Aion lopettaa kaiken hyväntekeväisyyden ja auttamisen
Itse asiassa olen lopettanut rahan antamisen hyväntekeväisyyteen jo vuosia sitten. Laitoin aikoinaan mm. Hyvä Joulumieli -keräykseen, Kirkon Ulkomaanavulle, Joulupuu-keräykseen, ostin aineettomia lahjoja jne jne. Lisäksi autoin paikallisessa FB-ryhmässä vähävaraisia mm. viemällä ruokakasseja ovelle ja ostamalla lapsille heidän toivomiaan joululahjoja. Jossain vaiheessa tuli sellainen olo, että mikään ei tuon auttamisen kautta ikinä muutu, ei yksilön eikä yhteisöjen osalta.
Itse asiassa vastikkeeton apu taitaa vaan passivoida ihmisiä ja totuttaa heidät siihen, että aina jostain saa ilmaiseksi tavaraa ym. Ainoa auttamiskeino, jonka nykyään "hyväksyn" on laina. Eli avunsaaja velvoitetaan maksamaan saamansa avustus takaisin heti kun siihen kykenee.
Olen kuullut myös Hyvä Joulumieli -lahjakorttien jakajalta suoraan, että osa lahjakorteista menee ihan tavallisille perheille, kun vähävaraisia ei "riitä" (tämä hieman pienemmältä paikkakunnalta kuultua).
Afrikkaan ja muihin kehityskohteisiin rahan syytäminen on täysin edesvastuutonta. Murto-osa rahasta menee lopulta perille, eikä sellaista toivomaamme kehitystä ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan.
Tähän sitten päälle kaikki ystävien ja perheenjäsenten auttaminen (en ole mitenkään erityisen varakas, tarkoitan ihan sellaista auttamista minkä itse olen kokenut normaalina ihmissuhteisiin kuuluvana ystävällisyytenä). Olen mm. antanut ilmaiseksi paljon tavaraa ja vaatetta. Jossain vaiheessa tajusin, että edes oma siskoni ei toimi minua kohtaan samalla tavalla. Eli kun minä tarjoan heidän perheelle jotain tavaraa tai vaatetta, jota en itse tarvitse, niin hän vastaavasti myy aina kaiken kirpparilla - ei siis ikinä tarjoa minulle mitään.
Olen kokenut itse auttajana jääväni "paitsioon", eli todella harvoin kukaan muistaa minua millään ystävällisellä eleellä. Ottajia riittää, mutta vastavuoroisuus puuttuu. Eräskin ystäväni, jota autoin ja tuin monin eri tavoin vuosien ajan on nyt työllistynyt ja alkanut vaurastumaan. No yllätys yllätys, en hänestä enää juuri kuule!
Kommentit (148)
Itseni sai lopettamaan rahan lahjoittamisen Valtaojan ja Renazi Ebrahimin keskustelu. Se oli silmiä avaava. Minusta oli Yleltä rohkeaa tehdä rasismi näkyväksi. En ollut ennen ymmärtänyt, että lahjoittaminen on rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ollut väärät motiivit avun antamiseesi. Nyt korjaat ne lähemmäs todellista minääsi. Hyvä niin.
Teon motiivit ovat merkityksettömiä, vain tulos ratkaisee.
Lahjoitan vain eläimille ja metsien suojeluun luonnonperintösäätiölle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut että saan mielihyvä vain eläinten auttamisesta.
Ihmisiä on maapallolla liikaa.
Voit aloittaa sen vähentämisen itsestäsi? Hyvä työ?
Pidätkö siis ehkäisyä mu -r hana? Aika äärimmäinen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minä käyn jakamassa ruokaa ja muuta anonyymia. Noin pääsääntöisesti auttamisen tulee olla _pyyteetöntä_, eihän se muutoin edes auttamista ole. Olen aina inhonnut niitä yrittäjiä, jotka auttavat vain siksi, että oma naama tai firma saa siitä mukavaa mainosta.
Myyntipuolen ihmiset eivät tiedä mitään pyyteettömästä rakkaudesta tai auttamisesta. Ei mitään uutta. He haluaisivat turpansa mainoskuvaan myös sodan lapsiseksiorjan kanssa jos apua sellaiselle antaisivat.
Älä yleistä, jookos.
Meillä esim pienehkö 4työntekijän firma lahjoittanut useampia tuhansia euroja ukrainalaisille siellä ja täällä.
Ensimmäistäkään mainoskuvaa ei ole otettu eikä omaa firmaa nostettu uutisiin.Näet tietenkin vain niiden firmojen toiminnan, jotka käyttävät lahjoituksiin markkinointibudjettiaan ja sille tulee saada jotain vastinetta.
Et voi tietää niistä kaikista firmoista yhtään mitään, jotka osallistuvat nostamatta siitä meteliä.Meidän järjestön toimintaa tuki paikallinen pienyritys. He halusivat antaa tukensa anonyymisti, mutta me itse pyysimme voimmeko kertoa julkisesti heidän avustaan, jotta se innostaisi muitakin paikallisia yrityksiä osallistumaan hyväntekeväisyystyöhön.
Kummallinen ajatus, että yrityslahjoitus ei voisi olla pyyteetöntä.
Ja miksi se innostaisi muitakin yrityksiä? Koska sillä voi _mainostaa_! Joten älä jaksa!
Minusta tuntuu, että maailmankatsomuksesi mukaan yrittäjä on aina paha.
Sillä, että nettisivuillemme tuli maininta, että nämä ja nämä paikallisyritykset ovat tukeneet toimintaamme oli tuskin yrittäjille niin suuri mainonnallinen merkitys mitä heidän tekemällään lahjoituksella oli toimintaamme osallistuville vähävaraisille lapsille. Heidän ansiosta lapset pääsivät kisamatkalle Ahvenanmaalle, joka sisälsi myös monelle lapselle heidän elämänsä ensimmäisen laivareissun.
Vierailija kirjoitti:
... Heidän ansiosta lapset pääsivät kisamatkalle Ahvenanmaalle, joka sisälsi myös monelle lapselle heidän elämänsä ensimmäisen laivareissun.
No nyt on lahjoituksen kohteet kohdillaan 🤦
Juu. Tuntuu että ainoat, jotka ovat vilpittömästi kiitollisia avusta ovat eläimet. He muistavat henkilön joka heidät pelasti ja tarjosi kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Heidän ansiosta lapset pääsivät kisamatkalle Ahvenanmaalle, joka sisälsi myös monelle lapselle heidän elämänsä ensimmäisen laivareissun.
Jep. Tämä on toinen syy miksi yrittäjien *auttaminen* on syvältä. Paljosta vetoa että vanhemmissa ollut muutama pyrkyrien perseennuolettava. Tosi paljon tarvittu varmasti apua - nälkä ja vilu, you know.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Tuntuu että ainoat, jotka ovat vilpittömästi kiitollisia avusta ovat eläimet. He muistavat henkilön joka heidät pelasti ja tarjosi kodin.
Ei helvetti! Tätä tämä ihmisyys on, jopa eläimeltä vaaditaan avusta vastiketta ja kiitollisuutta 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vähävaraisten lapsilla ei pitäisi olla oikeutta harrastaa, treenata ja päästä osallistumaan kisoihin?
Ymmärrän nyt paremmin, miksi auttamistyötä kritisoidaan. Ilmeisesti apua saa antaa vain sellaisille ihmisille, joilla nälkäkuolema uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lemmikki unohtaa omistajansa (eli henkilön joka tarjosi kodin), kyseessä on muistisairas eläin. Eläimet eivät kykene tuntemaan kiitollisuutta siten, kuten me ihmiset sen käsitämme. Avustetut eläimet eivät ole siis yhtään sen kiitollisempia kuin ne eläimet jotka eivät tarvitse apua.
Ja tämä oli vain tällain ohiksena huomio eläinten käyttäytymisestä, ei kritiikkiä eläinsuojelutyölle tai sen avustamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vähävaraisten lapsilla ei pitäisi olla oikeutta harrastaa, treenata ja päästä osallistumaan kisoihin?
Ymmärrän nyt paremmin, miksi auttamistyötä kritisoidaan. Ilmeisesti apua saa antaa vain sellaisille ihmisille, joilla nälkäkuolema uhkaa.
No hei mieti nyt oikeasti onko tässä maailmassa jonkun laivamatka (?!?) tai "kisat" sellainen asia johon avustusvarat pitäisi ohjata. Maailmassa jossa ihmisiä asuu ja kuolee kirjaimellisesti kadulla ilman ruokaa ja lääkkeitä, on jonkun kersan urheilukilpailu etusijalla? Kuinka kylmä ja julma pitää ihmisen olla tällaiseen priorisointiin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Väärin autettu! Aina!
Eikö sitä ole ihan maan kärkipoliitikkojen toimestakin korostettu, että jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus harrastaa? Mielellään tietenkin ilmaiseksi eli meidän veronmaksajien pussista (mikä olisi taas esim hoitojonoista pois..) Ja että monelle perheelle juuri nuo kisamatkat ym mihin joudutaan keräämään lisää rahaa on suuri murhe?
Mutta eieiei, auta miten vaan ja ketä vaan niin olet yrittäjä eli öky ja automaattisesti itsekäs ja paha sika.
Kyl on ihmiset tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ei minnekään Afrikkaan tai ulkomaille koska ensin PITÄÄ pitää oman kotimaan nälkäkuoleman uhkaamat hengissä!!!! (Eiku eihän niitä olekaan, kyllä täällä köyhät useammin sairastuu ylipainosta ja epäterveellisistä ruokavalinnoista)
Mut väärin autettu, silti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei mieti nyt oikeasti onko tässä maailmassa jonkun laivamatka (?!?) tai "kisat" sellainen asia johon avustusvarat pitäisi ohjata. Maailmassa jossa ihmisiä asuu ja kuolee kirjaimellisesti kadulla ilman ruokaa ja lääkkeitä, on jonkun kersan urheilukilpailu etusijalla? Kuinka kylmä ja julma pitää ihmisen olla tällaiseen priorisointiin??
Maailmassa, jossa lapsia joka sekunti raiskataan ja tapetaan sodan melskeessä. Ja omassa maassamme makaa sairaita ihmisiä ilman lääkkeitä viikkoja yksin sängyssään. Mutta ei! Kisamatka! Harrastaminen! Etenkin, kun kaikki tietää, että sosiaalitoimi korvaa jokaiselle lapselle harrastukse - kisamatkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Väärin autettu! Aina!
Eikö sitä ole ihan maan kärkipoliitikkojen toimestakin korostettu, että jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus harrastaa? Mielellään tietenkin ilmaiseksi eli meidän veronmaksajien pussista (mikä olisi taas esim hoitojonoista pois..) Ja että monelle perheelle juuri nuo kisamatkat ym mihin joudutaan keräämään lisää rahaa on suuri murhe?
Mutta eieiei, auta miten vaan ja ketä vaan niin olet yrittäjä eli öky ja automaattisesti itsekäs ja paha sika.
Kyl on ihmiset tyhmiä.
Näinhän se menee. Ilmeisesti suomalainen lapsiperheköyhyys on asia, johon voimme paneutua sitten vasta, kun maailmasta on poistettu nälänhätä, rikollisuus, sodat ja luonnonkatastrofit.
ymmärrän että turhauttaa ,jos tuntuu et apu ei mene perille ja kiittämättömyys paistaa. sillon täytyy pitää taukoa. aina on mahdollisuus, et joku käyttää väärin apua ja hyväksikäyttää.
leipäjonoihin,diakoniaan lahjoittaminen ja jopa ne löytöelainkodit, on hyviä kohteita kotimaan apuun.toimivat usein vapaa ehtois voimin.
pitää hyväksyä että ihmiset on raadollisia ja ilkeitä usein, vaikka heitä olisi auttanut. oman paikkakunnan ilmotuspalstalla joku jouluavun pyytäjä,pyysi lapsille joululahjoja. joku oli tehnyt oharit ja tämä avunpyytäjä haukkui sit palstalla kovaan äänen ryhmää.oli saanut paljon apua esim.yrityksiltä ja yksityisiltä.pyysi monena jouluna apua. tuli kyllä mieleen ,että eikö yksi joulu apua riittänyt, koska sai runsaasti apua.
moni kärsii köyhyyttä hiljaa,ilman apua. vaikea on saattaa yhteen ,auttaja ja avun tarvitsija.
auttajat taas saattaa joutua törkeesti hyväksikäytetyksi, jos ei osaa laittaa rajoja. auttajan tarvii miettiä esim.summa millä auttaa. 20 euroa tuntemattoman lahjaan niin ei oma talous kärsi. pitää myös hyväksyä kiittämättömyys ja se että jotkut kusettaa. ehkä kiittämätön, on kasvanut huonossa kodissa, jossa ei ole osattu kasvataa tms.näitä asioita on hyvä työstää omassa mielessä. hyvä aihe näin joulun alla miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa, jossa lapsia joka sekunti raiskataan ja tapetaan sodan melskeessä. Ja omassa maassamme makaa sairaita ihmisiä ilman lääkkeitä viikkoja yksin sängyssään. Mutta ei! Kisamatka! Harrastaminen! Etenkin, kun kaikki tietää, että sosiaalitoimi korvaa jokaiselle lapselle harrastukse - kisamatkoineen.
Eipä muuten korvaa.
Sun perheelle ehkä, mutta ihan enemmistö perheistä ei ole sossun asiakkaita eikä jonkun kisamatkan takia ellaiseksi "pääse".
Miksi muuten on sitten enemmän oikein kuitenkin, että sossu maksaisi sen matkan, eikä että yhteiskunta priorisoida ne rahat sinne "viikkoja yksin ilman lääkkeitä makaaville"??
Eikös yhteiskunnan rahankäyttö sitten lle täysin perseellään?
Oikeasti, opettajana näen miten paljon hyvää nuorille tekee harrastuksessa mukana pysyminen. Nuo mainokset ja se että joku nuori voi vuoden-kaksi kauemmin harrastaa ryhmän mukana saattaavat usein pelastaa jonkun täydeltä syrjäytymiseltä kun koulu ei oikein suju, kotona on ankeaa, eikä "kukaan" ympärillä ymmärrä kipuilevaa teiniä.
Jos tuo firman lahjoitus siihen kisamatkaan auttaa yhtäkään lasta pysymään mukana harrastusporukassa on sillä potentiaalisesti paljon suurempi hyöty yksikölle ja yhteiskunnalle kuin joku "joulukukka vanhukselle" tmv.
Jokainen joka kokee, että "väärin autettu" voi itse ihan vapaasti auttaa toisella tapaa. Pienistäkin puroista ja teoista voi kasvaa iso virta.
Olet ilmeisesti palkkatyössä tai saat työeläkettä. Et siis ole lopettanut hyväntekeväisyyttä. Veroeuroistasi jaetaan kehitysapua, kelan tukia ja kuntien harkinnanvaraisia avustuksia.
Itse maksan veroja lähes 100.000 euroa vuodessa ja tuosta menee noin 8% näihin hyväntekeväisyydeksi luokiteltaviin kohteisiin. Käytännössä siis 8.000 euroa vuosittain lahjoitan erilaisille lorvijoille.
Sekin kun kaveri meni antamaan kalliin ruokakassillisen yh-mammalle "jonka lapset näkee nälkää jouluna".
Ovella tuli vastaan tukkajatkeinen (599 eur) pallomaiset silikonitissit (5000 eur) tanassa oleva alle kolmekymppinen mamma jolla tekotäyttöhuulet (400 eur), tekokynnet (120 eur), tekotäyttöposket (600 eur), botoxit (500 eur), ripsijatkeet (100 eur), microblade-kulmat (300 eur) ja meikkiä kilo.
Kaveri sanoi että viimeinen kerta kun antaa mitään ruoka-apua sellaisille joiden omat rahat menee turhuuksiin ja vielä pahan näköisiin sellaisiin.