Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kielen asema loukkaa suomenkielisten kielivapautta ja syrjii muita vähemmistökieliä kuin ruotsia

Vierailija
22.11.2022 |

Yhden vähemmistökielen pakotukseen ei ole mitään eettistä perustelua.

Kommentit (1137)

Vierailija
21/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ymmärrän että jossain Belgiassa on kaksi kieltä flaami ja ranska. Flaamia puhuu 60 % ja ranskaa vajaa 40%. Mutta Suomessa puhuu 4.5-5 % väestöstä. Ja pakollinen kieli kouluissa ja yliopistossa. Ei hyvää päivää. Nyt tolkkua näihin touhuihin. Miten kalliiksi tulee tämä näennäinen kaksikielisyys höpötys. Käsittääkseni eivät Sveitsissäkään lue esim. Ranskaa ja Italiaa pakollisena jos saksan kielinen. Kyllä se on englanti jota opiskelevat. Sveitsissä vielä retoromania yhtenä kielenä. Päättäjät tulkaa 2020- luvulle.

Vierailija
22/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuin puolisokea, jos en ruotsia osaisi. Kiva ymmärtää ja pystyä lukemaan ja katsomaan ruotsinkielisiä ohjelmia ja puhuakin tarvittaessa. Minulle ruotsin oppiminen ei ole koskaan tuntunut pakolta, vaan etuoikeudelta, kuten myös useiden muiden kielien oppiminen. Ruotsin opiskelusta on ollut pelkkää hyötyä., ollut myös porttina muiden kielten oppimiseen. Ymmärrän jos jossain Savossa ei sillä ole niin suurta merkitystä.

Ehkä sen pitäisi olla vapaaehtoista. Uskon, että ainakin Etelä-ja Länsi-Suomessa monet opiskelisivat ruotsia mielellään. Kielitaito avaa aina ovia ja tuo lisää mahdollisuuksia.

Se että sinä hyödyt siitä, ei pitäisi vaikuttaa näin isoon asiaan, että koko kansa pakotetaan oppimaan sinulle hyödyllistä kieltä. Voisit valita sen vapaa valintaisena. Nykyään kansainvälinen kieli on englanti ja sillä pärjää Ruotsissa. Harrastuksena voit opiskella ruotsia ja syventää ymmärrystäsi kyseisestä kulttuurista mikäli se sinua kiinnostaa. Älä kuitenkaan vaadi muilta samaa, varsinkaan yliopistotasolla, Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin kuin puolisokea, jos en ruotsia osaisi. Kiva ymmärtää ja pystyä lukemaan ja katsomaan ruotsinkielisiä ohjelmia ja puhuakin tarvittaessa. Minulle ruotsin oppiminen ei ole koskaan tuntunut pakolta, vaan etuoikeudelta, kuten myös useiden muiden kielien oppiminen. Ruotsin opiskelusta on ollut pelkkää hyötyä., ollut myös porttina muiden kielten oppimiseen. Ymmärrän jos jossain Savossa ei sillä ole niin suurta merkitystä.

Ehkä sen pitäisi olla vapaaehtoista. Uskon, että ainakin Etelä-ja Länsi-Suomessa monet opiskelisivat ruotsia mielellään. Kielitaito avaa aina ovia ja tuo lisää mahdollisuuksia.

Se että sinä hyödyt siitä, ei pitäisi vaikuttaa näin isoon asiaan, että koko kansa pakotetaan oppimaan sinulle hyödyllistä kieltä. Voisit valita sen vapaa valintaisena. Nykyään kansainvälinen kieli on englanti ja sillä pärjää Ruotsissa. Harrastuksena voit opiskella ruotsia ja syventää ymmärrystäsi kyseisestä kulttuurista mikäli se sinua kiinnostaa. Älä kuitenkaan vaadi muilta samaa, varsinkaan yliopistotasolla, Kiitos.

Niin eikä myöskään peruskoulutasolla.

Vierailija
24/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dra åt helvete, vi har sett det här och förstår. Vid nästa valet, rösta, det kan hjälpa, trollandet här gör ingenting.

Häivy sinä täältä, viestiä eikä koko palstaa ole tarkoitettu ruotsinkielisille.  

Olet tyypillinen esimerkki pakkoruotsittajasta, joka ei soisi suomenkielisille edes omaa keskustelupalstaa.  Palstat toimivat yhden kielen mukaan, eikä sillä ole tekemistä minkään perustuslain kanssa.

Olen osittain samaa mieltä kommentin kirjoittajan kanssa, koska tämä on suomenkielinen palsta. Kuitenkin olen perimmältäni sitä mieltä, että saa täälläkin kirjoittaa ruotsia, mutta ketään ei saa pakottaa ymmärtämään sitä, eli on rikollista Suomessa pakottaa ketään opiskelemaan tai tukemaan verovaroin ruotsia. Ap

Olen eri mieltä.  Jokaisella keskustelupalstalla on yksi yhteinen kieli, jota käytetään.  On erittäin halveksuvaa ja epäkohteliasta mennä keskustelupalstalle kirjoittamaan toista kieltä kuin mitä palstalla yleisesti ottaen kirjoitetaan.  

Mitä ruotsin kieleen tulee, sillä kielellä on huomattavasti enemmän keskustelupalstoja kuin suomen kielellä. Ruotsi kun on myös huomattavasti suurempi kieli kuin suomi, vrt. naapurimaamme.  Siksi minuun ei uppoa argumentit vähemmistökielestä vaan juurikin se perustelu, että ruotsia ei tarvitse tukea, koska sen asema maailmassa on monin verroin suomen kielen asemaa vahvempi. Indoeurooppalainen ENEMMISTÖkieliperheen kieli verrattuna suomalaisugrilaiseen kieliVÄHEMMISTÖÖN maapallolla.

Vierailija
25/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo turha ruotsin opiskelu vie muilta kieliltä ajan. Kohta ei lueta kuin englantia kouluissa ja osataan huonosti pakkoruotsia. Yksi puolista. Monet haluaisivat opiskella esim.,saksaa josta hyötyä. Lisäksi muita hyödyllisiä kieliä ranska, italia, espanja, arabia, hindi, Japani, kiina esim.

Vierailija
26/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku edes yrittää perustella yhden vähemmistökielen ylistämisen yli muiden?

Ruotsin kielen osaamisesta on kyllä paljon iloa. Olen huomannut, että kielen kautta myös suhtautuminen asioihin muuttuu ikäänkuin valoisammaksi. Opiskelen itse vapaaehtoisesti ruotsia ja nyt olen alkanut huvikseni kääntää Peter Nilsonin kirjaa Hem till jorden. Olen oppinut paljon uusia kauniita sanoja, sellaisiakin joihin en helposti muuten olisi törmännyt. Kyllä suomalaisen on hyvä osata ruotsia, se liittää meidät muihin pohjoismaihin. Ja kyllä, usein kun näen lehdessä norjalaisen otsikon ymmärrän tarkoituksen vaatimattoman ruotsinkielen osaamiseni kautta. Ruotsin osaamisesta on pelkkää hyötyä.

Ruotsi ei liitä meitä Pohjoismaihin, vaan sijainti liittää meidät Pohjoismaihin. Eihän ruotsalaisetkaan opiskele islantia jotta he kuuluisivat Pohjoismaihin. Jokainen maa omaa oman kielensä, mutta yhtä meistä tekee samanlaiset arvot ja periaatteet. Pohjoismaissa pärjää englannilla. Vai Ruotsillako Pohjoismaat ovat ylläpitäneet kansainvälisiä suhteita ja tehnyt kauppaa? Tuskinpa

Vierailija
27/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dra åt helvete, vi har sett det här och förstår. Vid nästa valet, rösta, det kan hjälpa, trollandet här gör ingenting.

Olet tyypillinen esimerkki pakkoruotsittajasta, joka ei soisi suomenkielisille edes omaa keskustelupalstaa.  Palstat toimivat yhden kielen mukaan, eikä sillä ole tekemistä minkään perustuslain kanssa.

Olen osittain samaa mieltä kommentin kirjoittajan kanssa, koska tämä on suomenkielinen palsta. Kuitenkin olen perimmältäni sitä mieltä, että saa täälläkin kirjoittaa ruotsia, mutta ketään ei saa pakottaa ymmärtämään sitä, eli on rikollista Suomessa pakottaa ketään opiskelemaan tai tukemaan verovaroin ruotsia. Ap

Olen eri mieltä.  Jokaisella keskustelupalstalla on yksi yhteinen kieli, jota käytetään.  On erittäin halveksuvaa ja epäkohteliasta mennä keskustelupalstalle kirjoittamaan toista kieltä kuin mitä palstalla yleisesti ottaen kirjoitetaan.  

Mitä ruotsin kieleen tulee, sillä kielellä on huomattavasti enemmän keskustelupalstoja kuin suomen kielellä. Ruotsi kun on myös huomattavasti suurempi kieli kuin suomi, vrt. naapurimaamme.  Siksi minuun ei uppoa argumentit vähemmistökielestä vaan juurikin se perustelu, että ruotsia ei tarvitse tukea, koska sen asema maailmassa on monin verroin suomen kielen asemaa vahvempi. Indoeurooppalainen ENEMMISTÖkieliperheen kieli verrattuna suomalaisugrilaiseen kieliVÄHEMMISTÖÖN maapallolla.

Tuo on totta että globaalilla tasolla ruotsinkielisiä on hieman enemmän kuin suomenkielisiä. Suomessa se on kuitenkin niin pieni vähemmistö, ettei meitä tulisi pakottaa opiskelemaan yhden pienen vähemmistön kieltä. Ja toisaalta se on globaalisti verrattain niin pieni kieli, ettei sen opiskelusta ole useimmille suomalaisille hyötyä.

Vierailija
28/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisetkin nauraa meidän pakkoruotsille.

Vierailija
29/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyn virassani puhumasta ruotsia viikoittain.

Vierailija
30/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta että globaalilla tasolla ruotsinkielisiä on hieman enemmän kuin suomenkielisiä. Suomessa se on kuitenkin niin pieni vähemmistö, ettei meitä tulisi pakottaa opiskelemaan yhden pienen vähemmistön kieltä. Ja toisaalta se on globaalisti verrattain niin pieni kieli, ettei sen opiskelusta ole useimmille suomalaisille hyötyä.

Aivan, se että ruotsin kielellä on enemmän keskustelupalstoja ei ole syy pakottaa kaikkia opiskelemaan ruotsia ja pitämään tienviitatkin kaksikielisinä, ikään kuin Ruotsi hallitsisikin vielä Suomea. Maailmalla on monta kertaa enemmän keskustelupalstoja espanjain tai kiinan kielellä, mutta ei meidän niitäkään tarvitse opetella. Vielä tähän huomautus että Suomessa ruotsin kielen opetus on hyvin tehotonta eikä sitä opi hyvin kuin pieni marginaali ihmisiä, koska sen tarve on todellisuudessa olematon, eikä sitä tule käytettyä kuten englantia, johtuen siitä että ruotsilla ei ole oikeasti minkäänlaista asemaa maailman kielissä.

Vierailija
31/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku edes yrittää perustella yhden vähemmistökielen ylistämisen yli muiden?

Ruotsin kielen osaamisesta on kyllä paljon iloa. Olen huomannut, että kielen kautta myös suhtautuminen asioihin muuttuu ikäänkuin valoisammaksi. Opiskelen itse vapaaehtoisesti ruotsia ja nyt olen alkanut huvikseni kääntää Peter Nilsonin kirjaa Hem till jorden. Olen oppinut paljon uusia kauniita sanoja, sellaisiakin joihin en helposti muuten olisi törmännyt. Kyllä suomalaisen on hyvä osata ruotsia, se liittää meidät muihin pohjoismaihin. Ja kyllä, usein kun näen lehdessä norjalaisen otsikon ymmärrän tarkoituksen vaatimattoman ruotsinkielen osaamiseni kautta. Ruotsin osaamisesta on pelkkää hyötyä.

Lue kirjoittamasi kolmas lause, niin ymmärrät kenties jotain aiheesta. Ketään ei aiota kieltää opiskelemasta mitä tahansa kieltä VAPAAEHTOISESTI, vaan siihen jopa kannustetaan.

Vierailija
32/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan Itä-Suomeen junalla niin joka pysähdys suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ilmoitetaan. Eiköhän tuo ruotsinkielinen jouda jo pois,

Lottonumerojen arvonta lauantaina, sju rätt är. Apua.

Eduskunnassa ruotsinkieliset edustajat aloittivat puheensa aluksi ruotsilla. Sitten vaihtavat suomeksi.

On tämä outo maa. Tunnenko edes omaksi suomenkielisenä.

Vierailija
33/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, vaikka joskus pakkokin voi kääntyä vapaudeksi.

Vierailija
34/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset perustelevat aina asioita omasta näkövinkkelistään, eli se mikä on minulle hyväksi , on oltava muillekin, ja mikä taasen huonoa, niin senkin oltava huonoa muille.

Vierailija
35/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on naurettavin veto, että ruotsin kieli on portti muiden kielten opiskeluun:) Mitä paskaa. Paljon helpompaa on opiskella suoraan sitä italiaa mitä haluaakin oppia, eikä niin , että opettelee ensin ruotsin ja sitten italian. Ei mitään hyötyä ole ruotsinkielen taidosta, kun mietitään suurinta osaa muita kieliä. Norjaa ehkä opit helpommin, mutta kuka sitäkään tarvii. 

Minä olen edelleen puolisokea, kun en saanut lukea koulussa ranskaa, jota olisin tarvinnut , kun oli pakko haaskata se aika pakkoruotsiin, jota en halunnut edes oppia. Turha aine.

Vierailija
36/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne muut kielivähemmistöt hyötyisivät siitä, että ruotsinkielisten asemaa heikennettäisiin? Haluat siis poistaa ruotsinkielisiltäkin oikeuden saada palveluja ja esim. oikeudenkäyntejä äidinkielellään?

Olen täysin suomenkielinen, kasvanut yksikielisellä seudulla, mutta oppinut koulussa ja elämässä ruotsiakin. Enkä ole huomannut, että missään kohdassa elämää ruotsin kielen virallinen asema Suomessa olisi loukannut vapauksiani. Se, etten ole osannut ruotsia tarpeeksi hyvin päästäkseni esimerkiksi yliopistoon ruotsinkieliselle linjalle opiskelemaan, on hieman rajoittanut valinnanvapauttani. Suomenkielisiä opiskelupaikkoja on kuitenkin yllin kyllin ja jos haluan juuri niihin ruotsinkielisiin, ei ollut kovin iso homma oppia ruotsia siinä määrin, että voin päästä niihinkin.

Vierailija
37/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan Itä-Suomeen junalla niin joka pysähdys suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ilmoitetaan. Eiköhän tuo ruotsinkielinen jouda jo pois,

Lottonumerojen arvonta lauantaina, sju rätt är. Apua.

Eduskunnassa ruotsinkieliset edustajat aloittivat puheensa aluksi ruotsilla. Sitten vaihtavat suomeksi.

On tämä outo maa. Tunnenko edes omaksi suomenkielisenä.

Tuo aatemaailma, ettet kestä edes kuulla toista kotimaista kieltä, kuulostaa jo todella vaaralliselta.

Vierailija
38/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue kirjoittamasi kolmas lause, niin ymmärrät kenties jotain aiheesta. Ketään ei aiota kieltää opiskelemasta mitä tahansa kieltä VAPAAEHTOISESTI, vaan siihen jopa kannustetaan.

Juu, kannustetaan opiskelemaan kieliä, mutta ei niitä sitten tarjota koulussa. Tämän ketjun aloituksessa puhutaan ruotsin kielen virallisesta asemasta Suomessa, ei vain pakkoruotsista koulussa. Ruotsin kielen poistaminen virallisista kielistä tarkoittaisi aika paljon muuta kuin että koulussa ei tarvitsisi opiskella ruotsia. Itse asiassa se ei vaikuttaisi koulun opetussuunnitelmiin mitenkään, niistä päätetään erikseen. Ruotsi on ollut virallinen kieli Suomessa paljon ennen kuin oli peruskoulua tai pakkoruotsia.

Vierailija
39/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo turha ruotsin opiskelu vie muilta kieliltä ajan. Kohta ei lueta kuin englantia kouluissa ja osataan huonosti pakkoruotsia. Yksi puolista. Monet haluaisivat opiskella esim.,saksaa josta hyötyä. Lisäksi muita hyödyllisiä kieliä ranska, italia, espanja, arabia, hindi, Japani, kiina esim.

Mikään käytännön näyttö ei kyllä tue sitä, että ruotsin opiskelun lopettaminen edistäisi muiden kielten oppimista. Samaan aikaan kun ruotsin oppimistulokset ovat laskeneet, on laskenut muiden kielten kuin englannin osaaminen. Kun lukiossa ei ollut enää pakko kirjoittaa ruotsia (tai matematiikkaa, ainakin jossain vaiheessa jompi kumpi oli pakko kirjoittaa) ylioppilaskokeessa, ruotsia opittiin huonommin ja muita kieliä opiskeltiin vähemmän. Harvassa peruskoulussa edes pystyy opiskelemaan muuta kuin englantia tai ruotsia kuin lyhyenä valinnaisaineena. Muista kielistä ei synny ryhmiä, jos niitä edes tarjotaan valittavaksi, ja sitten kun lapsi on jossain pitkän saksan ryhmässä, se saksa halutaankin jättää pois.

Vierailija
40/1137 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään käytännön näyttö ei kyllä tue sitä, että ruotsin opiskelun lopettaminen edistäisi muiden kielten oppimista. Samaan aikaan kun ruotsin oppimistulokset ovat laskeneet, on laskenut muiden kielten kuin englannin osaaminen. Kun lukiossa ei ollut enää pakko kirjoittaa ruotsia (tai matematiikkaa, ainakin jossain vaiheessa jompi kumpi oli pakko kirjoittaa) ylioppilaskokeessa, ruotsia opittiin huonommin ja muita kieliä opiskeltiin vähemmän. Harvassa peruskoulussa edes pystyy opiskelemaan muuta kuin englantia tai ruotsia kuin lyhyenä valinnaisaineena. Muista kielistä ei synny ryhmiä, jos niitä edes tarjotaan valittavaksi, ja sitten kun lapsi on jossain pitkän saksan ryhmässä, se saksa halutaankin jättää pois.

Niin ei synny ryhmiä, kun on jo pakko ensin muodostaa ne ruotsin ryhmät. Se on aina pois muiden kielien opinnoilta. Ruotsin muuttaminen vapaaehtoiseksi edistäisi valtavasti hyödyllisiin kieliin käytettävissä olevas aikaa ja muita resursseja. Todellakin ruotsin pakottaminen haittaa muiden kielien oppimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi