Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkisten ruokaostosten tekeminen netistä puolittaa ruokamenot

Vierailija
27.11.2022 |

Jos arktiset ruokaostokset päättääkin tehdä netissä sen sijaan että menee käymään Prismassa paikanpäällä, niin se tulee kukkarolle halvemmaksi ja auttaa säästämään rahaa: https://yle.fi/a/74-20005850

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Toimii meillä, jotka ruokakaupassa helposti ostamme sellaistakin, mitä emme oikeasti edes tarvitse. Marketithan on suunniteltukin siten, että et pysty hakemaan tarvitsemiasi tuotteita ilman, että kävelet kilometrikaupalal myös kaikkien muiden tarvikehyllyjen ohi. Kun mä käyn livenä Cittarissa, mun tulee ostettua kaikenlaisia "tarjoustuottteita" tai "uutuuksia", joita ilmankin selviäisin hengissä. Netistä kun tilaan, tilaan vaan ne tutut perusraaka-aineet ja vain hyvin harvoin mitään uutuustuotteita. 

Niin sitä kutsutaan elämäksi ja elämästä nauttimiseksi. Että on myös asioita joita ei tavallaan tarvitse.

Mutta eihän lammas sellaista tajua.

Kommentistasi näkee, että et ainakaan joudu miettimään juuri mitä ostelet. Kaikilla ei ole varaa tuohon.

Keskiarvo suomalaisten kuukausituloista on noin 3000 euroa kansalaista kohden. Mihin sinä sen rahan tuhlaat?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus

noista kauppojen nettikaupoista ei ole kaksinen. Toki ajatus että loppunut tuote korvataan toisella on periaatteessa hyvä. Mutta kuten minun tapauksessa, että vaikkapa Oatlyn fraice korvataan Valion kermaviilillä ja Samperin gluteeniton leipä Vaasan täysjyväleivällä, niin silloin tuon idean toteutus ontuu pahasti.

Mulla on aika harvoin jouduttu korvaamaan mitään. Olen joistain itselle tärkeimmistä tuotteista kirjoittanut valmiiksi kommenttikenttään mitä haluan tilalle jos ykkösvaihtoehto puuttuu. 🙂 Pari kertaa on keräilijä soittanut ja kysynyt saako korvata tuotteen x tuotteella y.

Hehe, keräilijä ei todellakaan soita tai edes voi soittaa.

No ainakin Espoon Ison Omenan Citymarketista soittavat. Mä olen tilannut kotiinkuljetuksella jo eljän vuoden ajan ja muutaman kerran sieltä on soitettu, voiko vaihtaa tuotteen X tuotteeseen Y, joka ei ole kuitenkaan ihan sama tuote. On myös soitettu, että heillä ei ole tätä tilaamaani A-tuotetta enää kuin "pinalappuisissa", joten voiko laittaa sellaisen vai haluanko vaihtaa johonkin muuhun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihapaskaa. Minulta menee 5 eur/päivä kun käyn liitissä.

Vastaavat pörrismasta kuluineen apaut 10 eur.

Pörrisman roskatuotteita joilla pärjäävät verailuissa ei kukaan voi ostaa kuin kerran.

Pidän hybin tarkkaa ruokapäiväkirjaa hintoineen.

Vierailija
44/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-60 sapuskoita ja tarjouksia ei saa netistä.

Kylläpäs saa, jos on kirjoittanut tietoihin että saa olla alennettu tuote. Olen kerran kysynyt asiaa!

Mutta ei ne keräilijät varmaan laita niitä tarjoustuotteita, jos ei ole just sitä mitä asiakas on tilannut? Esim. tilauksessa broilerisuikaleita mutta tarjouksessa olisi koipireisiä. Jos on itse siellä kaupassa niin helppo muuttaa ruokalistaa sen mukaan mitä on alennuksessa mutta keräilijä ei voi niin tehdä.

Meillä syödään nykyään lähes yksinomaan -30% lihoja ja leipiä ja iso osa maitotuotteista myös joten takuulla päästään halvemmalla kun käydään itse kaupassa. Ei tehdä juuri heräteostoksia. Tosin meille ei yksikään ruokakauppa edes toimita tilauksia joten tilaaminen ei olisi edes vaihtoehto.

Vierailija
45/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulle on keräilijä soittanut, että silakkafileet ovat lyhyellä päiväyksellä. Käytän Kalevan Prismaa Tampereella, 2,90 lähi-ässän automaatista kerta viikkoon noudettuna.

Meillä keräily säästää paitsi aikaa ja dieseliä, myös ruokakuluja, sillä netistä valitessa ei tule kokeiltua niin paljon uusia juttuja kuin paikanpäällä. Rakastan kokkaamista ja reseptien kokeilua, mutta sattuneesta syystä täytyy vähän yksinkertaistaa linjaa.

Vierailija
46/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi tuhlata 100 euroa ja kahta tuntia ruuhkaiseen Prismaan kun samat ruoat saa 50 eurolla netistä eikö tarvitse olla huolissaan siitä että saa käytettyä tuotteet ennen päivämääriä.

Ei saa halvemmalla tuotteita netistä. Päinvastoin, ostosten kuljetus kotiin tai pakkaus kaupassa maksaa myös enemmän.

Sukulaiseni auttoi maalla vanhuksia tilaamaan netistä ostokset jne. mutta lopetti sen, kun kaikki kauppiaan pakkaamat tuotteet olivat viimeisen käyttöpäivän tuotteita, vaikka täydellä hinnalla.

Vierailija
47/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii meillä, jotka ruokakaupassa helposti ostamme sellaistakin, mitä emme oikeasti edes tarvitse. Marketithan on suunniteltukin siten, että et pysty hakemaan tarvitsemiasi tuotteita ilman, että kävelet kilometrikaupalal myös kaikkien muiden tarvikehyllyjen ohi. Kun mä käyn livenä Cittarissa, mun tulee ostettua kaikenlaisia "tarjoustuottteita" tai "uutuuksia", joita ilmankin selviäisin hengissä. Netistä kun tilaan, tilaan vaan ne tutut perusraaka-aineet ja vain hyvin harvoin mitään uutuustuotteita. 

Niin sitä kutsutaan elämäksi ja elämästä nauttimiseksi. Että on myös asioita joita ei tavallaan tarvitse.

Mutta eihän lammas sellaista tajua.

Ihmiset ostavat jatkuvasti liikaa tavaraa ja kaapit pursuavat jokaisessa kodissa, se ei ole kestävää sillä maapallon kantokyky ei kestä. Kulutusta on siksi pakko vähentää ja viedä minimiin jos me halutaan pysyä hengissä.

Voi kyynel, no täti kutoo vaan siellä kiikkustuolissa sitä sukkaa ja syö korppua.

Vierailija
48/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällainen aihe voi herättää näin suuria tunteita? :D kaupassa kävijät haukkuvat nettiostajat ja päinvastoin. Eikö ole kiva että jokainen voi ostaa mistä tykkää.

Vierailija
49/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös mulle on keräilijä soittanut, että silakkafileet ovat lyhyellä päiväyksellä. Käytän Kalevan Prismaa Tampereella, 2,90 lähi-ässän automaatista kerta viikkoon noudettuna.

Meillä keräily säästää paitsi aikaa ja dieseliä, myös ruokakuluja, sillä netistä valitessa ei tule kokeiltua niin paljon uusia juttuja kuin paikanpäällä. Rakastan kokkaamista ja reseptien kokeilua, mutta sattuneesta syystä täytyy vähän yksinkertaistaa linjaa.

Ok, voitte lopettaa sen hokemisen ettå RAKASTATTE RUOKAA🤪

Kukaan ruoanlaitosta välittävä ei osta raaka-aineita tarkastamatta itse niiden laatua paikan päällä.

Vierailija
50/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus

noista kauppojen nettikaupoista ei ole kaksinen. Toki ajatus että loppunut tuote korvataan toisella on periaatteessa hyvä. Mutta kuten minun tapauksessa, että vaikkapa Oatlyn fraice korvataan Valion kermaviilillä ja Samperin gluteeniton leipä Vaasan täysjyväleivällä, niin silloin tuon idean toteutus ontuu pahasti.

Mulla on aika harvoin jouduttu korvaamaan mitään. Olen joistain itselle tärkeimmistä tuotteista kirjoittanut valmiiksi kommenttikenttään mitä haluan tilalle jos ykkösvaihtoehto puuttuu. 🙂 Pari kertaa on keräilijä soittanut ja kysynyt saako korvata tuotteen x tuotteella y.

No ainakin Espoon Ison Omenan Citymarketista soittavat. Mä olen tilannut kotiinkuljetuksella jo eljän vuoden ajan ja muutaman kerran sieltä on soitettu, voiko vaihtaa tuotteen X tuotteeseen Y, joka ei ole kuitenkaan ihan sama tuote. On myös soitettu, että heillä ei ole tätä tilaamaani A-tuotetta enää kuin "pinalappuisissa", joten voiko laittaa sellaisen vai haluanko vaihtaa johonkin muuhun. 

Et ole poistunut kotoa muuta kun koronatestaukseen neljään vuoteen? Voi voi kun tädillä psykoosi on päässyt noin pitkälle.

Ja sinä et poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan? No, ei tule yllätyksenä kun roikut täällä 16h päivässä haukkumassa tätejä.

Vierailija
51/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ruoanlaitosta välittävä ei osta raaka-aineita tarkastamatta itse niiden laatua paikan päällä.

No kuule, tämä täti ostaa, ihan tarpeeksi kauan on joutunut käymään kaupassa aina itse. Keräilijä on toistaiseksi osannut hommansa sekä tuoretavaraa että päiväyksellisten kanssa. Ei kai tätä tekisi, jos tulos olis huono, vai mitä?

Vierailija
52/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ruokakaupasta soitetaan kesken työpäivän ja sitten palaverissa että JOO LAITA VAAN SITÄ HALVINTA SILAKKAFILETTÄ PINALAPPUISENA JA ONKO SIINÄ LISTASSA NE ISOT TERVEYSSITEET??? 🤣😂

Vierailija
53/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, tämä täti ostaa, ihan tarpeeksi kauan on joutunut käymään kaupassa aina itse. Keräilijä on toistaiseksi osannut hommansa sekä tuoretavaraa että päiväyksellisten kanssa. Ei kai tätä tekisi, jos tulos olis huono, vai mitä?

Suomessa c-luokan tuloskin on ns ihan ok

Vierailija
54/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimituskulujen kanssa ei taatusti kannata.

Vierailija
55/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että ruokakaupasta soitetaan kesken työpäivän ja sitten palaverissa että JOO LAITA VAAN SITÄ HALVINTA SILAKKAFILETTÄ PINALAPPUISENA JA ONKO SIINÄ LISTASSA NE ISOT TERVEYSSITEET??? 🤣😂

Mä en vastannut puhelimeen, en vastaa tuntemattomille. Sain tekstarin perään niistä fileistä ja vastasin samalla metodilla että en tarvitse korvaavia tuotteita, kiitos. Ei se nyt ole mikään maailman suurin ihme eikä huudon arvoista.

Vierailija
56/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus

Hehe, "meidän" pikkukaupasta soittaa. Siellä palvelu pelaa, myös paikan päällä asioidessa.

Vierailija
57/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa nykyisillä hinnoilla, puolittaako laskun, mutta Prisman kotiinkuljetus on näppärä (hinta yl. 10,50e). N. joka toinen kuukausi 250-300 euron satsi. Kyseessä 2 aikuisen talous, ei autoa, pk-seutu. Esim. kaikki painavat (vissyt, mehut, jauhot, hiutaleet, säilykkeet) tilataan pitkäksi aikaa ja noin viikoksi jääkaappiruoat, kesällä jäätelöt (jotka olisi hankala saada itse kylminä kotiin).

Lisäksi Prisma-kuvio sopii myös ns. laajemman perheen palvelukseen. Iäkäs äitini asuu toisella puolen Suomea, ja korona-aikana ryhdyin tilaamaan äidillenikin. Pienituloisena eläkeläisenä hän teki sitten vertailua oman lähi-S-markettinsa ja tekemieni Prisma-tilausten hintojen kanssa ja totesi, että kaikki tuotteet olivat useampia senttejä (joskus kymmeniä senttejä) halvempia Prismassa. Kolmensadan euron satsissa säästö S-markettiin verrattuna on vähintään tuplasti kotiinkuljetuksen hinnan verran. (Lisäksi autostaan luopuneena äidin olisi hankala lähteä useammalla bussilla tekemään Prisma-ostoksia itse, ja bussiliput olisivat n. puolet kotiinkuljetuksen hinnasta.) Edellytys noin isolle kertaostokselle tietenkin on, että äiti oli jo pitkään käynyt itsekin harvoin kaupassa ja käyttänyt aina isoa arkkupakastinta (pakastaa myös useimpia hedelmiä) ja laittaa kerralla paljon ruokaa ja leipoo ja sitten pakastaa. (Eli ei mitään mikroaterioita.)

Itse aikoinaan vierastin ajatusta, että tilaisin netistä ruokaa. Lapsiperhearjen pyöritykseen sen ymmärsin auttavan, mutta en olisi ajatellut itse siirtyväni tilaajaksi. Korona-aika opetti, ja jo periaatteesta nettitilauksia ja avun vastaanottamista vastustava äitinikin päätyi toteamaan, että hänen on taloudellisesti järkevää antaa minun tehdä isompia tilauksia hänelle kerralla; itse hän käy tarvitsemansa pienemmät erikoisostokset hakemassa kalliimmasta lähikaupastaan toki edelleen.

Kun olen merkannut sekä omat että äidin vakio-ostokset suosikeiksi, tilauksen teko kestää n. 20min/tilaus. Siinä ajassa en ehtisi itse edes Prisman ovelle. Lisäksi äidin ostosten mukaantulo s-kortilleni on merkinnyt yleensä bonustason nousua niinä kuukausina niin, että osa keräily- ja kuljetusmaksusta kuittautuu niillä. Yleensä myös väh. kerran vuoteen saa ilmaisen kuljetuksen.

Tilausten välillä toki tuoreet lihat, maidot, kasvikset, leivän ym. ostamme sitten puolison kanssa joko erikseen ruokakaupasta tai hallista/torilta. Ja äiti tosiaan pitää huolen omasta taloudestaan muilta osin.

Ainoa huono puoli on se, että haba ja kunto eivät pääse kasvamaan kauppakasseja kantaen.

Tämä oli vähän off topic siitä, tuleeko nettitilaus halvemmaksi, mutta uskon sen tulevan. Juurikin siitä syystä, kuten edellä on mainittu, että kaupat on psykologisesti suunniteltu tietyllä tavalla, jotta asiakkaat tekisivät ennalta suunnittelemattomia ostoksia. Kun itse työpäivän jälkeen menen väsyneenä kauppaan, ja varsinkin jos listaa ei ole valmiina, voi siitä maitopurkin ja iltaruoan hausta tulla yllättävän kallis keikka... Tiedostan siis oman inhimillisen heikkouteni, ja oman itsetuntemukseni nojalla minun (samoin kuin puolison) on halvempaa tehdä ostokset netin kautta. Vaikka se keräily ja kuljetus maksavatkin sen 10,50e.

Kaikilla ei ole näin, ja se on ihan ymmärrettävää. Mukavaa kuitenkin, että nyt on paitsi perinteiset tavat hoitaa ruokaostoksensa myös nämä uudemmat. Sitäkään en sano, että käyttäisin sen Prisma-reissulta säästyneen ajan jotenkin erityisen järkevästi (kun nyt täälläkin kirjoitan...), mutta monelle muulle se oma aika on vielä kalliimpaa kuin raha.

Vierailija
58/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa c-luokan tuloskin on ns ihan ok

Älä huoli, hallissa käyn itse. Tomaatit saa puristella perunat punnita joku toinen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus

Et ole poistunut kotoa muuta kun koronatestaukseen neljään vuoteen? Voi voi kun tädillä psykoosi on päässyt noin pitkälle.

Ai sinä poistut kotoasi vain ruokakauppaan? Kannattaisiko sun hankkia vaikka ystäväviä ja kavereita tai edes lämmittää välit niihin kaikkiin sukulaisiisi, joita et ole halunnut neljään vuoteen tavata? Niin ja sitä voi käyttää vapaa-aikansa todella moneen muuhunkin asiaan kuin ruokaostosten tekemiseen. Ihan vaikka lenkkeilyyn tai puutarhanhoitoon. Tai käydä lähibaarissa bissellä.

Vierailija
60/103 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus on että tuotteet käytettäisiin vähintään kolme päivää ennenkuin niihin merkitty päiväys menee umpeen. Noissa -60% tuotteissa se ei ole mahdollista kun päiväys menee umpeen samana päivänä kun tuotteen ostaa.

Päiväyksessä on "turvamarginaali" kyllä päinvastaiseen suuntaan. Tulkitse kirjoituksesta koulutuspohjan, joten en pidä sitä varteenotettavana. Muista pilkut ja kirjoita ennen kuin erikseen. Pääsääntö kuun/kuin käytössä on, että kuin kuuluu vertailuun, kun taas ilmaisee mm. aikaa, syytä ja ehtoa. Vertailussa voi olla kyse paitsi erilaisuuden myös samankaltaisuuden ja yhtäläisyyden ilmaisemisesta. Näillä eväillä pohtimaan uudelleen -60 sapuskoja (ei sapuskoita) :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi