Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänä yh-äitinä ylimääräinen lapsilisä tulee tarpeeseen, mutta

Vierailija
28.11.2022 |

Minusta tuo oli silti ihan järjetön päätös. Suurimmalla osalla perheistä ei ole niin akuuttia tilannetta, että sitä rahaa kipeästi tarvittaisiin. Päinvastoin, monella menee säästöön tai sijoitukseen.

En ihan ymmärrä miksi rahaa haaskataan näin vaan menemään

Kommentit (610)

Vierailija
321/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tällaistesta asiastakin valitetaan?? Olen itse niin onnellinen tästä

Jep. Hyvätuloinen työkaverini kehtasi kehuskella, että hän aikoo tuolla rahalla ostaa mieluisan värisen Marimekko astiaston, lahjaksi saatu väri kun ei kuulemma miellytä. Että silleen. Onko persaukisella valtiolla todellakin varaa jaella shoppailurahaa??

Ei sitä satasella astiastoja ostella😂😂😂😂

Kolmelapsinen perhe saa aika paljon enemmän kuin satasen, pösilö!

Vierailija
322/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelija kirjoitti:

Suunnittelija kirjoitti:

Tuo kertoo vain huonosta kyvystä suunnitella asioita.

Olen yhden lapsen yksinhuoltajaäiti. Asun keskisuuressa kaupungissa, osakeasunnossa,  vähän alle 70m2 kolmiossa, 2km päässä ydinkeskustasta. En omista autoa. Filarilla tai julkisilla pääsee nopeammin keskustaan, töihin ja harrastuksiin. Monta tonnia säästyy vuodessa, kun ei tarvitse maksaa polttoaineita, katsastuksia, huoltoja, parkkipaikkaa tai tallipaikkaa jne. En tunne tarvetta boostata egoa, jollain viimeisimmän trendin mukaisella pakettitalolla (talolla joka on tyyliltään pois muodista alle 10 vuodessa), uusinta autoa ja trendikkäimpiä harrastuksia koko perheelle. Taloyhtiö on ihana. Minun ei tarvitse tehdä lumitöitä pihalla, eikä huoltotöitä talolle. Naapurioven takaa löytyy ystäväperhe, jolta saa kahvipaketin "lainaan", jos unohdin ostaa sellaisen. Voin antaa uuden paketin tuon saadun tilalle seuraavan kauppareissun jälkeen. Lapsi kipaisee alakoululleen 500m kotiovelta.

Tilille jää verojen jälkeen alle kaksi tonnia, mutta kun asuntokin on velaton, jää pakollisten menojen jälkeen säästön viisi sataa joka kuukausi.

Tarkennus, pakollisten plus yllättävien menojen jälkeen...

Heh, velaton asunto, eli perintö ilmeisesti?

Halpa asuinpaikka, et taida tietää, mitä asuiminen muualla maksaa?

Lapsi ei ilmeisesti hoidossa, koska muuten tietäisit rumban viedä useita lapsia eri paikkoihin hoitoon.

Ja ylimielisyytesi, aivan käsittämättömällä tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Hyvätuloinen työkaverini kehtasi kehuskella, että hän aikoo tuolla rahalla ostaa mieluisan värisen Marimekko astiaston, lahjaksi saatu väri kun ei kuulemma miellytä. Että silleen. Onko persaukisella valtiolla todellakin varaa jaella shoppailurahaa??

Ei sillä silti astiastoja osteta.

Vierailija
324/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkku on hyvä ja maksaa ihan itse ne puuroryyninsä ja pienet menonsa. Ei kun ainiin, oli se asumistuki ja työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki! Busskorttiinkin tais saada sen avustuksen sossusta/kelasta.

Voi voi, kun on tiukkaa.

Mikä ihmeen asumistuki? Sinkkuna en saanut asumistukea edes silloin, kun tein 50-prosenttista osa-aikatyötä 900 euron bruttopalkalla. Ei näkynyt myöskään toimeentulotukia tai sossun maksamia bussikortteja.

Vierailija
325/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri , työtön, kertoi että käy ostamassa kaljaa tänään. Pitäisikö työttömyysturva katkaista kaikilta?

Vierailija
326/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pääsee alkuun, kahden vanhemman taloudessa tuplalapsilisä kolmesta lapsesta on lähes 700€.

Vierailija
327/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku on hyvä ja maksaa ihan itse ne puuroryyninsä ja pienet menonsa. Ei kun ainiin, oli se asumistuki ja työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki! Busskorttiinkin tais saada sen avustuksen sossusta/kelasta.

Voi voi, kun on tiukkaa.

Mikä ihmeen asumistuki? Sinkkuna en saanut asumistukea edes silloin, kun tein 50-prosenttista osa-aikatyötä 900 euron bruttopalkalla. Ei näkynyt myöskään toimeentulotukia tai sossun maksamia bussikortteja.

Millainen vuokra sulla oli ?

Vierailija
328/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun on tiukkaa.

530 euroa.

Vierailija
329/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun on tiukkaa.

ja saitko soviteltua päivärahaa ?

Vierailija
330/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri , työtön, kertoi että käy ostamassa kaljaa tänään. Pitäisikö työttömyysturva katkaista kaikilta?

Miten se liittyy asiaan? Ei tällaisessa taloustilanteessa pitäisi jaella satoja miljoonia ääniä kalastellakseen.

Vierailija
331/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun on tiukkaa.

530 euroa.

Joku moka tossa on tapahtunut, jos 900 euron brutto ( mistä varmaan jäi alle 700 ?) oli sun ainut tulo, etkä saanut asumistukea. 

Vierailija
332/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Joulumieli-keräyksessäkin ne 70 € lahjakortit jaetaan lapsiperheille.  Entä päivärahalla kituuttavat yksineläjät, joilla on vain yhden henkilön tulot, mutta asuminen ja ruoka maksaa siinä missä perheellisilläkin.

Teillä yksineläjillä jos kellä on sitten harhaiset ajatukset. Oletko oikeasti sitä mieltä että tarvitsette samankokoisen asunnon ja yhtä paljon ruokaa kuin joku lapsiperhe?

Tuo on ihan uskomatonta kuinka kehtaatte sekaantua ja valittaa vaikka ei olisi mitään käsitystä siitä millaista elämä perheenä tänä päivänä on ja kuinka paljon vaatimuksia yhteiskuntakin asettaa lasten huolenpidolle.

Sullahan ne harhaiset käsitykst on. Ei kukaan ole sanonut paitsi sinä että yksinasuva vaatisi isoa asuntoa.

Etkö tiedä, että pienet asunnot eli yksiöt ovat suhteessa kalliimpia kuin esim kaksiot tai kolmiot? Et näköjään.

Väännetään rautalangasta: Yksinasuvan vuokra on nykyään helposti 800€ Helsingissä. 1000€ kaksio ja 1200€ kolmio.

Kun on kaksi maksajaa niin kaksion osuus per henkilä on 500 ja kolmiossa 600€. Siinä on eroa 300 ja 200 euroa yksinasuvan asumismenoihin. Mieti sitä. Pienipalkkaisella menee suhteessa paljon enemmän palastaan asumiseen kuin perheellisellä vaikka asuisi 20 neliön kopissa.

Ei lapsiperhe mahdu kaksioon ja kolmiokin on pitemmän päälle ahdas jos on enemmän kuin yksi lapsi. Vertautuu tosiaan siihen 20 neliön koppiin. Lisäksi lapsiperhe maksaa vesimaksun pääluvun mukaan, esim 50e/aikuinen vuokran päälle vs yksin asuvan 25e. Ja sähköäkin kuluu enemmän...

Lisäksi yksinasuva saa esim. vessan ja jääkaapin ihan omaan käyttöönsä, ja muutenkin saa olla kotonaan ihan omassa rauhassa. Mitään ei tarvitse koskaan jakaa eikä ole kuin omat sotkut siivottavana. Eikö sekin ole jo jonkinlaista ylellisyyttä? Moni yksinelävä osaakin arvostaa elinolojaan mutta sitten on myös näitä jotka näkevät itsensä joka tilanteessa jonain lapsiperheiden lyttäämänä uhrina. Pitäisi saada ihan kaikki mitä lapsiperheillä on, ja sitten tietysti vielä ne yksinasumisenkin edut.

Kuulostaa siltä, että olet tehnyt liikaa lapsia voimavaroihisi nähden, kun olet noin katkera. Minulle olisi luksusta, kun olisi ympärillä rakastava perhe ja lapsiperheen hälinää. Valitettavasti syöpä vei mahdollisuuden saada lapsia. Monet lapsiperheet vain valittavat elämän kauheutta, mutta juuri perhe-elämä on se, mitä moni lapseton kaipaa.

No kuulostaa ja kuulostaa, siinähän spekuloit. En valittanut kommentissani lapsiperhe-elämän kauheutta. Miksi valittaisin, kun itselleni tämä on mieluinen valinta. Mutta tätä keskustelua lukiessa todella vahvistuu käsitys siitä kuinka sokeita jotkut lapsettomat on niille elämänsä hyville puolille ja kuinka vähän ymmärrystä heillä on lapsiperheidenkään elämästä.

Olen pahoillani ettet sinä saanut sitä mitä toivoit. Lapsettomana et kuitenkaan täysin voi tietää, millaista elämäsi perheellisenä olisi ollut, joten ei kannata viisastella ja väheksyä muita. Perheelliset taas tietää millaista elämä lapsettomana on. Monelle lapsettomuus ja sinkkuna eläminen on myös ihan oma valinta, ja etenkin niissä tapauksissa on outoa jos kyseinen henkilö kuitenkin kadehtii lapsiperheitä.

Et tiedä lapsettoman elämästä mitään. On eri asia olla nuorena sinkku ja lapseton. Suurimmalla osalla on tuollainen elämänvaihe. On kuitenkin eri asia jäädä vastentahtoisesti lapsettomaksi. Et voi tietää, mitä muilla ihmisillä on elämässään. Jos sinusta on luksusta olla joskus yksin, niin aina yksin olevalle se voi olla surullista ja ahdistavaa. Ei se ole mitään luksusta, jos olisi toivonut mieluummin oman perheen.

Tässähän oli alunperin kyse eri asumismuodoista ja niihin liittyvistä kuluista eikä siitä miltä tahaton lapsettomuus tuntuu. Se alkaa olla jo ihan eri aihe, ehkä voit aloittaa siitä ihan oman keskustelun? Tässä on vertailtu sinkkujen ja perheellisten menoja, kun joku sinkku valitti siitä kun joutuu yksin kaiken maksamaan. Ehkä ilmaisin itseäni huonosti, mutta pointtina oli se, että perheellisistä iso osa on joskus eläneet itsekseen ja osaa arvioida niitä yksinelämisen kustannuksia. Totta kai siitä joutuu maksamaan enemmän, jos vaikka sen jääkaapin saa ihan omaan käyttöönsä. Siitä ei ole edes kyse, että onko se yksityisjääkaappi kiva vai kurja juttu. Moni osaa arvostaa tuollaisia asioita, mutta ymmärrän tietysti ettei tunnu mukavalta jos sen jääkaapin mielummin jakaisi jonkun kanssa. Jos yksinasuminen kuitenkin on ihan oma valinta, kuten monilla on, niin minusta on typerää valittaa sen kalleudesta. Yleensä elämäänsä voi ainakin jonkin verran vaikuttaa ja kannattaakin miettiä että mitä itse voisi tehdä, sen sijaan että kadehtii muita.

Lapset ovat yhteiskunnalle hirveän tärkeitä, ihan välttämättömiä tulevaisuuden kannalta. Se että joku ei toiveistaan huolimatta saa lapsia on tietysti surullista, mutta ei se mitenkään vähennä vanhempien tekemän työn arvoa. On ihan inhimillistä kaivata joskus myös omaa rauhaa. Ei se tee kenestäkään huonoa vanhempaa tai vaikuta siihen että ansaitseeko kyseinen perhe lapsilisänsä. Kuten sanoin jo niin sinäkään et voi tietää että millainen vanhempi sinusta olisi tullut jos olisit saanut lapsia.

Vierailija
333/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina joku peräreikä alkaa jankkaamaan. Pointti ehkä oli, että monelle varakkaalle tuo on ihan puhtaasti ylimääräistä rahaa joka laitetaan säästöön, osakkeisiin, shoppailuun jne. Valtio on kohta konkurssissa.

Vierailija
334/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Joulumieli-keräyksessäkin ne 70 € lahjakortit jaetaan lapsiperheille.  Entä päivärahalla kituuttavat yksineläjät, joilla on vain yhden henkilön tulot, mutta asuminen ja ruoka maksaa siinä missä perheellisilläkin.

Teillä yksineläjillä jos kellä on sitten harhaiset ajatukset. Oletko oikeasti sitä mieltä että tarvitsette samankokoisen asunnon ja yhtä paljon ruokaa kuin joku lapsiperhe?

Tuo on ihan uskomatonta kuinka kehtaatte sekaantua ja valittaa vaikka ei olisi mitään käsitystä siitä millaista elämä perheenä tänä päivänä on ja kuinka paljon vaatimuksia yhteiskuntakin asettaa lasten huolenpidolle.

Sullahan ne harhaiset käsitykst on. Ei kukaan ole sanonut paitsi sinä että yksinasuva vaatisi isoa asuntoa.

Etkö tiedä, että pienet asunnot eli yksiöt ovat suhteessa kalliimpia kuin esim kaksiot tai kolmiot? Et näköjään.

Väännetään rautalangasta: Yksinasuvan vuokra on nykyään helposti 800€ Helsingissä. 1000€ kaksio ja 1200€ kolmio.

Kun on kaksi maksajaa niin kaksion osuus per henkilä on 500 ja kolmiossa 600€. Siinä on eroa 300 ja 200 euroa yksinasuvan asumismenoihin. Mieti sitä. Pienipalkkaisella menee suhteessa paljon enemmän palastaan asumiseen kuin perheellisellä vaikka asuisi 20 neliön kopissa.

Ei lapsiperhe mahdu kaksioon ja kolmiokin on pitemmän päälle ahdas jos on enemmän kuin yksi lapsi. Vertautuu tosiaan siihen 20 neliön koppiin. Lisäksi lapsiperhe maksaa vesimaksun pääluvun mukaan, esim 50e/aikuinen vuokran päälle vs yksin asuvan 25e. Ja sähköäkin kuluu enemmän...

Lisäksi yksinasuva saa esim. vessan ja jääkaapin ihan omaan käyttöönsä, ja muutenkin saa olla kotonaan ihan omassa rauhassa. Mitään ei tarvitse koskaan jakaa eikä ole kuin omat sotkut siivottavana. Eikö sekin ole jo jonkinlaista ylellisyyttä? Moni yksinelävä osaakin arvostaa elinolojaan mutta sitten on myös näitä jotka näkevät itsensä joka tilanteessa jonain lapsiperheiden lyttäämänä uhrina. Pitäisi saada ihan kaikki mitä lapsiperheillä on, ja sitten tietysti vielä ne yksinasumisenkin edut.

Kuulostaa siltä, että olet tehnyt liikaa lapsia voimavaroihisi nähden, kun olet noin katkera. Minulle olisi luksusta, kun olisi ympärillä rakastava perhe ja lapsiperheen hälinää. Valitettavasti syöpä vei mahdollisuuden saada lapsia. Monet lapsiperheet vain valittavat elämän kauheutta, mutta juuri perhe-elämä on se, mitä moni lapseton kaipaa.

En sääli mitään syöpäpotilas sinkkuja. He eivät silti tiedä, mitä on OIKEAT elämän ongelmat. Lapsiperheenäiti joutuu syöpäisenäki hoitamaan lapset ja olenaan vastuussa tulevisra veronmaksajista, jotka maksaa lapsettomien sairaalakulut. Sori vaan kauheasti, mutta ei riitä sympatiaa teille.

Itseasiassa lapsettomat ruikut voisi jättää kokonaan hoitamatta tai vaatia niitä maksamaan hoidot itse. Ne rahat voisi kohdistaa mieluummin lapsiperheisiin. Uskon, että suurin osa äideistä on kanssani samaa mieltä.

Samalla periaatteella te lapselliset voitte itse maksaa kersojenne päivähoidon, koulutuksen jne.

Ethän sinäkään maksanut omiasi😂😂 yhteiskunta maksoi.

Monelta mammalla taitaa aivokin tulla ulos sieltä alakerrasta synnytyksen yhteydessä.

Todellakin  kun katsoo näiden kommenttien tasoa! :D

Vierailija
335/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tätä voi parhaiten verrata seuraavaan skenaarioon ja miksi se tuntuu osasta epäreilulle.

Firma, Suomi Oy. Työntekijöiden elämässä alkaa olla haasteita, kun kaikki kallistuu; sähkö, bensa, diesel, vesi, ruoka jne. Suomi Oy:n johtoryhmä on asiasta huolissaan. He päättävät, että työntekijöitä on ehdottomasti tuettava nyt näinä vaikeina aikoina. Suomi Oy päättää, että työntekijöille annetaan joulukuussa 100 euron ylimääräinen bonusraha, edes nyt jouluksi vähän auttamaan. Tämän bonuksen saavat kuitenkin vain työntekijät, joilla on lapsia.

Kun lapsettomat, olivatpa sitten parisuhteessa, sinkkuja, tahallisesti tai tahattomasti lapsettomia, kaiken ikäisiä, eronneita, leskiä, polyamorisessa suhteessa, seksisuhteessa ymv. kysyvät, että miksi heitä ei tueta, Suomi Oy sanoo, että kun kaikki kallistuu lapsiperheillä niin paljon. Kyllä te pärjäätte. Ruoka, vesi, sähkö, diesel/bensa jne. maksaa kuitenkin kaupassa ja palveluntuottajalla tismalleen saman verran sekä lapsettomalle taloudelle että lapsitaloudelle.

Kun lapsettomat työntekijät harmistuvat ja sanovat, että hekin kyllä tarvitsisivat apua ja 100 euron bonus näin jouluna olisi tervetullut, niin Suomi Oy (ja lapsiperheelliset työntekijät) sanovat vain, että kylläpäs pärjäät itsekin, lakatkaa valittamasta.

Vierailija
336/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, kun on tiukkaa.

530 euroa.

Joku moka tossa on tapahtunut, jos 900 euron brutto ( mistä varmaan jäi alle 700 ?) oli sun ainut tulo, etkä saanut asumistukea. 

Kelalta tuli päätös, että tuloni ovat liian suuret. Sain tuohon päälle soviteltua päivärahaa 200 euroa, mutta eihän tuo paljon ole siltikään.

Vierailija
337/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella niitä lapsia on enemmän kuin yksi. Osaatko kertotaulua? :D:D:D

Jokaisesta saa sen tuplalapsilisän.

Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan euroa kuukaudessa:

Yhdestä lapsesta 94,88

Toisesta lapsesta 104,84

Kolmannesta lapsesta 133,79

Neljännestä lapsesta 163,24

Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 182,69

Vierailija
338/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnolla odotan, että mistä tuo satamiljoonaa oikein revitään.

No vaikka sähkölaskujen alueista kertyy heittämällä..

Vierailija
339/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella niitä lapsia on enemmän kuin yksi. Osaatko kertotaulua? :D:D:D

Jokaisesta saa sen tuplalapsilisän.

Lapsilisän määrä lapsiluvun mukaan euroa kuukaudessa:

Yhdestä lapsesta 94,88

Toisesta lapsesta 104,84

Kolmannesta lapsesta 133,79

Neljännestä lapsesta 163,24

Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 182,69

Runsaslapsiset perheet siis hyötyvät eniten tästä, Muualta muuttaneillahan on paljon lapsia ja myös tietyillä uskovaisryhmillä.

Vierailija
340/610 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42852 kirjoitti:

Monet perheet saavat myös muita tukia,ei vain lapsilisää.Monilla on niin onnekas tilanne,että mummot ja vaarit,kummit ja kaimat osallistuvat hoitamalla lapsia,ostamalla ruokaa,vaatteita ja elämyksiä.

Jostakin syystä se aina unohtuu,että sitä apua ja tukea tulee muiltakin..kuin vain kelalta.

Kaikilla ei tukiverkkoa ole ja heille soisinkin sen lisän.

Sitten on meitä, joilla narsistivanhemmat. Äidillä eli mummolla makaa yli 500.000€ osakkeissa, itse saa miettiä onko varaa syödä itsekin kanaa vai annanko kanaa lapsille ja teen itselle taas puuroa. Kukaan ei hoida lapsia paitsi lasten isä kerran viikossa tapaa joitakin tunteja eikä kukaan todellakaan osta mitään elämyksiä eikä vaatteita. Eli vaikka joku voisi itkeä miten hyvätuloinen olen niin näilläkin tuloilla maaliskuussa pääsen varmaan maksuttoman varhaiskasvatuksen piiriin. Luojan kiitos, koska käyttörahat on niin tiukoilla koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän