Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYYHY!

Ap
24.11.2022 |

Meille rantautu syyhy ensimmäiseksi 1,5 vuotiaalle. Lääkärissä käytiin useasti kutinan takia, sanoivat ettei oo syyhyä, koska muut perheenjäsenet ei oireile. No, nyt minulle ja isälle ilmestyi näpyt ja kutina, voiteet saatiin ja ensimmäinen voidekerta laitettu sekä siivoukset tehty tiistaina. Milloin voin odottaa näppylöiden katoavan ja kutinan helpottavan? Mistä tiedän onko hoito tehonnut vai ei? Ja milloin lapsen voi laittaa takaisin päiväkotiin?

Kommentit (183)

Vierailija
61/183 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itselläni tuntuu , että tuosta nix käytöstä kutina paheni. Se on kyllä totta , että pitää olla kunnon lääkäri joka tunnistaa onko syyhy vai ei. 

Se kutinan paheneminen johtuu siitä että kuolleet loiset hajoavat  ihosi alla ja se saa allergisen reaktion aikaan

Ivermektiinikin aiheuttaa jälkikutinaa. Itseäni suorastaan sattui ihoon lääkkeen jälkeen pari päivää.

Ei minulla ainakaan aiheuttanut, siis tablettihoitona

Vierailija
62/183 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesiä päänahkaan ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/183 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai tartunnan vain perheen teini, pikkulapsiperheissä tarttuu varmaan helpommin perheenjäseneltä toiselle. Nix ei tehonnut. Tilattiin Saksan amazonista Antiscabiosum 25% -voidetta (vastaavaa saa myös Viron ja Ruotsin apteekeista). Paljon halvempaa kuin NIx ja jo ekan yön jälkeen helpotti huomattavasti. Toistettiin käsittely viikon päästä, ja tietysti vaihdettiin lakanat ja vaatteet molemmilla kerroilla. Ihan hysteeristä siivousrumbaa ei tehty, ja teini vietti kotona olo aikansa pääasiassa omassa huoneessaan (kuten muutenkin).  Jälkikutinaa kesti yli kuukauden, mutta se oli aika lievää

Vierailija
64/183 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsidesiä päänahkaan ? 

Käsidesi ja muut vastaavat ei vaikuta syyhypunkkiin ihossa. Eli ei kannata.

Vierailija
65/183 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsidesi on hyvää ainetta syyhyn poistoon .Joka paikkaan vaan missä kutiaa reilusti käsidesiä niin syyhy lähtee. Vanhalla kansalla oli pirtua samaan tarkoitukseen mutta eihän sitä enää mistään saa.

Ei auta desit syyhyn, pirtu on sen verran vahvempaa, että voisi auttaa, mutta se pitäisi jotenkin saada sinne ihon sisälle.

Vierailija
66/183 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itselläni tuntuu , että tuosta nix käytöstä kutina paheni. Se on kyllä totta , että pitää olla kunnon lääkäri joka tunnistaa onko syyhy vai ei. 

Se kutinan paheneminen johtuu siitä että kuolleet loiset hajoavat  ihosi alla ja se saa allergisen reaktion aikaan

Koko syyhyn kutina johtuu siitä allergisesta reaktiosta. Ekalla kerralla kun saa syyhyn kestää 3-6 viikkoa ennen kuin kutina alkaa. Seuraavalla kerralla alkaa todennäköisesti heti tartunnasta.

Kutina ei johdu siis niistä eliöistä, vaan siitä reaktiosta. Kutina voi siis olla missä vaan ja punkit toisessa paikassa kehoa.

Nix on hyönteismyrkkyä, joka useilla ihmisillä aiheuttaa myös allergisen reaktion ja kutina pahenee siitä.

Mistään ei siis oikein voi tietää onko syyhystä päässyt eroon, paitsi jos löytyy eläviä punkkeja, silloin ei ole. Ja koko ajan voi kutista , kuukaudessa pitäisi kutina hellittää.

67/183 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sai tartunnan vain perheen teini, pikkulapsiperheissä tarttuu varmaan helpommin perheenjäseneltä toiselle. Nix ei tehonnut. Tilattiin Saksan amazonista Antiscabiosum 25% -voidetta (vastaavaa saa myös Viron ja Ruotsin apteekeista). Paljon halvempaa kuin NIx ja jo ekan yön jälkeen helpotti huomattavasti. Toistettiin käsittely viikon päästä, ja tietysti vaihdettiin lakanat ja vaatteet molemmilla kerroilla. Ihan hysteeristä siivousrumbaa ei tehty, ja teini vietti kotona olo aikansa pääasiassa omassa huoneessaan (kuten muutenkin).  Jälkikutinaa kesti yli kuukauden, mutta se oli aika lievää

Hyvä tuuri kun niin harvoin vaihdoitte lakanat  jne. 

68/183 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko syyhyn kutina johtuu siitä allergisesta reaktiosta. Ekalla kerralla kun saa syyhyn kestää 3-6 viikkoa ennen kuin kutina alkaa. Seuraavalla kerralla alkaa todennäköisesti heti tartunnasta.

Kutina ei johdu siis niistä eliöistä, vaan siitä reaktiosta. Kutina voi siis olla missä vaan ja punkit toisessa paikassa kehoa.

Nix on hyönteismyrkkyä, joka useilla ihmisillä aiheuttaa myös allergisen reaktion ja kutina pahenee siitä.

Mistään ei siis oikein voi tietää onko syyhystä päässyt eroon, paitsi jos löytyy eläviä punkkeja, silloin ei ole. Ja koko ajan voi kutista , kuukaudessa pitäisi kutina hellittää.

Kyllä ne loiset saa  sen kutinan aikaan, niiden jätökset. Sillä puolen kehoa kutisi eniten, missä oli  syyhypunkkeja.  Kuolleitten punkkien pois kaivaminen  hiljentää kutinaa, neulalla voi kaivaa

Ei minulla Nix saanut aikaan kutinaa, päinvastoin

Vierailija
69/183 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ja erityisesti kaikki lapsiperheet, joissa kouluikäisiä tai päiväkoti-ikäisiä. Äärimmäisen tärkeää olisi infota heti päiväkotiin ja kouluun, jos perheessä on havaittu syyhyä. Näin saataisiin helpommin kierteet ja uusiotartunnat vältettyä..

Ei se auta, koulu ei tiedota. Terveydenhoitaja totesi, että jos löytyy vain yksi tai kaksi syyhytapausta per luokka, ei siitä tiedoteta muille vanhemmille. Lapsi kertoi, että hänen vieruskaverinsa sormet ovat rakkuloilla ja raapii itseään jatkuvasti, ja parilla muulla oppilaalla oli liikkatunnilla näkynyt ihottumaa vatsalla, jaloissa, käsivarsissa jne. Sama lapsemme on saanut kolme kertaa syyhyn tämän vuoden aikana, hoitoihin mennyt tuhansia euroa (6hlö perhe). Mutta ei voi tiedottaa muille vanhemmille, koska ainoa on muka meidän lapsi, kuukaudesta toiseen hän on ainoa luokassa jolla on syyhy. :D Jännä juttu.

Vierailija
70/183 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: mun täit puri vain käsivarsia öisin. Nojaan niitä päähän nukkuessa. Ihmettelin käsien kutinaa ja kuntoa. Mietin ihotautilääkärille menoa.

Kampasin täikammalla kuukauden kuluttua. Siellä niitä oli. Yhtään ei pää kutissut.

Mulla on ollut täitä 3 kertaa aiemminkin. Ne ei kutisseet yhtään missään.

En muista, miksi tsekkasin lapsen hiukset. Täit ti oireilleet hänellään mitenkään..

Vierailija
71/183 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sittenkään syyhy ? Yhden kerran käytin sitä nix rasvaa. Nyt käyttänyt kortisonia ja kunnolla rasvaa sen takia , kun on kuiva iho. Iltaisin ja öisin ei kutise. Eilenkin kutisi pikkuisen ranteesta ja punoitti sekä kaksi pientä näppylää mitkä hävisi. Tänään sama juttu reiteen sekä ihan alaselkään. Terveyskeskukseen olen laittanut viestiä. Vastausta en ole saanut. Voisiko olla nokkosihottuma vai mitä on. 

Vierailija
72/183 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ollut syyhy vaikka kaksi kertaa terveyskeskus lääkäri sanoi ja määräsi Nix. Kerroin ,että iho lemahtaa välillä punaiseksi päivällä eikä aina kutise edes illalla. Tuli mitta täyteen ja menin yksityiselle. Onkin urtikaria. Voin sanoa itku tuli. Ei tarvitse pestä pyykkiä koko ajan. 

Vierailija
73/183 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli syyhy keväästä asti. Syyhypunkki löydetty ja nixiä ja scatolia syöty.

Minua auttoi loppu viimeksi joko viimeisi scatol -kuuri tai se yhdistettynä teepuu ja sitruunaruoho öljyyn. Luin netistä, että noi voisi auttaa, jos kanta on sellaista joka vaikeasti lääkkeillä hoidettava.

Mitä siis tein. No ensin testasin, etten saa oireita kummastakaan öljystä. Tippa kyynärtaipeeseen ja odottelu seuraavaan päivään. En saanut, neilikkaöljystä, jota myös suositeltiin, sain ihottumaa. Eli en ottanut sitä käyttöön. Ostin myös sitruunaruohosaippuan ja teepuushampoon.

Aamulla aina lakanat ja pyyhe pesukoneeseen. Sitten suihkuun ja suihkun ja kuivaamisen jälkeen kosteusvoiteeseen muutama tippa öljyjä ja levitys kaikkialle. Illalla pesun jälkeen levitin vielä teepuuöljyä ja kosteusvoidetta uudestaan. Samoin jossain kohtaa kutisi hirveästi, niin kosteusvoidetta ja öljyjä. Auttoi jonkin verran kutinaan ja paljon raapimisjälkien paranemiseen.

Kun olen laittanut nixiä, niin huomasin sellaisia pieniä mustia pisteitä iholla, samaa tuli myös muutamina kertoina öljy+kosteusvoidetta seoksella. Reilun viikon päästä kutina oli jo helpottanut, mutta jatkoin vielä varmuudeksi lakanoiden vaihtoa päivittäin toisen viikon ja öljyjen käyttöä hieman pidempään.

Nyt ekaa kertaa useampi viikko ilman kutinaa. En siis missään nimessä suosittele lääkkeiden ottamatta jättämistä, vaan niiden lisäksi. Jos edes helpottaa kutinaa ja ihon paranemista, niin sekin plussaa. Minusta tuntuu että tappoi minun tapauksessa viimeiset syyhypunkit.

Vierailija
74/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt syyhyhoitoja kesästä lähtien. Teen nix-voitelut ohjeen mukaan viikon välein, olen syönyt scatolit ja imervektiinit ja ihon on ollut välillä hoidoista täysin rikki. Joulukuun alussa ihotautulääkäri löysi taas eläviä punkkeja, ja eikun uutta hoitoa, pesurumbaa, scatolia, nixiä ja rahanmenoa kehiin. Koko perhe hoidettu, suku hoidettu, kavereille ilmoitettu. Olen eristäytynyt, en uskalla koskea mihinkään paljaalla iholla. Pari päivää sitten kävin ihotautilääkärillä jälkitarkastuksella, ranteessa oli eläviä punkkeja. Resistantti kanta. Olen tosi pettynyt lääkkeisiin, lääkäreihin ja koko pskaan suoraan sanoen. Rahaa palaa, mielenterveys menee. Nyt rikkivaseliiniresepti, mutta kuulemma Yliopistollisen Apteekin valmistusprosessi ruuhkautunut, joten menee toista viikkoa saada voidetta. Miten tämä voi olla Suomessa tällaista?? Miksei saada apteekkeihin vaihtoehtoisia syyhylääkkeitä? Tai lääkäreitä, jotka tunnistavat taudin. Muualla euroopassa kuulemma ensimmäisenä ihottumissa tarkistetaan, onko syyhy ja vasta sitten muut vaihtoehdot. Vaikuttavia aineita on Suomessa permethriini, joka ylihinnoiteltua ja tehotonta näköjään. Muualla olisi bentsyylibentsoaatti, tuo rikkivoide, joka pitäisi olla käsikauppatavaraa. Ei ihme, että valtakunnallinen epidemia. 

Vierailija
75/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhyä hirveästi liikkeellä. Tilasin nyt yliopiston apteekista sen rikkivaseliinin. Viikon kestää kun saan sen koska syyhyä niin paljon. Täytyy sanoa onneksi menin yksityiselle jossa lääkäri kirjoitti reseptin. Farmaseutti myönsi sen , nix voide ei tehoa. Eli pelkkää rahastusta. Tiistaina otan uudestaan pillerit suuhun. Oletteko ottaneet ne tyhjään vatsaan vai ruuan kanssa. Viime yö oli kyllä tuskaa. Toinen reisi mustelmilla , kun olen raappinut unissani. Harmi kun ei ole pakkasta ulkona. 

Vierailija
76/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhyä hirveästi liikkeellä. Tilasin nyt yliopiston apteekista sen rikkivaseliinin. Viikon kestää kun saan sen koska syyhyä niin paljon. Täytyy sanoa onneksi menin yksityiselle jossa lääkäri kirjoitti reseptin. Farmaseutti myönsi sen , nix voide ei tehoa. Eli pelkkää rahastusta. Tiistaina otan uudestaan pillerit suuhun. Oletteko ottaneet ne tyhjään vatsaan vai ruuan kanssa. Viime yö oli kyllä tuskaa. Toinen reisi mustelmilla , kun olen raappinut unissani. Harmi kun ei ole pakkasta ulkona. 

Pitää ottaa rasvaisen ruoan kanssa. Ja seuraava annos viikon kuluttua.

Vierailija
77/183 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Höh lääkäri oli kirjoittanut tyhjään vatsaan. Söin kumminkin vähän. Nyt on näköjään toiseen käteen tullut pari jälkeä. Nyt vain odotan rikki mönjää. Onko se haju niin hirveä , että voi jäädä peti vaatteisiin. Toivottavasti auttaa. Henkisesti helvetin raskasta. Meillä ainoastaan mulla ja pojalla. Rahastusta on ainakin lääkkeet. Terveyskeskus olisi voinut jo kirjoittaa reseptin lääkkeisiin ja vaseliiniin. Pakko oli mennä yksityisellä. Toivottavasti menee ohi ja eikä koskaan tule takasin. 

Vierailija
78/183 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna otan siis vikan Scatol tabletit. Mistä tiedän , että onko tämä jälkikutinaa vai vieläkö muhii syyhy. Milloin olette uskaltaneet lähteä ihmisten ilmoille. Itse joutunut peruuttaa treenit ym. 

Vierailija
79/183 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan on ruuhkautunut tuon rikkivaseliinin saanti. Mulle  ei ainakaan auttanut yhtään mitkään nix voiteet ja en ole ainut. Iho on , kun Tikkurilan värikartta tosin punainen. Osa näppylöistä on , kun finnejä. Tulehtuneet varmaan raappimisesta. Tsemppiä niille jotka tämän saa. Tässä odottelen soittoa milloin saapuu tuo rikkivaseliini. Jos siitä olisi apua.

Vierailija
80/183 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pelkkä permetriini ei auttanut. Ihotautilääkäri määräsi pari vkoa sitten ivermektiini +permetriinikuurin 2x viikon välissä toisistaan ja kutina on helpottanut huomattavasti, viimeisestä hoidosta 3 pv aikaa. Tänä aamuna kuitenkin huomasin muutaman ihan pienen näpyn käsissäni... sekä mahdollisesti hyvin pienen käytävän. Hermoja raastaa, mutta odottelen pari pv ja katson mitä käy.

Tuosta permetriiniresistenssistä en tiedä, sillä sisaruksellani alkoi tämä myös samaan aikaan ja hän selvisi pelkällä permetriinillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän