla on kyllä stressiä elämässä, mutta se on sellaista, mihin en voi vaikuttaa ja mikä ei ole itse aiheutettua, vaan pitää huolehtia muista ihmisistä. Vaihtoehto olisi hylkäys. 

Vierailija
111/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti maailma joka on säädetty 8-16 rytmiin, on luonnoton.

Miten niin on? Ihminen on ihan oikeasti päivä- eikä yöeläin. 

Ihmisillä on luontaisesti eri vuorokausirytmit. Ei heimot pysyneet elossa jos kaikki olisivat nukkuneet samaan aikaan. Oli hyödyksi, että osa oli virkeänä aamulla, toiset illalla ja osa yöllä. Näin vihollinen ja villieläimet eivät koskaan päässeet yllättämään.

Vierailija
112/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko unilääkäri eri asia kuin unisaarnaaja?

Vierailija
113/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kokeilla tuota 15 minuuttia aikaisemmin nukkumaan menoa. Varmasti auttaa kroonisiin univaikeuksiin. :D

Vierailija
114/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli ensisijaisesti syytetään unettomuudesta kärsivää ihmistä? Ensimmäinen olettamus näyttää olevan tällä unilääkärillä se, että unettomuus on ihmisen oma vika. Huh huh. Niin, tosiaan, vaikeassa unettomuudessa on täysin se ja sama, menetkö 15 minuuttia aiemmin tai myöhemmin nukkumaan, kun joka tapauksessa et nuku juuri ollenkaan tai havahdut hereille 20 minuutin välein viiden tunnin kuluttua siitä, kun olet mennyt illalla totaalisen uupuneena sänkyyn unta yrittämään. Näin itsellä, unettomuus alkoi 17-vuotiaana eikä mitkään elintavat olleet ns. 'pielessä', olin hoikka ja urheilin sopivasti, söin kotiruokaa joka päivä, en juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa, menin nukkumaan aina ajoissa/juuri silloin kun väsymys alkoi painaa silmiä. Uni ja nukkuminen alkoi korjaantua vasta sitten, kun erikoislääkäri määräsi asianmukaiset lääkkeet.

Todella kurjaa lukea tuollaista syyllistämistä artikkelin lääkäriltä ja ihmisten niputtamista yhteen ainoaan lokeroon jossa on oletuksena se, että on systemaattisesti vaan itse toimittu väärin. 

Vierailija
115/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli ensisijaisesti syytetään unettomuudesta kärsivää ihmistä? Ensimmäinen olettamus näyttää olevan tällä unilääkärillä se, että unettomuus on ihmisen oma vika. Huh huh. Niin, tosiaan, vaikeassa unettomuudessa on täysin se ja sama, menetkö 15 minuuttia aiemmin tai myöhemmin nukkumaan, kun joka tapauksessa et nuku juuri ollenkaan tai havahdut hereille 20 minuutin välein viiden tunnin kuluttua siitä, kun olet mennyt illalla totaalisen uupuneena sänkyyn unta yrittämään. Näin itsellä, unettomuus alkoi 17-vuotiaana eikä mitkään elintavat olleet ns. 'pielessä', olin hoikka ja urheilin sopivasti, söin kotiruokaa joka päivä, en juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa, menin nukkumaan aina ajoissa/juuri silloin kun väsymys alkoi painaa silmiä. Uni ja nukkuminen alkoi korjaantua vasta sitten, kun erikoislääkäri määräsi asianmukaiset lääkkeet.

Todella kurjaa lukea tuollaista syyllistämistä artikkelin lääkäriltä ja ihmisten niputtamista yhteen ainoaan lokeroon jossa on oletuksena se, että on systemaattisesti vaan itse toimittu väärin. 

Samaa mieltä. Luin artikkelin, ja kyseinen lääkäri vaikuttaa täysin ammattitaidottomalta. Ikään kuin hänellä ei olisi minkäänlaista ymmärrystä uniongelmista.

Terveydenhuollon kyky auttaa uniongelmaisia on pääsääntöisesti aika heikko, eikä ihmekään kun lääkärit on tuota tasoa.

Vierailija
116/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tämähän on yhdeltä kantilta loogista. Jos ihmiset eivät kykene noudattamaan hoitosuunnitelmaa ja parane unettomuudesta, niin onko vika potilaissa vai lääkärissä. Jos vika ei voi olla lääkärissä, sen on oltava potilaassa.

Vierailija
117/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii se tv, se estää ajatuksia harhailemasta ja kehittämästä kaikenlaisia ahdistaviakin skenaarioita jotka sitten valvottavat. Töllön ääreen sohvalle ja jotain aivot narikkaan viihdettä ruutuun, niin nukahtaa alle aikayksikön. Ei sellasta skeidaa pysty aktiivisesti tuijottamaan vaan uni vie. Haittapuolena sitten sohvalla nukkumisen ergonomia.

Sama. Jossain vaiheessa vaihdoin siihen, et laitoin pyörimään läppäriltä youtubesta jotain videoita, mitä en ees kattele vaan laitan silmät kiinni ja kuuntelen sohvalla. Sit ku alkaa nukuttaa, siirryn heti sänkyyn. Joskus kuuntelen podcasteja. Mutta ne ei tosiaan saa olla mitään liian stimuloivia, vaan jonninjoutavaa jorinaa mikä vaan hiljentää ne omat ajatukset.

Mulla ollut elinikäinen unettomuus. Viimeiset vuodet ollut saikulla, monisairas olen mm. kivut.

Aikaisemmin vuosia sitten olin tarkka että oli hiljaista illat. Nykyisin teen niin että sängyssä katselen rentouttavia eläinvideoita youtubesta läppärillä. Sitten alan kuunnella youtubesta jotain tarinaa. Alkaa silmät luppasemaan. Sitten vaihdan kännykkään ja äänikirjaan ja simahdan hetkessä. Äänikirja auttaa myös kun aamuyöllä heräilen. Tämä on paljon tehokkaampi minulle kuin sängyssä pyöriminen ja unen odottaminen.

Nyt olen palaamassa työelämään vuoden vaihteessa ja stressi on jo pelkästä ajatuksesta  niin kova että saan unen vasta klo 3.

Vierailija
118/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen sisäisen kellonsa mukaan nukkuisi klo 02-10 eli runsaat yöunet, mutta joutuukin heräämään töihin jo klo 6.00, jolloin yöuni jää 4 tunnin mittaiseksi,

niin onko juurisyy silloin lainkaan unettomuus vai vääränlainen työaika?

Tällainen ihminen ei välttämättä pysty nukahtamaan aiemmin kuin 02.

Esihistoriassa ja vielä niinkin aikaisin kuin vajaa 100 vuotta sitten piti olla yövirkkuja, jotka valvovat leiriä/kotia/tulta ja pitävät nukkuvat turvassa. Geneettisesti ihmiskunnan evoluution on kannattanut suosia tällaisia tyyppejä.

Yhteiskunta pyörii kuitenkin luterilaisittain aamuvirkkujen mukaan, koska uskonto ja maatalousyhteiskunta yhdessä ovat tehneet siitä tavoiteltavan hyveen ja kunnollinen (ja terveen!) ihmisen mitan.

Samoin on ihmisiä, joiden sisäinen kello on pidempi kuin maapallon 24h. Voi olla ääritapauksissa jopa 32h sisäinen kello. Siinä tapauksessa ei mitenkään pysty luonnollisesti nukkumaan samaa tahtia maapallon päivä-yörytmin kanssa.

Joillakin on luontaisesti rytmi, että nukutaan usein, mutta pätkissä. Yhteen putkeen 5-6h, sen jälkeen päivän aikana pari  kertaa 1h unet, että saadaan se 7-8h unta. Mutta tähänkään ei ole mahdollisuutta opinto- ja työvuosina, jos ei ole tyyliin työtön sinkku ilman mitään velvollisuuksia tai rikas edustuskumppani, joka voi vaan olla kotona yksin.

Vierailija
119/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut elinikäinen unettomuus. Viimeiset vuodet ollut saikulla, monisairas olen mm. kivut.

Aikaisemmin vuosia sitten olin tarkka että oli hiljaista illat. Nykyisin teen niin että sängyssä katselen rentouttavia eläinvideoita youtubesta läppärillä. Sitten alan kuunnella youtubesta jotain tarinaa. Alkaa silmät luppasemaan. Sitten vaihdan kännykkään ja äänikirjaan ja simahdan hetkessä. Äänikirja auttaa myös kun aamuyöllä heräilen. Tämä on paljon tehokkaampi minulle kuin sängyssä pyöriminen ja unen odottaminen.

Nyt olen palaamassa työelämään vuoden vaihteessa ja stressi on jo pelkästä ajatuksesta  niin kova että saan unen vasta klo 3.

Lisään vielä että minulla on läppärissä punavalo klo 18 lähtien.

Vierailija
120/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luonnostani iltavirkku ja on ollut nukahtamisvaikeuksia ihan koko elämäni. Kyllä menin lapsena kiltisti sänkyyn viimeistään kymmeneltä ja silti nukahdin aikaisintaan vasta yhden jälkeen yöllä, herätys seitsemältä. Ei siinä todellakaan auta että menee 10-15 minuuttia aikaisemmin sänkyyn. Nykyään oon ihan tyytyväinen jos saan sen 6 tuntia nukuttua. Monesti on ollut myös öitä jollon en ehdi nukahtaa enne herätystä. Enkä todellakaan enää edes harkitse sänkyyn menemistä ennen kun oikeasti väsyttää. Siinä sängyssä virkeänä pyörimisessä ja kelloa tuijottaessa alkaa vaan unettomuus ärsyttää ja sitten ei ainakaan saa nukuttua. Harrastan liikuntaa, syön terveellisesti enkä ole koskaan ollut ylipainoinen eli ei selity myöskään elämäntavoilla tämä.