Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että taas yksi niistä asioista, joita ymmärtävät vain ne, kenen kohdalle asia on osunut. Muut pilkkaavat, kunnes kopsahtaa omaan nilkkaan.
Muistan työpaikalta yhden miehen. Pilkkasi homesairauksia "akkojen ongelmaksi", "mentaalivammaksi" ja "huomion hakemiseksi".
Sitten kopsahti. Nyt kaveri hakee huomiota mentaativammaisena akkojen ongelmallaan, kun keuhkojen kapasiteetti on enää hoitojenkaan jälkeen 60%. Lisäksi herkistyi kemikaaleille. Se vasta akkojen mentaalivammalta kuulostaakin, silti taitaa olla pirun hankalaa.
Muutaman huonon luukun jalkeen sain polyallergrian. Kaytannossa siis voin aina ja kaikkialla pahoin. Hajut saa oksentaa ja polyt aiheuttaa jatkuvaa vuotoa. Siis rakaa tulee vuorokaudessa litratolkulla tauotta.
Suomessa? Sinulla ei ole ääkköset käytössä.
Homesairaudesta oli täällä vasta ketju, missä haukuttiin kaikki mielenterveysongelmaiseksi. Kuulemma ihan samoja pipipäitä kemikaaliherkät. Eikä osata yhdistää mitään, ei millään.
Ja nyt Ukrainassa sairastetaan. Vasta luki, miten lapset oli pakko siirtää muualle, koska kellareissa ei voinut olla HOMEEN takia.
Itse homeesta sairastuneena toivon, että oireilusi helpottuu. Tämä rajoittaa niin paljon elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kostoksi tänään tuplahajuvedet kun lähden bussiin
Sama huomenna maanantaina työaamuna :DD Kuljen ensin junalla kirkkonummesta helsinkiin asti ja sitten sieltä menen vielä bussiin :D
Sama :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama huomenna maanantaina työaamuna :DD Kuljen ensin junalla kirkkonummesta helsinkiin asti ja sitten sieltä menen vielä bussiin :D
Toivottavasti joku tunnistaa sinut ja antaa vaikka lisäaromia tarvittaessa.
Joo, tuntomerkkejä kiitos! Näkyykö esim. takista vielä väri kemikaalikuorman alta?
Menen syömään ruisleipää ja hernaria. Ja syönkin TUPLANA!
Jokaisella on oikeus haista.
Kirjoittakaa joku nyt äkkiä alle, että "go girl" ja seuraavaan kommenttiin "sama!".
Aloittaja, mä luin sen lehtijutun. Mun mielestä se tuoksuyliherkkä kertoi suosiolla jäävänsä odottamaan seuraavaa bussia jos se ensin tullut on täynnä.
Eli miten sinä sitten otsikoit aloitukses, että vaativana ruuhkabussissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuntomerkkejä kiitos! Näkyykö esim. takista vielä väri kemikaalikuorman alta?
Jokaisella on oikeus haista.Kirjoittakaa joku nyt äkkiä alle, että "go girl" ja seuraavaan kommenttiin "sama!".
Sama!
Mulla päänsäryn lisäksi ne tietyt vahvat kemiallisten tuotteiden hajut saavat myös silmät ja nenän vuotamaan. Ei pelkästään päänsärkyä siis.
Toisaalta eikö voi olla kyse pelkästään migreenistä, jos se tuoksu saa pelkän migreenin aikaiseksi? En ole lääkäri, mutta aattelinpa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus haista.Kirjoittakaa joku nyt äkkiä alle, että "go girl" ja seuraavaan kommenttiin "sama!".
GO girl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Aion tuon lisäksi pissattaa kissani takkini päälle, että hajuherneet saavat nauttia niistäkin ihanista ödööreistä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, mä luin sen lehtijutun. Mun mielestä se tuoksuyliherkkä kertoi suosiolla jäävänsä odottamaan seuraavaa bussia jos se ensin tullut on täynnä.
Eli miten sinä sitten otsikoit aloitukses, että vaativana ruuhkabussissa!
No kun on ostanut taas uuden säkillisen hajusteita. Luullut, että kaikki katsovat ihastellen. Arvokas! Viehkeä! Tuoksuva! Mieletön!
Ja sitten joku pilaa kaiken... Lehtijuttu ja elämä pilalla.
Ja tämä ketju. Saakin kuulla olevansa se halvalta haiseva likainen röökimuija. Hukkaan meni kaikki litrat, tekokynnet, puuterit ja muut mönjät. KAIKKI!! Eikö kukaan tajua!!
No, näytän vielä! Uin aamulla vaatteet päällä kaikessa, mitä löydän. Laitan häijynä bonukseksi kaulaani koiran punkkipannan ja suihkin hyttyskarkotetta korviin.
Hajusteiden kuolinkorinan kuulee. Sillä eipä aikaakaan, kun itse onkin se kemikaaliherkkä ja odottaa sitä neljättä bussia, kun ei vaan pääse töihin.
Antaisikohan lehtijutun...? Jos edes joku ymmärtäisi...
Ja niin, sitten kohtaa tällä palstalla ne, kehen ei vielä kolahtanut. Yksi kerrallaan. Kuin tippa rännistä sankoon. Vaan mitään ei opita tarpeeksi aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset: Hajuton, mauton ja väritön kansa. Arki on harmaata, kaiken pitää olla harmaata. Oikeasti ihmiset, täällä Suomessa käytetään vähän hajuvesiä ja tuoksuja verrattuna muuhun maailmaan. Esim Espanjassa jopa wc-paperi on monesti hajustettua eikä kukaan ole kuullutkaan mistään tuoksuyliherkkyydestä. Imho itse aiheutettu vaiva siinä omassa pienessä hajuttomassa ja ankeassa kuplassa. Moni voisi hieman löysätä sitä liian kireää pipoa ja NAUTTIA elämästä tuoksuineen.
Moneskohan kommentti tuo on, jossa sanotaan, miten väritön, hajuton ja mauton Suomi on? Niin, eihän täältä pääse pois.
Sitten, kun sinne omaan naapuriin tulee väriä, hajuja, makuja ja elämää, alkaakin hirveä valitus. Siellä ulkomailla ei kukaan valita, jos naapuri pitää arkena ja viikonloppuisin iloisia juhlia pitkälle yöhön, mutta Suomessa soitetaan poliisit paikalle ja tehdään isännöitsijälle valitus.
Niin, onhan täällä jo melko paljon ulkomaalaisia. Josko heidän seurastaan jostakin löytyisi sitä oikeaa tuoksumaailmaa, ääntä ja menoa ja meininkiä. Kannattaisi siirtyä sellaisille asuinalueille, niin ei tarvitsisi lähteä merta edemmäs kalaan!
Tosin, he tuoksuvat varmasti enemmän tyylikkäästi. Aina voi silti kokeilla.
Hajuveden liikakäyttö on tyylitöntä. W ja T.
Se on verrattavissa siihen kun pankkivirkailija-palstamamma ostaa H&M:ltä made in Bangladesh "premium"-juhlamekon, mutta ottaa sen leopardikuviolla ja kolme numeroa liian pienenä kokona niin että muodot tursuavat yli. Sitten pankkivirkailija-palstamamma ajattelee olevansa tyylikäs ja erottuva, kun on sellaista ulkomaalaista tyyliä ja ihan premium-tasoisena.
Tyylikäs tapa käyttää hajuvettä on sellainen, että hajuveden juuri ja juuri huomaa. Eli 1-2 pientä suihkausta.
Olen nyt junassa ja laitoin aamulla tupla tuoksut ulkovaatteiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt bussiin
Vierailija kirjoitti:
Kun se vaan ei mene niin päin, että enemmistö sopeutuu tuoksuyliherkän oikkuihin vaan tuoksuyliherkkä hommaa sen kaasunaamarin tai vastaavan tuoksujen seassa oleiluun tai sitten pysyttelee omissa oloissaan.
Minulla meni astma ja herkkyys eri hajuille niin pahaksi, että sain työpaikalta tuollaisen "kaasunaamarin" töissä käytettäväksi 😊 Oikeasti siis oli joku raitisilmamaski, peitti koko kasvot tiiviisti ja vyötärölle tuli laukku josta oli letkulla maskissa kiinni ja sai päälle. Puhalsi siis suodatettua ilmaa hengitettäväksi. Oli aika raflaavan näköinen ja ihmiset tuijotti kuin hullua, vain pari uskalsi kysyä mikä se vempele oli. Mutta oli kyllä hyvä, jouduin käyttämään sitä vanhassa työpaikassa, jossa oli homeongelma.
Nykyään alan yskiä ja ääni säröilee/lähtee tietyntyyppisistä haju- ja partavesistä. Niissä on jokin ainesosa, joka saa ärsytyksen aikaan samantien. No, yritän olla välittämättä siitä ja yskin vaan ja pyyhin kyyneleitä silmistä ja vastaan totuudenmukaisesti (valitettavasti käy tuon tuoksun haju henkeeni) jos asiakas kysyy minkä yskänpuuskan sain. Jotkut suuttuvat, en tiedä miksi, enhän minäkään suutu ja minähän se siinä yskin. Yleensä reaktio on hiljaisuus.
Tupakanhaju tai hienhaju, virtsan, ulosteen hajut eivät saa aikaan rajua yskimistä, vaikken niitä mielelläni haistelekaan. Kun aina sanotaan, onko sitten parempi haista hielle. Minun tapauksessani on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se vaan ei mene niin päin, että enemmistö sopeutuu tuoksuyliherkän oikkuihin vaan tuoksuyliherkkä hommaa sen kaasunaamarin tai vastaavan tuoksujen seassa oleiluun tai sitten pysyttelee omissa oloissaan.
Minulla meni astma ja herkkyys eri hajuille niin pahaksi, että sain työpaikalta tuollaisen "kaasunaamarin" töissä käytettäväksi 😊 Oikeasti siis oli joku raitisilmamaski, peitti koko kasvot tiiviisti ja vyötärölle tuli laukku josta oli letkulla maskissa kiinni ja sai päälle. Puhalsi siis suodatettua ilmaa hengitettäväksi. Oli aika raflaavan näköinen ja ihmiset tuijotti kuin hullua, vain pari uskalsi kysyä mikä se vempele oli. Mutta oli kyllä hyvä, jouduin käyttämään sitä vanhassa työpaikassa, jossa oli homeongelma.
Nykyään alan yskiä ja ääni säröilee/lähtee tietyntyyppisistä haju- ja partavesistä. Niissä on jokin ainesosa, joka saa ärsytyksen aikaan samantien. No, yritän olla välittämättä siitä ja yskin vaan ja pyyhin kyyneleitä silmistä ja vastaan totuudenmukaisesti (valitettavasti käy tuon tuoksun haju henkeeni) jos asiakas kysyy minkä yskänpuuskan sain. Jotkut suuttuvat, en tiedä miksi, enhän minäkään suutu ja minähän se siinä yskin. Yleensä reaktio on hiljaisuus.
Tupakanhaju tai hienhaju, virtsan, ulosteen hajut eivät saa aikaan rajua yskimistä, vaikken niitä mielelläni haistelekaan. Kun aina sanotaan, onko sitten parempi haista hielle. Minun tapauksessani on.
Itsekin oireileva mietin, että olisi kiva saada tietää, mikä home tai kemikaali oireet laukaisee. Tietäisi vältellä paremmin, jo ilman oireita.
On muuten jännä, että jos joku haisee tosi vahvasti ties mille hajusteelle päällekkäin, hän loukkaantuu, jos joku oireilee.
Jos joku haisee siansonnalle tai kirkuu, niin siihen saa reagoida.
Mikä määrittää, mille hajulle on lupa reagoida? Jos haisee, niin haisee. Kaikki hajut ovat liian vahvoina pahoja ja toisille ne aiheuttavat tosi rajuja oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt bussiin
Että Halpamatkoista hyvää päivää!
Onko teillä voimakkaasti hajusteita käyttävillä ollenkaan puolisoa? Ystäviä? Sukulaisia?
Jos on, niin kyllä ovat joko liian kilttejä, samaa hajusakkia tai sitte pysyvät kaukana luultavasti.
Meillä on sukulainen, joka haisee. Lapsi tunnistaa lahjatkin joulupukin säkistä ja toteaa, että "hassua, taas Mirja-tädin lahja on joulupukin pussissa, pitää nostaa ulos". Kun Mirja-täti kyläilee (harvoin onneksi, koska krhmm... aina meille tulee joku pikkueste), niin Mirja lähtee, haju jää. Tuntuu, ettei se lähde millään siivoamisella, eikä tuulettamisella.
Tavataan siis useimmin jossain julkisella paikalla, mielellään ulkona. Hänen luonaan jos käy, on kaikki vaatteet pestävä ja tuuletettava ja painuttava suihkuun. Ja vielä haisee. Autokin haisee pitkään, kun onhan jollain kotiin tultava. Julkisiin emme ilkeäisi edes mennä, kun tuntuu, että sellainen hajuvana seuraa perässä jo ulkonakin.
Hän itse ei nähtävästi haista. Haju on sekamelska huuhteluaineita, pesuainetta ja hajusteita. Siis todella tyrmäävän voimakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Aion tuon lisäksi pissattaa kissani takkini päälle, että hajuherneet saavat nauttia niistäkin ihanista ödööreistä. <3
Voi olla, ettei erotu oikein selvästi, vaan sulautuu niihin muihin tuoksuihin saumattomasti...
Kannattaa siedättää itseään, jos on vain tuoksuyliherkkyys. Joskus kyse on oikeasta allergiasta (esim. kala-allergisen astma kalankäryssä, proteiinipartikkelit todella menee keuhkoihin).
Jos ei uskalla siedättää tuoksuille, niin tilapäistä apua tuo pelkästään suun kautta hengittäminen, jolloin tuoksut ei tunnu. Voi laittaa vaikka pumpulit sieraimiin ruuhkabussissa. Ja tämä on itse koettu, olin todella yllättynyt, että toimi!