SYYHY!
Meille rantautu syyhy ensimmäiseksi 1,5 vuotiaalle. Lääkärissä käytiin useasti kutinan takia, sanoivat ettei oo syyhyä, koska muut perheenjäsenet ei oireile. No, nyt minulle ja isälle ilmestyi näpyt ja kutina, voiteet saatiin ja ensimmäinen voidekerta laitettu sekä siivoukset tehty tiistaina. Milloin voin odottaa näppylöiden katoavan ja kutinan helpottavan? Mistä tiedän onko hoito tehonnut vai ei? Ja milloin lapsen voi laittaa takaisin päiväkotiin?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että saa vähän infoa. Voiko olla syyhy jos ei sormien välissä ja eikä jalkapohjissa ole mitään. Vatsan ympärille tullut pieniä punaisia pisteitä. Sekä selkä. Sitten tulee raapimis jället. Mietin jos ei ole, niin mitä sitten. Urtikaria vai mikä. Ei meinaa huvita paljon rahoja laittaa yksityiselle. Sitäkin miettii mistä sen olisi saanut, kun missään en ole käynnyt.
Voi olla. Minulla ei sormivälissä ollut yhtään, vaikka käsin siitä vuoden
Sitä sormiväliä ne lääkärit hokevat, kun eivät osaa diagnisoida. Voi alkaa mistä kohta vaan
Biofarmin Bio Ni`x liuos ( benzylbentsoat )halpaa ja tehoaa paremmin kuin NIx voide, jossa eri vaikuttava aine. Biofarmin 500ml maksaa n, 10 e.
Terveyskirjastosta voi tarkistaa vaikuttavan aineen käytön syyhyyn
Vierailija kirjoitti:
Päätalon lapsuuskirjassa Kalle saa syyhyn, ja äiti pesee hänet ojassa, jossa on sammakonkutua. Syyhy häviää. Mihinkähän tämä perustui?
Uskomushoito
Vierailija kirjoitti:
Syyhy ei johdu mistään suihkuttomuudesta. Leviää näköjään nopeasti. Itse olen visusti pysynyt kotona syyhyn takia. Pyykkiä pesty. Ihotautilääkäri antoi ohjeet , että pestivaatteet pestävä hyvin. Jälkikutina voi kestää pitkään.
Kaikki vaatteet, kengät huomioitava myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten syyhystä ennen selvittiin tai miten hoidettiin? Vai oliko se loppuelämän tuomio koko perheelle kun se kerran tuli taloon?
Työn puolesta tutut ihotautilääkärit tiesivät kertoa, että ennen syyhypunkki hoitui yhdellä hoitokerralla. Vaikuttaa siltä että syyhypunkki kehittää resistanssia lääkehoitoja kohtaan koska nykyään vaatii helposti useankin hoitokerran eikä kaikissa ole kyse hoitovirheestä. Ilmiötä ei esiinny pelkästään Suomessa, vaan ilmiö näkyy läpi Euroopan.
Lääkärit ovan usein ihan pihalla syyhyn hoidosta. Syynäävät sormivälejä vaikka voi alkaa ihan mistä tahansa, minulla alkoi jalasta
Hoito pitää todella uusia usein ja riittävän lyhyellä välillä. Itse suosittelen viikon väliä. Huomioitava erityisesti arvet, missä voi piileksiä kauan
Lääkärit Suomessa eivät näköjään tunne kaikkia aineita, mitä voi käyttää. Bentzylbentsoat liuos (voide ), valmistaja Biofarmab, on käyttökelpoinen, koska Nix ) permetin ) voiteelle resistenttejä syyhykantoja on.
Puuilo myy hevostarvikeosastolla ja hinta on todella halpa,500 ml pullo n. 10-11 e. Vie kutinan myös
Terveyskirjastosta voi tarkistaa aineen soveltuvan syyhyyn. Mukavampi käyttää kuin rikkivoide, ei tahraa vaatteita
Ulkomailla saa myös apteekista voiteena
Kuinka pitkään teillä on mennyt kutinan alusta siihen, että tulee ihottumaoireita? Ja onko kenelläkään ollut kutinaa, mutta vain vähän ihottumaa?
Onkos kännyköiden osalta tullut vastaan mitään järkevää ohjeistusta? Ne on kuitenkin sen verran läheisessä kosketuksessa omistajansa kanssa, että voisi olettaa jotain tarvetta näiden(kin) putsaamiselle.
Pakkaseen laittaminen voisi ehkä olla vähemmän haittaaava kuin 80C sauna? Viikko suljetussa muovipusissa ei taas ole vaihtoehto mitenkään päin... :)
Jos se kerran pari toistettu nix ja scatol-hoito ei tehoa, älkää jääkö pieksämään kuollutta hevosta. Ivermektiinille ja permetriinille resistenttejä kantoja on olemassa. Silloin bentsyylibentsoaatti tai rikkivoide on ne toimivat vaihtoehdot.
Mulla ei hoitunut bentsyylibentsoaatilla, vaikka hoidon ihon yhteensä 6 päivänä. Ihotautilääkäri sanoi että sille resistenttejä kantoja löytyy nyt. Miten muilla on mennyt tässä taistelussa? Edelleenkään lääkäri ei suostunut määräämään lääkkeitä, kun ei näy käytäviä vaikka koko kroppa raavittu verille ja ihottuma ja näppylät pahat. Aivan sairasta touhua. Miksi lääkärit eivät anna lääkkeitä? Tietävätkö etteivät tehoa?
Kai se on vaan alistuttava elämään lopun elämä syyhyn kanssa. Eikä tosiaan hajuakaan mistä sen olen saanut!
Hei!
Me ollaan lokakuun alussa saatu syyhydiagnoosi 2023. Eletään nyt joulukuuta ja loppua ei näy.
Saimme eka nix voiteen, teimme sen kahdesti viikon välein yhteensä. (7vrk) Viikko taukoa ja kutina paheni, ja uusia käytäviä tuli ja punkkeja löyty. Teimme huolellisesti siivoukset, joita olen tähän päivään saakka ylläpitänyt. Kaikki vaatteet olen raa'asti pessyt 60C asteessa (takit, pipot, hanskat, alusvaatteet, housut, paidat jne) sekä petivaatteet. Kengät olen saunottanut ja laittanut pakkaseen. Muut kengät olen poistanut käytöstä. Siihen lisäksi olen pessyt tyynyt, peitot, päiväpeitto jne 60C asteessa ja sitten tämän jälkeen olen saunottanut 3-5h 80-100C saunassa tai laittanut pakkaseen 24h. Saman rumba käyttövaatteiden kanssa. (Hanskat kädessä!)
Myös matot ja petari ovat yli viikon olleet pois käytöstä, ensin imuroin ne ja hanskat kädessä "karanteeniin". Sohvan olen saunottanut, ja pitänyt sen sitten saunassa yli viikon pois käytöstä. Sohvan muuten imuroin päivittäin, vaihtaen siihen uudet lakanat päälle päivittäin. Auton olen imuroinut ja desifioinut sekä ollut sitä käyttämättä 3-5vrk. Mukaan lukien lapsen turvaistuimen päällisen olen pessyt 60C ja saunottanut.
Kaikki vaatteet olen tunkenut vaatehuoneesta jätesäkkiin, ja ne on edelleen siellä. Meillä on tietyt vaatteet käytössä, jotka käy sitten pesun +saunotuksen/pakastuksen kautta takaisin käyttöön. Lapsen pehmolelut on toista kuukautta myös jätesäkissä saunotuksen jäljiltä. Lelut ovat olleet kaikki jätesäkissä myös 2 viikkoa aina hoidon yhteydessä.
Asunnon huolellinen imurointi, luutuaminen ja pintojen desifiointi on myös alkanut olemaan hyvin tuttu rytmi tässä kuluneiden kuukausien aikana. Myös puhelimet, tietokone, tabletit, kaukosäädin ja pleikkarin kapulat on desifioitu. Myös korut, pompulat, hiusharjat on ollu käyttämättä ja pakkasessa, tai keitetty 10min kiehuvassa vedessä. Myös meikit ovat olleet 1-2vk pois käytöstä.
Imurin pussit aina olen syyhysiivouksen yhteydessä laittanut hanskat kädessä roskiin ja sitten imuri on ollut 5-7vrk pois käytöstä kun on syyhysiivous tehty. Imurin sulakkeen olen myös desifioinut sekä lattialuudun pessyt 60C.
Teimme toisen kerran nix voitelut viikon jälkeen edellisestä, ei mitään hyötyä +siivous. Kävimme lääkärissä koko poppoo uudelleen ja saimme kuulla että meidän syyhy on resistanssi tuolle nix voiteelle.
Saimme ivermektiivi ratiopharm 3mg kuurin, minulle tuli 5 tbl, miehelle 6tbl ja lapselle 1tbl. Tässä lääkärit ja apteekkarit ohjeisti väärin. Ohjeistus oli että tyhjään mahaan. (+Huom, edelleen tarkka siivous tämän aikana, hoito tehtiin 7vrk sisällä uudestaan). Tästä meni viikko kun kävin sitten yksityisellä ihotautilääkärillä ja hän sanoi, että AINA kun kyse on syyhystä, ne tabletit otetaan ruuan kanssa. Siksi hoito ei ole onnistunut ja näin joulukuussa meillä on edelleen syyhy. Lapsi ei onneksi kutise, mutta minä ja puoliso kyllä.
Kirjaimellisesti tässä alkaa voimat olla aika loppu ja semmonen olo, ettei tästä oikeasti ikinä pääse eroon. Ollaan oltu ns. Kotona karanteenissa koko tämä aika, miehellä on ollut pakko käydä töissä (kyllä hänen työvaatteet ollaan myös pesty ja auto.)
Saatiin yksityiseltä ihotautilääkäriltä Sactoliin uusi resepti, koko porukka. Yritän saada vielä ihopolilta reseptin rikkivoiteeseen. Onko niin, että rikkivoide ei todellakaan lähde se haju vaatteista/lakanoista ja ne pitää kylmän viileästi nakata roskiin. Jostain palstalta luin, että joku oli pessyt ne 60C ja oli tapahtunut kemiallinen reaktio ja meinasi koko pesukone syttyä tuleen... :D
Liikkeellä on kaikille hoitomuodoille resistentti punkkikanta. Lopulta pettää mielenterveys ja lääkärit päätyvät ns. parasiittiharhaluulodiagnoosiin, koska Suomessa eivät vielä usko tällaista esiintyvän. Painajaismainen tilanne.
Toinen ihemettelyn aihe on se että lääkeet ovat Suomessa kalliita, eikä kelalorvaustakaa saa. Lääkärit on tosiaan ihan pihalla, etenkin ihotautilääkärit ja syynäävät vaan sormivälejä, Tarttuvassa taudissa luulisi että noudatetaan varaovaisuuperiaatetta ja lääkitään jo epäilyn perusteella.
Mutta luonnosta löytyy hoitokin. Neemöljyyn kun lisää hieman eteeristä neilikkaöljyä, niin siinä myös ihoystävällinen hoito. Ja ihan tutkitusti neilikkaöljy ja muutamat muutkin tappaa punkin...
https://parasitesandvectors.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13071-0…
Itse luin paljon näitä keskusteluita, kun syyhy todettiin ja kiva oli lukea myös niistä tapauksista, kun syyhy oli voitettu. Tältä erää täällä myös syyhy selätetty.
Tässä hieman toivoa antavia neuvoja:
- Syyhy todettiin kovien pakkasten aikaan. Vein pihalle/yhteen huoneeseen kaiken, mitä en ajatellut tarvitsevani tulevien viikkojen aikana. Nojatuolin, sohvatyynyt ym. vein käyttökieltohuoneeseen.
- Imuroin patjat ja pesin sohvan pesurilla.
- Kaikki vähänkään käytetyt vaatteet pesin 60 asteessa ja sen jälkeen vielä kuivausrumpuun. Myös lasten reput!
- Ulkovaatteet ja kengät vein pihalle.
- Jokaisen vaatekappaleen käytön jälkeen joko pesin 60 tai tuuletin pakkasessa tai pyöritin kuivausrummussa kuumailmassa. Joka päivä käytin eri ulkovaatteita (olivat vuoroaan odottamassa pakkasessa aina muutaman vuorokauden) ja sisävaatteita.
- Söin 3x Scatolit 2,5 viikon aikana. Ensimmäisellä kerralla ilmeisesti liian pieni määrä, sillä käytäviä ilmestyi lisää.
- Hain heti alkuun Puuilosta Bionixiä. Sillä sivelin itseni päänahasta varpaisiin keskusteluista luetun ohjeen mukaan kolmena pnä peräkkäin. Uusin vielä myöhemmin muutaman kerran uudestaan kokorasvauksen ja lisäksi tämän jälkeen rasvailin aina kutisevia kohtia Bionixillä. Lapsia en uskaltanut Bionixillä rasvata muuta kuin isommalle laitoin pieneen kohtaan jalkakutinassa yksittäisen kerran.
- Auto seisoi pakkasessa autotallin sijaan ja se imuroitiin.
- Kylpyveteen lisäsin teepuuöjyä.
Jälkikutinan aikana näppyjä tuli lisää ihan minne vaan. Se ei lääkärin mukaan kuulemma silti tarkoita, että juuri siellä olisi punkki ollut/on. Jos käytäviä tulee lisää, on hoito epäonnistunut.
Mulla syyhyn kutina alkoi vasta lääkkeiden ottamisen jälkeen ja paheni aina uusintalääkkeiden ottamisen jälkeen. Mulla oli hirveä päänahan kutina, mutta tämä allergiareaktio talttui kortisoninesteellä.
Saatoin ehkä ylihoitaa asian, mutten halunnut tätä rumbaa käydä kovin pitkään meidän nelihenkisen lapsiperheen kanssa. Tämä koko urakka kesti sen 2,5 vkoa.
Tsemppiä just sulle! Tämä henkinen helvetti tässä pahinta oli! Tästä selviää kyllä, vaikkei siltä aina tunnu.
Amazonista voi tilata rikkivoidetta, jos ei lääkäriltä saa...
https://www.amazon.de/-/en/Sulphur-Ointment-Blackheads-Psoriasis-Dermat…
Vierailija kirjoitti:
Toinen ihemettelyn aihe on se että lääkeet ovat Suomessa kalliita, eikä kelalorvaustakaa saa. Lääkärit on tosiaan ihan pihalla, etenkin ihotautilääkärit ja syynäävät vaan sormivälejä, Tarttuvassa taudissa luulisi että noudatetaan varaovaisuuperiaatetta ja lääkitään jo epäilyn perusteella.
Mutta luonnosta löytyy hoitokin. Neemöljyyn kun lisää hieman eteeristä neilikkaöljyä, niin siinä myös ihoystävällinen hoito. Ja ihan tutkitusti neilikkaöljy ja muutamat muutkin tappaa punkin...
Kun jossain vaiheessa epidemian edettyä merkittävä määrä työvoimaa poistuu pelistä itsemurhien ja loputtoman hoitokierteen takia, ja yhteiskunta viimein havahtuu tähän lääkärien emämunaukseen, saatetaan jopa jäljittaa ivermektiinin tolkuton hinnoittelu ja kitsas tarjonta hybridivaikuttamisen muodoksi. Sekä Suomen että Ruotsin armeijat tiettävästi jo kärsivät vaikeahoitoisesta syyhystä, mikä eräälle taholle on epäilemättä varsin mieluisaa.
BMW kirjoitti:
Se kutina kestää kuukausikaupalla
Kannattaa uusia hoito viikon välein useamman kerran ja todella pitä huolta vaatteiden vaihdosta usein ja pestä kunnolla, tai pakastaa, tai laittaa vaikka pussiin ja sivuun useaksi päiväksi. Huom. Kengät myös !
Näköjään yli vuodenkin. Pelkään, että kutina jäi mulla johonkin keskushermostoon ikuisiksi ajoiksi. Syyhy hoidettu 09/22.
Vierailija kirjoitti:
Kun jossain vaiheessa epidemian edettyä merkittävä määrä työvoimaa poistuu pelistä itsemurhien ja loputtoman hoitokierteen takia, ja yhteiskunta viimein havahtuu tähän lääkärien emämunaukseen, saatetaan jopa jäljittää ivermektiinin tolkuton hinnoittelu ja kitsas tarjonta hybridivaikuttamisen muodoksi. Sekä Suomen että Ruotsin armeijat tiettävästi jo kärsivät vaikeahoitoisesta syyhystä, mikä eräälle taholle on epäilemättä varsin mieluisaa.
Te kenellä syyhy todettu, miltä se ihottuma tai varsinkin käytävät näyttävät?
Mulla lähete helmikuulle allergiasairaalaan epämääräisen kuukausia jatkuneen kutiavan ihottuman/näppyjen vuoksi.
Työterveyslääkäri totesi ettei hänellä ole välineitä nähdä punkkeja eikä käytäviäkään selvästi erotu. Joten syyhyä ei ole todettu, en alkanut varmuuden vuoksi ostamaan kalliita voiteita 5hlön perheelle (muilla perheessä ei mitään oireita)
Minulla ei näppylöitä tai kutinaa sormien välissä, ranteissa. Pohkeet, reidet, navan seutu, kyljet, alaselkä kutiavaa ihottumaa täynnä. Lisäksi rakkuloita jotka selvästi kutisevat enemmän ja osa näistä ollut pahassa kunnossa jo kymmenettä viikkoa.
Päätalon lapsuuskirjassa Kalle saa syyhyn, ja äiti pesee hänet ojassa, jossa on sammakonkutua. Syyhy häviää. Mihinkähän tämä perustui?