Lidlin lintumurhat - voiko tämä olla totta??
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f1e18e10-2738-4a60-b9e8-deb59788b5ca
Hyvä luoja mitä julmuutta!
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetoaahan tuo kovasti tunteisiin, Mutta ei pitäisi tulla yllätyksenä, että ennen kuin voit ostaa kaupasta lihaa - jokin eläin on tapettu tavalla tai toisella ennen sitä. Ihmiset ovat vain niin vieraantuneita jopa ruuastaan. Kuvitellaan että ne paistit, suikaleet ja leikkeleet tulevat jostain taikalaatikosta.
Mun mielestä broilerin tuotantoa ei voi edes verrata muun lihan tuotantoon. Se on silkkaa raakaa kärsimysnäytelmää alusta loppuun, sillä ei ole edes mahdollisuutta elää hyvää elämää, kuten vaikka nauta saattaa elää hyvin hoidettuna. Se on yksinkertaisesti liian sairas, ihminen on jalostanut sen sairaaksi että se voisi voida hyvin. Tämä unohtuu näiltä kanan pupeltajilta, jotka silti mielellään kutsuvat itseään "eläinrakkaaksi". Ei, yksikään ihminen, jolle eläinten hyvinvointi merkitsee yhtään mitään, ei kuluta broilerinlihaa, koska se valita kumoaa kaikki kauniit puheet siitä, kuinka "jokainen eläin ansaitsee hyvän elämän, vaikka se tapettaisiinkin syötäväksi". Näillä ei yksinkertaisesti ole mitään arvoa, eikä yhtään hyvää hetkeä elämässään.
En kyllä ymmärrä niitä ihmisiä jotka syövät tehotuotettua lihaa, jopa päivittäin. Ja sitten ollaan samaan aikaan olevinaan eläinrakkaita. Jokainen tietää että se on kärsimystä eläimille ja miten Suomessakin niitä piestään ihan huvikseen. Jos sitä lihaa on aivan pakko syödä, niin eikö voi metsästää itse tai tuttu, joka tekee sen itse stressaamatta eläintä eikä laittaen koira asialle? Toivon että nuo eläinten kiduttajat ja toiminnan mahdollistavat löytävät tuon vielä edestään. Alhaista sakkia.
Lapsia pidetään lähes psykopaatteina jos ne tappaa ja kiusaa eläimiä, mutta aikuisten on ihan ok kiduttaa ja tappaa huvikseen?
Kirjoitatko sinä näitä tekstejä täällä huviksesi? Olet kyllä todella ilkeä ja alhainen itse. Tilalliset tekevät asiat vimpan päälle ja enemmänkin täällä Suomessa. Loukkaat kaikkia eläinten kanssa työskenteleviä teksteilläsi. Puhut vääristellysti ja täysin perusteettomasti. Häpeä, jos edes osaat.
Olen työskennellyt viimeiset 15 vuotta maatalouslomittajana, enkä voi hyvällä tahdollakaan allekirjoittaa tätä väitettä.
Jokainen voi tutustua Suomen eläinsuojelulakiin ja sen vähimmäisvaatimuksiin. Vaikka kaikki olisi tiloilla tehty lain mukaan (mikä ei todellakaan ole automaatio), emme voi missään määrin puhua, että eläimet olisivat hyvinvoivia. Jokainen voi myös miettiä, miksi kukaan oikeasti eläimistä välittävä perustaisi liiketoimintansa eläinten hyväksikäytölle?
Itselläni alkaa mielenterveys olemaan romuna siitä kaikesta p*skasta mitä päivittäin työssäni kohtaan. Etsin uutta työtä, mutta sellaisen löytäminen näin syrjäisellä seudulla ei ole mikään helppo homma.
Hyvä kommentti. Täällä syrjäseudulla eläinten pito on täysin ala-arvoista millä mittapuulla tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Joku käristynyt siinä videossa niitä lintuja hakkailee pönttöä päin. Näillä käristyneillä kun ei ole tapoja, onhan se täällä Suomessakin huomattu.
Kyllä näitä eläinten mätkijöitä löytyy ihan tästä kotimaisestakin junttikansasta, älä huoli. https://areena.yle.fi/1-2467207
Vierailija kirjoitti:
Kiva että teillä pidetään eläimiä hyvin, se on aina seikka mitä arvostan. Mutta meillä on niin erilaiset lähtökohdat asiaan, että sinunkaan tilasi ei saisi minua miettimään, että "ehkä tämä eläinten hyväksikäyttö onkin ihan okei". Ei ole, eikä minun silmissäni sellaiseksi tulekaan. Peace.
- ymmärrän samoin sinun näkökulman mutta minkään en muuta mielipidettäni siitä että kotieläinten eli tuotantoeläinten pito on ok ja ne ovat ruuantuotantoa varten ja niitä ei olisi missään ellei ihminen pitäisi niitä sitä tarkoitusta varten.
Monella kaltaisellasi on häkkilemmikkejä, sisäkissoja ja se on samalla tavalla "hyväksikäyttöä" ja näiden ruoka on Juri niistä tuotantoeläimistä.
Mutta se ero teissä kahdessa on, että sinä yrität saada toisen muuttamaan mieltään ja väität olevasi oikeassa ja tietäväsi miten asiat ovat, kun toinen on vain aivopesun uhri... Toinen vain hyväksyi sinun mielipiteesi kohteliaasti ja sanoi, ettei näe asioita kuten sinä. Ja sitten sanotaan, että vegaanit aina yrittävät käännyttää... (Kirjoitit: "Kannattaisi mennä tutustumaan ja jopa koksikin aikaa töihin maatiloille niin saisi oikeaa tietoa asioista toisin kun katsomalla tarkoitushakuisia kettutyttöjärjestöjen videoita ja kuvia.")
Olen yhden dokumentin katsonut broilereiden kasvatuksesta ja sen jälkeen en ole ostanut enkä käyttänyt broileria tai kanaa ruokavaliossani. Olen sen tyyppinen ihminen, että tarvitsen vain yhden järkyttävän katsomis- ja kuulemiskokemuksen tuotantoeläinten käsittelystä - toista en tarvitse enkä pysty katsomaan. Tätä kyseessä olevaa videota en tietenkään katsonut, vilkaisu kuviin ja väliotsikoihin riitti.
Jokainen tehköön omat ratkaisunsa ruokavalionsa suhteen. Eettiseen kantaan päätymiseen on kylliksi materiaalia, kyse on vain siitä, millä tavalla asian sisäistää. Laittaako pään pensaaseen, sivuuttaako dokumentit, vaihtaako kanavaa, turruttaako sisäisen äänensä ja jatkaa tuttuun tapaan, eläinten kärsimykseen ostopäätöksillään osallistuen.
Itse en ole omaa päätöstäni sanoutua irti noista kauheuksista katunut sekuntiakaan.
Lidlin broiskutoimittajat rääkkäävät lintuja Saksassa, Itävallassa, Espanjassa ja Italiassa. Yhteinen tekijä on Lidl.
Lidlin alihankkijat rääkkäsivät lintuja kuoliaaksi myös vuonna 2023.
https://twitter.com/humaneleagueuk/status/1671073075809378307
Videota ja kuvia Lidlin linturääkkäyksestä
https://drive.google.com/file/d/1WqTcmYoxBTKXXVWQEIAJLE3Y1PGEatUY/view
https://drive.google.com/drive/folders/1bR0kEJ4j2kUZsj3RYBBJIB3IZGkSsyuE
Lopetin lihan syönnin kalaa lukuun ottamatta nimenomaan eettisistä syistä. Kana/broileri oli listan toinen, sika ensimmäinen. Lammasta, tai muita eläinlajeja en ole syönyt oikeastaan koskaan, joten nauta tuli kolmantena. Helppoa se ei ollut mutta yksitellen onnistui. Tänä päivänä ihmettelen mikä siinä lihassa oli niin ihanaa, että siinä lopettamisessa meni niin kauan. Olin ehtaa pihvifani ja sanoin aina etten tule lopettamaan lihan syöntiä koskaan! Ja nyt kun se ei kuulu ruokavalioon, ajatus pihvistä oikein etoo. Voin huomattavasti paremmin niin henkisesti kuin fyysisesti nykyisellä ruokavaliolla (kasvikset, ja esim pähkinät ja tuo kala).
Olisin voinut jatkaa lihan syöntiä, jos metsästettyä riistaa olisi ollut saatavilla. Kuitenkin nyt kun tilanne on tämä, olen todella tyytyväinen että nämä kaikki em eläinlajit eivät kuulu ruokavaliooni. Olen siis edelleen kuitenkin lihansyöjä, sillä lihaahan se kalakin kantaa ja edessä on myös tästä luopuminen. Sen verran jo ratsaan kalankin kanssa, etten osta laitoksissa kasvatettua kalaa.
Uskokaa pois, tulevaisuudessa ihminen ei syö lihaa ollenkaan. Tovi siihen menee, mutta näin tulee takuuvarmasti käymään, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
En katsonut videoita mutta käsittääkseni epäasiallisesti lopetetut eläimet olisi lopetettu muutenkin, koska ne ovat sairaita yksilöitä. Eli eläimiä ei tapeta huvin vuoksi mutta tapa on silti täysin huolimaton ja siksi väärä. Kyse ei siis ole eläinten teurastamisesta eikä kaikkia lintuja lopeteta tuolla tavalla, vaan joukosta poimitaan sairaita yksilöitä jotka eivät päädy ruokatuotantoon sairauksien takia.
Kuvien kanoilla sentään on paljon tilaa eivätkä ne ole missään pienissä häkeissä. Sairaat kanat pitää kuitenkin lopettaa huolellisemmin etteivät ne jää kitumaan.
Sairaat kanat pitää hoitaa terveiksi jos se vain on mahdollista. Sitten tietenkin pitää lopettaa inhimillisesti ja kivuttomasti jos muuta vaihtoehtoa ei ole.
Tiedän että linnuilla voi vointi romahtaa hyvin nopeasti, mutta toisaalta ne myös paranevat nopeasti jos saavat oikeanlaista hoitoa ajoissa. Niillä solut uudistuvat nopeasti, mikä nopeuttaa paranemista.
Itse olen hoitanut täysin terveeksi sellaisia lintuja, joille eläinlääkäri ei antanut mitään toivoa. Kirjoitti kuitenkin tarpeelliset lääkereseptit.
Suomen lidleissä tuore broileri taitaa olla kotimaista mutta pakasteet voi olla mistä vaan.
Olen työskennellyt viimeiset 15 vuotta maatalouslomittajana, enkä voi hyvällä tahdollakaan allekirjoittaa tätä väitettä.
Jokainen voi tutustua Suomen eläinsuojelulakiin ja sen vähimmäisvaatimuksiin. Vaikka kaikki olisi tiloilla tehty lain mukaan (mikä ei todellakaan ole automaatio), emme voi missään määrin puhua, että eläimet olisivat hyvinvoivia. Jokainen voi myös miettiä, miksi kukaan oikeasti eläimistä välittävä perustaisi liiketoimintansa eläinten hyväksikäytölle?
Itselläni alkaa mielenterveys olemaan romuna siitä kaikesta p*skasta mitä päivittäin työssäni kohtaan. Etsin uutta työtä, mutta sellaisen löytäminen näin syrjäisellä seudulla ei ole mikään helppo homma.