Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toimeentulotuella elävät valittavat kaiken kalleudesta. Ovat onnellisessa asemassa.

Vierailija
22.11.2022 |

Mikään ei ole heille kallista. Päinvastoin. Kaikki on heille ilmaista. Pisaraakaan hikeä ei ole valutettu ja raha tulee tilille.

Kommentit (584)

Vierailija
261/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin opiskelijana yhden kesän tt tuella ja oli helppoa. Sossu maksoi mun 500 euron vuokran ja lääkkeet hain apteekista ilmaiseksi. Sain lisäksi 500 euroa käyttörahaa mikä riitti hyvin. En kokenut itseäni köyhäksi todellakaan. Ei tt tuella elävän elämä kovin köyhää ole kun ei tarvitse maksaa edes omaa asumistaan ja vielä saa rahan kaikkeen välttämättömään.

N26

Helpostihan sillä kesän pärjää, mutta kokeilepa elää toimeentulotuella yli kymmenen vuotta. Siinä ajassa tarvitsee mahdollisesti ostaa jo pari uutta kännykkää, tietokone, huonekaluja, polkupyörä, vaatteita, kenkiä, pesukone, imuri, astioita, liinavaatteita, kodintuotteita. Ei yhtäkkiä tunnu kovin ruhtinaalliselta summalta se tuki.

Ja miksi hitossa joku elää tt-tuella yli 10 vuotta??! Luulis siinä ajassa olevan aikaa löytää töitä, töihinhän pääsee vaikka mihin jos ei ole nirso. Esim. kaupan kassa tai postinjakajan pesti. Ja siinä ajassahan ehtii kouluttautua uuteen ammattiin. Helppoja ja hyvin työllistäviä aikuiskoulutuksia on paljon ja joka lähtöön. Mm. lähihoitaja, sinne kaikki pääsee ja töitä riittää. Voi työskennellä mm. nuoriso-ohjaajana, sairaalassa, päiväkodissa, perhetyössä tai vanhusten parissa.

Vierailija
262/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minun verorahoilla ei.

Ja kyllä jämpti on niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin opiskelijana yhden kesän tt tuella ja oli helppoa. Sossu maksoi mun 500 euron vuokran ja lääkkeet hain apteekista ilmaiseksi. Sain lisäksi 500 euroa käyttörahaa mikä riitti hyvin. En kokenut itseäni köyhäksi todellakaan. Ei tt tuella elävän elämä kovin köyhää ole kun ei tarvitse maksaa edes omaa asumistaan ja vielä saa rahan kaikkeen välttämättömään.

N26

Helpostihan sillä kesän pärjää, mutta kokeilepa elää toimeentulotuella yli kymmenen vuotta. Siinä ajassa tarvitsee mahdollisesti ostaa jo pari uutta kännykkää, tietokone, huonekaluja, polkupyörä, vaatteita, kenkiä, pesukone, imuri, astioita, liinavaatteita, kodintuotteita. Ei yhtäkkiä tunnu kovin ruhtinaalliselta summalta se tuki.

Ja miksi hitossa joku elää tt-tuella yli 10 vuotta??! Luulis siinä ajassa olevan aikaa löytää töitä, töihinhän pääsee vaikka mihin jos ei ole nirso. Esim. kaupan kassa tai postinjakajan pesti. Ja siinä ajassahan ehtii kouluttautua uuteen ammattiin. Helppoja ja hyvin työllistäviä aikuiskoulutuksia on paljon ja joka lähtöön. Mm. lähihoitaja, sinne kaikki pääsee ja töitä riittää. Voi työskennellä mm. nuoriso-ohjaajana, sairaalassa, päiväkodissa, perhetyössä tai vanhusten parissa.

Minä olen ollut toimeentulotuen saaja reilut kaksi vuotta. Olisin ollut 3-4 vuotta aiemminkin, mutta rahaa ei tullut mistään suunnasta, koska minut katsottiin yrittäjäksi siitä huolimatta, että tuloja ei ollut senttiäkään. Tuen piiriin pääsin sitten, kun koti oli mennyt alta, valtaosa irtaimistosta oli joko myyty tai pilalla, eikä ollut edes sukulaisia, joilta lainata. Tein lähemmäs tuhat työpaikkahakemusta ja täydensin samalla koulutustani, mutta lopulta meni terveys ja elämänhalu, eikä nykyisistä oloista ponnisteta enää normaalielämään. Kun jään eläkkeelle, koossa on 15 vuotta toimeentulotukiasiakkuutta. Ja tietysti siitä hautaan saakka.

Vierailija
264/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ja kaikki tuet pitäis ottaa pois ja siirtyä Amerikan malliin.

Yhdysvalloissa on 1,6 miljoonaa koditonta lasta

Joka 45. yhdysvaltalaislapsi on koditon, väitetään maanantaina julkaistussa tutkimuksessa. Kodittomia perheitä tukevan keskuksen tutkimuksen mukaan vähintään vuoden ajan kodittomina olleita lapsia on ainakin 1,6 miljoonaa.

https://yle.fi/a/3-5470587

Vierailija
265/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Sama asia se on jos putoaa toimeentulotuelle "vain" vaikkapa kolmeksi vuodeksi.

Työnantajat karsastavat pitkään työttömänä olleita. Tähän tarvittaisiin asennemuutos tai laki, joka antaa pitkäaikaistyöttömälle työnhakija lisäpisteitä työnhaussa (mikäli muuten on sovelias hakija).

Vierailija
266/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukiasiakkaille ei tosiaan vaikuta esimerkiksi lääkkeiden tai sähkön hinta, ja myös lapsille saa erityisavustusta esimerkiksi harrastusrahan ja tuettujen lomien muodossa. Oikeastaan vain ruuan hinnan nousu koskee työttömiä toimeentulotukiasiakkaita. Ne, joilla on omaisuutta joutuvat maksamaan kaikenlaisia veroja ja pakollisia vakuutuksia, sekä kärsivät omissa nahoissaan hinnankorotukset välttämättömien asioiden osalta.

Lopputulos on siis, että keskituloiset/pienituloiset joilla omaisuutta, karsivat esimerkiksi lasten harrastuksista ja eivät voi lomailla ollenkaan. Ja opiskelijat velkaantuvat, koska eivät makaa laakereillaan vaan yrittävät eteenpäin elämässä, vaikka tutkinto ei nykyisin enää lupaa rikastumista tulevaisuuteen.

Olen monesti sitä sadatellut, että olisi paljon helpompaa taloudellisesti jos "pääsisimme" toimeentulotuelle, vaikka onkin mukavaa ettei sossu syynää tilejä.

En kuitenkaan kannata tukien vastikkeellistamista, koska työstä pitää saada palkkaa, ja moni työtön toimeentulotuen saaja ei ole työkykyinen, mutta yhteiskunnalla ei ole oikeaa apua tai ei päästä eläkkeelle lääkärinkään sanaa vastaan. Moni kohta tässä yhteiskunnassa vaatisi rajua uudistusta.

No hei, toivotaan kaikki yhdessä, että tippuisitte toimeentulotuelle ja pian.

En tippuisi vaan nousisin.

Terv. lähihoitaja, sähkölasku 600, ei tukia kun oma pieni asunto jota kukaan ei osta.

Mun perhe odottaa innolla lämpöä, ruokaa ja egkä jos sais vaikka astianpesukoneen ja silmälasit!

Vierailija
267/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa joo... Oon alkanut syömään taas vaan kerran päivässä säästääkseni ruokakuluissa ja kaikkea ruokaa jatketaan jollain halvemmalla. Nyt on kaapissa juureksia 6 kiloa kun oli tarjouksessa 2kg/1e. Tilillä on 20 senttiä, kelalta ei ole tullut rahat ajoissa ja sähkölasku on myöhässä.

Nään unia siitä, että löydän kaduilta jostain pullokassillisia joista saan vähän rahaa.

Onneksi ei ole lapsia tässä pskan keskellä muiden almuilla. Vaihtaisin koska tahansa työelämään minimipalkallakin.

Ja kohta joku katkera alkaa varmaan huutamaan siitäkin että "helppohan se on työttömänä hoikkana pysyä kun on aikaa liikkua ja bongata tarjouksia, toista se on meillä veronmaksajilla!!!"

Käsittääkseni kelasta saa asumisen jälkeen noin 540€ tilille, luulis tuon riittävän yhdelle. Elän itse noin 10 eurolla/pv mutta olen töissäkäyvä.

Jos ne rahat on myöhässä niin sitten tietysti voi olla eri tilanne mutta vähän kannattais puskuria kerätä käteiseksi tuollaisen varalle.

Vierailija
268/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ne joka jouluiset kerjuu kampanjat on jo alkaneet? Jormairmelille pitäisi saada iphone ja pelikone, itse ei haluta tehdä töitä, muiden pitää lahjoittaa.

Vierailija
269/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 100e/VKO on yhdelle ihmiselle ruhtinaallinen summa asumiskulujen jälkeen.

Ei nykyään monella jää noin paljon, todellakaan. Sehän on 15eukkoa/pv, jolla kattaa kevyesti aamupuurot, leivät ja käy vaikka joka päivä pitsalla. Uskomatonta!

Vierailija
270/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 100e/VKO on yhdelle ihmiselle ruhtinaallinen summa asumiskulujen jälkeen.

Ei nykyään monella jää noin paljon, todellakaan. Sehän on 15eukkoa/pv, jolla kattaa kevyesti aamupuurot, leivät ja käy vaikka joka päivä pitsalla. Uskomatonta!

No, kun sitä ei ole tarkoitettu pelkästään ruokarahaksi.

Vierailija
271/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minun verorahoilla ei.

Ja kyllä jämpti on niin.

Sinulta käyttöoikeus pois kaikkiin verovaroilla tuotettuihin palveluihin.

(Mukaan lukien mm. yritystuet, julkiset uimarannat, uimahallit, kadunvarsien roskakorit, jalkakäytävät, julkiset sairaalat, lääkkeiden kela-korvaukset, vanhustenhuolto ja jo saamasi koulutodistukset voit repiä ja poistaa kaiken koulutukseen viittaavan cv:stäsi.)

(Yritystuet ovat käytännössä erittäin suuria toimeentulotukia, joita jaetaan epämääräisin perustein.)

Vierailija
272/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukiasiakkaille ei tosiaan vaikuta esimerkiksi lääkkeiden tai sähkön hinta, ja myös lapsille saa erityisavustusta esimerkiksi harrastusrahan ja tuettujen lomien muodossa. Oikeastaan vain ruuan hinnan nousu koskee työttömiä toimeentulotukiasiakkaita. Ne, joilla on omaisuutta joutuvat maksamaan kaikenlaisia veroja ja pakollisia vakuutuksia, sekä kärsivät omissa nahoissaan hinnankorotukset välttämättömien asioiden osalta.

Lopputulos on siis, että keskituloiset/pienituloiset joilla omaisuutta, karsivat esimerkiksi lasten harrastuksista ja eivät voi lomailla ollenkaan. Ja opiskelijat velkaantuvat, koska eivät makaa laakereillaan vaan yrittävät eteenpäin elämässä, vaikka tutkinto ei nykyisin enää lupaa rikastumista tulevaisuuteen.

Olen monesti sitä sadatellut, että olisi paljon helpompaa taloudellisesti jos "pääsisimme" toimeentulotuelle, vaikka onkin mukavaa ettei sossu syynää tilejä.

En kuitenkaan kannata tukien vastikkeellistamista, koska työstä pitää saada palkkaa, ja moni työtön toimeentulotuen saaja ei ole työkykyinen, mutta yhteiskunnalla ei ole oikeaa apua tai ei päästä eläkkeelle lääkärinkään sanaa vastaan. Moni kohta tässä yhteiskunnassa vaatisi rajua uudistusta.

No hei, toivotaan kaikki yhdessä, että tippuisitte toimeentulotuelle ja pian.

En tippuisi vaan nousisin.

Terv. lähihoitaja, sähkölasku 600, ei tukia kun oma pieni asunto jota kukaan ei osta.

Mun perhe odottaa innolla lämpöä, ruokaa ja egkä jos sais vaikka astianpesukoneen ja silmälasit!

No sulla on sitten samalla lailla vaikea tilanne. Varmaan sinä ymmärrät siis toimeentulotukea saavien tilannetta ja senkin mitä kaikkea vaikeaa siellä taustalla voi olla. Toivottavasti löydät jotain apua tai ratkaisun tilanteeseesi. Jaksamista!

Vierailija
273/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten toimeentulotuen varassa. Sain hammashoidot ja lääkkeet ilmaiseksi. Nyt olen pienipalkkaisessa työssä, jossa käteeni jää suunnilleen sama, kuin mitä sain toimeentulotukena. En pystyisi mitenkään maksamaan samoja hammashoitoja ja lääkkeitä, mitä sain ilmaiseksi. 

En sano, että toimeentulotukia pitäisi heikentää, vaan pikemminkin pienituloisten palkkoja pitäisi nostaa, jotta palkalla tulee oikeasti toimeen ja työn tekeminen olisi kannattavaa.

Tässä olet oikeassa. Puhutaan yleisesti 'köyhistä köyhimmistä'. Heitä eivät suinkaan ole toimeentulotuen asiakkaat, vaan keiden tulot ovat joitain kymppejä sen minimirajan yli. 

No kannattaa tt-tukea niihin isompiin laskuihin kuitenkin hakea, jos muutaman kympin on laskelma normaalisti ylijäämäinen. Esim. jos se ylijäämä on vaikka 30 euroa, niin 60 euron hammaslääkärilaskuun saa tt-tukea 30 euroa. Ja jos tarvitsee vaikka uudet silmälasit, niin samana kuukautena kannattaa toki hakea sitten tt-tukea niihinkin.  

Työkkärin (tai mikä te-keskus/kuntakokeilu se nyt nimeltään onkaan) pitäisi järjestää kaikille työttömille koulutusta siihen millaisiin tukiin on milloinkin oikeutettu ja mitä kaikkia tukia voi ja saa hakea päällekkäin ym sekä opastaa näitä "kikkakakkosia" jotka ilmeisesti vain sossuasiakkuuden jo äidinmaidossa imeneet osaa hyödyntää.

Tämä koulutus voisi olla vaikka pakollinenkin.

Työkkäri voisi järjestää työttömille ilmaiseksi niitä hyödyllisiäkin kursseja eikä tehdä kaikesta vaikeata ja pakottaa johonkin kuntouttaviin ja pilipalityönhakukursseille, mitkä ei auta ketään muita työllistymään kun kurssien ohjaajaa.

Miksi omaehtoinen ammatin opiskelu on niin monen mutkan takana? Miksi ei anneta vaikka hygieniapassikursseja, työturvallisuuskortit jne?

Iltaopiskelu ei käy kun työkkärin mukaan olet opiskelija ja Kelan mukaan työtön, kukaan ei auta eteenpäin vaan pistää kapuloita rattaisiin ellet onnistu saamaan kokoaikaista duunipaikkaa jolla pärjää.

Vierailija
274/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on ihan onnettoman pieni raha. Ei sillä voi mennä edes maksullista naista panemaan. Pitää tehdä pimeitä töitä tai jotain että saa lisä rahaa. Onneksi sain perintöö kun äiti kuoli niin olen pärjännyt sen kanssa.

Vierailija
275/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa joo... Oon alkanut syömään taas vaan kerran päivässä säästääkseni ruokakuluissa ja kaikkea ruokaa jatketaan jollain halvemmalla. Nyt on kaapissa juureksia 6 kiloa kun oli tarjouksessa 2kg/1e. Tilillä on 20 senttiä, kelalta ei ole tullut rahat ajoissa ja sähkölasku on myöhässä.

Nään unia siitä, että löydän kaduilta jostain pullokassillisia joista saan vähän rahaa.

Onneksi ei ole lapsia tässä pskan keskellä muiden almuilla. Vaihtaisin koska tahansa työelämään minimipalkallakin.

Ja kohta joku katkera alkaa varmaan huutamaan siitäkin että "helppohan se on työttömänä hoikkana pysyä kun on aikaa liikkua ja bongata tarjouksia, toista se on meillä veronmaksajilla!!!"

"Nään unia siitä, että löydän kaduilta jostain pullokassillisia joista saan vähän rahaa."

Eikö niitä pulloja voi itse kerätä jos tilillä on 20snt? En halua olla ilkeä vaan ihan vilpittömästi kysyn.

Mistä?

Ihan vilpittömästi ihmettelen tätä kun töissäkäyvät ehdottaa tätä tosissaan ansaintakeinoksi. "Sehän on ilmaista rahaa, eikun keräämään" 🤦

Viikossa löydän ehkä 45 senttiä. Kesäisin saattaa tulla jopa pari euroa. Eiköhän jokainen vähävarainen ne ota talteen. Itse kurkin jo roskiksiinkin.

Vai säkö niitä käyt nakkelemassa tuonne?

Vierailija
276/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin hölipöli kurssit ei hyödytä mitään. Olin jossain työnhakukurssilla niin kurssin vetäjä jutteli jostain musiikista ja raamatusta. Sitten meidän olisi pitänyt laulaa. Kysyin että miten se laulaminen auttaa minua saamaan raksatöitä. Sitten olin jossain toisella kurssilla koska työkkäri pakotti. Siellä luettiin jotain kirjoja, esiteltiin panttomiimeja. Sanoin että nyt lähden menemään..

Vierailija
277/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N26

Minä olen ollut toimeentulotuen saaja reilut kaksi vuotta. Olisin ollut 3-4 vuotta aiemminkin, mutta rahaa ei tullut mistään suunnasta, koska minut katsottiin yrittäjäksi siitä huolimatta, että tuloja ei ollut senttiäkään. Tuen piiriin pääsin sitten, kun koti oli mennyt alta, valtaosa irtaimistosta oli joko myyty tai pilalla, eikä ollut edes sukulaisia, joilta lainata. Tein lähemmäs tuhat työpaikkahakemusta ja täydensin samalla koulutustani, mutta lopulta meni terveys ja elämänhalu, eikä nykyisistä oloista ponnisteta enää normaalielämään. Kun jään eläkkeelle, koossa on 15 vuotta toimeentulotukiasiakkuutta. Ja tietysti siitä hautaan saakka.

Ai että mihin pääsee töihin. Olen lähettänyt 180 hakemusta tänä vuonna mutta ei ole kukaan töihin pyytänyt.

Vierailija
278/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaisi muistaa, että kaikki toimeentulotuen saajat eivät ole valinneet tuota tietä vaan osa pakotettuja eri syistä. Kyseessähän viimesijainen etuus.

Ei siis pysty yleistämään . Ymmärsikö aloittaja?

Vierailija
279/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200 000 eläkeläistä leskeneläkettä, lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, kelan hoitotukea, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin ja osalle toimeentulotukea lääkkeisiin ja asumiseen.

Vierailija
280/584 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

900 euron eläkkeestä ei mene veroa, asian voi käydä katsomassa vero sivuilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän