Varaudu vaikeaan talveen. Kaikki selviytymisvinkit yhdessä paketissa.
Hinnat nousevat, sähkökatkoja ennustetaan, maailmantilanne huolestuttaa... Talvesta voi tulla vaikea, mutta jo pienillä arjen valinnoilla varaudut poikkeustilanteisiin. Kokosimme kaikki neuvot yhteen pakettiin.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa oletetaan, että kaikki elävät pelkän sähkön varassa.
Huono, huono ja huono.
Miten minun sisällä,pyykin liivattaminen kuluttaa sähköä?
Mulla on puulämmitys.
En tunne letään, jonka talossa olisi joku pohjavesipumppu, onko kaikilla muilla paitsi mulla ja kymmenillä naapureillani.
Jos annetaan ohjeita, niiden tulee kattaa koko väestö.🙄
Korjaan. Kuivattaminen😅
Media: laitetaan KOKO elämä sähkön varaan , älytaloa ja autoa myöten> no voih nyt sitten ei ole sähköä ensitalveksi, mutta älä huoli: me kerromme miten sinä selviät. Kuuntele vaan ohjeitamme patteriradiolla.
Minun selviytymisvinkki on ostaa varastot täyteen olutta, makkaraa ja sipsuja.
Kuivalihaa, riisiä, tonnikalaa mtös kaapit täyteen.
Mässyä myäs.
1, Kuuntele patteriradiota
2. Pskanna pussiin
3. Vahdi kotisi toimintoja
4. Ole varpaillasi, pahin voi tapahtua koska vaan
5. Ole valmiina, et tiedä koska, koska
6. Tottele ohjeita, muuten ottaa ohraleipä, ja voit joutua vihatuksi ja inhokiksi
7. Valmistaudu virittämään teltta kotiisi
8. Valmistaudu olemaan ajattelematta itse
9. Varaa käteistä (sitähän on kaikille)
10. Opettele sulkeutumaan eväinesi kotiisi, voi tulla pimeää. (mikäänhän ei olekaan pimeää :D)
Katsele päivät tv stä eliitin ja sisärinkien kodinrempnttiohjelmia ja huvilaa ja huussia joissa laitetaan heille mitä upeimpia talokokonaisuuksia kaikilla sähkölaitteilla. > nysvää kotona paskapusseja ja kynttilävirityksiä itse.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sähköyhtiöt takoisivat tämän vuoden vähemmän voittoa? Ajatus vain... Vai pitääkö eliitin pysyä rikkaana. :)
Jos yhtään hoksii on menossa samanlainen kansan rosvoaminen kuin 90 l.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun lama on täällä taas. Seuraavaksi kotiviiniämpärit käymään ja tissibaareihin kuolaamaan.
Lisää tietoa tissibaareista kaivataan kipeästi.
- tissibaari-pro-
Vierailija kirjoitti:
Media: laitetaan KOKO elämä sähkön varaan , älytaloa ja autoa myöten> no voih nyt sitten ei ole sähköä ensitalveksi, mutta älä huoli: me kerromme miten sinä selviät. Kuuntele vaan ohjeitamme patteriradiolla.
Ja muistat kiltisti ostaa sen sähköauton, jonka erinomaisuutta meille vakuutellaan toistuvasti.
On joteensakin hämmentävää kuulla päättäjiemme puhuvan fanaattisesti sähköautoilun puolesta ja samaan aikaan kehottavat varautumaan sähkön jakeluongelmiin ja muutenkin vähentämään sähkön käyttöä.
Olenko minä ainoa, jonka mielestä jokin ei nyt tässä yhtälössä täsmää vai olenko vain Igor?
Voisihan sitä kysästä välillä mitä teemme hallituksella jonka tehtävä on taata peruselämä kansalaiselle? Ei kiristää sillä pakko-osallistuttamalla meidät vieraan maan sotiin. Siis kiristämällä että luopuisimme perus lämmöstä, suojasta ja turvallisuudestamme jo.
Tämä on kylmä maa ja asuinkustannukset eri kuin Etelä-Euroopassa vielä. Minusta tällaisilla asioilla ei ole hallituksen tehtävä kiristää ollenkaan meitä suomalaisia joiden verotus on maailman huippua vielä!
Joo tohon mä vedän rajan että en todellakaan ala sähkökatkon aikana paskoa mihinkään muovipussiin. En voi uskoa että Suomen kaltaisessa (no sentään joskus hyvinvointivaltio) maassa 2020-luvulla ohjeistetaan ihmisiä paskomaan muovipusseihin. Jotenkin tää meno ja rahojen tuhlaus kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella on mennyt ihan käsittämättömäksi.
Sitä olen miettinyt, saisiko kuntopyörään kytkettyä dynamon ja sillä ladattua esim. kännykän akkua.
Vierailija kirjoitti:
Joo tohon mä vedän rajan että en todellakaan ala sähkökatkon aikana paskoa mihinkään muovipussiin. En voi uskoa että Suomen kaltaisessa (no sentään joskus hyvinvointivaltio) maassa 2020-luvulla ohjeistetaan ihmisiä paskomaan muovipusseihin. Jotenkin tää meno ja rahojen tuhlaus kansalaisten hyvinvoinnin kustannuksella on mennyt ihan käsittämättömäksi.
Ei se hyvinvointivaltio siihen auta, että talojen putkistot nyt vain ei ilman sähköä toimi. Eikä se toimimattomuus rahojen tuhlauksella selity.
Ehkäpä joudun teippaamaan oman vessanpönttöni ilmastointiteipillä kiinni, jotta paskasi eivät nouse sitä kautta kylppäriini.
Pari kk sitten Corona-aikaan:
Pese pese käsiä laula Ukko Nooaa
Pese pese Pyykkiä että virus lähtee, ei riitä 60 astetta ei. Kuumempaa.
Pese pese ostokset, anna hanan laulaa.
Nyt: Älä vaan läträä vettä, äläkä ainakaan pese milloin huvittaa mitään.> uusi influenssa ja Corona-aalto tuloo!
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen miettinyt, saisiko kuntopyörään kytkettyä dynamon ja sillä ladattua esim. kännykän akkua.
Kyllähän on oravanpyöriä jotka tuikuttavat piikku lamppuakin että kurreksi vaan Sannan satulaan sitteh hep.
Pääasia että se Zelenskyin 8 mansionia ei vaan jää sähköttä.
Vierailija kirjoitti:
Irtaudutaan sikamaisen Saksan sähkömarkkinoilta, problem solved.
MIKSI sinne piti alun perin edes mennä? Saksalaisten kanssa bisneksessä tulee helposti maksettua ylihintaa. Eikö aiemmat mokat ole opettaneet, vai joko ne on unohdettu? Umtsibumtsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sähköyhtiöt takoisivat tämän vuoden vähemmän voittoa? Ajatus vain... Vai pitääkö eliitin pysyä rikkaana. :)
Jos yhtään hoksii on menossa samanlainen kansan rosvoaminen kuin 90 l.
Aika-ajoin nuotta on laskettava veteen. Vedetään ylös ja hox, kansa lähtee ihan mielellään maanantaina taas työpaikalle. Emme koskaan voi yhteiskunnassa joutua tilanteeseen jossa kansa tuumaa maanantaiaamuna että ei minun tarvitse mennä.....
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa oletetaan, että kaikki elävät pelkän sähkön varassa.
Huono, huono ja huono.
Miten minun sisällä,pyykin liivattaminen kuluttaa sähköä?
Mulla on puulämmitys.
En tunne letään, jonka talossa olisi joku pohjavesipumppu, onko kaikilla muilla paitsi mulla ja kymmenillä naapureillani.
Jos annetaan ohjeita, niiden tulee kattaa koko väestö.🙄
Mitkään ohjeet eivät päde kaikilta osin kaikkiin kaikkiin tapauksiin.
Viranomaisrn virhe tässä lienee luottamus kansalaisen funktionaaliseen lukutaitoon.
Katso siis mitkä kohdat liittyvät sinun elämääsi, ja tsekkaa voitko tehdä jotakin niiden osalta.
Sinun ehkä kannattaa miettiä enemmän pienhiukkasasioita tuolla puun polttamisen määrällä.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen kannattaa varautua vaikeaan kansannousuun.
Ei Suomessa. Ei olla saatu edes pientä mielenosoitusta aikaiseksi korkeita energianhintoja vastustamaan!
Ole vastuullinen Päämedian johtaja > ilmianna miten Valtio kyttää kansalaisia ja tuhoaa elämiä> saa itse vitullisesti painostusta ja uhkaa> lievitä tuskaa edes hetken viinalla> jää kiinni ratista> älyä erota.> valtakunnassa taas yksi ajatteleva pää poissa.