Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin kummallinen käytös, nolasi minut porukan edessä tarkoituksella kyselemällä äidistäni, johon olen katkaissut välit

Vierailija
26.11.2022 |

Minä en ole oman äitini kanssa missään tekemisissä, koska hän on alkoholisti ja erittäin hankala ja toksinen ihminen. Näin on ollut vuosia. Olen kertonut asiasta varmaan kaksi kertaa perustellen anopilleni, joka ei tunnu asiaan jotenkin tajuavan. Hän jostakin syystä aina palaa aiheeseen, vaikka tunnen oloni kiusaantuneeksi ja se näkyy kyllä selvästi. Olen miettinyt, että hän ei ilmeisesti vaan tajua.

Mutta nyt olimme eräässä juhlatilaisuudessa, jossa oli paljon porukkaa ja miehen puolen sukulaisia. Ja yhtäkkiä anoppini alkaa kysellä kaikkien kuullen äidistäni. Menin jotenkin lukkoon ja yritin selittää että onhan tästä ollut puhetta jne, mutta hän oli ikään kuin närkästynyt jotenkin ja vähän syyllistävä. Muut oli ihan hämmentyneitä, en tiedä ymmärsivätkö he mitään. Mieheni, täysi pelkuri näissä asioissa, ei kommentoinut mitään ja kun jälkikäteen kysyin, väitti että ei muka ollut tajunnut että siinä olisi ollut mitään ongelmallista. Joo, käyn terapiassa aiheen takia ja hän ei näe että siinä on mitään ongelmallista.

Olen vähän sitä mieltä, että anoppi on ilkeä. Mitä arvelette? Hän tietää kyllä että äitini on alkoholisti ja kasvatusvastuu oli aikanaan mummulla, ja että äitini on edelleen täysin sekaisin ja siksi en halua olla hänen kanssaan tekemisissä. Mutta silti kehtaa alkaa kyselemään syyllistävään ja hieman ivansekaiseen ihmettelevään sävyyn asiasta muiden, ventovieraiden edessä. Ei voi olla enää pelkkää typeryyttä.

Kommentit (429)

Vierailija
401/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon nähdessäni luulin kirjoittaneeni aloituksen itse.

Mulla täysin sama tilanne, oman äidin kanssa en voi olla väleissä, olen kasvanut aikuisuuteen nuorisokodissa. Äitini elämänhallinta petti niin pahasti, etten voinut enää olla kotona vaan minut huostaanotettiin, eikä äiti tullut kertaakaan edes katsomaan. Kotona ollessa hän kohdisti minuun paljon vihaa ja väkivaltaa, etenkin henkistä.

Ajattelin naiivisti, että anopista saisi jonkinlaisen vanhemman ja viisaan naisen elämään, kuinka väärässä olinkaan. Hän vihjailee samoin kuin ap:n tapauksessa, että alkoholismi on sairaus ja kaikki vanhemmat tekevät parhaansa, ihmisellä on vain yksi äiti jne. Kyselee mitä äidille kuuluu, vaikka tietää että olen nähnyt äidin viimeksi 20 vuotta sitten.

Nyt anoppi oli pohtinut lapsille, että miksiköhän äitinne äiti ei käynyt edes lastenkodissa äitiänne katsomassa. Että mikähän siinä sitten lopulta oli, kun äidillenne niin kävi.

10-vuotias itki mulle, että hänen käy sinua äiti sääliksi, kun mummu kertoi millaista sulla on ollut. Lapset tietävät toki pääpiirteittäin mun tilanteen, koska eivät ole äitiäni luonnollisesti tavanneet. Miehen mielestä anoppi on viattomasta utelias, mä koen ton pelkkänä kiusaamisena. Ihan kuin anoppi istuttaisi lastenkin päähän tarinaa siitä, että ehkä vika onkin äidissänne, kun ei edes oma äiti käynyt lapsena katsomassa.

Anoppi tietää, että aihe on mulle hyvin arka ja kipeä, ja nyt tökkii lasten kautta.

Vierailija
402/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahdittomien ihmisten käytöstä ei voi muuttaa. Töksäyttelyt toistuu juhlista toiseen ja vuodesta toiseen. Ainoa tapa välttää moukkaa, on kiertää hänet kaukaa. Olen todennut tämän asian vuosikymmenten saatossa.

Tämmöinen tapaus sattui hääjuhlissa:

Menimme istumaan vapaavalintaisille paikoille juhlatilassa. Pöydässä vastapuoleisille paikoille änkesi juuri se eukko perheineen, joita haluan kiertää kaukaa.

Eihän siinä kauan mennyt, kun eukko alkoi tenttaamaan, että onko sulla vielä se vapaa-ajan tontti, aiotko rakentaa sinne jne. jne. Häntä ei kiinnostanut muu, kuin se, missä varoissa olen.

Vastasin: On

Toiseen kysymykseen: En

Ja lähdin siitä käymään hetkeksi muualla. Näin sain poikki kuulustelun.

Arvatkaa ottiko päähän, että kaikista juhlavieraista juuri he tulivat istumaan vastapäätä. Todellinen pettymys.

Tuo eukko oli sitten selostanut minusta vanhalle äidilleni, joka ei ollut paikalla. Kertoi miltä olin näyttänyt ja mitä olin juonut. Oli selostanut, että Maija se ei ottanut alkoa yhtään. Juoruämmä on juoruämmä, vaikka voissa paistais.

Mitä tahdintonta tossa oli? Mistä sun mielestä sit juhlissa vou keskustella? Säästä? Siitä miten sä olet ihana?

Kyllä, säästä. Etenkin juoruämmien kanssa, jotka ovat tiedonkeruussa.

Itse et kuitenkaan saanut puhuttua sanaakaan oma-aloitteisesti kenellekään, vaan keskityit tämän naisen arvosteluun ylimielisessä mielessäsi. Sinähän se moukka ja käytöstavaton tuossa olit, ei hän. Et osaa keskustella.

Hei kuule mun ei tarvi selostaa juoruämmälle mun henkilökohtaisia asioita.

Onkin hirveen henkilökohtaista että onko sulla tontti ja meinaatko sillä jotain tehdä 😂

On, koska juoruämmät toimivat näin.

JÄ: Onko sulla vielä se tontti?

Maija: Kyllä.

JÄ: Ootko rakentanut vielä?

Maija: En.

.... päivää myöhemmin Marketan kanssa kahvilla.

JÄ: Maijalla on rahat lopussa. Ei oo vieläkään rakentanut sitä mökkiä.

Marketta: Mitä??? Onkohan sillä ongelmia alkoholin kanssa.

JÄ: On, ei pystynyt yhtään ottamaan viikonlopun häissäkään, varmaankin antabus kuuri taas menossa.

-ohis

Hyvin oivalsit asian laidan. Juuri noin se menee. Tää on päivän paras.

Jos menee, on sillä Maijalla ollut rahat lopussa ja antabus päällä kerran jos toisenkin. Silloin on ihan luonnollista miettiä onko siitä taas kyse.

Sinä olet hyvä esimerkki tarinoita värittävästä juoruilijasta. Olisiko ollut luonnollisempaa ajatella, että Maija ei ota kun ajaa, koska auto seisoo pihalla ja kyseinen juoruakka kysyi kyytiä kirkolta.

Ja kunMaija ei rakenna hevonjeeraan, niin tuhannen kilsan matka on aivan liian pitkä mökille, koska vapaata on vain viikonloppuisin.

Mutta ainahan voit pitää omaa kivaa harhoinesi.

Sulla menee nyt ihmiset sekaisin. En mä tollasta dialogia kävisi kenenkään kanssa, mutta tämä juoruakaksi täällä leimattu ilmeisesti kyllä. Ja varmasti siihen olisi syynsä että tuollainen tulisi mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahdittomien ihmisten käytöstä ei voi muuttaa. Töksäyttelyt toistuu juhlista toiseen ja vuodesta toiseen. Ainoa tapa välttää moukkaa, on kiertää hänet kaukaa. Olen todennut tämän asian vuosikymmenten saatossa.

Tämmöinen tapaus sattui hääjuhlissa:

Menimme istumaan vapaavalintaisille paikoille juhlatilassa. Pöydässä vastapuoleisille paikoille änkesi juuri se eukko perheineen, joita haluan kiertää kaukaa.

Eihän siinä kauan mennyt, kun eukko alkoi tenttaamaan, että onko sulla vielä se vapaa-ajan tontti, aiotko rakentaa sinne jne. jne. Häntä ei kiinnostanut muu, kuin se, missä varoissa olen.

Vastasin: On

Toiseen kysymykseen: En

Ja lähdin siitä käymään hetkeksi muualla. Näin sain poikki kuulustelun.

Arvatkaa ottiko päähän, että kaikista juhlavieraista juuri he tulivat istumaan vastapäätä. Todellinen pettymys.

Tuo eukko oli sitten selostanut minusta vanhalle äidilleni, joka ei ollut paikalla. Kertoi miltä olin näyttänyt ja mitä olin juonut. Oli selostanut, että Maija se ei ottanut alkoa yhtään. Juoruämmä on juoruämmä, vaikka voissa paistais.

Mitä tahdintonta tossa oli? Mistä sun mielestä sit juhlissa vou keskustella? Säästä? Siitä miten sä olet ihana?

Kyllä, säästä. Etenkin juoruämmien kanssa, jotka ovat tiedonkeruussa.

Itse et kuitenkaan saanut puhuttua sanaakaan oma-aloitteisesti kenellekään, vaan keskityit tämän naisen arvosteluun ylimielisessä mielessäsi. Sinähän se moukka ja käytöstavaton tuossa olit, ei hän. Et osaa keskustella.

Hei kuule mun ei tarvi selostaa juoruämmälle mun henkilökohtaisia asioita.

Onkin hirveen henkilökohtaista että onko sulla tontti ja meinaatko sillä jotain tehdä 😂

On, koska juoruämmät toimivat näin.

JÄ: Onko sulla vielä se tontti?

Maija: Kyllä.

JÄ: Ootko rakentanut vielä?

Maija: En.

.... päivää myöhemmin Marketan kanssa kahvilla.

JÄ: Maijalla on rahat lopussa. Ei oo vieläkään rakentanut sitä mökkiä.

Marketta: Mitä??? Onkohan sillä ongelmia alkoholin kanssa.

JÄ: On, ei pystynyt yhtään ottamaan viikonlopun häissäkään, varmaankin antabus kuuri taas menossa.

-ohis

Hyvin oivalsit asian laidan. Juuri noin se menee. Tää on päivän paras.

Jos menee, on sillä Maijalla ollut rahat lopussa ja antabus päällä kerran jos toisenkin. Silloin on ihan luonnollista miettiä onko siitä taas kyse.

Meillä oli naapuristossa poliisiauto pihassa ja tutkivat autotallia ja pihassa olleita romuautoja.

Pitäisikö arvella, että naapuri on syyllistynyt varastetun tavaran kätketään vai että heille on murtauduttu autotalliin ja pihan autoihin?

Mitä pitäisi luonnollisesti miettiä vai olisiko kuitenkin niin ettei mieti mitään?

Tottakai miettii. Ihan jokainen miettii mistä on kyse. Sua ei muka yhtään kiinnostanut? Teillä varmaan poliisit on tuttua ja päivittäistä sit, monella ei. Jos sillä naapurilla on tietty tausta, toki ajatus lähtee tietylle uralle.

Vierailija
404/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta ilkeää anoppia linjoilla alapeukuttamassa.

Vierailija
405/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tilanteissa kuuluu hymyillä rakastavasti ja kertoa kaiken olevan hyvin. Mitään ihmeempää kerrottavaa ei ole.

Mun appiukko kyselee tahallaan vastaavassa tilanteessa vastaavasta asiasta. Vastaan aina, ettei mitään ihmeempää. Kaikki hyvin.

Näen, miten kysyjää vituttaa. Omapahan ongelmansa.

Vierailija
406/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on pelkuri, hänelle kuuluu suojella sinua äitinsä ilkeydeltä. Anoppisi tasan tarkkaan halusi tilanteessa nostaa omaa paremmuuttaan. Jos miehesi ei äitiään kiellä puuttumasta sinun ja äitisi väleihin niin puhu sinä. Pyri tulevaisuudessa elämään omaa elämääsi perheesi kanssa. Anoppisi on ilkeä. Älä anna sille valtaa sinun eikä perheesi elämään. Voimia!

Vierailija
407/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitus oli provo, ap:lllä e ole kaikki hyvin, koska nyt kehitteli tarinaan juonikäänteen, jossa anoppi kuoli. 

Jos tämä kaikki on totta, niin ikävää.

Ap, sinun ja miehesi välille jäi pysyvä särö. Äitiään surressaan miehesi suree myös sitä, että draamailit hänen äidistään ja vaadit miestäsi osallistumaan siihen.  Älä nyt vaan mene hautajaisiin nyyhkimään.  

Sanoisin, että liittosi lähtölaskenta on alkanut. 

Höpö, höpö taas. Taidat itse kirjoitella täällä AP:nä. Tyypillinen narsistin harha on: kyllä ihmiset sitten katuvat, kun olen kuollut. Todellisuudessa siellä haudalla harvoin itkevät edes ne lähimmät sukulaiset. Kyllä narsistin lähtö on suvulle helpotus.

Huti.

Pieleen arvasit

Ai niin. Voisin jatkaa vielä.

En mene oman äitini hautajaisiin enkä haudalle. En kaipaa yhtään. Lähtönsä on helpotus.

Jos jälkipolveni ei halua tulla minun haudalleni, se olisi surullista mutta sallittakoon se heille.

Nykyään suositaan tuhkausta ja tuhkien sirottelua vainajan toivomaan paikkaan. Näin ollen sulla ei edes ole tiedossa hautajaisia tai hautaa monumentteineen, jonne mennä. Näin meillä tullaan toimimaan.

Tuhkaus ei kyllä estä millään tavoin hautajaisten viettoa.

-ohis

Vierailija
408/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku moukka on kysellyt minulta jostain yksityisasiasta siitä huolimatta että olen tehnyt selväksi etten halua ko. asiasta puhua, olen sanonut täysin neutraalilla naamalla ja äänensävyllä suunnilleen näin:

"Haluan muistuttaa, että olen tehnyt jo aiemmin selväksi, etten halua keskustella kyseisestä asiasta. Aiempien keskustelujen perusteella oletan sinun tietävän miksi näin on. Arvostaisin jos et ottaisin minun yksityisiä asioitani esille tällä tavalla tällaisissa tilanteissa. Se ei ole tarpeen eikä oikein, eikä se tunnu mukavalta." 

Jos tämän jälkeen vielä jatkaa aiheesta russuttamista, niin poistun tilanteesta.Yleensä kyselijä on tässä vaiheessa jo nolannut itsensä niin pahasti, että vahinkoa ei synny ainakaan kyselyn uhriksi joutuneelle. 

Vierailija
409/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne. En pidä mitään yhteyttä isääni hänen alkoholisminsa vuoksi. Silloin tällöin ja hassua kyllä tavallisimmin juhlissa, kahvipöydässä tai muussa sosiaalisessa tilanteessa muiden ihmisten läsnäollessa joko anoppi tai mieheni eno kysyvät, että mitäs äidillesi kuuluu. Vastaan aina, että suoraan silmiin katsoen, että en tiedä, sillä en pidä alkoholisti-isääni yhteyttä. Muut läsnäolijat nolostuvat, minä tulkitsen että anopin tai miehen enon tyhmyyden vuoksi, mutta varmaankin anoppi tai miehen eno tulkitsevat että minä tulin nolatuksi, sillä saattavat taas puolen vuoden tai vuoden päästä toistaa saman tempun. En jaksa välittää. Kumpikaan näistä henkilöistä ei ole sosiaalisesti taitava, miellyttävä tai muutenkaan älykäs. Jos joku älykkäämpi tekisi samoin, niin saattaisin loukkaantua enemmän.

Vierailija
410/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloitus oli provo, ap:lllä e ole kaikki hyvin, koska nyt kehitteli tarinaan juonikäänteen, jossa anoppi kuoli. 

Ap, sinun ja miehesi välille jäi pysyvä särö. Äitiään surressaan miehesi suree myös sitä, että draamailit hänen äidistään ja vaadit miestäsi osallistumaan siihen.  Älä nyt vaan mene hautajaisiin nyyhkimään.  

Höpö, höpö taas. Taidat itse kirjoitella täällä AP:nä. Tyypillinen narsistin harha on: kyllä ihmiset sitten katuvat, kun olen kuollut. Todellisuudessa siellä haudalla harvoin itkevät edes ne lähimmät sukulaiset. Kyllä narsistin lähtö on suvulle helpotus.

Huti.

Pieleen arvasit

En mene oman äitini hautajaisiin enkä haudalle. En kaipaa yhtään. Lähtönsä on helpotus.

Jos jälkipolveni ei halua tulla minun haudalleni, se olisi surullista mutta sallittakoon se heille.

Nykyään suositaan tuhkausta ja tuhkien sirottelua vainajan toivomaan paikkaan. Näin ollen sulla ei edes ole tiedossa hautajaisia tai hautaa monumentteineen, jonne mennä. Näin meillä tullaan toimimaan.

-ohis

En ole niin väittänytkään. Kerroin, miten meillä toimitaan.

Vierailija
411/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit vain sanonut, että hyvin menee äidilläsi ja kysynyt heti perään miten anopin peräpukamat ja mielenterveysongelmat on hoidettu ja lääkitty.

Kyllä aikuisen ihmisen pitää saada suu auki ja osata puolustaa itseään.

Siinä olisi pilkka osunut omaan nilkkaan, kun ap on itsekin mielenterveysongelmista hoidon piirissä.

Vierailija
412/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kuulun sukuun, jossa miniöitä ei kutsuta lainkaan suvun juhliin. Saadaan olla ihan rauhassa, jutella mistä halutaan eikä tarvitse miettiä, että kohta tuo saa jonkun kohtauksen, kun asioistaan ei ole puhuttu koko päivänä.

Vierailija
413/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen sisko tekee tuota samaa. Kysyy joka kerta, että onko isästäni kuulunut mitään.

Taustaa sen verran, että isäsuhteeni on aina ollut vaikea ja ailahteleva. Joskus hän on mukana elämässä, yleensä ei. En ymmärrä, miksi kälyn pitää siitä kysyä, kun hän näkee että menen vaikeaksi siinä tilanteessa.

Tai ehkä hän kysyy juuri siksi.

Jos ottaisin puheeksi hänen utelun, hän vastaisi vain että "kysyy koska välittää" tai kuittaisi sen small talkina. Ala sellaiseen sitten selittämään, että kyselystäsi tulee kurja fiilis. Ei hän sitä ymmärtäisi, eikä muutkaan, ja näyttäisin sitten itse vain typerältä.

(Minä en isääni valinnut, enkä lapsuuttani, enkä ole vastuussa hänestä tai hänen hankalasta puolisostaan. Silti ns. tavallisen perheen edessä hävettää, että pitääkin olla itsellä sellainen sekopääsuku. Ja sitten vielä se täytyy ottaa esille joka jumalan kerran kun nähdään ja tehdä siitä minun häpeäni. Se on epäreilua, mutta minkäs teet. Heikkoa on kiva kiusata).

Kyllä, hän kysyy juuri siksi. Ei välitä.

Vierailija
414/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töksäyttelijä on poissa. kirjoitti:

Ap tiedottaa:

Anoppi on saanut sydänkohtauksen 18 aikaan ja kuollut :(

Tämä postaus tuli eilen illalla.

AP, onko nyt hyvä mieli, kun viimetöiksesi haukuit häntä täällä?

Mutta samalla myös onnittelut 1/3 elämäsi pilaajasta on poissa. Jäljellä äiti ja miehesi.

Kyll mää korkkasin

Vierailija
415/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa typeriä mielipiteitä. Elät selkeästi harhassa, jossa kuvittelet olevasi fiksu.

Vierailija
416/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku moukka on kysellyt minulta jostain yksityisasiasta siitä huolimatta että olen tehnyt selväksi etten halua ko. asiasta puhua, olen sanonut täysin neutraalilla naamalla ja äänensävyllä suunnilleen näin:

"Haluan muistuttaa, että olen tehnyt jo aiemmin selväksi, etten halua keskustella kyseisestä asiasta. Aiempien keskustelujen perusteella oletan sinun tietävän miksi näin on. Arvostaisin jos et ottaisin minun yksityisiä asioitani esille tällä tavalla tällaisissa tilanteissa. Se ei ole tarpeen eikä oikein, eikä se tunnu mukavalta." 

Jos tämän jälkeen vielä jatkaa aiheesta russuttamista, niin poistun tilanteesta.Yleensä kyselijä on tässä vaiheessa jo nolannut itsensä niin pahasti, että vahinkoa ei synny ainakaan kyselyn uhriksi joutuneelle. 

Eli näin hoidat asian mielessäsi. Todellisuudessa et kykene sanomaan mitään tuollaista.

Vierailija
417/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska anoppi. Ikinä ei pidä ketään nolata ison porukan edessä. Sen mitä siitä saa on ikuisia vihamiehiä tai turpaansa myöhemmin. Tuo paska anoppi sietäis saada lättyynsä tavalla tai toisella.

Vierailija
418/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin kailottanut suureen ääneen, että "tämä anoppi tässä haluaa nyt kaikkien tietävän että äitini on rappioalkoholisti jonka kanssa en ole enää tekemisissä."

Vierailija
419/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huti.

Pieleen arvasit

-ohis

En ole niin väittänytkään. Kerroin, miten meillä toimitaan.

Väitithän: "Näin ollen sulla ei edes ole tiedossa hautajaisia tai hautaa monumentteineen, jonne mennä."

Vierailija
420/429 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli näin hoidat asian mielessäsi. Todellisuudessa et kykene sanomaan mitään tuollaista.

Se, että sinä et kykene, ei tarkoita, etteikö joku muu kykenisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan