Unilääkäri kertoo mitä unettomat tekevät väärin - "potilaiden selityksiä kuunnellessa ei voi kun pyörittää päätänsä"
Kommentit (294)
Mä etsin pitkään apua unettomuuteen, ja lopulta sain parhaan avun lääkäriltä, joka totesi, että minulla on epätyypillinen unirytmi.
Hän sanoi, että nuku silloin kun nukuttaa, ota vaikka päiväunet, äläkä stressaa siittä jos et saa nukuttua.
Monella muullakin varmaan syy unettomuuteen on se, että yritetään sopeutua enemmistön rytmiin.
Joo menen aiemmin nukkumaan. Nukahdan heti ja herään parin tunnin päästä enkä saa enää unta. Myöhään nukkumaan mennessä en ehdi nukkua tarpeeksi mutta kuitenkin 4-5 tuntia. Aina väsyttää.
Nukahdan viidessä minuutissa, mutta herään 3-4 aikaan yöllä. Miten helvetissä 15 minuuttia aikaisemmin nukkumaan meneminen auttaa?
Itsellä loppui unettomuus kun lopetin kofeiinin ja nikotiinin, aloin käyttämään magnesiumia ja melatoniinia.
Vierailija kirjoitti:
Voisi toivoa että edes ns. unilääkäri tajuaisi jotain unettomuudesta, mutta näköjään ei. Jos minä yritän mennä nukkumaan 15 min aiemmin niin se tarkoittaa lähinnä sitä että en nuku koko yönä. Sängyssä makoilu ilman että on riittävän väsynyt eikä siis saa unta ainoastaan lisää sitä pelkotilaa että ei saakaan nukuttua taaskaan koko yönä.
Joo, tää neuvo on outo. Mitäs kun ei vaan saa nukuttua vaikka mitenkä makaa?
Ja eikö nykyään käytetä enemmänkin uniajan rajoittamista parannuskeinona.
Sehän sanoi, että itse aiheutetut uniongelmat.
Sitten, jos vika on muualla niin asia on toisin.
Lähipiirissä parikin henkilöä valittaa unettomuutta, mutta eivät ole valmiita tekemään muutoksia elintapoihin.
Kevyt liikunta, alkoholi pois, aikaisin nukkumaan. Elämänlaatuni on parantunut näillä ohjeilla huomattavasti.
Ei ole vaikeaa.
Hämmästyttävää miten innokkaasti ihmiset pitää kiinni unettomuudestaan. Kyllä, toiminnallinen unettomuus korjaantuu näillä teidän parjaamillanne perusasioilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuomilehto on jälleen täysin oikeassa. Unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet.
Riippuu ihan unettomuuden syistä. Monesti unettomuuden taustalla on sairaus, joka vaatii lääkkeitä.
veikkaan että tohtori pyörittelis päätään tämänkin ketjun selityksille
Eli jos menee varttia pidemmäksi ajaksi sänkyyn pyörimään, unettomuus korjaantuu. Aivan.
Oliko tää kaveri siis lääkäri vai joku hyvinvointivalmentaja kun jutun taso on tuota.
Itse makasin eilen 2 tuntia ennen nukahtamista.
Mun mielestä ihan asiallinen juttu.
Me, joilla on vakavaa unettomuutta ollaan kuitenkin vähemmistö ja monet oikeasti pilaa itse omat yöunensa. Lisäksi pitää muistaa, että jos unettomuus ns. toiminnallista (=taustalla ei mitään fyysistä syytä) siihen auttaa eri asiat kuin jos se johtuu jostain sairaudesta.
Mulla on ollut molempia ja keinot on eri. Ns. toiminnallinen unettomuus on psykologista, siitä ei pääse mihinkään. Ja vaikka tekisin kaiken ns. oikein, silti unettomuutta joskus vaan on.
Sekin pitää hyväksyä.
Mulla toimii se tv, se estää ajatuksia harhailemasta ja kehittämästä kaikenlaisia ahdistaviakin skenaarioita jotka sitten valvottavat. Töllön ääreen sohvalle ja jotain aivot narikkaan viihdettä ruutuun, niin nukahtaa alle aikayksikön. Ei sellasta skeidaa pysty aktiivisesti tuijottamaan vaan uni vie. Haittapuolena sitten sohvalla nukkumisen ergonomia.
Jutussa olisi pitänyt eriyttää elintavoilla hankittu unettomuus oikeasta kunnon unettomuudesta, johon ei meditoinnit, makuuhuoneen oikea lämpötila ja ruudun tuijottamisen lopettaminen klo 18, auta. Ihan höpöhöpöjuttu minusta eikä tuonut yhtään mitään uutta, mitä unettomat eivät jo tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs kun herää aamuyöllä? Neljän tai viiden tunnin unen jälkeen? Mitä se auttaa että herää sitten vaan 15 min aikaisemmin? Ei oo todellista että ihan unitohtori sanoo noin.
Kannattaa harrastaa enemmän liikuntaa.
Olipa yllätys, että kommentti kerää av:lla ainoastaa alapeukkuja. Kuntoliikunta on ihmiselle hyvästä ja auttaa myös nukkumaan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs kun herää aamuyöllä? Neljän tai viiden tunnin unen jälkeen? Mitä se auttaa että herää sitten vaan 15 min aikaisemmin? Ei oo todellista että ihan unitohtori sanoo noin.
Olipa yllätys, että kommentti kerää av:lla ainoastaa alapeukkuja. Kuntoliikunta on ihmiselle hyvästä ja auttaa myös nukkumaan hyvin.
Jos on kovin stressaantunut, se lisää vain kierroksia ja hankaloittaa nukahtamista. Riippuu siis muutenkin vireystilasta. Jos on ylivirittynyt, ennemmin jotain rauhoittavaa, kuten venyttelyä, ehkä saunomista tmv.
Paras apu on että on aina unilääkkeitä kaapissa. Tarvittaessa löytyy se auttaa jo nukkumaan ilman niitä. Miten mennä nukkumaan 15min aiemmin jos muu perhe ei nuku. Ikinä mitään hyötyä näitten asiantuntijoiden lässytyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei voi kuntoliikkua hyvä että selviä arkiliikunnasta sekin lisää vain kierroksia jos koko päivän liikkunut.
Entä jos unettomuuden syy on ylikunto? Silloinkin vaan lisää treeniä vai?