Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polyamoria, avoin suhde... En ymmärrä

Vierailija
16.11.2022 |

Missä kunnioitus ja toisen arvostaminen? Miksi tuota on alettu toitottaa joka paikassa. Halutaan että ihmiset ei enää arvosta muita tai itseään..? Minä haluan suhteen jossa raskausarvet ovat ok, puoliso voi vaikka sairastua ja silti kuljetaan yhdessä vaikka läpi harmaan kiven. Ei lähdetä k*ksimaan muita.

Ennemmin tulen petetyksi tietämättäni tai kerran pari, sitoutuneessa suhteessa. Sentään silloin piilotetaan asia tai edes pyydetään anteeksi. Sitoudutaan jatkamaan yhdessä, pitämään huolta jos tarvitsee. En hyväksy pettämistä mutta ymmärrän sitä paremmin.

Mutta en alistu tuohon että mieheni rakastelee toisten naisten kanssa jatkuvasti suhteen aikana ja etsii aina vaan parempaa. Miten ihmiset kestävät sellaista? Laittavat itsensä sen tuskan läpi, että oma mies/nainen ei olekaan oma? Eivätkö he rakasta, ja miksi haluavat olla kylmissä suhteissa... Ja miksi sellaista sanotaan suhteeksi eikä puhuta oikeilla nimillä? En vain ymmärrä. Voiko joku auttaa ymmärtämään?

Kommentit (476)

Vierailija
101/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitsekaan olla polyamorinen, en minäkään ole. Mutta kai voisit yrittää ymmärtää, että joku toinen voi kyetä rakastamaan romanttisesti montaa ihmisistä yhtäaikaa. Se ei ole epäkunnioittavaa, rumaa tai hyväksikäyttöä, kunhan tilanne on ok kaikille osapuolille. Ihan yhtä kaunista rakkautta se voi olla kuin monoamorisillakin.

Vierailija
102/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat monin tavoin "rikki", jollekkin joku poly voi olla juuri se sopiva paikkausaine. Juuri niin pitkälle kuin sen avulla voi tuntea olevansa "eheä" tässä rikkinäisessä ajassa.  Sen ymmärrän ja en "tuomitse".  Kuitenkin yhteiskunta missä jokainen elää miten "hyväksi" näkee ei toimi.  Siihen tyhjiöön on helppo jonkun "vahvan" (pahan?) tulla ja sanella ehdot jne. Yksilötasolla kuin yhteiskunta tasollakin. (Diktatuurin muotoja).

Eli turvallisin ja kantavin rakkauden muoto= perhe varjelee yksilöä, kuin koko yhteiskuntaa kaikenkaikkiaan.

Tunne , halut, tahto, valinnat jne.  Omassa elämässä kuin politiikassa joka johtaa päätöksentekoon yhteiskunnallisesti. Jokainen harkitkoon asioita syvästi ja viisaasti. Myös lastemme tulevaisuutta ja mielentervyttä ajatellen. Todellinen levollinen turva on tärkeää, surffaily seksissä ei tuo lopullista nirvanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervehdys ap, keskusteluun osallistujat ja lukijat,

Kiitos kiinnostavasta aloituksesta sekä monipuolisista kommenteista. Aloittaja kirjoittaa haluavansa ymmärtää polyamoriaa ja avoimia suhteita. Kannan korteni kekoon selittääkseni asioita omasta näkökulmastani.

Ensimmäisenä oleellisenä näkökulmana nostaisin esiin sen, että me ihmiset koemme asioita hyvin eri tavoin. Asioita yrittää tietenkin ymmärtää oman kokemus- ja arvomaailman kautta, kun se on ainoa, josta on omakohtaista kokemusta. Mutta sitä kautta ei välttämättä löydy ymmärrettävyyttä.

Minä koen tällä tavalla, toinen ihminen kokee toisella tavalla.

Lisäksi on hyvä tiedostaa kaikkeen uuteen yleisenä ilmiönä liittyvä muutosvastarinta. Uudet, vieraat asiat herättävät vastustusta. Se on luonnollista ja ok.

Aloituksessa nostetaan ensimmäisenä kysymyksenä esiin itsensä ja kumppanin kunnioitus ja arvostus. Siinä on variaatiota, mitä nämä tarkoittavat kullekin ihmiselle. Minulle itseni kunnioittaminen tarkoittaa mm. sitä, että olen itselleni rehellinen, ja elän sellaista elämää joka sallii minun olla sellainen kuin koen olevani.

Puolison kunnioitus tarkoittaa minulle mm. sitä, että olen hänelle rehellinen ja avoin toiveistani, tarpeistani, minulle tärkeistä asioista. Lisäksi olen kiinnostunut hänen tärkeäksi kokemista asioista ja arvoista. Molemminpuolinen kunnioitus tarkoittaa mm. sitä, että olemme molemmat halukkaita löytämään kompromisseja niissä kohdin, missä näkemyksemme ovat ristiriidassa.

Kun kahdella keskenään suhteessa olevalla ihmisellä on pääpiirteittäin yhtenevä käsitys kunnioituksesta ja arvostuksesta, tässä ei mielestäni ole ongelmaa. Jos kunnioitus tarkoittaa suhteen osapuolille selvästi eri asioita, tai käsitykset muuttuvat ajan kuluessa, näistä voi muodostua ongelmia.

On täysin ok haluta suhde jossa kuljetaan yhdessä vaikka läpi harmaan kiven, kuten aloittaja kirjoittaa. Ja ihan yhtä ok on haluta erilainen suhde. Erilaista suhdetta haluavat todennäköisesti mieltävät itsensä ja kumppanin kunnioituksen ja arvostuksen eri tavalla kuin aloittaja.

Yksi itselleni oleellinen näkökulma on se, että minä en yritä käännyttää ketään polyamoriseksi tai avointa suhdetta haluavaksi. Enkä ajattele, että tämä olisi kaikille sopiva elämäntapa. Tämä on se, mikä sopii minulle, minun puolisolleni sekä muille kumppaneilleni. Muut ihmiset saavat elää kuten parhaaksi katsovat. Minulle on täysin ok, että monogamia on monen valinta.

Jatkuu myöhemmin.

No nyt on asiallinen kirjoitus. Juuri tuo että ollaan rehellisiä ja että ei ajatella monogamian olevan millään tavalla kriisissä taikka vanhentunut tapa ihmisten elää on hyvä tapa ajatella.

Keskustelua monogamiasta poikkeavista suhdemuodoista vaivaa se, että jotkut vaihtoehtoisista suhdemuodoista puhuvat ihmiset eivät osoita minkäänlaista kunnioitusta monogamisissa suhteissa eläville ja niitä haluaville vaan he hyökkäävät äärimmäisellä agressiolla tämän suhdemuodon kimppuun. Ehkä omista traumoistaan ja epäonnistumisistaa johtuen kenties.

He siis yrittävät leimata monogamian ja perinteiset normaalit parisuhteet äärimmäisen huonoksi tavaksi ja jopa ihmisten hyvinvointia yleisesti vaarantavaksi tavaksi elää.

Vierailija
104/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitsekaan olla polyamorinen, en minäkään ole. Mutta kai voisit yrittää ymmärtää, että joku toinen voi kyetä rakastamaan romanttisesti montaa ihmisistä yhtäaikaa. Se ei ole epäkunnioittavaa, rumaa tai hyväksikäyttöä, kunhan tilanne on ok kaikille osapuolille. Ihan yhtä kaunista rakkautta se voi olla kuin monoamorisillakin.

Juuri tämä. En itsekään ole polyamorinen tai avoimen suhteen kannalla, päinvastoin olen hyvin mustasukkainen ja minulla on hyvin jyrkkä näkemys uskottomuuteen, mutta minäkin ymmärrän ihmisten erilaisuuden. Jostain syystä se tuottaa joillekin ihmisille ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Vierailija
105/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Huoraamiselle tai huoripukkeudelle voi keksiä eufemismejä, muttei se asiaa miksikään muuta.

Vierailija
106/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. En itsekään ole polyamorinen tai avoimen suhteen kannalla, päinvastoin olen hyvin mustasukkainen ja minulla on hyvin jyrkkä näkemys uskottomuuteen, mutta minäkin ymmärrän ihmisten erilaisuuden. Jostain syystä se tuottaa joillekin ihmisille ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Veit jalat suustani. Jotkut avoimia suhteita ja polyamoriaa kannattavat eivät tietyllä tapaa hyväksy valtavirtaa ja keskitietä edustavien näkemyksiä vaan hyökkäävät heidän päälleen ikäänkuin nostaen itsensä heidän yläpuolelleen yli-ihmisiksi.

Vierailija
107/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei kunnioita omaa kehoaan? Jos kykenee kehollaan saamaan orgasmin ihan teknisesti ilman tunteita ehkä, mutta ei vaadi itseltään kuntoa ja kykyä olla parempi? Hedonistisesti sitten vain nautiskelee fyysisistä tuntemuksistaan ilman, että käyttäisi kokonaisvaltaista harkintaa? Entä jos nostaa omaa seksuaalista itsetuntoaan polyamorialla? Vaikka on täysin löysä  plösö, ei huolehdi kunnostaan ja ulkonäöstään, niin kelpaa jonnekin, sänkyyn ja kahvin keittäjäksi? Saa vielä hierontaakin päälle? Ei sentään kuntoile, syö ja elä terveellisesti, pidä kehostaan huolta, kun on niin helpon mukavuuden ja hedonismin perään?

Ei kiitos minulle!

Vierailija
108/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että monisuhteiset voivat hakeutua omiin kuppikuntiin ja yksiavioiset omiin. Ja näin ei kukaan tule huijatuksi, eli yksiavoinen voi hakea yhtä. Eri asia on sitten pelaajat ja huijarit.

Yksiavioisissa suhteissa n. 50% pettää.

En hirveästi lähtisi leuhkimaan monogamian paremmuudella.

Laitahan lähde, vai keksitkö ihan itse?

Vierailija
109/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että monisuhteiset voivat hakeutua omiin kuppikuntiin ja yksiavioiset omiin. Ja näin ei kukaan tule huijatuksi, eli yksiavoinen voi hakea yhtä. Eri asia on sitten pelaajat ja huijarit.

Yksiavioisissa suhteissa n. 50% pettää.

En hirveästi lähtisi leuhkimaan monogamian paremmuudella.

Laitahan lähde, vai keksitkö ihan itse?

En usko että tuo tyyppi pystyy lähdettä laittamaan koska uskottavaa lähdettä kotimaisella aineistolla ei taida olla. Totuus kun pilaisi hänen tarinoinnin tuosta aiheesta.

Vierailija
110/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä saa oikeaa keskustelua aikaan. Ne jotka ei ymmärrä, ei vaan ymmärrä, tuomitsee vaan.

Eli koska kaikki eivät vain hyväksy "polyamoriaa" (oksettava vasemmistolaistermi), eivätkä ole lähdössä leikkaamaan sivusiiliä ja ottamaan partnerikseen nössyköitä poikia ja mieheksi itsensä identifioivia naisia ja kuvittelemaan olevansa jotain uuden ajan airueita, omaan napaan tuijottaessaan, niin mielestäsi keskustelua ei synny?

Polyamoria on keinotekoinen suhteellisen uusi ajatusmalli. En sano, etteikö aina olisi ollut haaremeita ja kaiken maailman hippien ristiinnaimista, mutta tällaisena ja tänä aikana se on yksi osa woke-ajattelua. Ideat on ammennettu suoraan queer-ajatelusta ja intersekoilusta, jossa tavoite on hajottaa patriarkaaliset rakenteet (huoh). Ja mikäs sen kamalampi patriarkaalisen riiston ilmentymä, kuin ydinperhe. Siispä siitä on päästävä. Ei ole suinkaan sattumaa, että näissä polyamorisissa pläjäyksissä on niin vasemmistolaisen ja muusun näköistä sakkia, että silmiä kirvelee.

Vierailija
111/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, polyamorinen suhde ei ole parisuhde, ehkä siinä kiteytettynä, eli sille ei voi asettaa niitä toiveita ja vaatimuksia, joita parisuhteelle asettaa.

Itselleni polyamoria ei sovi.

Vierailija
112/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä nimi tuo polyamoria.  Monipanosuhde olisi rehellisempi.

Vierailija
113/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ylipäätään ymmärrä tätä polyamorisen tai avoimen suhteen käsitystä tai syytä siihen. Miksi olla suhteessa, jos haluaa olla monien ihmisten kanssa samaan aikaan? Itse koen suhteen kahden ihmisen välisenä juttuna, johon sitoutuu kaksi ihmistä. Siitä toisesta pitää niin paljon, ettei halua tai tarvitse ketään muita. Se on se oma erityinen juttunsa, kun on vaan ne kaksi. Jos haluaa olla toisten kanssa, siitä katoaa se oma ainutlaatuisuus. Miksi ruveta mihinkään suhteeseen? Jos haluaa tavata ja/tai hässiä muita, miksi sen pitäisi olla mitään vakavampaa tai sitoutuvampaa? Ja anteeksi nyt vaan, mä uskon että joukossa on niitä jotka nimenomaan haluaa, että kotona on aina se yksi odottamassa, mutta samaan aikaan saa itse juosta missä haluaa. Lähipiirissä tuttavapariskunnan suhde kaatui tähän, kun mies halusi kolme naista itselleen ja kun nainen sitten ehdotti että ok, hänhän voi myös sitten totta kai olla avoimessa suhteessa toiseen mieheen, niin yhtäkkiä se ei käynytkään. Mä oon varmaan vanhanaikainen ja hyvä niin, kaikkea ei tarvitse ymmärtää. Muut tehkööt mitä tehkööt. Muistakoon myös, ettei siinä ole mitään väärää, ettet halua olla avoimessa suhteessa. 

Vierailija
114/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on sellaiset "monipanosuhteet", joissa on lapsia mukana. Ydinperhe on lapselle paras. Se on ihan selvä asia.

Vierailija
115/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on se että polyamoria on nyt tosi muotia ja pinnalla mediassa, mutta eräiden yhteiskuntien monivaimoisuutta paheksutaan ja se on meillä laissakin kiellettyä.

Mitähän Sexpon kaikkea kannattavat asiantuntijat sanoisivat siitä?

Vierailija
116/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavinta on se että polyamoria on nyt tosi muotia ja pinnalla mediassa, mutta eräiden yhteiskuntien monivaimoisuutta paheksutaan ja se on meillä laissakin kiellettyä.

Mitähän Sexpon kaikkea kannattavat asiantuntijat sanoisivat siitä?

Se paheksunta on kyllä ihan kohdillaan, koska naisillehan sitä moniavioisuutta ei sallita.

Olisikin ihan eri asia, jos kuka tahansa voisi ottaa useita virallisia puolisoita.

En kylläkään kannata sitä, mutta sukupuolista tasa-arvoa kannatan.

Vierailija
117/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyamorinen suhde ja avoin suhde ei ole sama asia

Polyamorissa on useampi kumppani. Vieraiden kanssa ei olla.

Avoimessa on yksi kumppani ja saa käydä vieraissa.

Vierailija
118/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] No nyt on asiallinen kirjoitus. Juuri tuo että ollaan rehellisiä ja että ei ajatella monogamian olevan millään tavalla kriisissä taikka vanhentunut tapa ihmisten elää on hyvä tapa ajatella.

Keskustelua monogamiasta poikkeavista suhdemuodoista vaivaa se, että jotkut vaihtoehtoisista suhdemuodoista puhuvat ihmiset eivät osoita minkäänlaista kunnioitusta monogamisissa suhteissa eläville ja niitä haluaville vaan he hyökkäävät äärimmäisellä agressiolla tämän suhdemuodon kimppuun. Ehkä omista traumoistaan ja epäonnistumisistaa johtuen kenties.

He siis yrittävät leimata monogamian ja perinteiset normaalit parisuhteet äärimmäisen huonoksi tavaksi ja jopa ihmisten hyvinvointia yleisesti vaarantavaksi tavaksi elää.[/quote]

Vielä en ole nähnyt yhtään keskusteluketjua, jossa olisi lähtökohtaisesti hyökätty monogamisia suhteita vastan. Näitä "en ymmärrä avoimia suhteita/polyamoriaa" -ketjuja taas on useampikin.

Enimmäkseen olen nähnyt ketjuja, joiden aloittaja on joku avoimesta suhteesta kiinnostunut kyselemässä aiheesta vinkkejä, neuvoja tai kokemuksia. Näihin ketjuihin sitten ilmestyy aina kiihkomonogaamikkoja julistamaan, miten avoimet tai polyamoriset suhteet ei ole oikeita suhteita, vaan luvallista pettämistä, osapuolet pinnallisia ja itsekkäitä kaikki-mulle-heti -tyyppejä, kommunisteja/hippejä/mt-ongelmaisia ja kaikin puolin epäilyttäviä muutenkin. Eivät pysty aitoon rakkauteen ja uusia seksikumppaneita kävelee jatkuvalla syötöllä ovesta sisään ja harrastavat seksiä niin, että lapsetkin näkee! Ei kyetä näkemään muissa suhdemuodoissa eläviä ihmisiä ihmisinä.

Viesti on aina sama, monogamiset suhteet ovat parempia ja ylempänä kuin muut suhdemuodot ja siksi vaihtoehtoja saa haukkua ja vähätellä minkä ehtii. Usein tämä vaihtoehtosuhteiden lyttääminen lähtee vieläpä mukamas monogamian puolustuksena, vaikka KUKAAN ei ole millään tavalla väheksynyt monosuhteita ennen kuin kiihkomonogaamikko tulee provosoimaan. Poikkeuksetta he ovat niitä, jotka ensimmäisenä käyttävät sanaa kalkkis tai vanhanaikainen ikään kuin ennakoiden muiden ajatuksia. Jostain syystä pelkkä vaihtoehdoista puhuminen koetaan uhkaksi sille omalle suhdemuodolle. Oikeasti ketään ei kiinnosta se sinun monosuhde ja monogamia on edelleen ylivoimaisesti yleisin suhdemuoto, ei sitä ole kukaan viemässä pois.

Vierailija
119/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan asua yhdessä, jakaa kulut... silti nu**sia ristiin ja rastiin luvan kanssa. Sitä polyt, avoimet jne lähinnä on. 

Vierailija
120/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimien suhteiden ja polyamorian vakailla kannattajilla on hyvin usein taustallaan vuosikymmentenkin rikkonainen ihmissuhdehistoria. Omassa lapsuudessa koetut traumat ja vaillejäämiset ovat jääneet täysin käsittelemättä ennen ensimmäisenkään lapsen hankkimista.

Näillä tyypeillä on usein lapsia eri suhteista joiden turvallisuuden ja vakauden tunne on näiden tuuliviirien omista epävakaista valinnoistaan johtuen on rikottu useaan kertaan lasten ollessa 013 vuotiaita joka on kriittinen ikähaarukka terveen kiintymyssuhdemallin syntymisellä lapsella.

Sitten kehdataan vielä hyökätä perinteisen parisuhdemallin päälle vaikka syy lasten turvan rikkomiseen on näissä epävakaissa tuuliviireissä itsessään. Ei se sisäinen rauha näille tyypeille löydy avoimista suhteista tai polyamoriastakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä