Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkisten ruokaostosten tekeminen netistä puolittaa ruokamenot

Vierailija
27.11.2022 |

Jos arktiset ruokaostokset päättääkin tehdä netissä sen sijaan että menee käymään Prismassa paikanpäällä, niin se tulee kukkarolle halvemmaksi ja auttaa säästämään rahaa: https://yle.fi/a/74-20005850

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Linnulla ei ollut tapana käyttää ostoslistaa ruokaostoksillaan. Verkkokauppaan siirtyessään hän on huomannut heräteostosten vähentyneen.

– Aikaisemmin ruokakaupassa saatettiin käydä useita kertoja viikossa. Joka kerta sieltä tuli ostettua asioita, joita ei ollut suunnitellut ja joita ei tarvinnut, sanoo Lintu.

Eiköhän se säästön syy löydy ihan tuosta, eli kun suunnittelee ostokset tai viitsii edes tehdä suurpiirteisen kauppalistan, ei tule niitä heräteostoksia

Vierailija
22/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä se voi tulla halvemmaksi, kun hintaan lisätään toimitusmaksu?

Jos tarvitsen perunoita, kanaa, maitoa, leipää, vessapaperia ja pyykinpesuainetta ja haen ne tuotteet kaupasta itse, tulee se aivan varmasti halvemmaksi, kuin se että joku muu hakee ja maksan tuotteiden lisäksi kuljetuksesta. Ja oma kauppa sijaitsee työmatkan varrella, joten mitään lisäkuluja ei tule matkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Toimii meillä, jotka ruokakaupassa helposti ostamme sellaistakin, mitä emme oikeasti edes tarvitse. Marketithan on suunniteltukin siten, että et pysty hakemaan tarvitsemiasi tuotteita ilman, että kävelet kilometrikaupalal myös kaikkien muiden tarvikehyllyjen ohi. Kun mä käyn livenä Cittarissa, mun tulee ostettua kaikenlaisia "tarjoustuottteita" tai "uutuuksia", joita ilmankin selviäisin hengissä. Netistä kun tilaan, tilaan vaan ne tutut perusraaka-aineet ja vain hyvin harvoin mitään uutuustuotteita. 

Eli olet holtiton shoppailija?

Etkö osa käydä kaupassa ILMAN,, että teet heräteostoksia? Sehän EI ole kaupan vika vaan se vika on sinun päässäsi...

n ole holtiton shoppailija, mutta RAKASTAN ruokaa ja olen intohimoinen kotikokki. Kokeilen mielelläni erilaisia uutuuksia. Ja isoissa marketeissa asioidessani en voi mitenkään välttää kulkematta erilaisten uutuuksien ohi, koska kaupat sijoittavat tuotteensa siten, että keskivertosyöjä joutuu kävelemään koko ruokaosaston läpi. Voisin asioida marketeissä, jos heti ovesta tultaessa kaikki, mitä MINÄ tarvitsen, olisi siinä heti ensin. Mutta kaupat haluavat, etä asiakas kiertää suunnilleen joka hyllyn ennenkuin pääsee sinne, msitä sen yhden piimälitransa käy noutamassa. Tämä kauppojen tuotteiden sijoittelu ei ole sattumanvaraista vaan täysin harkittua. Ja myös se, että kauppa päättää vaihtaa tuotteidesa hyllyjärjestystä, on sekin täysin harkittua. Saadaa ihmiset katsomaan sellaisiakin tuotteita, joita he eivät tiedä olevan edes olemassakaan.

Vierailija
24/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tule säästöjä nettiostoksissa, kun olen aina ostanut pääasiassa listan mukaan vaikka kävisinkin ihan tavallisesti kaupassa. Ja nettikaupassakin tulee joskus tehtyä heräteostoksia, kun selailee sesongin uutuuksia, kaupan suosituksia jne. Se mikä nettikaupassa on ihaninta on se ostosten teko kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa oman kodin mukavuudessa. Aaah.

Vierailija
25/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-60 sapuskoita ja tarjouksia ei saa netistä.

Mutta miksi tuhlata 100 euroa ja kahta tuntia ruuhkaiseen Prismaan kun samat ruoat saa 50 eurolla netistä eikö tarvitse olla huolissaan siitä että saa käytettyä tuotteet ennen päivämääriä.

Muitakin kauppoja kuin Prisma on olemassa. Lähikaupastakin saa edullisia ostoksia, eikä välttämättä tarvitse edes autoa kauppareissulle.

Vierailija
26/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi tuhlata 100 euroa ja kahta tuntia ruuhkaiseen Prismaan kun samat ruoat saa 50 eurolla netistä eikö tarvitse olla huolissaan siitä että saa käytettyä tuotteet ennen päivämääriä.

En ymmärrä.

Täällä ainakin ruoka on samanhintaista netissä ja kaupassa.

Vierailija
27/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupat suunnitellaan niin että ne pakottavat asiakkaansa tekemään heräteostoksia.

Ei pakota. Mä ostan vain ostoslistalla olevat tuotteet. :D

Vierailija
28/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja t TTunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus on että tuotteet käytettäisiin vähintään kolme päivää ennenkuin niihin merkitty päiväys menee umpeen. Noissa -60% tuotteissa se ei ole mahdollista kun päiväys menee umpeen samana päivänä kun tuotteen ostaa.

Mitenköhän noin ajattelevat olisivat pärjänneet 1960-luvulla, kun tuotteissa ei edes ollut mitään päiväyksiä? Eivät olisi uskaltaneet ostaa kaupasta yhtään mitään? 

Vielä 1970-luvulla asiakas huomautti pienen kyläkaupan kauppiaalle päiväysvanhasta jugurtista. Kauppias haki lusikan, pisteli jugurtin suuhunsa hyväksi kehui.

Muistan itse omasta lapsuudesta kun kauppias suositteli meille Valion uutta maitoa, joka ei kuulemma koskaan mennyt pilalle koska sille oli suoritettu pastorointi. Maito oli siitä huolimatta klimppistä ja maistui pahalle vaikka äiti siivilöi klimpit pois ennen kuin kastoi maidon purkista kannuun. Nykyisin ei ole moista pappismaitoa kuitenkaan näkynyt kaupoissa.

Vierailija
29/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus on että tuotteet käytettäisiin vähintään kolme päivää ennenkuin niihin merkitty päiväys menee umpeen. Noissa -60% tuotteissa se ei ole mahdollista kun päiväys menee umpeen samana päivänä kun tuotteen ostaa.

Siis sinun itse keksimäsi suositus ilman mitään pohjaa.

Ihan Ruokavoraston suositus taukki.

Linkkaatko tähän lähteen jossa Ruokavirasto niin suosittaa?

Vierailija
30/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii meillä, jotka ruokakaupassa helposti ostamme sellaistakin, mitä emme oikeasti edes tarvitse. Marketithan on suunniteltukin siten, että et pysty hakemaan tarvitsemiasi tuotteita ilman, että kävelet kilometrikaupalal myös kaikkien muiden tarvikehyllyjen ohi. Kun mä käyn livenä Cittarissa, mun tulee ostettua kaikenlaisia "tarjoustuottteita" tai "uutuuksia", joita ilmankin selviäisin hengissä. Netistä kun tilaan, tilaan vaan ne tutut perusraaka-aineet ja vain hyvin harvoin mitään uutuustuotteita. 

Niin sitä kutsutaan elämäksi ja elämästä nauttimiseksi. Että on myös asioita joita ei tavallaan tarvitse.

Mutta eihän lammas sellaista tajua.

Vierailija
31/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei tule säästöjä nettiostoksissa, kun olen aina ostanut pääasiassa listan mukaan vaikka kävisinkin ihan tavallisesti kaupassa. Ja nettikaupassakin tulee joskus tehtyä heräteostoksia, kun selailee sesongin uutuuksia, kaupan suosituksia jne. Se mikä nettikaupassa on ihaninta on se ostosten teko kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa oman kodin mukavuudessa. Aaah.

Älå suinkaan vaan ikinä lähde sieltä kotoa.

Vierailija
32/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus noista kauppojen nettikaupoista ei ole kaksinen. Toki ajatus että loppunut tuote korvataan toisella on periaatteessa hyvä. Mutta kuten minun tapauksessa, että vaikkapa Oatlyn fraice korvataan Valion kermaviilillä ja Samperin gluteeniton leipä Vaasan täysjyväleivällä, niin silloin tuon idean toteutus ontuu pahasti.

Mulla on aika harvoin jouduttu korvaamaan mitään. Olen joistain itselle tärkeimmistä tuotteista kirjoittanut valmiiksi kommenttikenttään mitä haluan tilalle jos ykkösvaihtoehto puuttuu. 🙂 Pari kertaa on keräilijä soittanut ja kysynyt saako korvata tuotteen x tuotteella y.

Vierailija
33/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä mitään hedelmiä tai kasviksia ei voimistaa näkemättä niiden laatua. Ensimmäiset on usein raakoja ja kasvikset - selleri voi olla ihan vihreää, perunat rupisia ja liian pieniä tai isoja, pieniä porkkanoita ei jaksa hullukaan kuoria jne

Vierailija
34/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus

noista kauppojen nettikaupoista ei ole kaksinen. Toki ajatus että loppunut tuote korvataan toisella on periaatteessa hyvä. Mutta kuten minun tapauksessa, että vaikkapa Oatlyn fraice korvataan Valion kermaviilillä ja Samperin gluteeniton leipä Vaasan täysjyväleivällä, niin silloin tuon idean toteutus ontuu pahasti.

Mulla on aika harvoin jouduttu korvaamaan mitään. Olen joistain itselle tärkeimmistä tuotteista kirjoittanut valmiiksi kommenttikenttään mitä haluan tilalle jos ykkösvaihtoehto puuttuu. 🙂 Pari kertaa on keräilijä soittanut ja kysynyt saako korvata tuotteen x tuotteella y.

Hehe, keräilijä ei todellakaan soita tai edes voi soittaa.

Vierailija
35/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii autisteille ja niille jotka eivät kauheasti välitä ostamansa ruoan senhetkisestä laadusta.

Vierailija
36/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älå suinkaan vaan ikinä lähde sieltä kotoa.

Missä luki, etten lähde kotoani mihinkään?

Vierailija
37/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä kutsutaan elämäksi ja elämästä nauttimiseksi. Että on myös asioita joita ei tavallaan tarvitse.

Ihmiset ostavat jatkuvasti liikaa tavaraa ja kaapit pursuavat jokaisessa kodissa, se ei ole kestävää sillä maapallon kantokyky ei kestä. Kulutusta on siksi pakko vähentää ja viedä minimiin jos me halutaan pysyä hengissä.

Vierailija
38/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus

noista kauppojen nettikaupoista ei ole kaksinen. Toki ajatus että loppunut tuote korvataan toisella on periaatteessa hyvä. Mutta kuten minun tapauksessa, että vaikkapa Oatlyn fraice korvataan Valion kermaviilillä ja Samperin gluteeniton leipä Vaasan täysjyväleivällä, niin silloin tuon idean toteutus ontuu pahasti.

Hehe, keräilijä ei todellakaan soita tai edes voi soittaa.

Meillä kyllä soittaa, näin S-marketissa.

Vierailija
39/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentistasi näkee, että et ainakaan joudu miettimään juuri mitä ostelet. Kaikilla ei ole varaa tuohon.

Vierailija
40/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämästä voi nauttia monella muullakin tavalla kuin ostelemalla tarpeetonta tavaraa. Vaikka av-palstailu on aivan yhtä turhaa ajanhaaskausta ja tarpeetonta, mutta tulee ainakin halvemmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme