Köyhänä yh-äitinä ylimääräinen lapsilisä tulee tarpeeseen, mutta
Minusta tuo oli silti ihan järjetön päätös. Suurimmalla osalla perheistä ei ole niin akuuttia tilannetta, että sitä rahaa kipeästi tarvittaisiin. Päinvastoin, monella menee säästöön tai sijoitukseen.
En ihan ymmärrä miksi rahaa haaskataan näin vaan menemään
Kommentit (610)
Minusta on ihan loogista, että valtio tukee lapsiperheitä, sillä tulevista veronmaksajistahan tässä puhutaan.
Lapsettomat maksaa kyllä veroja, mutta vain tällä hetkellä, ja ovat valtion näkökulmasta rasite eläkkeelle päästyään.
Silti, lapsettomana vähän kirpaisee kuulla muiden puhetta ylimääräisestä lapsilisästä. Olisi ylimääräinen raha kelvannut minullekin, mutta kai sitä on vaikea jakaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Joulumieli-keräyksessäkin ne 70 € lahjakortit jaetaan lapsiperheille. Entä päivärahalla kituuttavat yksineläjät, joilla on vain yhden henkilön tulot, mutta asuminen ja ruoka maksaa siinä missä perheellisilläkin.
Teillä yksineläjillä jos kellä on sitten harhaiset ajatukset. Oletko oikeasti sitä mieltä että tarvitsette samankokoisen asunnon ja yhtä paljon ruokaa kuin joku lapsiperhe?
Tuo on ihan uskomatonta kuinka kehtaatte sekaantua ja valittaa vaikka ei olisi mitään käsitystä siitä millaista elämä perheenä tänä päivänä on ja kuinka paljon vaatimuksia yhteiskuntakin asettaa lasten huolenpidolle.
Sullahan ne harhaiset käsitykst on. Ei kukaan ole sanonut paitsi sinä että yksinasuva vaatisi isoa asuntoa.
Etkö tiedä, että pienet asunnot eli yksiöt ovat suhteessa kalliimpia kuin esim kaksiot tai kolmiot? Et näköjään.
Väännetään rautalangasta: Yksinasuvan vuokra on nykyään helposti 800€ Helsingissä. 1000€ kaksio ja 1200€ kolmio.
Kun on kaksi maksajaa niin kaksion osuus per henkilä on 500 ja kolmiossa 600€. Siinä on eroa 300 ja 200 euroa yksinasuvan asumismenoihin. Mieti sitä. Pienipalkkaisella menee suhteessa paljon enemmän palastaan asumiseen kuin perheellisellä vaikka asuisi 20 neliön kopissa.
Ei lapsiperhe mahdu kaksioon ja kolmiokin on pitemmän päälle ahdas jos on enemmän kuin yksi lapsi. Vertautuu tosiaan siihen 20 neliön koppiin. Lisäksi lapsiperhe maksaa vesimaksun pääluvun mukaan, esim 50e/aikuinen vuokran päälle vs yksin asuvan 25e. Ja sähköäkin kuluu enemmän...
Lisäksi yksinasuva saa esim. vessan ja jääkaapin ihan omaan käyttöönsä, ja muutenkin saa olla kotonaan ihan omassa rauhassa. Mitään ei tarvitse koskaan jakaa eikä ole kuin omat sotkut siivottavana. Eikö sekin ole jo jonkinlaista ylellisyyttä? Moni yksinelävä osaakin arvostaa elinolojaan mutta sitten on myös näitä jotka näkevät itsensä joka tilanteessa jonain lapsiperheiden lyttäämänä uhrina. Pitäisi saada ihan kaikki mitä lapsiperheillä on, ja sitten tietysti vielä ne yksinasumisenkin edut.
Kuulostaa siltä, että olet tehnyt liikaa lapsia voimavaroihisi nähden, kun olet noin katkera. Minulle olisi luksusta, kun olisi ympärillä rakastava perhe ja lapsiperheen hälinää. Valitettavasti syöpä vei mahdollisuuden saada lapsia. Monet lapsiperheet vain valittavat elämän kauheutta, mutta juuri perhe-elämä on se, mitä moni lapseton kaipaa.
No kuulostaa ja kuulostaa, siinähän spekuloit. En valittanut kommentissani lapsiperhe-elämän kauheutta. Miksi valittaisin, kun itselleni tämä on mieluinen valinta. Mutta tätä keskustelua lukiessa todella vahvistuu käsitys siitä kuinka sokeita jotkut lapsettomat on niille elämänsä hyville puolille ja kuinka vähän ymmärrystä heillä on lapsiperheidenkään elämästä.
Olen pahoillani ettet sinä saanut sitä mitä toivoit. Lapsettomana et kuitenkaan täysin voi tietää, millaista elämäsi perheellisenä olisi ollut, joten ei kannata viisastella ja väheksyä muita. Perheelliset taas tietää millaista elämä lapsettomana on. Monelle lapsettomuus ja sinkkuna eläminen on myös ihan oma valinta, ja etenkin niissä tapauksissa on outoa jos kyseinen henkilö kuitenkin kadehtii lapsiperheitä.
Et tiedä lapsettoman elämästä mitään. On eri asia olla nuorena sinkku ja lapseton. Suurimmalla osalla on tuollainen elämänvaihe. On kuitenkin eri asia jäädä vastentahtoisesti lapsettomaksi. Et voi tietää, mitä muilla ihmisillä on elämässään. Jos sinusta on luksusta olla joskus yksin, niin aina yksin olevalle se voi olla surullista ja ahdistavaa. Ei se ole mitään luksusta, jos olisi toivonut mieluummin oman perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia pitäisi hankkia vain siinä tapauksessa ja vasta siinä vaiheessa kun ITSE pystyy elättää heidät.
Tällöin ei tarvitsisi valtion antaa almuja eikä palstalaisten riidellä satasesta.
Aika simppeliä.
Toki mutta siinä tapauksessa en suostu maksamaan myöskään 40 prosenttia veroja tuloistani ja oletan, että myös ruikkusinkut ja valittajamummot vastaa itse menoistaan.
Ruikkusinkut ja valittajamummot eivät ole itse valinneet tänne syntymistä. Sen on tehnyt joku vauvakuumetta poteva tuleva mutsi tai faija joka kovasti halusi lapsen ja perheen itselleen.
Miksi siis heidän pitäisi olla vastuussa?
Siis miten tällaistesta asiastakin valitetaan?? Olen itse niin onnellinen tästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Joulumieli-keräyksessäkin ne 70 € lahjakortit jaetaan lapsiperheille. Entä päivärahalla kituuttavat yksineläjät, joilla on vain yhden henkilön tulot, mutta asuminen ja ruoka maksaa siinä missä perheellisilläkin.
Teillä yksineläjillä jos kellä on sitten harhaiset ajatukset. Oletko oikeasti sitä mieltä että tarvitsette samankokoisen asunnon ja yhtä paljon ruokaa kuin joku lapsiperhe?
Tuo on ihan uskomatonta kuinka kehtaatte sekaantua ja valittaa vaikka ei olisi mitään käsitystä siitä millaista elämä perheenä tänä päivänä on ja kuinka paljon vaatimuksia yhteiskuntakin asettaa lasten huolenpidolle.
Sullahan ne harhaiset käsitykst on. Ei kukaan ole sanonut paitsi sinä että yksinasuva vaatisi isoa asuntoa.
Etkö tiedä, että pienet asunnot eli yksiöt ovat suhteessa kalliimpia kuin esim kaksiot tai kolmiot? Et näköjään.
Väännetään rautalangasta: Yksinasuvan vuokra on nykyään helposti 800€ Helsingissä. 1000€ kaksio ja 1200€ kolmio.
Kun on kaksi maksajaa niin kaksion osuus per henkilä on 500 ja kolmiossa 600€. Siinä on eroa 300 ja 200 euroa yksinasuvan asumismenoihin. Mieti sitä. Pienipalkkaisella menee suhteessa paljon enemmän palastaan asumiseen kuin perheellisellä vaikka asuisi 20 neliön kopissa.
Ei lapsiperhe mahdu kaksioon ja kolmiokin on pitemmän päälle ahdas jos on enemmän kuin yksi lapsi. Vertautuu tosiaan siihen 20 neliön koppiin. Lisäksi lapsiperhe maksaa vesimaksun pääluvun mukaan, esim 50e/aikuinen vuokran päälle vs yksin asuvan 25e. Ja sähköäkin kuluu enemmän...
Nykyään lapsiperheet ovat niin vaativia. Ennen 4-henkinen perhe mahtui hyvin kaksioon. Näin oli omassa lapsuudessani meillä 70-luvulla. Ei ongelmia. Ja kaverini koti oli kolmio ja kolme lasta. Hyvin mahtuivat.
Miksei mielestäsi lapsiperhe mahdu kaksioon tai edes kolmioon??
Ennen myös yksinasuvat asuivat kimppakämpissä. Miksi se ei enää kelpaa?
No kuule esimerkiksi siksi että aikuinen ihminen ei välttämättä halua asua täysin ventovieraan kanssa samassa asunnossa. Ei voi missään suhteessa verrata lapsiperheeseen, jossa ollaan sukua keskenään. :D
Ihan samalla tavalla perheelliset on joskus joutuneet tutustumaan siihen lastensa toiseen vanhempaan, ja samoin omiin lapsiinsa. Vieraita nekin on alun perin olleet. Ja jos sukulaissuhde on se vaatimus niin aika harva aikuissinkku elää myöskään esim. omien vanhempiensa tai sisarustensa kanssa, yleensä korkeintaan nuoret opiskelijat.
Tuo kuulostaa muutenkin aika hassulta että eihän nyt AIKUINEN ihminen voi ventovieraan kanssa elää, mutta kuitenkin sille samalle aikuiselle kelpaisi LAPSIlisät :D Yritä nyt ymmärtää että olet osuutesi lapsilisistä jo silloin omassa lapsuudessasi saanut.
Olipa lapsellinen vastaus.
Oliskohan kuule silti aivan eri asia. :D Siihen puolisoon ja omiin lapsiin rakastutaan ja kiinnytään. Sen tunteen vuoksi koetaan yhteenkuuluvuutta jossa asiat jaetaan.
Ei sitä samaa ventovieraan kämppiksen kaa koe.
No mikä estää sinua aktiivisesti etsimästä seuraa ja mahdollista puolisoa, ehkä jopa tuleville lapsillesi toista vanhempaa? Katkeruutesiko? Toinen vaihtoehto on etsiä sellaisia kavereita joiden kanssa kimppakämpässä eläminen voisi onnistua. Tai miettiä, että olisiko sukulaisissa joku jonka kanssa voisi asua yhdessä ja jakaa asumiskuluja.
Kuvitteletko todella, ettei perheelliset ole ollenkaan joutuneet näkemään vaivaa puolison löytymisen ja parisuhteen ylläpitämisen eteen? Ei tuollaiset asiat useinkaan ihan itsestään tapahdu, ja se lasten "hankkiminen" ei myöskään ole itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia pitäisi hankkia vain siinä tapauksessa ja vasta siinä vaiheessa kun ITSE pystyy elättää heidät.
Tällöin ei tarvitsisi valtion antaa almuja eikä palstalaisten riidellä satasesta.
Aika simppeliä.
Lapsilisähän ei ole almu, vaan se on sitä varten, että se tasaa eroa lapsellisen ja lapsettoman välillä.
Ja sehän on täysin mitätön, lähinnä symbolinen, summa, ei sillä lasta todellakaan elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi yksinasuva saa esim. vessan ja jääkaapin ihan omaan käyttöönsä, ja muutenkin saa olla kotonaan ihan omassa rauhassa. Mitään ei tarvitse koskaan jakaa eikä ole kuin omat sotkut siivottavana. Eikö sekin ole jo jonkinlaista ylellisyyttä? Moni yksinelävä osaakin arvostaa elinolojaan mutta sitten on myös näitä jotka näkevät itsensä joka tilanteessa jonain lapsiperheiden lyttäämänä uhrina. Pitäisi saada ihan kaikki mitä lapsiperheillä on, ja sitten tietysti vielä ne yksinasumisenkin edut.
Kuulostaa siltä, että olet tehnyt liikaa lapsia voimavaroihisi nähden, kun olet noin katkera. Minulle olisi luksusta, kun olisi ympärillä rakastava perhe ja lapsiperheen hälinää. Valitettavasti syöpä vei mahdollisuuden saada lapsia. Monet lapsiperheet vain valittavat elämän kauheutta, mutta juuri perhe-elämä on se, mitä moni lapseton kaipaa.
En sääli mitään syöpäpotilas sinkkuja. He eivät silti tiedä, mitä on OIKEAT elämän ongelmat. Lapsiperheenäiti joutuu syöpäisenäki hoitamaan lapset ja olenaan vastuussa tulevisra veronmaksajista, jotka maksaa lapsettomien sairaalakulut. Sori vaan kauheasti, mutta ei riitä sympatiaa teille.
Itseasiassa lapsettomat ruikut voisi jättää kokonaan hoitamatta tai vaatia niitä maksamaan hoidot itse. Ne rahat voisi kohdistaa mieluummin lapsiperheisiin. Uskon, että suurin osa äideistä on kanssani samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti:
Valtio velkaantuu. Tämän ylimääräisen lapsilisän kustannukset yli 100 miljoonaa euroa.
Päättele itse loput.
Ylimääräisen lapsilisän olisi voinut kohdentaa vaikka yksinhuoltajaperheisiin. Mitä järkeä on jakaa tuollaista rahaa hyvätuloisille joille tuo on vaan ekstra shoppailuarahaa sekä elämäntapatyöttömille, joiden elämisen jo nyt kuittaa veronmaksajat.
Verojennousua taas odotellessa.
Annika Saarikko on täysin edesvastuuton. Jättää huimat velat jälkipolville.
Vanhemmat hurraa täällä satasta, jonka pikkutaaperot joutuvat tulevaisuudessa maksamaan korkoineen takaisin.
Ei ole onnellista loppua tällä tarinalla vakka satumaiselta hetkellisesti kuulostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti:
Valtio velkaantuu. Tämän ylimääräisen lapsilisän kustannukset yli 100 miljoonaa euroa.
Päättele itse loput.
Se sata milliä on pois jostain muusta. Sen olisi voinut laittaa vaikkapa varhaiskasvatuksen henkilökunnan palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapsiperheet ovat niin vaativia. Ennen 4-henkinen perhe mahtui hyvin kaksioon. Näin oli omassa lapsuudessani meillä 70-luvulla. Ei ongelmia. Ja kaverini koti oli kolmio ja kolme lasta. Hyvin mahtuivat.
No kuule esimerkiksi siksi että aikuinen ihminen ei välttämättä halua asua täysin ventovieraan kanssa samassa asunnossa. Ei voi missään suhteessa verrata lapsiperheeseen, jossa ollaan sukua keskenään. :D
Ihan samalla tavalla perheelliset on joskus joutuneet tutustumaan siihen lastensa toiseen vanhempaan, ja samoin omiin lapsiinsa. Vieraita nekin on alun perin olleet. Ja jos sukulaissuhde on se vaatimus niin aika harva aikuissinkku elää myöskään esim. omien vanhempiensa tai sisarustensa kanssa, yleensä korkeintaan nuoret opiskelijat.
Tuo kuulostaa muutenkin aika hassulta että eihän nyt AIKUINEN ihminen voi ventovieraan kanssa elää, mutta kuitenkin sille samalle aikuiselle kelpaisi LAPSIlisät :D Yritä nyt ymmärtää että olet osuutesi lapsilisistä jo silloin omassa lapsuudessasi saanut.
Oliskohan kuule silti aivan eri asia. :D Siihen puolisoon ja omiin lapsiin rakastutaan ja kiinnytään. Sen tunteen vuoksi koetaan yhteenkuuluvuutta jossa asiat jaetaan.
No mikä estää sinua aktiivisesti etsimästä seuraa ja mahdollista puolisoa, ehkä jopa tuleville lapsillesi toista vanhempaa? Katkeruutesiko? Toinen vaihtoehto on etsiä sellaisia kavereita joiden kanssa kimppakämpässä eläminen voisi onnistua. Tai miettiä, että olisiko sukulaisissa joku jonka kanssa voisi asua yhdessä ja jakaa asumiskuluja.
Kuvitteletko todella, ettei perheelliset ole ollenkaan joutuneet näkemään vaivaa puolison löytymisen ja parisuhteen ylläpitämisen eteen? Ei tuollaiset asiat useinkaan ihan itsestään tapahdu, ja se lasten "hankkiminen" ei myöskään ole itsestäänselvää.
Miksi et itse muuta perheinesi kommuuniin muutaman muun lapsiperheen kanssa? Säästäisit rahaa, kun laittaisitte yhdessä ruokaa isolle porukalle ja jakaisitte kuluja. Tuohon olisi helppo yhdistää omavaraistaloutta. Lapsilla olisi aina aikuisia lähellä ja kukin saisi useammin omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti:
Päättele itse loput.
Aivan kuin rahaa ei käytettäisi mihinkään muuhun. Lapsiperheille suunnattu tuki sentään mahdollisesti maksaa itsensä joskus takaisin, ehkä jopa moninkertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas hyvä esimerkki kuinka lasten hankkijoita pitäisi ymmärtää ja jopa sääliä. Voi voi, etkö nyt pääse kaikkiin haluamiisi menoihin. On niin rankaa ja vaativaa. Voi voi.
Eiköhän se kuitenkin oo niin että itse ootte niitä halunneet ja hankkineet, joten noi "säälikää meitä" tarinat voi jättää pois. Ite oon lapseton eikä vois vähempää kiinnostaa hankkia kakaroita. On ne niin rasittavia.
Mut kiva jos teille on iloa tuplalapsilisästä. Se teille suotakoon. Mutta kyl mun mielestä myös sinkuille joku ylimääräinen avustus olisi paikallaan. Tiukkaa on niilläkin.
Hyvä ettet ole hankkinut. Geeniperimämme kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika simppeliä.
Lapsilisähän ei ole almu, vaan se on sitä varten, että se tasaa eroa lapsellisen ja lapsettoman välillä.
Ja sehän on täysin mitätön, lähinnä symbolinen, summa, ei sillä lasta todellakaan elätä.
Tämä TUPLAlapsilisä on almu. Ja sen kustannukset ovat valtiolle yli 100 miljoonaa euroa.
Jos mielestäsi yli 100 miljoonaa on mitätön summa, lähinnä symbolinen, niin sinähän voit sitten lahjoittaa tammikuussa kaikille suomalaisille lapsille toisen TUPLAlapsilisän omasta pussistasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse muuta perheinesi kommuuniin muutaman muun lapsiperheen kanssa? Säästäisit rahaa, kun laittaisitte yhdessä ruokaa isolle porukalle ja jakaisitte kuluja. Tuohon olisi helppo yhdistää omavaraistaloutta. Lapsilla olisi aina aikuisia lähellä ja kukin saisi useammin omaa aikaa.
Mä Teille ehdotettiin tuota kun valittelitte asumiskustannuksiss. , ja ainoa miten kykenet vaataamaan on kopioimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika simppeliä.
Tämä TUPLAlapsilisä on almu. Ja sen kustannukset ovat valtiolle yli 100 miljoonaa euroa.
Jos mielestäsi yli 100 miljoonaa on mitätön summa, lähinnä symbolinen, niin sinähän voit sitten lahjoittaa tammikuussa kaikille suomalaisille lapsille toisen TUPLAlapsilisän omasta pussistasi.
Ei se ole almu. Se on lapsilisä.
Sinä puhuit lapsen elättämisestä itse. Siinä kontekstissa satanen on kärpäsenkakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika simppeliä.
Minun lapseni ovat 18 ja 20 enkä saa enää minkäänlaista lapsilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkaa juttu luistaa. Kuulostaa ihan mukavalta mutta ei minulla ole tuollaiseen tarvetta. Vinkkisi tulisi ehkä tarpeeseen jos valittelisin täällä omia valintojani ja kadehtisin kommuuneissa eläviä. Nythän tässä on ollut niin päin, että yksinelävät kokee tulleensa jotenkin kaltoinkohdelluiksi niin ihan siitä syystä yritin muistuttaa ettei se yksinasuminen heidänkään kohdalla ole ainoa vaihtoehto vaan yleensä mukavuussyistä tehty valinta. Harmi jos eivät itse sitä näe.
Toki mutta siinä tapauksessa en suostu maksamaan myöskään 40 prosenttia veroja tuloistani ja oletan, että myös ruikkusinkut ja valittajamummot vastaa itse menoistaan.