Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion lopettaa kaiken hyväntekeväisyyden ja auttamisen

Vierailija
22.11.2022 |

Itse asiassa olen lopettanut rahan antamisen hyväntekeväisyyteen jo vuosia sitten. Laitoin aikoinaan mm. Hyvä Joulumieli -keräykseen, Kirkon Ulkomaanavulle, Joulupuu-keräykseen, ostin aineettomia lahjoja jne jne. Lisäksi autoin paikallisessa FB-ryhmässä vähävaraisia mm. viemällä ruokakasseja ovelle ja ostamalla lapsille heidän toivomiaan joululahjoja. Jossain vaiheessa tuli sellainen olo, että mikään ei tuon auttamisen kautta ikinä muutu, ei yksilön eikä yhteisöjen osalta.

Itse asiassa vastikkeeton apu taitaa vaan passivoida ihmisiä ja totuttaa heidät siihen, että aina jostain saa ilmaiseksi tavaraa ym. Ainoa auttamiskeino, jonka nykyään "hyväksyn" on laina. Eli avunsaaja velvoitetaan maksamaan saamansa avustus takaisin heti kun siihen kykenee.

Olen kuullut myös Hyvä Joulumieli -lahjakorttien jakajalta suoraan, että osa lahjakorteista menee ihan tavallisille perheille, kun vähävaraisia ei "riitä" (tämä hieman pienemmältä paikkakunnalta kuultua).

Afrikkaan ja muihin kehityskohteisiin rahan syytäminen on täysin edesvastuutonta. Murto-osa rahasta menee lopulta perille, eikä sellaista toivomaamme kehitystä ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan.

Tähän sitten päälle kaikki ystävien ja perheenjäsenten auttaminen (en ole mitenkään erityisen varakas, tarkoitan ihan sellaista auttamista minkä itse olen kokenut normaalina ihmissuhteisiin kuuluvana ystävällisyytenä). Olen mm. antanut ilmaiseksi paljon tavaraa ja vaatetta. Jossain vaiheessa tajusin, että edes oma siskoni ei toimi minua kohtaan samalla tavalla. Eli kun minä tarjoan heidän perheelle jotain tavaraa tai vaatetta, jota en itse tarvitse, niin hän vastaavasti myy aina kaiken kirpparilla - ei siis ikinä tarjoa minulle mitään.

Olen kokenut itse auttajana jääväni "paitsioon", eli todella harvoin kukaan muistaa minua millään ystävällisellä eleellä. Ottajia riittää, mutta vastavuoroisuus puuttuu. Eräskin ystäväni, jota autoin ja tuin monin eri tavoin vuosien ajan on nyt työllistynyt ja alkanut vaurastumaan. No yllätys yllätys, en hänestä enää juuri kuule!

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Heidän ansiosta lapset pääsivät kisamatkalle Ahvenanmaalle, joka sisälsi myös monelle lapselle heidän elämänsä ensimmäisen laivareissun.

No nyt on lahjoituksen kohteet kohdillaan 🤦

Eli vähävaraisten lapsilla ei pitäisi olla oikeutta harrastaa, treenata ja päästä osallistumaan kisoihin? 

Ymmärrän nyt paremmin, miksi auttamistyötä kritisoidaan. Ilmeisesti apua saa antaa vain sellaisille ihmisille, joilla nälkäkuolema uhkaa.

No hei mieti nyt oikeasti onko tässä maailmassa jonkun laivamatka (?!?) tai "kisat" sellainen asia johon avustusvarat pitäisi ohjata. Maailmassa jossa ihmisiä asuu ja kuolee kirjaimellisesti kadulla ilman ruokaa ja lääkkeitä, on jonkun kersan urheilukilpailu etusijalla? Kuinka kylmä ja julma pitää ihmisen olla tällaiseen priorisointiin??

Maailmassa, jossa lapsia joka sekunti raiskataan ja tapetaan sodan melskeessä. Ja omassa maassamme makaa sairaita ihmisiä ilman lääkkeitä viikkoja yksin sängyssään. Mutta ei! Kisamatka! Harrastaminen! Etenkin, kun kaikki tietää, että sosiaalitoimi korvaa jokaiselle lapselle harrastukse - kisamatkoineen.

Eipä muuten korvaa.

Sun perheelle ehkä, mutta ihan enemmistö perheistä ei ole sossun asiakkaita eikä jonkun kisamatkan takia ellaiseksi "pääse".

Miksi muuten on sitten enemmän oikein kuitenkin, että sossu maksaisi sen matkan, eikä että yhteiskunta priorisoida ne rahat sinne "viikkoja yksin ilman lääkkeitä makaaville"??

Eikös yhteiskunnan rahankäyttö sitten lle täysin perseellään?

Oikeasti, opettajana näen miten paljon hyvää nuorille tekee harrastuksessa mukana pysyminen. Nuo mainokset ja se että joku nuori voi vuoden-kaksi kauemmin harrastaa ryhmän mukana saattaavat usein pelastaa jonkun täydeltä syrjäytymiseltä kun koulu ei oikein suju, kotona on ankeaa, eikä "kukaan" ympärillä ymmärrä kipuilevaa teiniä.

Jos tuo firman lahjoitus siihen kisamatkaan auttaa yhtäkään lasta pysymään mukana harrastusporukassa on sillä potentiaalisesti paljon suurempi hyöty yksikölle ja yhteiskunnalle kuin joku "joulukukka vanhukselle" tmv.

Jokainen joka kokee, että "väärin autettu" voi itse ihan vapaasti auttaa toisella tapaa. Pienistäkin puroista ja teoista voi kasvaa iso virta.

Sivusta, mutta jos ei ole taloudellisesti sosiaalituen piirissä, on jokaisella varaa maksaa lastensa harrastaminen ja kisamatkat. Tai sitten harrastus on valittu väärin.

Vierailija
62/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten usein on uutisissa, että hyväntekeväisyysjärjestöjen joku työntekijä on kavaltanut järjestön rahoja (viimeksi SPR:stä 130.000€ !!). Moniko kavallus ei tule edes ilmi? Järjestön johtajilla isot palkat jne. Vaikka Afrikkaa on avustettu vuosikymmeniä, niin ei siellä paljon edistystä tapahdu. Avustukset passivoi ja vain pahentavat tilannetta. Minäkin jatkossa hyvin tarkkaan mietin, kannattaako keräyksiin antaa rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti palkkatyössä tai saat työeläkettä. Et siis ole lopettanut hyväntekeväisyyttä. Veroeuroistasi jaetaan kehitysapua, kelan tukia ja kuntien harkinnanvaraisia avustuksia.

Itse maksan veroja lähes 100.000 euroa vuodessa ja tuosta menee noin 8% näihin hyväntekeväisyydeksi luokiteltaviin kohteisiin. Käytännössä siis 8.000 euroa vuosittain lahjoitan erilaisille lorvijoille.

Kehitysavun saajat ovat pyrkyreiden mielestä lorvjoita. Tämä selvä!

Vierailija
64/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... Heidän ansiosta lapset pääsivät kisamatkalle Ahvenanmaalle, joka sisälsi myös monelle lapselle heidän elämänsä ensimmäisen laivareissun.

Eli vähävaraisten lapsilla ei pitäisi olla oikeutta harrastaa, treenata ja päästä osallistumaan kisoihin? 

Ymmärrän nyt paremmin, miksi auttamistyötä kritisoidaan. Ilmeisesti apua saa antaa vain sellaisille ihmisille, joilla nälkäkuolema uhkaa.

No hei mieti nyt oikeasti onko tässä maailmassa jonkun laivamatka (?!?) tai "kisat" sellainen asia johon avustusvarat pitäisi ohjata. Maailmassa jossa ihmisiä asuu ja kuolee kirjaimellisesti kadulla ilman ruokaa ja lääkkeitä, on jonkun kersan urheilukilpailu etusijalla? Kuinka kylmä ja julma pitää ihmisen olla tällaiseen priorisointiin??

Maailmassa, jossa lapsia joka sekunti raiskataan ja tapetaan sodan melskeessä. Ja omassa maassamme makaa sairaita ihmisiä ilman lääkkeitä viikkoja yksin sängyssään. Mutta ei! Kisamatka! Harrastaminen! Etenkin, kun kaikki tietää, että sosiaalitoimi korvaa jokaiselle lapselle harrastukse - kisamatkoineen.

Eipä muuten korvaa.

Sun perheelle ehkä, mutta ihan enemmistö perheistä ei ole sossun asiakkaita eikä jonkun kisamatkan takia ellaiseksi "pääse".

Miksi muuten on sitten enemmän oikein kuitenkin, että sossu maksaisi sen matkan, eikä että yhteiskunta priorisoida ne rahat sinne "viikkoja yksin ilman lääkkeitä makaaville"??

Eikös yhteiskunnan rahankäyttö sitten lle täysin perseellään?

Oikeasti, opettajana näen miten paljon hyvää nuorille tekee harrastuksessa mukana pysyminen. Nuo mainokset ja se että joku nuori voi vuoden-kaksi kauemmin harrastaa ryhmän mukana saattaavat usein pelastaa jonkun täydeltä syrjäytymiseltä kun koulu ei oikein suju, kotona on ankeaa, eikä "kukaan" ympärillä ymmärrä kipuilevaa teiniä.

Jos tuo firman lahjoitus siihen kisamatkaan auttaa yhtäkään lasta pysymään mukana harrastusporukassa on sillä potentiaalisesti paljon suurempi hyöty yksikölle ja yhteiskunnalle kuin joku "joulukukka vanhukselle" tmv.

Jokainen joka kokee, että "väärin autettu" voi itse ihan vapaasti auttaa toisella tapaa. Pienistäkin puroista ja teoista voi kasvaa iso virta.

Sivusta, mutta jos ei ole taloudellisesti sosiaalituen piirissä, on jokaisella varaa maksaa lastensa harrastaminen ja kisamatkat. Tai sitten harrastus on valittu väärin.

Missä utopiassa elät?

Suurin osa ei sosiaalituen piirissä elävistä lapsiperheistä on aivan tavallisia perus-lähihoitaja ja varastotyöntekijä -pienipalkkaperheitä, joilla joka ikinen kuukausi on budjetointia jotta saadaan rahat riittämään perheen talouden pyörittämiseen.

Valitettavasti ensimmäinen mistä joudutaan säästämään on harrastukset. Hienoa että paikalliset yritykset tulevat paikallisia nuoria!

Vierailija
65/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla auttamiset on typistyneet siihen, että ostan joskus jotain paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen keräyskärryyn ja laitan Joulupuu-keräykseen paketin tai pari. Tuota Joulupuuta monesti olen miettinyt, että meneekö ne lahjat oikeasti tarvitseville. Toivottavasti. En minä niihin ikinä mitään isoja summia sijoita, mutta niin, että oikeasti tarvitsevaa lahjan pitäisi kyllä ilahduttaa. Yleensä laitan paketit isommille lapsille (teineille), koska pikkulapsille noissa tulee varmasti liikaakin tavaraa. Näistä en tietenkään odota mitään kiitosta.

Läheisten auttaminen on toinen juttu. Olen tässä ap:n kanssa samoilla linjoilla, että perheen/ystävien kesken auttamisen pitäisi olla kyllä vastavuoroista. Muuten se ei ole auttamista, vaan hyväksikäyttöä. Olen itse niitä, jotka tykkäävät auttaa muita ja jotka itse apua tarvitessaan usein huomaavat olevansa yksin. Tähän on kaatunut ystävyyksiä, koska joskus se malja tulee yli kilteimmälläkin. Nykyään autan vain niitä läheisiä, joiden tiedän auttavan myös minua tarpeen vaatiessa.

Rahaa en anna mihinkään tarkoitukseen kolmannen osapuolen kautta. Voisin antaa vähävaraiselle joulurahaa suoraan käteen-periaatteella, mutta minun pitäisi tuntea henkilöä sen verran, että tietäisin rahan menevän todelliseen tarpeeseen. Kun antaa vähästään, ei mielellään rahoita jonkin yhdistyksen johtoporukan pikkujouluja, eikä "köyhän" kaljan juontia tai turhia kauneustoimenpiteitä. Jos olisin itse rikas, minulle olisi varmaan se ja sama, mihin lahjoitukseni lopulta käytetään, mutta silloin kun antaminen on suoraan omasta joulupöydästä pois, todella tahtoo, että ne eurot ovat saajalleen vielä tarpeellisemmat kuin antajalle.

Vierailija
66/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko antaa ja lahjoittaa, kun se alkaa tosissaa tympiä ja ottaa päähän. Ehkä silloin on aika ostaa itselle jotain ylimääräistä kivaa/hyvää. Ei se tarkoita, etteikö ehkä joskus löytyisi uusi avustuskohde, johon haluaa jotain antaa.

Itse lahjoitin isojakin summia säännöllisesti usean vuoden ajan, koska vuokra sukulaisen kautta oli niin edullinen. Nyt muuton myötä asumismenot nousivat niin paljon, että jätin vain yhden säännöllisen lahjoituskohteen listalleni. Eipä sitä ole hampaat irveessä kiva antaa ja lahjoittaa, kun omat kulut ovat nousseet usean sata euroa. Aikansa kutakin.

Vierailija
67/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti palkkatyössä tai saat työeläkettä. Et siis ole lopettanut hyväntekeväisyyttä. Veroeuroistasi jaetaan kehitysapua, kelan tukia ja kuntien harkinnanvaraisia avustuksia.

Itse maksan veroja lähes 100.000 euroa vuodessa ja tuosta menee noin 8% näihin hyväntekeväisyydeksi luokiteltaviin kohteisiin. Käytännössä siis 8.000 euroa vuosittain lahjoitan erilaisille lorvijoille.

Hyvä pointti!

Toivottavasti jokainen saisi valita mihin omat tienaamat verorahat suunnataan. Mutta joku muu päättää niistä ja jakaa niille jotka eivät viitsi mennä töihin.

Vierailija
68/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itsekin työkyvyttömyyseläkkeellä ja sairastan etenevästi. Jouluna vien muutamalle vanhukselle kukkatervehdyksen, käyn (kun pystyn) tervehtimässä ja kahvittelemassa palvelutalossa (seurana). Hallitsen instrumentin, mutta sairauden vuoksi soittaminen on kivuliasta nykyisin, soitan toiveita kun on parempia päiviä. Rahaa antaisin kaikkein köyhimmille jos sitä olisi - vaan ei ole. Harmi.

Vierailija
69/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Afrikkaan ja muihin kehityskohteisiin rahan syytäminen on täysin edesvastuutonta. Murto-osa rahasta menee lopulta perille, eikä sellaista toivomaamme kehitystä ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan."

Tämän voisin kuitenkin oikaista, koska se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Suurin osa Suomen pitkäaikaisista kehitysyhteistyökumppaneista Afrikassa on noussut keskituloisiksi maiksi niin, että niille ei enää voi antaa kehitysapua. Siksi Suomi on suunnannut apunsa muualle, erityisesti 'hauraisiin valtioihin'.

Alapeukkuja? Jos riittävästi alapeukuttaa, muuttuuko totuus siitä? Ja miksi ihmisiä haittaa, jos monet Afrikan valtiot ovat päässeet köyhyydestä?

Vierailija
70/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman kurjuus ei sillä poistu että lopetamme Suomesta kaiken harrastamisen ja annamme kaikki rahat jossain päin maailmaa kadulla lisääntyville.

Mutta toki tätä ajatusta pitäisi varmaan pohtia syvemminkin. Niin kauan kun on maailmassa kurjuutta, poistetaan suomalaisilta palkalliset lomat (miten KEHTAAT olla lomalla ja nostaa palkkaa, kun joku kuoli juuri nälkään?), julkinen liikenne (miten kehtaan käyttää bussia kun toiset kuolee nälkään? Kävele!), ilmainen koulu (maailmassa on yhä lapsimorsiamia, miten kehtaat olla maksamatta itse lastesi koulutusta), ensiapu (miten kehtaat vaatia ambulanssia kun saat sydänkohtauksen, toiset kuolee yhä nälkään...) jne.

Kyllä Suomen on välillä syytä olla vähän itsekäskin, ja sijoitus omiin lapsiin on sijoitus Suomen tulevaisuuteen.

Vierailija
71/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn töissä, olen aina käynyt, silti olen kahdesti saanut seurakunnalta 60 e maksusitoumuksen ruokakauppaan ja kahdesti myös saanut toivoa lapselle joululahjaa. Tähän varmasti vaikutti se että olen pienituloinen.

Vierailija
72/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman kurjuus ei sillä poistu että lopetamme Suomesta kaiken harrastamisen ja annamme kaikki rahat jossain päin maailmaa kadulla lisääntyville.

Mutta toki tätä ajatusta pitäisi varmaan pohtia syvemminkin. Niin kauan kun on maailmassa kurjuutta, poistetaan suomalaisilta palkalliset lomat (miten KEHTAAT olla lomalla ja nostaa palkkaa, kun joku kuoli juuri nälkään?), julkinen liikenne (miten kehtaan käyttää bussia kun toiset kuolee nälkään? Kävele!), ilmainen koulu (maailmassa on yhä lapsimorsiamia, miten kehtaat olla maksamatta itse lastesi koulutusta), ensiapu (miten kehtaat vaatia ambulanssia kun saat sydänkohtauksen, toiset kuolee yhä nälkään...) jne.

Kyllä Suomen on välillä syytä olla vähän itsekäskin, ja sijoitus omiin lapsiin on sijoitus Suomen tulevaisuuteen.

Miksi? Miksi Suomi olisi yhtään sen tärkeämpi kuin yksikään raiskattu sotalapsi? Aivan - se ei ole.

Vierailija
73/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Afrikkaan ja muihin kehityskohteisiin rahan syytäminen on täysin edesvastuutonta. Murto-osa rahasta menee lopulta perille, eikä sellaista toivomaamme kehitystä ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan."

Tämän voisin kuitenkin oikaista, koska se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Suurin osa Suomen pitkäaikaisista kehitysyhteistyökumppaneista Afrikassa on noussut keskituloisiksi maiksi niin, että niille ei enää voi antaa kehitysapua. Siksi Suomi on suunnannut apunsa muualle, erityisesti 'hauraisiin valtioihin'.

Alapeukkuja? Jos riittävästi alapeukuttaa, muuttuuko totuus siitä? Ja miksi ihmisiä haittaa, jos monet Afrikan valtiot ovat päässeet köyhyydestä?

Käsitit väärin. Ei haittaa jos pääsevät köyhyydestä mutta ei täältä pidä sinne rahaa syytää, kyllä ne menee jonkun leopardihattuisen sotaloordin taskuihin eikä nälkäänäkeville lapsille.

Vierailija
74/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aikaa sitten lopettanut.Koitin saada kummilapsen jostain ulkomailta..vois laittaa mitä haluu muksulle.Eihän se niin mee ,välikäsiä oli ja tunne ne jutut valtava määrä ei mene vaan perille.Haluisin hyväntekeväisyys työ olisi ilmaista rahat ei valu pomojenpomoille.Lopetin monen muun jutun. Jo ukkini laittoi hyväntekeväisyyteen ropojaan.Miten paljon moni maa auttanut vuosia,rahat valunut aseisiin pahinmassa tapauksessa..sotia tukenut.Ryöstettykin on tavara ruokalähetyksiä,

Vierailija
75/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Miksi Suomi olisi yhtään sen tärkeämpi kuin yksikään raiskattu sotalapsi? Aivan - se ei ole.

Yhtään "raiskattua sotalasta" Himbustanissa ei valitettavasti pelasta se, että suomalainen lapsi joutuu lopettamaan harrastuksensa, ja ainoan "ilon" elämässään ja syrjäytyy narkkinuoreksi (näin kärjistetysti).

Pahuutta emme taida maailmasta saada poistettua, kun sitä ei olla Suomestakaan saatu poistettua. Onhan niitä raiskattuja lapsia täälläkin (ja ramgaistukset onnettomia). Ei se sotalapsi yhtään sen arvokkaampi ole kuin se suomalainen raiskattu lapsi.

Mutta "Hannen Kukka" Nilsiästä ei saa kenenkään lapsien raiskaamista markkinointirahoillaan lopetettua. Jos hänen 200€ auttaa siinä, että yksi nilsiäläinen lapsi ei syrjäydykään, tekee hån kuitenkin noston palveluksen sille nuorelle ja koko Nilsiälle

Vierailija
76/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes huoli yrittäjien lahjuksia, koska tiedän mitä moraalittomia roistoja ovat.

Vierailija
77/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vekkaus pitäisi myös uudistaa pelaaja saisi päättää mihin hänen rahansa ohjautuu nyt hönpän pömppä kulttuuriin ja muihin älyttömyys kohteisiin esim hgin romaanien mehiläis hoito kursseihin??

Vierailija
78/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa nyt vielä taikakonstisi: miten suomalainen yritys saa sen sotalapsien raiskaamisen lopetettua?

Mitä ITSE olet konkreettisesti TEHNYT asian hyväksi?

Tekemiseksi ei lasketa sitä, että jankkaa avlla "väärin autettu". Se ei ketään pelasta.

Vierailija
79/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen auttaa tavallaan tai on auttamatta. TÄSTÄKIN asiasta pitää riidellä.

Vierailija
80/148 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ollut väärät motiivit avun antamiseesi. Nyt korjaat ne lähemmäs todellista minääsi. Hyvä niin.

Mitkä väärät motiivit?

Jos siis olen olettanut, että esimerkiksi läheisissä suhteissa (perheen sisällä) avustaminen olisi vastavuoroista? Tai että en halua antaa rahojani tavalliselle perheelle jouluna?

Ohis, mutta vähän väärät motiviinit, jos annat käytettyä tavaraa ja vaatteita ja odotat niistä vielä vastapalvelua, kun kaikki hukkuvat näihin käytettyihin tavaroihin ja niitä saa ilmaiseksi eri hyväntekeväisyyskirppareilta ja kierrätyskeskuksista, niin paljon kun jaksaa kantaa ja ne on arvottomia.

Päinvastoin, olet säästänyt pitkän pennin, kun et ole tarvinnut maksaa jäte- ja kierrätysmaksuja.

Olen tarjonnut muutamalle tutulle vanhaa pöytää ja tuoleja, eipä niitä ole kukaan huolinut, vaikka ihan siistit ja meinasin viedä ne jäteasemalle kierrätykseen ja maksan siitä ilosta 30€ jätemaksua ja 2 x 30 km bensakulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän