Varaudu vaikeaan talveen. Kaikki selviytymisvinkit yhdessä paketissa.
Hinnat nousevat, sähkökatkoja ennustetaan, maailmantilanne huolestuttaa... Talvesta voi tulla vaikea, mutta jo pienillä arjen valinnoilla varaudut poikkeustilanteisiin. Kokosimme kaikki neuvot yhteen pakettiin.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä luulin kun äänestin että meidän maamme hallitus huolehtii edes perustarpeitten täyttymisestä ihmisoikeushengessä: Suojaa, lämpöä ja ruokaa ja rauhaa. Montako näistä on täyttymässä?
Olisi mielenkiintoista nähdä jos kUKAAN suomalainen ei menisikään joku päivä enää töihin, vaan vain eliitti siivoamattomalle työpaikalleen ja vartioimattomalle, että kuinka montä päivää ne sähkökatkot vielä olisivat uhkana ja miten monta miljardia vielä tuhlataan viraan maan sotaa lietsomalla?
Miten ne jotka ei menisi töihin maksaisi sähkölaskunsa ja saisi sähköä?
Miten kauan ne jotka kävisivät töissä sietäisivät paskaa nurkissaan kun kuaan ei siivoa paikkoja, kukaan ei vartioi työpaikkaa tai huolla laitteita enää? Ei pääsisis edes työpaikalle autoilla kun olisi lumet luomatta :D?
Ketkä ne? Melkoisessa kaaoksessa yhteiskunta olisi jos kukaan ei tekisi töitä. Kuinka kauan esim. sairaat pysyisi hengissä jos sairaalaan ei menisi ainoakaan laitoshuoltaja töihin?
Sitä varmaan kannattaa ajatella etukäteen? Vai kuinka? Jospa ne sähköt nyt kuitenkin riittäisivät työntekijöiden perheillekin? Muutenhan tässä ei hengissä ole kukaan mukaan? Tämä on kylmä maa talvella.
Pidät yhteiskuntaa yrityksenä jota johtaa maan hallitus ja heidän pitää työntekijöille taata säkö? Kuulostaa hieman kummalliselta ajatukselta. Toisaalta mikään muukaan yritys tuskin toimisi vain niiden johtajien työpanoksella. Kyllä yhteiskunta tarvitsee kakkien panostusta hyvinvointiin, ihan riippumatta siitä oletko työntekijä, työtön, yrittäjä, johstja, päättäjä, siivooja jne.
Kenellä muka on kotonaan muovikasseja, joita voi laittaa vessanpönttöön asioinnin ajaksi? Eikö kaikki jo käytä kestokasseja? Se on ekologista ja maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kenellä muka on kotonaan muovikasseja, joita voi laittaa vessanpönttöön asioinnin ajaksi? Eikö kaikki jo käytä kestokasseja? Se on ekologista ja maailma pelastuu.
Mitä hyötyä on pelastaa maailma jos paska haisee omassa pöntössä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on monta rullaa erivärisiä muovikasseja. En mä viitsi kestokassissa viedä roskia ulos.
Vierailija kirjoitti:
Pidetään huoli että sähköä riittää eli ei käytetä sähköä silloin kun kulutus on suurinta. Eli ei kaikki samaan aikaa saunaan ym. Saunoa voi yöllä samoin kuin pestä pyykkejä tai laittaa seuraavan päivän ruoka jonka sitten vain lämmittää nopeasti mikrossa.
Nyt se isänmaallinen suomalainen sisu kehiin puhaltamaan yhteen hiileen. Näin sähköä riittää päivisin paremmin teollisuudellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa oletetaan, että kaikki elävät pelkän sähkön varassa.
Huono, huono ja huono.
Miten minun sisällä,pyykin liivattaminen kuluttaa sähköä?
Mulla on puulämmitys.
En tunne letään, jonka talossa olisi joku pohjavesipumppu, onko kaikilla muilla paitsi mulla ja kymmenillä naapureillani.
Jos annetaan ohjeita, niiden tulee kattaa koko väestö.🙄Kuulostaa varsin uusavuttomalta jos et ymmärrä että mitä ohjeistusta sun kannattaa omassa elämässä noudattaa mitä ei.
Olenko sanonut,että en ymmärrä. Miten luulet minun selviytyvän ihan jokapäiväisestä elämästä, jos en ymmärtäisi. Olen elänyt melkein puolet elämästäni ilman sähköä ja vesijohtoa, ilman autoa, ilman tiski-ja pyykkikoneita.
Kirjoitinkin juuri siitä, että ip-lehtien juttujen perusteella oletetaan sitä sun tätä, kuten sinäkin näyt olettavan, vaikka et ymmärtänyt kirjoitukseni pointtia.
En ole kovinkaan paljon mitään ohjeita selviytymiseen tarvinnut.🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono, huono ja huono.
Mulla on puulämmitys.
En tunne letään, jonka talossa olisi joku pohjavesipumppu, onko kaikilla muilla paitsi mulla ja kymmenillä naapureillani.
Jos annetaan ohjeita, niiden tulee kattaa koko väestö.🙄Kuulostaa varsin uusavuttomalta jos et ymmärrä että mitä ohjeistusta sun kannattaa omassa elämässä noudattaa mitä ei.
Olenko sanonut,että en ymmärrä. Miten luulet minun selviytyvän ihan jokapäiväisestä elämästä, jos en ymmärtäisi. Olen elänyt melkein puolet elämästäni ilman sähköä ja vesijohtoa, ilman autoa, ilman tiski-ja pyykkikoneita.
Kirjoitinkin juuri siitä, että ip-lehtien juttujen perusteella oletetaan sitä sun tätä, kuten sinäkin näyt olettavan, vaikka et ymmärtänyt kirjoitukseni pointtia.
En ole kovinkaan paljon mitään ohjeita selviytymiseen tarvinnut.🤣
Olet kuitenkin että muut tarvitsevat? Juttuja kirjoitetaan iltapäivälehtiin ihan muista syistä kuin siksi että ne antaisi informaatiota kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono, huono ja huono.
Mulla on puulämmitys.
Jos annetaan ohjeita, niiden tulee kattaa koko väestö.🙄Mitkään ohjeet eivät päde kaikilta osin kaikkiin kaikkiin tapauksiin.
Viranomaisrn virhe tässä lienee luottamus kansalaisen funktionaaliseen lukutaitoon.
Katso siis mitkä kohdatw liittyvät sinun elämääsi, ja tsekkaa voitko tehdä jotakin niiden osalta.
Sinun ehkä kannattaa miettiä enemmän pienhiukkasasioita tuolla puun polttamisen määrällä.
Haista home hiukkastesi kanssa. Mulla on testatut tulisijat ja tässä lähimmät naapuri on kilometrin päässä ja kaikki poltamme puita, eikä kenenkään savut toistemme nenään kulje.
Kaiken huippu tuo vessan käyttämättömyys sähkökatkon aikaan. Meillä on talossa suolistosairas ihminen, joka ei pysty pidättämään montaa tuntia tarpeitaan. Epäinhimillistä ylipäätään, hänelle myös epämukava ajatus paskantaa johonkin muovipussiin/sanomalehteen kun tavaran laadusta ei ole mitään takeita.
Portatiivi tässä varmaan hommattava, jos kauhuskenaariot käyvät olevinaan toteen.
Sähköätuottavat yhtiöt takoo nyt suomessa järkyttäviä voittoja sen takia että Venäjä hyökkäs Ukrainaan. Hinnan korotukset valuu suoraan omistajien taskuun.
Kansalaisia patistetaan säästään jne. Jokin mättää pahasti..
Suuri kusetus alkoi 2020 ja jatkuu niin kauan kuin ihmiskunta sallii.
Taas joku oman elämänsä draamakuningattarien kokoontumisajo. Sivilisaatio ei lopu jos sähkön kulutusta vähentää kulutuspiikkien estämiseksi.
Ei edes siihen kahden tunnin sähkökatkoon. Samaa mieltä olen toki sähkön kiskurihinnoista.