Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleiskoneen hankinta, suosittele omaasi

Vierailija
28.11.2022 |

Kannattaako yleiskoneen hankinta? Leivontaa ja muuta ruoanlaittoa varten mietin, jos hankkisi. Onko ollut hyötyä?

Kommentit (373)

Vierailija
41/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippulokki sanoi,että hyvä kokki tarvii vain hyvän veitsen ja sähkövatkaimen.

Uskon.

Kaikki ylimääräiset härpäkkeet lisää tiskiä ja vievät tilaa.

T. Pitokokki

Vierailija
42/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sillä ole väliä lukeeko reseptit macilta vai PC:ltä eli kumpi tahansa käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota huomioon myös yleiskoneen koko: osta sellainen, joka mahtuu kaappiisi niiksi ajoiksi, kun et sitä käytä.

Vierailija
44/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä vatkaamiseen yleiskonetta kaiva kaapista esille. Siihen käytän käsivatkainta. Paljon näppärämpää. Taikinan teen mieluiten käsin ja jos raastetta tarvin, raasterauta on kätevin.

En kyllä tätä raasterautaan vaihtaisi: https://fashion.decorexpro.com/images/article/thumb/715-0/2021/10/razno… Noiden terien lisäksi löytyy vielä terä kiusausperunoiden tekemiseen.

Vierailija
45/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleiskone kaapissa vailla virkaa. Taidanpa heivata roskiin.

Leipä- ja pullataikinat teen aina käsin ja kakkutaikinat sähkövatkaimella. Näiden lisäksi löytyy sauvasekoitin ja tehosekoitin. Nämä harvoin käytössä. Lisäksi löytyy liuta laadukkaita veitsiä. Muuta ei tarvii.

Vierailija
46/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en viitsi kehua omaani, koska se on ostettu joskus 1990-luvun loppupuolella eikä sitä enää markkinoilta saa. On ollut todella hyvä kone, nyt taitaa olla pölyä koneistossa sen verran, että kuumenee suhteellisen paljon käytön aikana, joten uusi hankinnassa.

Enimmäkseen sitä olen käyttänyt raastamiseen. Teen paljon raasteita, milloin pihveihin, milloin raastesalaattiin, milloin mihinkin ja kyllä se on ylivoimainen verrattuna siihen, että raastaisi/viipaloisi itse. Sitten kun tulee vielä tasakokoista viipaletta/raastetta on ylivoimaisen helppoa. Kotitekoiset perunalastut ovat huikean hyviä, kunhan viipaloin ne yleiskoneella, että kyspyvät samaan tahtiin. Samasta syystä aion ostaa uuden yleiskoneen. on sillä saanut soseutettuakin hyvin kaikenlaista ja vatkaa mutkattomasti kääretorttu/täytekakkutaikinan. (En ole niin innostunut kokki, että löytäisin itsestäni viitseläisyyttä noiden asioiden itse tekemiseen, siksi ainakin itse vannon yleiskoneen nimiin ja mielelläni annan sille tilaa keittiöstäni)

Taikinoiden teossa tuo ei ole ollut kovin hyvä, tulee vain pienen leivän taikinan, muistaakseni taikinoissa maksimi nestemäärä oli 3dl, vai olikohan se 5.

47/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toin Saksasta 1992 Philipsin yleiskoneen. Pitää ääntä, mutta leikkaa, vaivaa, vääntää, tms edelleen.

Hyvä taikinakone, kohtuullinen viipalointi- tai raastekone jos on enemmän prosessoitavaa.

Sittemmin erikseen kaikki irrallisina. Käsivatkain, sauvavatkain, papumylly, käsimandoliini, muusisihti, etc, jne, osv. Mutta Philips toimii, jos jaksaa ottaa esille ja jälkeen pestä.

Vierailija
48/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitchenaid

Vierailija
49/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenwood chef xl

Vierailija
50/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen 53v.

t. mummo 80v

korjasin

Vierailija
51/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenwod

Vierailija
52/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Altria marboro man yleiskone

Vierailija
53/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, Kenwood kyllä pelittää ja jaksaa vääntää hyvin isot pullataikinatkin. Siinä mielessä voin suositella. Omani on noin 15 v takaa ja ollut lähes viikoittain käytössä. Mutta ikävä kyllä jotkut sen lisälaitteet on hankalia pestä ja puhdistaa, tehosekoitin ja viipalointi /raastin esimerkiksi. Siksi ne on jääneet melkeinpä käyttämättä. Taikinakoukku on päällystetty jollain teflonin kaltaisella tarttumisen estämiseksi, mutta pinnoite on vähin erin alkanut rapistua ja irtoilla. Pitäisi hommata uusi varaosa, mutta en tiedä mistä saa ja maksaako lähes uuden koneen hinnan, tyypillisesti varaosat kun tuppaa olemaan hintavia.

En ymmärrä, miten koneen runko on ihan huippulaatua, mutta sitten näiden muiden osien suunnitteluun ei ole jotenkin välitetty oikeasti panostaa.

Eli tarkista nämä kohdat, jos Kenwoodiin päädyt. Ja voihan olla, että nämä asiat on jo uudemmissa versioissa huomioitu.

Ei ole taikinakoukku huonolaatuinen, jos sen pinnoite ei kestä kulumatta 15 vuoden viikottaista käyttöä. Yksi ratkaisu on pitää koukun kiinnitysosa, hitsata rosterista tehty uusi taikinakoukku. Käänny jonkin pienen maaseutuverstaan puolee: eräs ukko laitatti uuden hantaakiosan juustohöylään, siis sen osan, josta pidetään kiinni. Auto/kone -verstaassa. Siellä siis korjattiin kaikkea juustohöylästä traktoriin, pakettiautoon ja tietysti henkiläautoihin, väliin mahtui myös ruohonleikkureita, moottorisahoja, perämoottoreita.

Mun taikinakoukku hajosi jo parin vuoden jälkeen. Ruostui puhki.

Vierailija
54/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitchenaid

Vierailija
55/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki, jää kaappiin pölyttymään.

Vierailija
56/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hanki, jää kaappiin pölyttymään.

Meillä on usein käytössä apuna leipomisessa ja kokkauksessa

Vierailija
57/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KitchenAid on loistava ja laadukas

Minulla on isovanhemmilta peritty KitchenAidin yleiskone ja se toimii yhä. Kyllä mä sillä taikinoita teen aika useinkin.

Keskimäärin nuo laitteet kai kestää sen 30-40 vuotta että aika kestäviä saa olla.

Vierailija
58/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutsilta peritty Kenwood Chef Excel. Kyllä mä sillä taikinoita teen. Joskus harvoin käytän sekoitinta. Vähän turhan iso yhden ihmisen talouteen, pienempikin riittäisi. Siihen on jotain palastelu-osiakin mutta vähemmällä vaivalla pääsee leikkuulaudalla ja veitsellä kuin alkaa niillä nysväämään.

Mikäköhän mahtaa olla energialuokka noissa ikivanhoissa perityissä yleiskoneissa. Varmaan joku F- ja linnut tippuu taivaalta kun tuo laite hyrähtää käyntiin.

Vierailija
59/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tarvit yleiskonetta. Löytyykö sulta puukko, vispilä ja kaksi kättä?

Nykyään mitään ei tehdä itse vaan kaiken hoitaa laite.

Vierailija
60/373 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleiskoneet on työläitä. Monesti pääsee helpommalla ja pienemmällä vaivalla tekemällä käsin.

Yleiskoneen avulla kädet säästyy työltä ja rasitukselta