Aion lopettaa kaiken hyväntekeväisyyden ja auttamisen
Itse asiassa olen lopettanut rahan antamisen hyväntekeväisyyteen jo vuosia sitten. Laitoin aikoinaan mm. Hyvä Joulumieli -keräykseen, Kirkon Ulkomaanavulle, Joulupuu-keräykseen, ostin aineettomia lahjoja jne jne. Lisäksi autoin paikallisessa FB-ryhmässä vähävaraisia mm. viemällä ruokakasseja ovelle ja ostamalla lapsille heidän toivomiaan joululahjoja. Jossain vaiheessa tuli sellainen olo, että mikään ei tuon auttamisen kautta ikinä muutu, ei yksilön eikä yhteisöjen osalta.
Itse asiassa vastikkeeton apu taitaa vaan passivoida ihmisiä ja totuttaa heidät siihen, että aina jostain saa ilmaiseksi tavaraa ym. Ainoa auttamiskeino, jonka nykyään "hyväksyn" on laina. Eli avunsaaja velvoitetaan maksamaan saamansa avustus takaisin heti kun siihen kykenee.
Olen kuullut myös Hyvä Joulumieli -lahjakorttien jakajalta suoraan, että osa lahjakorteista menee ihan tavallisille perheille, kun vähävaraisia ei "riitä" (tämä hieman pienemmältä paikkakunnalta kuultua).
Afrikkaan ja muihin kehityskohteisiin rahan syytäminen on täysin edesvastuutonta. Murto-osa rahasta menee lopulta perille, eikä sellaista toivomaamme kehitystä ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan.
Tähän sitten päälle kaikki ystävien ja perheenjäsenten auttaminen (en ole mitenkään erityisen varakas, tarkoitan ihan sellaista auttamista minkä itse olen kokenut normaalina ihmissuhteisiin kuuluvana ystävällisyytenä). Olen mm. antanut ilmaiseksi paljon tavaraa ja vaatetta. Jossain vaiheessa tajusin, että edes oma siskoni ei toimi minua kohtaan samalla tavalla. Eli kun minä tarjoan heidän perheelle jotain tavaraa tai vaatetta, jota en itse tarvitse, niin hän vastaavasti myy aina kaiken kirpparilla - ei siis ikinä tarjoa minulle mitään.
Olen kokenut itse auttajana jääväni "paitsioon", eli todella harvoin kukaan muistaa minua millään ystävällisellä eleellä. Ottajia riittää, mutta vastavuoroisuus puuttuu. Eräskin ystäväni, jota autoin ja tuin monin eri tavoin vuosien ajan on nyt työllistynyt ja alkanut vaurastumaan. No yllätys yllätys, en hänestä enää juuri kuule!
Kommentit (148)
nämä hyväntekeväisyydet olivat ensimmäinen asia, jossa säästin kun vihervasemmisto nosti hintoja ja loi vuosikymmenten huippuinflaation ja työssäkäyvien kurjistamisen. sossunpummit pärjätköön omillaan
Minä en saanut apua silloin kun sitä eniten tarvitsin. Tämä teki katkeraksi, enkä ole auttanut ketään itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut apua silloin kun sitä eniten tarvitsin. Tämä teki katkeraksi, enkä ole auttanut ketään itse.
Minä en ole tarvinnut taloudellista apua, mutta sairastuttuani olisin tarvinnut ystävää ja olkapäätä. Mitä sain? Sairaudesta kiusaavan Pyrkyrin!
Itse autan yhä, olen jopa saattohoitanut syöpään kuolevaa ystävääni. Demonit erikseen.
Nuorena ja köyhänä opiskelijana lahjoitin Unicefille sen verran kun katsoin pystyväni, niin etten mene itse ihan konkkaan. Ajattelin että köyhänä annan silti vähästäni hyvään tarkoitukseen. Noin kuukausi siitä, kun olin tehnyt lahjoitussopimuksen, alkoi tulla puheluita haluanko korottaa lahjoitettavaa summaa. Pöyristyin järjestön röyhkeydestä ja lopetin lahjoittamisen siihen paikkaan. Sen jälkeen en ole lahjoittanut millekään järjestölle, enkä lahjoita enää ikinä, oli aihe mikä tahansa (pl. esim. sotatilanne kotimaassa ja sen aikainen apu suomalaisille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ollut väärät motiivit avun antamiseesi. Nyt korjaat ne lähemmäs todellista minääsi. Hyvä niin.
Mitkä väärät motiivit?
Jos siis olen olettanut, että esimerkiksi läheisissä suhteissa (perheen sisällä) avustaminen olisi vastavuoroista? Tai että en halua antaa rahojani tavalliselle perheelle jouluna?
Ohis, mutta vähän väärät motiviinit, jos annat käytettyä tavaraa ja vaatteita ja odotat niistä vielä vastapalvelua, kun kaikki hukkuvat näihin käytettyihin tavaroihin ja niitä saa ilmaiseksi eri hyväntekeväisyyskirppareilta ja kierrätyskeskuksista, niin paljon kun jaksaa kantaa ja ne on arvottomia.
Päinvastoin, olet säästänyt pitkän pennin, kun et ole tarvinnut maksaa jäte- ja kierrätysmaksuja.
Olen tarjonnut muutamalle tutulle vanhaa pöytää ja tuoleja, eipä niitä ole kukaan huolinut, vaikka ihan siistit ja meinasin viedä ne jäteasemalle kierrätykseen ja maksan siitä ilosta 30€ jätemaksua ja 2 x 30 km bensakulut.
Laita nyt ihmeessä paikallinen Facebook roskalava tai tori.fi annetaan.
Itse olen lahjoittanut vaikka ja mitä, omiin silmiin jo sellaista "mahtaako tätä kukaan haluta"' siellä. Ja hyvin on kelvannut.
Televisiossa pyörivät rahankerjäysmainokset ärsyttävät. Joka suuntaan pitäisi olla lompakko levällään: anna rahaa niin uhanalaiset eläimet pelastuvat, anna rahaa niin koulukiusaaminen loppuu, anna rahaa niin ongelmaperheissä ei lapsia hakata, tee testamentti sinne ja tänne, pääasia että annat rahaa!!!!
Kyllähän järjestöt hyvääkin saavat aikaan, mutta jotenkin tuntuu että ei noita maailman ongelmia ratkaista rahalla - ei vaikka sinne työnnettäisiin miljoonia ja taas miljoonia.
Pysyvämpi muutos lähtee yksilön ja yhteisön sisältä, ei ulkoa päin ohjatusti.
Vierailija kirjoitti:
Televisiossa pyörivät rahankerjäysmainokset ärsyttävät. Joka suuntaan pitäisi olla lompakko levällään: anna rahaa niin uhanalaiset eläimet pelastuvat, anna rahaa niin koulukiusaaminen loppuu, anna rahaa niin ongelmaperheissä ei lapsia hakata, tee testamentti sinne ja tänne, pääasia että annat rahaa!!!!
Kyllähän järjestöt hyvääkin saavat aikaan, mutta jotenkin tuntuu että ei noita maailman ongelmia ratkaista rahalla - ei vaikka sinne työnnettäisiin miljoonia ja taas miljoonia.
Pysyvämpi muutos lähtee yksilön ja yhteisön sisältä, ei ulkoa päin ohjatusti.
Sittenhän sinä voisit alkaa ohjaamaan tällaista muutosta, kun kerran näin hyvin asiasta tiedät. Ja harmittaa kun joku jotakin pyytää.
Ego. Ego.
Tämän takia kaikki hyväntekeväisyysrahat pitäisi saada verovähennyksiin!
Jenkeissä saa verokoodin jokaista lahjoitettua hyväntekeväisyyttä varten ja se koodi laitetaan henkilökohtaiseen veroilmoitukseen ja siitä saa vähennykset.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valinnut hyväntekeväisyyskohteeksi paikallisen löytöeläinkodin. Tiedän, kuka ne raksut ja purkkiruoat syö ja kuka pissii hiekkaan.
Jos keräys tuottaa liikaa ruokaa/tarvikkeita, osa menee naapurikaupungin löytöeläinkodille.
Käytän tässä tilaisuuden mainostaa eläinsuojelukeskus Tuulispäätä Somerolla. SIellä elää pelastettuja eläimiä. Lahjoittaa voi vaikka ruokaa heille:
Toinen tärkeää työtä tekevä paikka on Heinolan lintutarha.
Ainaoastaan anna. eläinten joulupataan.
Maksan veroissa ja kehitysapua ja kohta myös kehitysapu2:sta ilmastoverona.
Vierailija kirjoitti:
Sekin kun kaveri meni antamaan kalliin ruokakassillisen yh-mammalle "jonka lapset näkee nälkää jouluna".
Ovella tuli vastaan tukkajatkeinen (599 eur) pallomaiset silikonitissit (5000 eur) tanassa oleva alle kolmekymppinen mamma jolla tekotäyttöhuulet (400 eur), tekokynnet (120 eur), tekotäyttöposket (600 eur), botoxit (500 eur), ripsijatkeet (100 eur), microblade-kulmat (300 eur) ja meikkiä kilo.
Kaveri sanoi että viimeinen kerta kun antaa mitään ruoka-apua sellaisille joiden omat rahat menee turhuuksiin ja vielä pahan näköisiin sellaisiin.
Tää on niin vanha ja väsynyt legenda...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin kun kaveri meni antamaan kalliin ruokakassillisen yh-mammalle "jonka lapset näkee nälkää jouluna".
Ovella tuli vastaan tukkajatkeinen (599 eur) pallomaiset silikonitissit (5000 eur) tanassa oleva alle kolmekymppinen mamma jolla tekotäyttöhuulet (400 eur), tekokynnet (120 eur), tekotäyttöposket (600 eur), botoxit (500 eur), ripsijatkeet (100 eur), microblade-kulmat (300 eur) ja meikkiä kilo.
Kaveri sanoi että viimeinen kerta kun antaa mitään ruoka-apua sellaisille joiden omat rahat menee turhuuksiin ja vielä pahan näköisiin sellaisiin.
Tää on niin vanha ja väsynyt legenda...
Ite oot vanha ja väsynyt, muttet edes legenda kumitisseinesi! :DD
Muistaakseni naisten pankki jakaa vastikkeellisia pienlainoja kehitysmaiden köyhille naisille pienimuotoiseen yritystoimintaan, jolla naiset saavat elätettyä perheensä. Itsekin tullut skeptiseksi lahjoittamisen suhteen kuten aloittaja. En ole kuitenkaan vielä täysin kyynistynyt ja annan pieniä lahjoituksia, mutta en mielellään yhdelle ja samalle toimijalle tai järjestölle. Monissa järjestöissä korruptiota eli menee työntekijöiden palkkoihin ja vain pieni osa menee varsinaiseen hyväntekeväisyyteen. Tänä vuonna annan Ukrainan hyväntekeväisyyteen, koska apua tarvitaan varmasti siellä ja kylmäbtalvi edessä ihmisillä.
Vuodesta 2022 tulee vuosi, jolloin en pysty enää lahjoittamaan euroakaan.
Hallituksen harjoittama punavihreä hirmupolitiikka on ajanut minut taloudelliseen umpikujaan.
Kaikki rahani, eivätkä riitäkkään, menevät päivittäiseen selviämistaisteluun sähkö-polttoaine-ja ruokalaskuista.
"Kiitos" punavihreät kiilusilmät, kiitos tuhannesti!
Olen ikuisesti teille kiitollinen.
oisiko se kummilapsi touhu parempi idea, siis sitä kautta saisi yhteyden siihen lapseen kirjeitse, ja varmuuden että se raha menee tosi tarpeeseen? Joku kasvoton suuryritys, hukkaa paljon virkailijoiden palkkioihin? En siis tiedä.
Just uutisoitiin että se Kennedy säätiö joka antaa Meghanille ja Harrylle palkinnon, sai viime? vuonna 36 miljoonaa puntaa, mutta lahjoitti VAIN 250 000 puntaa koko vuonna siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräänä vuotena sosiaalipuolen asiakas. Sieltä tuli ilmoitus joulukuun alussa, että olisi lahjoja lapsille, tule hakemaan. Ihmettelin, koska en ollut mitään pyytänyt. No juu, aivan järjetön määrä kestokasseja täynnä paketteja...mutta kun omat lapseni ovat autisteja, suurin osa tavaroista meni ihan hukkaan kohdallamme. Annoin tottakai niitä sitten eteenpäin parhaani mukaan, mutta harmitti tämä miten asia oli organisoitu. Jos sossu olisi kysynyt, onko meillä edes tarvetta lahjoille ja jos niin millaisille, kaikelta tältä olisi vältytty. Lahjakortti ruokakauppaan olisi ollut mieluisa, mutta ymmärrän ettei niitä kaikille riitä.
Kyllähän siinä auttamishalut hyytyy monelta, kun tarpeeksi tällaisia tarinoita kuulee...
Niin, tilanne oli meistäkin oikeasti ikävä. Lahjoja oli monenlaisia ja tosi hienoja sellaisia, mutta meidän lapsille niistä ei olisi ollut mitään iloa. Siivosin eilen kaappeja, ja vieläkin löytyi muutama LOL-nukkepallo sekä muoveissa oleva Kimble...täytyy etsiä niille saajat.
Olen huomannut sellaisen oudon vaativuuden näissä hyväntekeväisyysjutuissa, oli kyse sitten yksilöstä tai järjestöstä. Esimerkiksi kuntamme sometilillä ilmoittelee joskus paikallinen kierrätyskauppa (kuntalaiset lahjoittavat, kauppa myy pienellä voitolla eteenpäin), ja sen viime päivitykset ovat olleet vähän ikävästi kirjoitettuja. "TARVITAAN sitätätätota" on yleisin muoto, outoa minusta vaatia kuntalaisilta lahjoituksia? Sitten lähijunassa tuli vastaan joku sekavan oloinen nuorimies, joka ilmoitti vaunun toisessa päässä kovaan ääneen "JUTTU ON NYT NIIN, ETTEN OLE SYÖNYT NELJÄÄN PÄIVÄÄN. TARTTIS SITÄ RAHAA RUOKAAN", ja käveli vaunun läpi kuin kolehtia keräisi. Mikä ihmeen velvollisuus kanssaeläjillä on jakaa vastikkeetonta rahaa, varsinkin kun Kela ja sossu on olemassa?
Avustan koska tukemani tahot tekevät tarkoin tiliä taloudestaan ja osa myös siitä kuinka paljon päätyy perille. En toivo kiitosta. Käytän suurin piirtein saman summan jonka ennen käytin kirkollisveroon, vaikken käynyt kirkossa. Ajattelin että tosi kristillistä on auttaa, ei istua kirkossa laulamassa ankeita virsiä ja kuuntelmassa leipäpapin puheita.
Ymmärrän hyvin että joku Ei halua auttaa, mutta surkuhupaisia on ne jutut mitä ihmiset itselleen ja muille selittää syyksi.
Yksi on tietysti tämä "se menee vaan aseisiin". Ja sitten tämä vikinä siitä miten paljon organisaatio vie välistä.
Suppeampi organisaatio voisi toimia tehokkaammin mutta se vaatisi paljon ulkoistamista - ja mahdollistaisi rahojen menemisen aseisiin. Taas sitten se että se puurokuppi on nenän alla ja teltta pystytetty ja viltti harteilla 24 tuntia kriisin alkamisesta vaatii osaajia.
Jos haluat hyväntekeväisyystyön olevan ilmaista, eikä kukaan ota välistä, kannattaa itse luoda oma hyväntekeväisyysjärjestö ja maksaa itse omista rahoistaan tilojen vuokrat, sähköt ja puhelin, vakuutukset, kuljetukset, auto, lämmitys jne. Samoin saada ilmaista työvoimaa apukäsiksi.
Mikään hyväntekeväisyysjärjestö ei pyöri kulutta, jo säilytystilat maksavat paljon.