Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yleiskoneen hankinta, suosittele omaasi

Vierailija
28.11.2022 |

Kannattaako yleiskoneen hankinta? Leivontaa ja muuta ruoanlaittoa varten mietin, jos hankkisi. Onko ollut hyötyä?

Kommentit (373)

Vierailija
21/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thermomix. Naita koneita kaytetaan esim Master Chefs ohjelmissa. Kalliimpi kuin muut mutta ikuinen. 

Vierailija
22/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, Kenwood kyllä pelittää ja jaksaa vääntää hyvin isot pullataikinatkin. Siinä mielessä voin suositella. Omani on noin 15 v takaa ja ollut lähes viikoittain käytössä. Mutta ikävä kyllä jotkut sen lisälaitteet on hankalia pestä ja puhdistaa, tehosekoitin ja viipalointi /raastin esimerkiksi. Siksi ne on jääneet melkeinpä käyttämättä. Taikinakoukku on päällystetty jollain teflonin kaltaisella tarttumisen estämiseksi, mutta pinnoite on vähin erin alkanut rapistua ja irtoilla. Pitäisi hommata uusi varaosa, mutta en tiedä mistä saa ja maksaako lähes uuden koneen hinnan, tyypillisesti varaosat kun tuppaa olemaan hintavia.

En ymmärrä, miten koneen runko on ihan huippulaatua, mutta sitten näiden muiden osien suunnitteluun ei ole jotenkin välitetty oikeasti panostaa.

Eli tarkista nämä kohdat, jos Kenwoodiin päädyt. Ja voihan olla, että nämä asiat on jo uudemmissa versioissa huomioitu.

Ei ole taikinakoukku huonolaatuinen, jos sen pinnoite ei kestä kulumatta 15 vuoden viikottaista käyttöä. Yksi ratkaisu on pitää koukun kiinnitysosa, hitsata rosterista tehty uusi taikinakoukku. Käänny jonkin pienen maaseutuverstaan puolee: eräs ukko laitatti uuden hantaakiosan juustohöylään, siis sen osan, josta pidetään kiinni. Auto/kone -verstaassa. Siellä siis korjattiin kaikkea juustohöylästä traktoriin, pakettiautoon ja tietysti henkiläautoihin, väliin mahtui myös ruohonleikkureita, moottorisahoja, perämoottoreita.

Tuollainen verstas pitäisi olla joka kylässä, niin voisi pikkusen hillitä tätä kertakäyttökulttuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenwood Chef. Ollut kovalla käytöllä nyt 10 v. ilman ongelmia.

Mun vanhemmilla on edelleen käytössä samanlainen Kenwood, jonka ovat saaneet häälahjaksi v. 1978. Ei siinäkään ole tietääkseni ollut mitään ongelmia koskaan.

Hyviä ja vahvoja koneita. Ääni on kyllä kova.

Vierailija
24/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo yleiskone nimittäin vaimo Kjeh Kjeh Räh räh

Vierailija
25/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenwood Chef. Ollut kovalla käytöllä nyt 10 v. ilman ongelmia.

Mun vanhemmilla on edelleen käytössä samanlainen Kenwood, jonka ovat saaneet häälahjaksi v. 1978. Ei siinäkään ole tietääkseni ollut mitään ongelmia koskaan.

Hyviä ja vahvoja koneita. Ääni on kyllä kova.

Nuo uudemmat mallit on paljon hiljaisempia.

Vierailija
26/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaan missä ei ole pinnoittamaton teräskulho.

Vierailija
27/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaan missä ei ole pinnoittamaton teräskulho.

Onko muovikulho muka kestävämpi?

Vierailija
28/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kenwoodin yleiskone. Lähinnä tulee käytettyä taikinanvaivaustoimintoa ja vatkainta, muuten ei tule käytettyä. Syy miksi en käytä esim. kasvisten pilkkomiseen tai tehosekoittimena on, että on aina oma vaivansa laittaa niitä oikeita osia yleiskoneeseen ja sitten pestä ne. Helpommin ja nopsemmin pilkkoo kasvikset käsikäyttöisellä "mandoliinilla" ja soseuttaa ja sekoittaa sauvasekoittimella.

Vierailija
29/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsilta peritty Kenwood Chef Excel. Kyllä mä sillä taikinoita teen. Joskus harvoin käytän sekoitinta. Vähän turhan iso yhden ihmisen talouteen, pienempikin riittäisi. Siihen on jotain palastelu-osiakin mutta vähemmällä vaivalla pääsee leikkuulaudalla ja veitsellä kuin alkaa niillä nysväämään.

Vierailija
30/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenwoodin vanha, äidin peruja oleva yleiskone täälläkin. Ei ole malli muuttunut miksikään 30 vuodessa, mutta hyvin vähäisellä käytöllä on tuo ollut. Enemmän käyttöä on ollut Braunin sauvasekoitin-setillä, jolla voi pilkkoa, raastaa, soseuttaa ja vispata, taikinan vaivaan mielummin käsin. Nuo osat ovat myös helposti pestäviä, minkä vuoksi sitä tulee enemmän käytettyä, eikä vie läheskään niin paljoa tilaa kuin yleiskone.

Vierailija
31/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tarvit yleiskonetta. Löytyykö sulta puukko, vispilä ja kaksi kättä?

Vierailija
32/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vaivalloista vatkata itse käsin. Kyllä kaikilla töissä käyvillä on varaa yleiskoneeseen.

Vierailija
33/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleiskoneet on työläitä. Monesti pääsee helpommalla ja pienemmällä vaivalla tekemällä käsin.

Vierailija
34/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin saanut Kenwoodin masiinan, mutta en huolinut. Mietin, että jos en ole tähän päivään mennessä tarvinnut, niin miten nyt? Saahan siinä taikinaa vatkattua, mutta eipä se kauan kestä pienemmällä koneellakaan. Muut pilkkomiset ja siivutukset tulee käsin aika kivasti kun ei ihan jättiperheelle tee. Yleiskone on iso ja ruma, eikä usein mahdu minnekään kaappiin, vaan se jää pöydän rumistukseksi. En hankkisi.

Vierailija
35/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mielummin Bosch monitoimikone. Sillä pystyy tekemään raastetta ja smoothia yms. Itse hankin sellaisen vertaahintaa

Vierailija
36/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian vaivalloista vatkata itse käsin. Kyllä kaikilla töissä käyvillä on varaa yleiskoneeseen.

On mulla sellainen tuolla keittiön kulmakaapissa. Kun siivosin kaapin, pyyhin samalla pölyt yleiskoneesta.

Vierailija
37/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään. Mulla kenwoodin kone. Raasteita teen valmiiksi pakkaseen kerralla isompia satseja. Tai esim valmiit keittoainekset tiettyyn keittoon. Päivittäin en kuitenkaan viitti sitä käyttää. Vatkain meni rikki, mut sillä sai kätevästi tehtyä majoneesia (parempaa kuin kaupan). Mehustinta ja tehosekoitinta en juuri käytä. Mulla on myös semmonen joka tekee smoothiet suoraan pulloon ja se on kätevämpi.

Vierailija
38/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vatkaamiseen yleiskonetta kaiva kaapista esille. Siihen käytän käsivatkainta. Paljon näppärämpää. Taikinan teen mieluiten käsin ja jos raastetta tarvin, raasterauta on kätevin.

Vierailija
39/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä vatkaamiseen yleiskonetta kaiva kaapista esille. Siihen käytän käsivatkainta. Paljon näppärämpää. Taikinan teen mieluiten käsin ja jos raastetta tarvin, raasterauta on kätevin.

Kätevämpää ja nopeampaa laitteella

Vierailija
40/373 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta mielummin Bosch monitoimikone. Sillä pystyy tekemään raastetta ja smoothia yms. Itse hankin sellaisen vertaahintaa

Ihan roskaa mokomat Boschit. Pistää satasen lisää tiskiin niin saa tuliterän Kitchen Aidin mikä on vankkaa tekoa!