Aion lopettaa kaiken hyväntekeväisyyden ja auttamisen
Itse asiassa olen lopettanut rahan antamisen hyväntekeväisyyteen jo vuosia sitten. Laitoin aikoinaan mm. Hyvä Joulumieli -keräykseen, Kirkon Ulkomaanavulle, Joulupuu-keräykseen, ostin aineettomia lahjoja jne jne. Lisäksi autoin paikallisessa FB-ryhmässä vähävaraisia mm. viemällä ruokakasseja ovelle ja ostamalla lapsille heidän toivomiaan joululahjoja. Jossain vaiheessa tuli sellainen olo, että mikään ei tuon auttamisen kautta ikinä muutu, ei yksilön eikä yhteisöjen osalta.
Itse asiassa vastikkeeton apu taitaa vaan passivoida ihmisiä ja totuttaa heidät siihen, että aina jostain saa ilmaiseksi tavaraa ym. Ainoa auttamiskeino, jonka nykyään "hyväksyn" on laina. Eli avunsaaja velvoitetaan maksamaan saamansa avustus takaisin heti kun siihen kykenee.
Olen kuullut myös Hyvä Joulumieli -lahjakorttien jakajalta suoraan, että osa lahjakorteista menee ihan tavallisille perheille, kun vähävaraisia ei "riitä" (tämä hieman pienemmältä paikkakunnalta kuultua).
Afrikkaan ja muihin kehityskohteisiin rahan syytäminen on täysin edesvastuutonta. Murto-osa rahasta menee lopulta perille, eikä sellaista toivomaamme kehitystä ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan.
Tähän sitten päälle kaikki ystävien ja perheenjäsenten auttaminen (en ole mitenkään erityisen varakas, tarkoitan ihan sellaista auttamista minkä itse olen kokenut normaalina ihmissuhteisiin kuuluvana ystävällisyytenä). Olen mm. antanut ilmaiseksi paljon tavaraa ja vaatetta. Jossain vaiheessa tajusin, että edes oma siskoni ei toimi minua kohtaan samalla tavalla. Eli kun minä tarjoan heidän perheelle jotain tavaraa tai vaatetta, jota en itse tarvitse, niin hän vastaavasti myy aina kaiken kirpparilla - ei siis ikinä tarjoa minulle mitään.
Olen kokenut itse auttajana jääväni "paitsioon", eli todella harvoin kukaan muistaa minua millään ystävällisellä eleellä. Ottajia riittää, mutta vastavuoroisuus puuttuu. Eräskin ystäväni, jota autoin ja tuin monin eri tavoin vuosien ajan on nyt työllistynyt ja alkanut vaurastumaan. No yllätys yllätys, en hänestä enää juuri kuule!
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valinnut hyväntekeväisyyskohteeksi paikallisen löytöeläinkodin. Tiedän, kuka ne raksut ja purkkiruoat syö ja kuka pissii hiekkaan.
Jos keräys tuottaa liikaa ruokaa/tarvikkeita, osa menee naapurikaupungin löytöeläinkodille.Käytän tässä tilaisuuden mainostaa eläinsuojelukeskus Tuulispäätä Somerolla. SIellä elää pelastettuja eläimiä. Lahjoittaa voi vaikka ruokaa heille:
Toinen tärkeää työtä tekevä paikka on Heinolan lintutarha.
ihan hyvä on tukea näitä. MUTTA, olen alkanut suhtautua skeptisesti myös löytöeläintaloinin, sIKSI, ETTÄ facebooksissa jaettiin ilmoitusta, missä kerrottiin löytöeläintalon saaneen useita hylättyjä ksisoja, ja he pyysi rahaa tai lahjoituksia niiden tarvikkeisiin, siis ruokiin, kissanhiekkoinin. EIVÄT KERTAAKAAN PYYTÄNEET IHMISIÄ OTTAMAAN VASTAAN NÄITÄ ELÄIMIÄ ITSELLEEN KOTEIHINSA!! Siis aivan ihmettelin, miksi?
No siksi koska ideana on vain pyöritää sitä omaa bisnestä/omaa työpaikkaansa, siitähän saa kai palkan nostaa itselleen, aina kun on paljon hodettavia kissoja, koiria. Jos ilmoittaisivat etä nyt on ILMAISIA kissoja tai koiranpentuja tarjolla paljon, tulkaa vaan hakemaan pian itsellenne kivoimman näköinen tästä, ne eläimet menisi HETI koteihin! HE EI TEE NÄIN!!
Todella TÖRKEÄÄ ja raakaa myös niille eläimille, pitää ne siellä häkeissä mahdollismman pitkään. Ja selitykset olen kuull, ei mene läpi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valinnut hyväntekeväisyyskohteeksi paikallisen löytöeläinkodin. Tiedän, kuka ne raksut ja purkkiruoat syö ja kuka pissii hiekkaan.
Jos keräys tuottaa liikaa ruokaa/tarvikkeita, osa menee naapurikaupungin löytöeläinkodille.Käytän tässä tilaisuuden mainostaa eläinsuojelukeskus Tuulispäätä Somerolla. SIellä elää pelastettuja eläimiä. Lahjoittaa voi vaikka ruokaa heille:
Toinen tärkeää työtä tekevä paikka on Heinolan lintutarha.
ihan hyvä on tukea näitä. MUTTA, olen alkanut suhtautua skeptisesti myös löytöeläintaloinin, sIKSI, ETTÄ facebooksissa jaettiin ilmoitusta, missä kerrottiin löytöeläintalon saaneen useita hylättyjä ksisoja, ja he pyysi rahaa tai lahjoituksia niiden tarvikkeisiin, siis ruokiin, kissanhiekkoinin. EIVÄT KERTAAKAAN PYYTÄNEET IHMISIÄ OTTAMAAN VASTAAN NÄITÄ ELÄIMIÄ ITSELLEEN KOTEIHINSA!! Siis aivan ihmettelin, miksi?
No siksi koska ideana on vain pyöritää sitä omaa bisnestä/omaa työpaikkaansa, siitähän saa kai palkan nostaa itselleen, aina kun on paljon hodettavia kissoja, koiria. Jos ilmoittaisivat etä nyt on ILMAISIA kissoja tai koiranpentuja tarjolla paljon, tulkaa vaan hakemaan pian itsellenne kivoimman näköinen tästä, ne eläimet menisi HETI koteihin! HE EI TEE NÄIN!!
Todella TÖRKEÄÄ ja raakaa myös niille eläimille, pitää ne siellä häkeissä mahdollismman pitkään. Ja selitykset olen kuull, ei mene läpi!
huom. en siis tiedä nostaako ne työntekijät palkan niistä lahjoitusvaroista vai ei. Tulkaa itse kertomaan, Vai tekeekö ilmaiseksi?
Monilla ihmisillä on kova tarve nähdä erilaiset auttamisjärjestöt epärehellisinä tahoina. Tuntuu, että sillä perusteella monet ostavat itselleen puhtaan omantunnon, vaikka kukaan ei ole heitän mihinkään auttamiseen edes velvoittanu.
Itse toimin vapaaehtoisena paikallisessa eläinsuojeluyhdistyksessä, joka on keskittynyt auttamaan kissoja. Me saimme paikalliselta marketilta ison lahjoituksen päiväysvanhaa kissanmärkäruokaa. Tätä tuli paljon ja päiväykset olivat menneet. Markettiruoka on usein riittämätöntä suojaan saapuneille huonokuntoisille kissoille, joten kotia etsivissä kissoissamme ei ollut koko lahjoitetulle määrälle syöjiä. Niinpä me vapaaehtoiset "ostimme" tätä ruokaa myös omille kissoillemme. Eli siis lahjoitimme sovitun summan yhdistykselle. Tästä joku oli sitten vetänyt mutkat suoriksi ja kirjoitteli yhdistyksemme faceen, kuinka olemme huijareita ja viemme lahjoitetut ruoat omille kissoillemme.
Tämmöinen tuntuu välillä niin pahalta, kuten myös sekin, että mitään hallinnollisia kuluja ei saisi kattaa lahjoitusvaroista. Me annamme tälle toiminnalle suuren osan ajastamme ja voimavaroistamme. Ajamme pitkiä matkoja loukuttamassa kissoja, etsimässä pentuja ja tekemässä eläinlääkärireissuja. Kukaan meistä ei saa edes bensarahoja yhdistyksen varoista, vaan katamme ne itse. Hoidamme kissoja, haastattelemme kotiehdokkaita, ylläpidämme medioitamme, hoidamme tautitestaukset, steriloinnit, orpojen pentujen pulloruokinnat jne. Ja kaiken tämän jälkeen meidät leimataan huijareiksi, kun ostimme yhdistykseltä Latzia.
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Pari vuotta sitten laitoin lahjat toiveiden mukaan jouluapua.fi sivuston kautta erään yh-äidin kahdelle teini-ikäiselle lapselle. Ei kuulunut minkäänlaista kiitosta. Sentään paketin seurannasta näin että se oli noudettu postista,
Toiste en mokomia moukkia vaivaudu auttamaan. En kaipaa mitään erityismainintoja tmv, mutta kyllä kiittäminen mielestäni kuuluu hyviin tapoihin. Kun osaa pyytää/vaatia ilmaista apua, luulisi että myös kiittää osaisi!!
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle joku näyttäisi ja todistaisi, että luopumalla koko omaisuudestani, muuttamalla yhteisöön omalle patjalle nukkumaan yhteiskasvisruokailuineen ja yhteiselämineen maailmasta loppuisi kärsimys, epätasa-arvo ja muu scheisse, luopuisin kaikesta heti. En minä tee näillä kesämökeillä ja muulla yhtään mitään kärsivässä maailmassa, en vain tiedä kuinka tämä paska sammutetaan.
Hyvin sanottu, samaa mieltä. Kenenkään viimeisessä palttoossa ei ole taskuja, ja minäkin todella eläisin mieluummin jaettua onnea ja tasapainoa kaikkien kanssa ilman omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
oisiko se kummilapsi touhu parempi idea, siis sitä kautta saisi yhteyden siihen lapseen kirjeitse, ja varmuuden että se raha menee tosi tarpeeseen? Joku kasvoton suuryritys, hukkaa paljon virkailijoiden palkkioihin? En siis tiedä.
Just uutisoitiin että se Kennedy säätiö joka antaa Meghanille ja Harrylle palkinnon, sai viime? vuonna 36 miljoonaa puntaa, mutta lahjoitti VAIN 250 000 puntaa koko vuonna siitä eteenpäin.
Omalla tyttärellä ja sen opiskelukavereilla oli tällainen kummilapsi jossain Ugandassa muutaman vuoden.
Sitten heille tuli viesti, missä kerrottiin, ettå "virhe, virhe, tuo lapsi onkin jonkun toisen kummilapsi - ja kukaan ei osannut varmasti kertoa minne ne heidän antamat rahat, kirjeet ja pienet paketit sitten oli menneet, eivät kuitenkaan sille tarkoitetulle lapselle - mutta toki osasivat kertoa, että tällä kertaa, kunhan ottavat uuden kummilapsen, niin se varmasti sitten on heidän ja saa heidän apunsa.
No eivät ottaneet, oli mennyt luotettavuus koko tuohonkin touhuun.
Luonnonperintösäätiö hyvä kohde auttajille. Luonto tarvitsee apua, ihmiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonperintösäätiö hyvä kohde auttajille. Luonto tarvitsee apua, ihmiset ei.
Voi sinua. Pallo eläimillä pyörimässä avaruudessa ilman ihmisiä? Silloin sitä ei kukaan myöskään havainnoisi - ei sen kauneutta. Kysyä myös voi, onko tuolla murikalla silloin enää mitään arvoa kun sitä ei tiedosteta? Sitä ei silloin käytännössä _ole_. Mutta toki: pelastetaan luonto, kuollaan pois!
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle joku näyttäisi ja todistaisi, että luopumalla koko omaisuudestani, muuttamalla yhteisöön omalle patjalle nukkumaan yhteiskasvisruokailuineen ja yhteiselämineen maailmasta loppuisi kärsimys, epätasa-arvo ja muu scheisse, luopuisin kaikesta heti. En minä tee näillä kesämökeillä ja muulla yhtään mitään kärsivässä maailmassa, en vain tiedä kuinka tämä paska sammutetaan.
Olen miettinyt tätä paljon. Esimerkkiäsi lainaten: jos kärsimys loppuisi maailmasta sillä, että kukaan ei omistaisi mitään, asuisimme yhteisöissä tosiaan omalla patjapaikallamme kasvisruokaillen, kuinka moni länsimainen kermaperse siihen lopulta suostuisi?
Mä aina autoin "lapsellista" kaveriani joka oli lastensa suhteen lähes yh. Lapsilla eri isiä. Myös eräs vanhempi nainen auttoi häntä muttei rahallisesti. Kuulin sitten kautta rantain, että kaveri oli mennyt kerjäämään tältä naiselta rahaa argumentilla, että S:kin antaa aina rahaa. Enpä ole enää antanut.
Tuo kummilapsitoiminta on sinänsä hyvä idea, mutta siinäkin paljon problematiikkaa. Ensinnäkin se voi asettaa lapset siellä kehitysmaassa hyvin eriarvoiseen asemaan: yksi saa kummiltaan hienoja uusia leluja, toinen ei saa mitään.
Lisäksi osalle kummeista tuntuu tärkeintä olevan se, mitä kummitoiminta antaa heille itselleen. Räikein esimerkki se, kun lähdetään jonnekin Afrikan peräkylälle tapaamaan sitä omaa kummilasta ja sitten poseerataan kuvissa sädekehä pään päällä loistaen. Tuon matkan hinnalla auttaisi melko montaa muutakin lasta...
Osa avustettavista on niin avuttomia ja kykenemättömiä oman elämän hallintaan, että kyllä heille ainoa oikea osoite on sosiaalitoimi ja muu ammattiapu. Kuitenkin Suomessa ei kukaan kuole nälkään ja kaikki välttämättömät menot katetaan.
Lähetin kerran FB-ryhmän kautta eräälle naiselle paketin, jossa oli käytettyjä siistejä vaatteita ja kenkiä. Yllätyin melkoisesti, kun parin vuoden päästä tuolta naiselta tuli kirje kotiosoitteeseeni (oli saanut osoitteen lähettämästäni paketista). Kirjeessä kertoi miten kurjasti asiat on ja mikrokin meni rikki, että voisitko auttaa.
Tuli jotenkin inhottava olo, enkä sitten edes vastannut kirjeeseen. Eli ymmärrän ap hyvin mitä tarkoitat. Avustettavat ei avustamalla lopu, joskus tuntuu että käy ihan päinvastoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oisiko se kummilapsi touhu parempi idea, siis sitä kautta saisi yhteyden siihen lapseen kirjeitse, ja varmuuden että se raha menee tosi tarpeeseen? Joku kasvoton suuryritys, hukkaa paljon virkailijoiden palkkioihin? En siis tiedä.
Just uutisoitiin että se Kennedy säätiö joka antaa Meghanille ja Harrylle palkinnon, sai viime? vuonna 36 miljoonaa puntaa, mutta lahjoitti VAIN 250 000 puntaa koko vuonna siitä eteenpäin.
Omalla tyttärellä ja sen opiskelukavereilla oli tällainen kummilapsi jossain Ugandassa muutaman vuoden.
Sitten heille tuli viesti, missä kerrottiin, ettå "virhe, virhe, tuo lapsi onkin jonkun toisen kummilapsi - ja kukaan ei osannut varmasti kertoa minne ne heidän antamat rahat, kirjeet ja pienet paketit sitten oli menneet, eivät kuitenkaan sille tarkoitetulle lapselle - mutta toki osasivat kertoa, että tällä kertaa, kunhan ottavat uuden kummilapsen, niin se varmasti sitten on heidän ja saa heidän apunsa.
No eivät ottaneet, oli mennyt luotettavuus koko tuohonkin touhuun.
Anopin työpaikalla kävi niin, joku markkinoi heille kummilapsia ja sitten alkoivat lähettää rahaa joka kuukausi.
Jokainen vei sitten lapsen kuvan töihin että voivat näyttää muille.
Kävi ilmi että jokaisella kuudella naisella oli saman tummaihoisen kummipojan kuva! :D
Vierailija kirjoitti:
Osa avustettavista on niin avuttomia ja kykenemättömiä oman elämän hallintaan, että kyllä heille ainoa oikea osoite on sosiaalitoimi ja muu ammattiapu. Kuitenkin Suomessa ei kukaan kuole nälkään ja kaikki välttämättömät menot katetaan.
Lähetin kerran FB-ryhmän kautta eräälle naiselle paketin, jossa oli käytettyjä siistejä vaatteita ja kenkiä. Yllätyin melkoisesti, kun parin vuoden päästä tuolta naiselta tuli kirje kotiosoitteeseeni (oli saanut osoitteen lähettämästäni paketista). Kirjeessä kertoi miten kurjasti asiat on ja mikrokin meni rikki, että voisitko auttaa.
Tuli jotenkin inhottava olo, enkä sitten edes vastannut kirjeeseen. Eli ymmärrän ap hyvin mitä tarkoitat. Avustettavat ei avustamalla lopu, joskus tuntuu että käy ihan päinvastoin...
Nuo autettavat on yllättävän röyhkeitä. Sellaisia joilla ei mitään ongelmaa ottaa kaikki mitä muilta irtoaa, kun ei itse viitsitä tehdä mitään. Suomesta tullut oikein viimeisen päälle loisimis- ja lokkeiluyhteiskunta ja sellaisia ihaillaan! Ihmiset laskelmoi että kannattaako mennä töihin vai ottaa kaikki tuet ja makoilla kotona tekemättä mitään. Kuin lokinpoikaset odotetaan että muut maksaa asumiset, ruuat ym jotta omilla käteisillä (tuki)rahoilla voidaan sitten käydä kampaajalla ja ostella kivaa vaatetta tai matkustella.
En haluaisi tukea sellaista verorahoillani.
Minä lopetin hyväntekeväisyyden siinä vaiheessa, kun näin todisteet kansainvälisen Punaisen ristin laivan toiminnasta ihmissalakuljettajien taksipalveluna välimerellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin kun kaveri meni antamaan kalliin ruokakassillisen yh-mammalle "jonka lapset näkee nälkää jouluna".
Ovella tuli vastaan tukkajatkeinen (599 eur) pallomaiset silikonitissit (5000 eur) tanassa oleva alle kolmekymppinen mamma jolla tekotäyttöhuulet (400 eur), tekokynnet (120 eur), tekotäyttöposket (600 eur), botoxit (500 eur), ripsijatkeet (100 eur), microblade-kulmat (300 eur) ja meikkiä kilo.
Kaveri sanoi että viimeinen kerta kun antaa mitään ruoka-apua sellaisille joiden omat rahat menee turhuuksiin ja vielä pahan näköisiin sellaisiin.
Tää on niin vanha ja väsynyt legenda...
Älä länkytä. Tosta ollu ihan Facessa kuvatkin, meikattu töröhuulinen silikoni-muoviankka poseeraa saamansa lahjakassin kanssa ja seuraavalla viikolla instagramistaan oli näkynyt miten istuu taas kampaajalla kiinnityttämässä hiusjatkeita ja on käynyt ostamassa uuden luksusmerkkikassin.
Onko niin että Punainen Risti kerää ihmisiltä verta ilmaiseksi, mutta myy ne tosi kalliilla sairaalalle? Vetää rahat välistä?
Sillä monissa muissa maissa verenluovuttaja saa sen palkkion suoraan, ja se veripalvelu on aluesairaaloiden nimissä ja toimittaa veret suoraan niille.
Aina joku vie välistä omansa, ahneesti. Siksi ei kiinnosta enää jaella kovalla työllä tienaamaa rahaa oikealle ja vasemmalle.
Just telkkarissa julkkikset anelee ihmisiä alkamaan WWF-kummiksi. Huvittaa tuo rikkaiden moraaliposeeraus. Yhdellä on purjevene (ilmeisesti koska ekologinen?), toisella ei lamppua makkarin katossa, lihansyöntiä on vähennetty tai kokonaan lopetettu....
Luuleeko nää olevansa jotenkin erityisen hyviä ihmisiä? Kuitenkin varmasti esim. matkustelevat paljon, on isot talot ja kesämökit, ehkä monta autoa jne. Jotenkin huvittavaa touhua. Ja maailma pelastuu!
Ei sillä etteikö WWF varmaan tee ihan hyvääkin työtä sillä rahalla, joka lopulta menee noihin kohteisiin.