Anopin kummallinen käytös, nolasi minut porukan edessä tarkoituksella kyselemällä äidistäni, johon olen katkaissut välit
Minä en ole oman äitini kanssa missään tekemisissä, koska hän on alkoholisti ja erittäin hankala ja toksinen ihminen. Näin on ollut vuosia. Olen kertonut asiasta varmaan kaksi kertaa perustellen anopilleni, joka ei tunnu asiaan jotenkin tajuavan. Hän jostakin syystä aina palaa aiheeseen, vaikka tunnen oloni kiusaantuneeksi ja se näkyy kyllä selvästi. Olen miettinyt, että hän ei ilmeisesti vaan tajua.
Mutta nyt olimme eräässä juhlatilaisuudessa, jossa oli paljon porukkaa ja miehen puolen sukulaisia. Ja yhtäkkiä anoppini alkaa kysellä kaikkien kuullen äidistäni. Menin jotenkin lukkoon ja yritin selittää että onhan tästä ollut puhetta jne, mutta hän oli ikään kuin närkästynyt jotenkin ja vähän syyllistävä. Muut oli ihan hämmentyneitä, en tiedä ymmärsivätkö he mitään. Mieheni, täysi pelkuri näissä asioissa, ei kommentoinut mitään ja kun jälkikäteen kysyin, väitti että ei muka ollut tajunnut että siinä olisi ollut mitään ongelmallista. Joo, käyn terapiassa aiheen takia ja hän ei näe että siinä on mitään ongelmallista.
Olen vähän sitä mieltä, että anoppi on ilkeä. Mitä arvelette? Hän tietää kyllä että äitini on alkoholisti ja kasvatusvastuu oli aikanaan mummulla, ja että äitini on edelleen täysin sekaisin ja siksi en halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Mutta silti kehtaa alkaa kyselemään syyllistävään ja hieman ivansekaiseen ihmettelevään sävyyn asiasta muiden, ventovieraiden edessä. Ei voi olla enää pelkkää typeryyttä.
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kertonut kuuluvalla äänellä, että niin, kuten ollaan puhuttu jo pariin kertaan, niin äitini on erittäin sairas ihminen, että sellaista kuuluu edelleen.
Miksi ihmiset nolostuu näistä? Onko kulissit niin tärkeät, että ette voi puhua asioista niiden oikeilla nimillä? Eihän äitisi sairaus ole ap mitenkään sinun vikasi, miksi nolottaa puhua? Monilla on ongelmia, ei niitä tarvitse piilotella. Rehellinen ja avoin elämä vapauttaa, suosittelen!
Tsemppiä ap <3
Harva haluaa jakaa niitä itselleen vaikeita asioita ihan ventovieraiden kanssa. Sukujuhlissakin varmasti on heitä joita ap ei tunne.
Minäkään en halua että minun tavallisia asioitani puhutaan ympäriinsä ja kun asia tahtoo matkalla muuttua. Tästä syystä en voi enkä pysty puhumaan enää äitini kanssa mistään tärkeästä. Hän kun kuuntelee vain osan ja lopuista tekee omat johtopäätökset ja usein ne on niin pahasti pielessä, että koko asia saa aivan eri merkityksen.
Siinäpä sitä sitten kärsitään sen rehellisen ja avoimen elämän seurauksista.
Tai sitten toteaa, että ei se noin mennyt, äh kun äiti ei kuuntele/kuvittaa kertomaani. Toki jos ei jaksa selitellä, sitten on ihan hyvä vaihtoehto jättää asioitaan alunperinkin kertomatta juorukellolle.
Anopilla on todennäköisesti itsellään ongelmallinen äitisuhde. Joutunut kuuntelemaan myrkkyä ja tylytystä, ja silti kilttinä tyttönä niellyt kaiken ja hoitanut äitinsä kunnialla hautaan. Nyt nousee katkeruus ja kateus siitä, että joku toinen on hylännyt äitinsä, eli tehnyt valinnan jonka itse olisi halunnut tehdä, mutta ei ole uskaltanut tai voinut, koska kunnioita isääsi ja äitiäsi -sääntö on porattu niin syvälle selkärankaan.
Nyt sitten sinulle asiasta kuittailee, ja ihmettelee miten voit olla asian kanssa sujut.
Itse olen tehnyt saman valinnan kuin sinä, ja äänekkäimmät arvostelijat ovat niitä, jotka ovat itse kiinni toksisissa vanhemmissaan.
Jotenkin olen kyllästynyt tuohon amerikkalaisperäiseen sanaan "toksinen". Miltä kuulostaisi simppelisti "myrkyllinen"? Ei yhtä hienolta tietenkään.
Mutta miten ihmisestä tulee myrkyllinen?
Jos anoppi rupeaisi jossain sukujuhlassa tivaamaan tietoja äidistäni, vaikken sitä haluaisi, sanoisin yksinkertaisesti ja ystävällisesti että jaa-a, en ole vähään aikaan kuullut hänestä ja vaihtaisin juttuseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain tollo ihminen, sehän se.
Näitä tolloja riittää, mutteivät kaikki välttämättä ole tietoisia siitä. Olen kyllä pahoillani puolestasi anopin ikävästä käyttäytymisestä.
Tietääkö anoppi että käyt asian takia terapiassa? Jos anopillasi ei ole tarpeeksi tietoa tilanteesta ja yritti sukunsa turvin tiedustella.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain tollo ihminen, sehän se.
Ikävä vaan että näitä tolloja on joka ikäluokassa.
Ap, häpeät äitiäsi. Tunnet syyllisyyttä ja häpeää siitä että katkaisit välit. Vai äitikö hylkäsi?
Yrität esittää parempaa ja hienompaa ja hys hys, kukaan ei saa kuulla juoposta äidistäsi.
Jostain syystä olet nyt katkera miehellesi, koska hän ei tomi kilpenä sinun ja äitinsä välissä. Miehesi ei ole vastuussa tunteistasi. Vain sinä voit käsitellä tunteesi.
Sinulla on toksinen suhde äitiisi, anoppiisi ja mieheesi. Mutta vika ei tiietenkään ole sinussa. Olet ihana uniikki lumihiutale toksisessa ympäristössä. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Ap, häpeät äitiäsi. Tunnet syyllisyyttä ja häpeää siitä että katkaisit välit. Vai äitikö hylkäsi?
Yrität esittää parempaa ja hienompaa ja hys hys, kukaan ei saa kuulla juoposta äidistäsi.
Jostain syystä olet nyt katkera miehellesi, koska hän ei tomi kilpenä sinun ja äitinsä välissä. Miehesi ei ole vastuussa tunteistasi. Vain sinä voit käsitellä tunteesi.
Sinulla on toksinen suhde äitiisi, anoppiisi ja mieheesi. Mutta vika ei tiietenkään ole sinussa. Olet ihana uniikki lumihiutale toksisessa ympäristössä. Voimia!
Nyt oli kyllä omituista kommentointia. Oletko itse tällainen koko suvun johtava päänaukoja?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä sukulaiset tajusivat kuinka moukka anoppisi on. Todella epäasiallista käytöstä.
Oliko anoppi kännissä? Taitaa olla todellinen moukka.
Itsellä vähän samanlainen elämäntilanne - en ole äitini kanssa tekemisissä.
MIksi ihmeessä väki jaarittelee? Lyhyt ja napakka aloitus luetaan. Kilometrin mittainen ruikutus skipataan.
Näitä tahallisia kyselyjä muiden kuullen ilmenee välillä.
Voi olla että minimoit yhteydenpidon anoppiisi jos tämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyllä omituista kommentointia. Oletko itse tällainen koko suvun johtava päänaukoja?
-ohis
En ole. Enkä koskaan ole saanut palautetta aikuisilta lapsiltani tai heidän kumppaneiltaan.
Olen vain allerginen näille sarjaloukkaantujille, jotka eivät osaa pitää puoliaan.
Kirjoituksesta käy selvästi ilmi, että hän on katkera miehelleen ja anopille. Hän itse sanoi, että suhde äitiin on toksinen. Jos lähipiirissä on noin monta ihmistä, joihin on myrkyllinen tai katkera suhde, kannattaa rupatella hetki peilin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja näissä aloituksissa on AINA kyseessä anoppi 😇
Niin on. Ei esim. koskaan appi tai täti tai serkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä sukulaiset tajusivat kuinka moukka anoppisi on. Todella epäasiallista käytöstä.
Enpä usko että ne ihan tajusi sitä, ainoastaan että jotakin kiusallista on nyt meneillään. Eniten ärsyttää mieheni, joka ei edelleen, vuosien jälkeenkään, voi tulla tuekseni tällaisissa tilanteissa tai vaikka puhua äidilleen yksityisesti jälkikäteen. Hän vain on ja antaa olla. Esittää että ei muka tajuaisi. Kenties ei tajuakaan. Olen todella pettynyt, vaikka ei ollut ensimmäinen kerta.
Jos he eivät tajua, syy on sinun. Häpeät varmaan menneisyyttäsi ja äitiäsi niin paljon, että olet toivonut heidän *rivien välistä* ymmärtävän asian. Mutta sellainen, jolla on ollut normaali perhe, ei tajua.
Opettele kertomaan ongelmistasi suoremmin.
Anoppi epäilee ihan satavarmasti, että aloittaja on maalannut vähän värikynällä suhdetta äitiinsä, eli ei usko aloittajaa, eikä tämä ole kyennyt saamaan viestiä anopille läpi. Nyt sitten heikentää entisestäänkin osakkeitaan kiukuttelulla ainakin palstalla.
Minä en enää yritä selittää, miksi en ole tekemisissä. Itseasiassa en edes kerro, että en ole tekemisissä. En ota puheeksi asiaa, ja jos kysytään, vastaan niin pintapuolisesti kuin vain on mahdollista. Harvaa kiinnostaa loppujen lopuksi kovinkaan paljoa.
Aikoinani annoin ihmisille mahdollisuuden, mutta vuodet ovat osoittaneet, että ei kannata. Miehelleni annoin mahdollisuuden ja silti otti aikansa ennen kuin ymmärsi, mistä kaikesta tässä on kyse, ja sitten kun ymmärsi, oli järkyttynyt ja pyöristynyt.
Ehdota että anoppisi alkaa pitämään yhteyttä äitiisi, heillä voi hyvinkin synkata.Kumpikin vaikuttaa aika raskaalta ihmiseltä.Kysy suoraan myös anopilta miksi hän käyttäytyi niin tökerösti sinua kohtaan asiassa joka on sinulle vaikea.
Tai sitten ap on kertonut epämääräisesti pyöritellen asiasta vuosia sitten ja ankoilla ei ollut mitään muistikuvaa miten asia on. Kysyi ihan vaan muuten vaan. Moni ihminen kuvittelee että heidän kertomat asiat ovat muille ihan hirveän tärkeitä ja jäävät mieleen. Jopa työkaverit luulet et muistan jotain syntymäpäiviä tai heidän lasten sekoiluja. Anoppi voi siis olla kirurgi jolla 5 poikaa ja 5 miniä, hänen mielenkiinto on ihan muissa asioissa ja jotkut epämääräiset tarinat vuosia takaa eivät vaan enää ole muistissa.