Yleiskoneen hankinta, suosittele omaasi
Kannattaako yleiskoneen hankinta? Leivontaa ja muuta ruoanlaittoa varten mietin, jos hankkisi. Onko ollut hyötyä?
Kommentit (373)
Jos ei ole pöytätilaa tarpeeksi, jolla sitä säilyttää niin unohda koko juttu.
Ajan myötä hautautuu ja unohtuu kaappiin. Näin on mulla on käynyt kolmen koneen kanssa. Sitten aina kyllästynyt, kun vie osineen kaappitilaakin niin paljon. Antanut eteenpäin.
Vuosi pari kuluu eteenpäin, niin ostan uuden. Puolessa vuodessa unohdan sen taas kaappiin. Annoin eteenpäin.
Seuraavaksi olinkin ovela ja ostin vaan taikinakoneen. Pöytätilaa oli nyt enemmän. Kauniin kirkkaan punaista konetta en laita kaappiin. Tulihan sitä muutamia vuosia käytettyä lähes viikottain. Mä tein silloin kaikki syötävän leivän itse. Sitten oli tytär jo sen ikäinen, että sitä alkoi ärsyttää esillä olevat kodinkoneet. Kerran siivosi keittiön ja siirsi taikinakoneen kaappiin. Eihän siinä sitten kauan mennyt, kun se sinne sitten unohtui. En mä jaksa sitä jatkuvaa esille ottoa ja laittoa.
Teen sitten käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaan missä ei ole pinnoittamaton teräskulho.
Onko muovikulho muka kestävämpi?
ohis vastaa ei ole. Muovikulho alkaa nopeastikin "kesimään". Itse olen nyt tuohon Kenwoodiniin katsellut teräskulhoa, muttei taida justiinsa saada. Tai hintahan on sitten sitä luokkaa, että kandee ostaa uusi.
Kenwood pelittänyt nyt hyvin sen 15 vuotta, mutta kulhoista alkaa olla pulaa. Toinen suli ja käytössä oleva kuluu puhki noin kolmen-neljän vuoden välein. Uuden olen ostanut, mutta nyt tosiaan tajunnut, että olisko teräskulhot kestävämpiä.
Täältäkin ääni KitchenAidille. On lisäksi vielä kauniskin, joten ihan hyvin voi pitää näkyvillä keittiössä.
Kannattaa suosia kitchenaidia. Multa löytyy niiden yleiskone ja on kestänyt jo 12 vuotta kovaa käyttöä. Tuo Kitchenaid on niin kuin keittiötarvikkeiden Miele.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään. Mulla kenwoodin kone. Raasteita teen valmiiksi pakkaseen kerralla isompia satseja. Tai esim valmiit keittoainekset tiettyyn keittoon. Päivittäin en kuitenkaan viitti sitä käyttää. Vatkain meni rikki, mut sillä sai kätevästi tehtyä majoneesia (parempaa kuin kaupan). Mehustinta ja tehosekoitinta en juuri käytä. Mulla on myös semmonen joka tekee smoothiet suoraan pulloon ja se on kätevämpi.
oisko postaa jotain akuuttii nippii
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tarvit yleiskonetta. Löytyykö sulta puukko, vispilä ja kaksi kättä?
Persaukiset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutsilta peritty Kenwood Chef Excel. Kyllä mä sillä taikinoita teen. Joskus harvoin käytän sekoitinta. Vähän turhan iso yhden ihmisen talouteen, pienempikin riittäisi. Siihen on jotain palastelu-osiakin mutta vähemmällä vaivalla pääsee leikkuulaudalla ja veitsellä kuin alkaa niillä nysväämään.
Mikäköhän mahtaa olla energialuokka noissa ikivanhoissa perityissä yleiskoneissa. Varmaan joku F- ja linnut tippuu taivaalta kun tuo laite hyrähtää käyntiin.
Harva käyttää kotitaloudessa yleiskonetta niin paljon, että sen energiankulutuksella olisi mitään merkitystä. Katsoin, että oman vuonna 1998 ostetun Kenwood Chefin (jota käytetään säännöllisesti edelleen) teho on 700 W. Toisin sanoen: jos käytän yleiskonettani 15 minuuttia täydellä teholla, kuluttaa se alle 0,2 kWh. Esimerkiksi yksi pyykkikoneen pesukerta kuluttaa noin 1 kWh.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole pöytätilaa tarpeeksi, jolla sitä säilyttää niin unohda koko juttu.
Ajan myötä hautautuu ja unohtuu kaappiin. Näin on mulla on käynyt kolmen koneen kanssa. Sitten aina kyllästynyt, kun vie osineen kaappitilaakin niin paljon. Antanut eteenpäin.
Vuosi pari kuluu eteenpäin, niin ostan uuden. Puolessa vuodessa unohdan sen taas kaappiin. Annoin eteenpäin.
Seuraavaksi olinkin ovela ja ostin vaan taikinakoneen. Pöytätilaa oli nyt enemmän. Kauniin kirkkaan punaista konetta en laita kaappiin. Tulihan sitä muutamia vuosia käytettyä lähes viikottain. Mä tein silloin kaikki syötävän leivän itse. Sitten oli tytär jo sen ikäinen, että sitä alkoi ärsyttää esillä olevat kodinkoneet. Kerran siivosi keittiön ja siirsi taikinakoneen kaappiin. Eihän siinä sitten kauan mennyt, kun se sinne sitten unohtui. En mä jaksa sitä jatkuvaa esille ottoa ja laittoa.
Teen sitten käsin.
Kannattaa miettiä yleiskoneelle paikka kaapissa siten, että se on helppo nostaa sieltä suoraan käyttöön. Minulla menee alle 10 sekuntia siihen, että yleiskone on nostettu kaapista pöydälle ja yhteensä alle puoli minuuttia siihen, että kone on oikeasti käyttövalmis (oikea vatkainosa kiinnitettynä, kulho paikallaan ja töpseli kiinni pistorasiassa). Mutta jos kone pitää kaivaa esiin jostain kaapin perimmäisestä nurkasta, niin käyttämättähän se jää.
Vierailija kirjoitti:
Kenwood
Kenwoodilla voi pyyhkiä persettä kitchenaidiin verrattuna
Minulla on Bosch, ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. On huomattavasti halvempi kuin joku KichenAid, mutta oikein kestävä ja monipuolinen. Kulho on terästä, muovikulhollista versiota ei todellakaan voi suositella. Paljon lisäosia, mutta useimmin käytössä nuo tavalliset vempaimet (taikinakulho, raastin, blenderi). Kukin tietysti miettii oman tarpeensa mukaisen laitteen, kotikäyttäjälle sopii hyvä peruskone vallan hyvin.
Kitcheni ei ollut kovin pitkäikäinen. Nyt on Electrolux, toi on kyllä ollut hyvä.
Onko jossain yleiskoneessa todella muovikulho?? Kuulostaa perin oudolta. Sehän menee ihan naarmuiseksi ja miten siinä muka saa valkuaisvaahdon aikaiseksi?
Kestää! Jaksaa! kirjoitti:
Ankarsrum! Ruotsalaista laatua, 7 vuoden takuu. Jaksaa vääntää 5kg annoksen taikinaa. Ensimmäinen kone jätti suunnittelupöydän 1940.
Paras. Ei hypi pöydällä, jaksaa, helppo puhdistaa, pieni ääninen, kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Bosch, ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. On huomattavasti halvempi kuin joku KichenAid, mutta oikein kestävä ja monipuolinen. Kulho on terästä, muovikulhollista versiota ei todellakaan voi suositella. Paljon lisäosia, mutta useimmin käytössä nuo tavalliset vempaimet (taikinakulho, raastin, blenderi). Kukin tietysti miettii oman tarpeensa mukaisen laitteen, kotikäyttäjälle sopii hyvä peruskone vallan hyvin.
Blenderi on kyllä turhin kone mitä on olemassa. Kerran kokeilttiin, laitettiin sellaisia vähän jäisiä mansikoita niin eihän ne siinä kartio kupissa liikkuneet mihinkään,terä vain pyöri tyhjää siellä pohjalla. Ostettiin sellainen kunnon monitoimikone niin on aivan eri tasoinen kone.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain yleiskoneessa todella muovikulho?? Kuulostaa perin oudolta. Sehän menee ihan naarmuiseksi ja miten siinä muka saa valkuaisvaahdon aikaiseksi?
Huonoimmissa ei ole kuin yksi kulho.
Kitchen Aids. Sillä onnistuu viherhomo ruuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenwood
Kenwoodilla voi pyyhkiä persettä kitchenaidiin verrattuna
Tosi. Nykyiset kenwoodit ovat huonoja. Kitchenaid on kaunis, mutta parempi kondiittorille kuin leipurille.
Thermomixista en ole kuullut. Joku wannabe Kenwood tai Kitchenaid?