Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unilääkäri kertoo mitä unettomat tekevät väärin - "potilaiden selityksiä kuunnellessa ei voi kun pyörittää päätänsä"

Kommentit (294)

Vierailija
41/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii se tv, se estää ajatuksia harhailemasta ja kehittämästä kaikenlaisia ahdistaviakin skenaarioita jotka sitten valvottavat. Töllön ääreen sohvalle ja jotain aivot narikkaan viihdettä ruutuun, niin nukahtaa alle aikayksikön. Ei sellasta skeidaa pysty aktiivisesti tuijottamaan vaan uni vie. Haittapuolena sitten sohvalla nukkumisen ergonomia.

Sama. Jossain vaiheessa vaihdoin siihen, et laitoin pyörimään läppäriltä youtubesta jotain videoita, mitä en ees kattele vaan laitan silmät kiinni ja kuuntelen sohvalla. Sit ku alkaa nukuttaa, siirryn heti sänkyyn. Joskus kuuntelen podcasteja. Mutta ne ei tosiaan saa olla mitään liian stimuloivia, vaan jonninjoutavaa jorinaa mikä vaan hiljentää ne omat ajatukset.

Vierailija
42/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmiset osaa kuoria munia ja perunoitakaan oikein, miten he siis voisivat nukkuakaan oikein!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy teille jotka heräätte aamuyöllä ettekä saa unta

https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009184785.html

Vierailija
44/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa olisi pitänyt eriyttää elintavoilla hankittu unettomuus oikeasta kunnon unettomuudesta, johon ei meditoinnit, makuuhuoneen oikea lämpötila ja ruudun tuijottamisen lopettaminen klo 18, auta. Ihan höpöhöpöjuttu minusta eikä tuonut yhtään mitään uutta, mitä unettomat eivät jo tietäisi.

Olihan ne nimenomaan eriytetty.

Olisi toivottavaa, että artikkelit luetaan ja ymmärretään ensin ja sitten vasta kommentoidaan.

Vierailija
45/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun lehdissä on niitä juttuja että UNETTOMUUS TAPPAA, niin ne on myös suunnattu näille tyypeille jotka eivät vaan mene tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Ja sitten jutuissa ohjeistetaan, että NUKKUKAA.

Kiva juttu oikeasti unettomalle, että tässä olen ilmeisesti sitten kuolemassa unettomuuteen enkä voi tehdä mitään. Meille kirjoitettuja juttuja näkee harvemmin.

Vierailija
46/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diipadaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa olisi pitänyt eriyttää elintavoilla hankittu unettomuus oikeasta kunnon unettomuudesta, johon ei meditoinnit, makuuhuoneen oikea lämpötila ja ruudun tuijottamisen lopettaminen klo 18, auta. Ihan höpöhöpöjuttu minusta eikä tuonut yhtään mitään uutta, mitä unettomat eivät jo tietäisi.

Olihan ne nimenomaan eriytetty.

Olisi toivottavaa, että artikkelit luetaan ja ymmärretään ensin ja sitten vasta kommentoidaan.

Luin jutun, mutta täytyy tunnustaa, että aamupöpperössä niin se meni sitten minulta ohi.

Vierailija
47/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi tuon tason neuvoista. Ei uutta auringon alla. Oikea unettomuus on vaikea ongelma. Eiköhän nuo kikat ole jo jokainen kokeillut.

Vierailija
48/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppui unettomuus siihen, kun kirjoitettiin ketipinooria.

Teinistä asti olen kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä. Joko niin, että uni ei tullut ja tuntien pyöriminen ahdisti niin, että lopulta pelkäsin nukkumaan menoa.

Kun sitten sain nukahdettua, heräsin parin tunnin päästä ja uni ei enää tullut.

Nykyään nukun hyvin kunnon yöunet ja elämänlaatu on parantunut ja jaksan päivisin harrastaa sitä liikuntaakin.

N59

Vierailija
49/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä etsin pitkään apua unettomuuteen, ja lopulta sain parhaan avun lääkäriltä, joka totesi, että minulla on epätyypillinen unirytmi.

Hän sanoi, että nuku silloin kun nukuttaa, ota vaikka päiväunet, äläkä stressaa siittä jos et saa nukuttua.

Monella muullakin varmaan syy unettomuuteen on se, että yritetään sopeutua enemmistön rytmiin.

Kirjoittaisiko tuo erinomainen lääkäri myös mun työnantajalle todistuksen, että Maijan pitää saada nukkua silloin kun nukuttaa, eikä yrittää sopeutua muun työyhteisön rytmiin?

Vierailija
50/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi tuon tason neuvoista. Ei uutta auringon alla. Oikea unettomuus on vaikea ongelma. Eiköhän nuo kikat ole jo jokainen kokeillut.

Unettomuus on yksi viheliäisimpiä vaivoja. Nukahtamislääkkeillä pärjäsin hyvin monta vuotta. Sitten lääkäreille oli annettu ohjeet että niitä ei saa kirjoittaa. Kokeilin kaksi mielialalääkettä joista ei ollut hyötyä. Niiden haitat olivat huomattavia ja kieltäydyin syömästä niitä. Pelkällä melatoniinilla on siitä asti pitänyt pärjätä.

Unettomuus on vaiva josta tuollaisen lääkärin lässytykset vain ärsyttävät. Sillä 15 minuuttia aikaisemmin nukkumaan ei ole mitään merkitystä kun ei moneen tuntiin tai koko yönä nukahda. 

Vierailija
51/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi toivoa että edes ns. unilääkäri tajuaisi jotain unettomuudesta, mutta näköjään ei. Jos minä yritän mennä nukkumaan 15 min aiemmin niin se tarkoittaa lähinnä sitä että en nuku koko yönä. Sängyssä makoilu ilman että on riittävän väsynyt eikä siis saa unta ainoastaan lisää sitä pelkotilaa että ei saakaan nukuttua taaskaan koko yönä.

Joo, ja oikeat unilääkärit kyllä tämän tietävät. Unikoulussa kerrottiin, että tutkitusti tehokkaimpia keinoja unettoomuden hoidossa on vuoteessaolon rajoittaminen, eli juuri se, että vuoteeseen mennään vasta sitten kun väsyttää, ja jos uni ei tule viimeistään puolessa tunnissa, sieltä noustaan pois ja mennään mieluiten toiseen huoneeseen tekemään jotain muuta, kunnes tuntuu että voisi kokeilla nukkumista uudestaan. Tuo artikkelin lääkäri ei tuntunut puhuvan oikeasta unettomuudesta ollenkaan, vaan pikemminkin jostain huonounisuudesta.

Vierailija
52/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinistä asti olen kärsinyt unettomuudesta vuosikymmeniä. Joko niin, että uni ei tullut ja tuntien pyöriminen ahdisti niin, että lopulta pelkäsin nukkumaan menoa.

Nykyään nukun hyvin kunnon yöunet ja elämänlaatu on parantunut ja jaksan päivisin harrastaa sitä liikuntaakin.

N59

Ketipinor tuhoaa aivot. En söisi ikipäivänä tuota. Se on tarkoitettu skitsofreniaan ja kutistaa aivoja. Sillä skitsofreeniset ihmiset rauhoittuu ja sama tapahtuu sinulle kun aktiiviset aivot nukahtaa.

Vierailija
53/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N59

Ketipinor tuhoaa aivot. En söisi ikipäivänä tuota. Se on tarkoitettu skitsofreniaan ja kutistaa aivoja. Sillä skitsofreeniset ihmiset rauhoittuu ja sama tapahtuu sinulle kun aktiiviset aivot nukahtaa.

Eiköhän ne aivot ole tuhoutuneet jo vuosikymmenien unettomuudesta. Toiseksi tässä iässä on aivan sama, vaikka tuhoutuisikin. Nautin sen ajan siitä, että päivisin jaksan muutakin, kuin sitä etovaa aivosumua ja ahdistusta, mitä olen koko elämäni kokenut unettomuuden takia. Hoitotahtoon olen jo kirjannut lääkekielteisiä lääkäreitä varten, että ketipinooria ei saa lääkelistalta poistaa. Nukun mieluummin yöt, kuin haahuilen yöt pitkin käytäviä paskaa syöden

N59

Vierailija
54/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimii se tv, se estää ajatuksia harhailemasta ja kehittämästä kaikenlaisia ahdistaviakin skenaarioita jotka sitten valvottavat. Töllön ääreen sohvalle ja jotain aivot narikkaan viihdettä ruutuun, niin nukahtaa alle aikayksikön. Ei sellasta skeidaa pysty aktiivisesti tuijottamaan vaan uni vie. Haittapuolena sitten sohvalla nukkumisen ergonomia.

Mulla toimii tiettyjen ajatusten ajatteleminen. Niiden täytyy olla tarpeeksi kiinnostavia, että mieli jaksaa askarrella niiden parissa, mutta tarpeeksi tylsiä, etten saa mitään hirveitä tunteita niistä. Voin esimerksiksi ajatella itseni uudeksi hahmoksi Harry Potter -kirjoihin. Vähän sama kuin sun tv:n katsominen, mutta saa olla sängyssä. :)

Vierailija
55/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi toivoa että edes ns. unilääkäri tajuaisi jotain unettomuudesta, mutta näköjään ei. Jos minä yritän mennä nukkumaan 15 min aiemmin niin se tarkoittaa lähinnä sitä että en nuku koko yönä. Sängyssä makoilu ilman että on riittävän väsynyt eikä siis saa unta ainoastaan lisää sitä pelkotilaa että ei saakaan nukuttua taaskaan koko yönä.

Joo, ja oikeat unilääkärit kyllä tämän tietävät. Unikoulussa kerrottiin, että tutkitusti tehokkaimpia keinoja unettoomuden hoidossa on vuoteessaolon rajoittaminen, eli juuri se, että vuoteeseen mennään vasta sitten kun väsyttää, ja jos uni ei tule viimeistään puolessa tunnissa, sieltä noustaan pois ja mennään mieluiten toiseen huoneeseen tekemään jotain muuta, kunnes tuntuu että voisi kokeilla nukkumista uudestaan. Tuo artikkelin lääkäri ei tuntunut puhuvan oikeasta unettomuudesta ollenkaan, vaan pikemminkin jostain huonounisuudesta.

Tämä ei taas toimi mitenkään mulla. En kuunaan voisi enää nukkua sinä yönä jos pompin välillä ylös ja puuhailen jotain, mieleni olisi saman tien jo tulevan päivän askareissa ja ei taas nukkuisi koko yönä. 

Pitkäaikaisena unettomana vinkkini on seuraava: hyväksy, että olet huonouninen. Välillä on täysin unettomia öitä ja ajattele tuolloin, että no, nyt oli näin. Iltaisin teet just niinkuin tuntuu hyvältä. Katso sängyssä telkkaa, kuuntele/lue kirjoja, jumppaa, mitä vaan mikä on sun juttu. Mulle se on tyhmien meemisivustojen selaaminen illalla, tai sarjakuvien lukeminen. Niissä on riittävä taso kiinnostavutta, jotta aivot keskittyvät, muttei liikaa, jolloin innostuu (esim. hyvä kirja ei toimi, luen yön läpi). Ja sillä sekunnilla kun huomaan, että olen "nuupahtanut", eli kännykkä vaikka vähän lipsahtaa kädessä, niin puhelin ja yövalo pois ja silmät kiinni. Näin olen saanut itseni vuosia jo kohtalaisesti nukkumaan. Välillä toki stressiä ja ei nuku, ja silloin ajattelen "no, nyt oli tällainen yö". 

Vierailija
56/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärin tietotaso on tuollainen, niin enpä hänelle menisi koskaan uniongelmieni kanssa. 

Omat iltani ovat rauhallisia, mutta en pysty menemään nukkumaan silloin kun väsyttää, koska kello on tuolloin 17. Ymmärtääköhän lääkäri että jos menen tuolloin nukkumaan, niin herään yöuniltani aamuun jo klo 01? Ja jos ymmärtää, niin kiinnostaisi tietää miten hän päiväni rakentaisi.

Menen siis sänkyyn klo 21-22, ja nukahdan n. 22-23. Katson sängyssä jotain sarjaa ennen kuin nukahdan. 

Herään klo 03, valvon 1-2 tuntia. Jos en herää yöllä, herään aamuun klo 05-06. 

En ole ahdistunut,  en tee yöllä mitään kikkaskonsteja herätessäni, vaan yritän vain levollisesti nukahtaa uudelleen. Monesti laitan radion hiljaisella päälle, koska se usein auttaa. 

Jos ihminen nukkuu vaikkapa 2 viikkoa 3h/vrk, niin se on ihan varma että jossain vaiheessa hän vain nukahtaa myös päivällä, halusi tai ei. Näin on myös minun kohdallani. Se että silloin pystyy nukkumaan päivällä ei todellakaan ole mikään huono juttu, vaan hengissäpysymisen edellytys. Lääkäri voi itse kokeilla olla viikkoja muutaman tunnin yöunilla jos ei usko.

Vierailija
57/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N59

Tuota ne mullekkin tyrkytti unettomuuteen. Usa: ssa sitä ei saa kirjoittaa unettomuuteen. Ketipinorilla on niin valtavat haitat etten ymmärrä miten se voi olla heti toinen mielialalääke mitä suomessa annetaan unettomuuteen. Mielummin valvon kuin syön niitä.

Vierailija
58/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalla osalla näyttää olevan melkoisia vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa.

Vierailija
59/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos menee ajoissa nukkumaan (21.00 tai 21.30) nukahtaakin pian ja nukkuu somasti 5 tuntia. Sen jälkeen herää ja silmät vain seisovat päässä kun uni ei tule uudelleen. Säännöllistä heräämistä öisin ja vaikea saada unta uudelleen. Sitten voi tuurilla nukahtaa puoli tuntia ennen, kuin kello herättää aamuun.

Eipä niitä unettomia voi yhteen muottiin laittaa.

Vierailija
60/294 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuon nettijutun, olisin halunnut heti tietää vähän enemmän tuon tyypin elämästä.

Jos hänellä on elämä, jossa illat ylipäätään voisi röhnöttää telkkarin edessä kännykää selaten, hän on todennäköisesti perheetön mies.

Tai sitten siellä kotona on puoliso, joka hoitaa sen  päivällinen, iltapala, keittiönsiivous, lasten iltatoimet ja nukutus, pyykinpesu ja -ripustusrumban, että herra saa itse keskittyä ottamaan omaa aikaa ja hiljentymään nukahtamista varten.

Sitten puolisolla on omaa hiljentymisaikaa se klo 21:50-22:25... valitse sitten siinä, mihin nämä ruhtinaalliset minuutit käytät, kun stresstitasot huutaa punaisella, kännykässä on 15 viestiä odottamassa vastausta ja 500 euron sähkölasku kolkuttaa takaraivossa.