Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polyamoria, avoin suhde... En ymmärrä

Vierailija
16.11.2022 |

Missä kunnioitus ja toisen arvostaminen? Miksi tuota on alettu toitottaa joka paikassa. Halutaan että ihmiset ei enää arvosta muita tai itseään..? Minä haluan suhteen jossa raskausarvet ovat ok, puoliso voi vaikka sairastua ja silti kuljetaan yhdessä vaikka läpi harmaan kiven. Ei lähdetä k*ksimaan muita.

Ennemmin tulen petetyksi tietämättäni tai kerran pari, sitoutuneessa suhteessa. Sentään silloin piilotetaan asia tai edes pyydetään anteeksi. Sitoudutaan jatkamaan yhdessä, pitämään huolta jos tarvitsee. En hyväksy pettämistä mutta ymmärrän sitä paremmin.

Mutta en alistu tuohon että mieheni rakastelee toisten naisten kanssa jatkuvasti suhteen aikana ja etsii aina vaan parempaa. Miten ihmiset kestävät sellaista? Laittavat itsensä sen tuskan läpi, että oma mies/nainen ei olekaan oma? Eivätkö he rakasta, ja miksi haluavat olla kylmissä suhteissa... Ja miksi sellaista sanotaan suhteeksi eikä puhuta oikeilla nimillä? En vain ymmärrä. Voiko joku auttaa ymmärtämään?

Kommentit (476)

Vierailija
121/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ylipäätään ymmärrä tätä polyamorisen tai avoimen suhteen käsitystä tai syytä siihen. Miksi olla suhteessa, jos haluaa olla monien ihmisten kanssa samaan aikaan? Itse koen suhteen kahden ihmisen välisenä juttuna, johon sitoutuu kaksi ihmistä. Siitä toisesta pitää niin paljon, ettei halua tai tarvitse ketään muita. Se on se oma erityinen juttunsa, kun on vaan ne kaksi. Jos haluaa olla toisten kanssa, siitä katoaa se oma ainutlaatuisuus. Miksi ruveta mihinkään suhteeseen? Jos haluaa tavata ja/tai hässiä muita, miksi sen pitäisi olla mitään vakavampaa tai sitoutuvampaa? Ja anteeksi nyt vaan, mä uskon että joukossa on niitä jotka nimenomaan haluaa, että kotona on aina se yksi odottamassa, mutta samaan aikaan saa itse juosta missä haluaa. Lähipiirissä tuttavapariskunnan suhde kaatui tähän, kun mies halusi kolme naista itselleen ja kun nainen sitten ehdotti että ok, hänhän voi myös sitten totta kai olla avoimessa suhteessa toiseen mieheen, niin yhtäkkiä se ei käynytkään. Mä oon varmaan vanhanaikainen ja hyvä niin, kaikkea ei tarvitse ymmärtää. Muut tehkööt mitä tehkööt. Muistakoon myös, ettei siinä ole mitään väärää, ettet halua olla avoimessa suhteessa. 

Niin, etkös sinä tuossa osin vastannut omaan ihmettelyysi? Halutaan, että kotona on tuttu ja turvallinen pitkäaikainen rakas odottamassa ja silti harrastaa seksiä myös muiden kanssa. Rakkaussuhde kun on niin paljon muutakin kuin pelkkää seksiä. Kaikki ne muut asiat voi olla, vaikka seksiä olisikin muiden kanssa. Onhan täysin seksittömiäkin parisuhteita olemassa. Jotenkin tuntuu hassulta, että koko parisuhteen merkitys kutistetaan pelkkään seksiin.

Vierailija
122/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo nähnyt yhtään juttua, missä polyamoristi"perheessä" olis akateemisia, hauskan näköisiä, työssäkäyviä ja hyvin toimeentulevia ihmisiä - kyllä ne on aika oudon näköistä jengiä! Näyttää siltä, että ne on ajautuneet yhteen yksinäisyyttään, että olis ees joku, joka välittäisi...hipahtavia tai muuten höpsöjä idunpurijoita wannabee elämäntapaintiaaneja tai muuten vaan ufoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta saa sen käsityksen, että on varsin paljon muutakin mitä ap ei ymmärrä. 

Vierailija
124/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette sitä mieltä ettei montaa voi rakastaa, niin sattuuko teillä olemaan useampi kuin yksi lapsi? Miten voitte niitä rakastaa, kun ei ole kerran mahdollista rakastaa kuin yhtä?

Tottakai voit rakastua ja rakastaa vaikka joka päivä.

Joskus suurinta rakkautta lapsia kohtaan, on pitää se perhe koossa, "me olemme me", eikä lähteä fantasioidensa perään ja säkällä hajoittaa myös jonkun toisen lapsen turvallinen ydinperhe.

Ydinperheitä hajottavat sarjamonogaamikot, eivät eettiset monisuhteilijat.

Ei sillä, ero on parempi kuin huono suhde.

Niin. Mikään ei ole kuvottavampi ilmestys kuin narsistinen tai epävakaa sarjasuhteilija.

Kutsuvat vielä itseään "eettisiksi monisuhteilijoiksi"

LOL :D

Vierailija
125/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitsekaan olla polyamorinen, en minäkään ole. Mutta kai voisit yrittää ymmärtää, että joku toinen voi kyetä rakastamaan romanttisesti montaa ihmisistä yhtäaikaa. Se ei ole epäkunnioittavaa, rumaa tai hyväksikäyttöä, kunhan tilanne on ok kaikille osapuolille. Ihan yhtä kaunista rakkautta se voi olla kuin monoamorisillakin.

Juuri tämä. En itsekään ole polyamorinen tai avoimen suhteen kannalla, päinvastoin olen hyvin mustasukkainen ja minulla on hyvin jyrkkä näkemys uskottomuuteen, mutta minäkin ymmärrän ihmisten erilaisuuden. Jostain syystä se tuottaa joillekin ihmisille ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Veit jalat suustani. Jotkut avoimia suhteita ja polyamoriaa kannattavat eivät tietyllä tapaa hyväksy valtavirtaa ja keskitietä edustavien näkemyksiä vaan hyökkäävät heidän päälleen ikäänkuin nostaen itsensä heidän yläpuolelleen yli-ihmisiksi.

Mahdollisesti, mutta kyllä se tämän ketjun perusteella tuntuu olemaan pääasiassa toisin päin. Eli jotkut perinteistä monogamista suhdetta kannattavat kokevat syystä tai toisesta tarvetta lytätä ja kyseenalaistaa muiden ihmisten elämänvalintoja.

Vierailija
126/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komea/kaunis, hyvän itsetunnon omaava, toimelias, itseään kehittävä ja hyväkuntoinen saa yhden tyydyttävän suhteen. Ei niin komea/kaunis, itsetunnon kanssa ongelmissa oleva, fyysisesti heikkokuntoinen,  ehkä epäterveellisen ylipainoinen ja nahjus  ei saa yhtä tyydyttävää ja laadukasta suhdetta ja lipeääkin polyamoriaan, kieltäessään itsestään nämä ikävät tosiasiat.  Riippuu ihan narsismin asteesta, että mihin rooliin asettuu. Voi tahtoa ottaa toisilta mahdollisimman monta itselleen suhteeseen, Polyamoria saa jotkut uskomaan, että ovat himottavia ja haluttavia ilman vaivannäköä, vaikka eivät olisikaan. Arvokkuutta eivät koe.

Näyttäkää minulle yksi hyväkuntoinen ja vielä esteetikko, joka on polyamoristi? Puolustelukseksi ei riitä luonne, kun tarvitaan näyttöä fysiikastakin! Henki ja ruumis asuvat samassa kehossa eli ei voi olla vain puoliksi terve. Tämä on mielipiteeni. En kaipaa kuvia, joissa nainen röhnöttää kahden röhnöttävät miehen kanssa samassa petaamattomassa sängyssä, joista toinen on puoliso ja toinen poikaystävä ja kaikki kolme kehonrakenteeltaan samanlaisia. En kaipaa kuvaa tossukasta, jolla on paljastelevasti pukeutuva puoliso, joka tahtoo aina uusia seurustelukumppaneita ja se on ok tossukalle.

Vierailija
127/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tarvitsekaan olla polyamorinen, en minäkään ole. Mutta kai voisit yrittää ymmärtää, että joku toinen voi kyetä rakastamaan romanttisesti montaa ihmisistä yhtäaikaa. Se ei ole epäkunnioittavaa, rumaa tai hyväksikäyttöä, kunhan tilanne on ok kaikille osapuolille. Ihan yhtä kaunista rakkautta se voi olla kuin monoamorisillakin.

Juuri tämä. En itsekään ole polyamorinen tai avoimen suhteen kannalla, päinvastoin olen hyvin mustasukkainen ja minulla on hyvin jyrkkä näkemys uskottomuuteen, mutta minäkin ymmärrän ihmisten erilaisuuden. Jostain syystä se tuottaa joillekin ihmisille ylitsepääsemättömiä ongelmia.

Veit jalat suustani. Jotkut avoimia suhteita ja polyamoriaa kannattavat eivät tietyllä tapaa hyväksy valtavirtaa ja keskitietä edustavien näkemyksiä vaan hyökkäävät heidän päälleen ikäänkuin nostaen itsensä heidän yläpuolelleen yli-ihmisiksi.

Mahdollisesti, mutta kyllä se tämän ketjun perusteella tuntuu olemaan pääasiassa toisin päin. Eli jotkut perinteistä monogamista suhdetta kannattavat kokevat syystä tai toisesta tarvetta lytätä ja kyseenalaistaa muiden ihmisten elämänvalintoja.

Täällä! Minä tunnustan aivan avoimesti haluavani lytätä tämän elämänvalinnan. En näe siinä kuin huonoja puolia. En usko, että normaali tunneälyllä ja itsetunnolla varustettu ihminen näihin lähtee. Saattaa olla, että lyhyeksi ajaksi erehtyy ja sitten tulee järkiinsä. Mutta nämä pitkän linjan polyamorikot on niljakkaita lässyttäjiä. Kilometrin päähän näkee, että omassa elämässä ei ole kaikki kohdillaan ja todennäköisesti lapsuudessa on ollut paljon toivomisen varaa. Sitten se "ratkaisu" saadaan tästä typerästä vasemmistolaisideologiasta ja kun on samanmielistä porukkaa ympärillä, voi kuvitella olevansa jotenkin edistyksellinen ja parempi, kuin ne tylsät monogaamiset fossiilit. Polyamorinen suhde on jo lähtökohdiltaan sellainen, että se vetää puoleensa ressukoita, hyväksikäyttäjiä ja mielenterveysongelmaisia.

Vierailija
128/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin kriitiikki ei kohdistu niihin jotka jo varhaisaikuisuudestaan lähtien ovat valinneet elää tuolla tavalla.

Kriitikki kohdistunee täysin aiheellisesti sellaiseen toimintatapaan jossa ei tuoda tätä suuntautuneisuutta avoimesti esiin ihmissuhdekumppanilleen heti suhteen alussa vaan piilotellaan sitä kumppanilta jonka kanssa ehkä hankitaan lapsi tai lapsia.

Tuollainen piilottelu on minusta systemaattista henkistä väkivaltaa kumppania ja osin myös suhteen aikana syntynyttä lasta tai lapsia kohtaan.

Harvoin kuulee että tällaiset tyypit aidosti myöntäisivät että ovat käyttäytyneet äärimmäisen ala-arvoisesti sekä kumppaniaan ja jälkikasvuaan kohtaan.

Vierailija
129/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo nähnyt yhtään juttua, missä polyamoristi"perheessä" olis akateemisia, hauskan näköisiä, työssäkäyviä ja hyvin toimeentulevia ihmisiä - kyllä ne on aika oudon näköistä jengiä! Näyttää siltä, että ne on ajautuneet yhteen yksinäisyyttään, että olis ees joku, joka välittäisi...hipahtavia tai muuten höpsöjä idunpurijoita wannabee elämäntapaintiaaneja tai muuten vaan ufoja...

Tämä on muuten niin totta. Kerran oli telkkarissa ns. normaalin näköinen nainen ja mies, mutta useimmiten mediassa esitellyt ovat "ei kovin viehättäviä" perinteisessä mielessä. Sinistä tukkaa, lävistyksiä, ylipainoa (Emmi N. -tyyli). Etenkin naiset vaikuttavat jutuissa usein vähän epätasapainoisilta.

Vierailija
130/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyamoriaa ja avoimia suhteita harrastavia ihmisiä on noin 2-3 prosenttia Suomen väestöstä eri tahojen tekemien tutkimusten mukaan.

Vastaavat luvut narsismin eri muotojen ja epävakaan persoonan osalta ovat jonkin verran korkeampia suhteessa väestöön.

Näitä taustatietoja vasten pidän aika kummallisena polyamorian ja avoimien suhteiden kannattajien luomaa valheellista kuvaa monogaamisten suhdemallien kriisistä ja murroksesta.

Ehkäpä tuo valheellisuus on tuollaisilla tyypeillä tietoista koska omat teot eivät kestä läpinäkyvyyttä laajemmin.

Vierailija
131/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ihan sama mitä muut tekevät mutta sitä en ymmärrä miten kellään on aikaa polysuhteisiin. Itselläni on nyt jo aivan liian vähän aikaa nähdä kaikkia rakkaita ihmisiä.  Mulla on täysipäiväinen duuni, lapsi, puoliso, harrastuksia, ystäviä ja perhe ja joskus on kiva olla yksinkin.

En tiedä milloin mä muka ehtisin käydä treffeillä ja suhteilemessa jonkun extrarakastetun kanssa. Jos puolisollakin olisi sellainen, ja kummankin extrarakastetuilla vielä omat puolisot/sivusuhteen,  miten ihmeessa aikataulut ikinä saataisiin sopimaan? 

No kaikilla ei ole sama tilanne kuin sinulla, joten ihme homma että et ymmärrä.

Vierailija
132/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän itse hyvässä monogaamisessa parisuhteessa. Hävettää silti lukea tässä kirjoitusketjussa esitettyä yltiökonservatiivista ja epä-älyllistä polyamoriasuhteiden kritiikkiä. Jokainen asioista vähäänkään perillä oleva tietää, että monogaaminen suhdemuoto on monella tavalla ongelmissa ellei peräti vakavassa kriisissä. Erojen määrä suhteutettuna solmittujen monogaamisten parisuhteiden määrään on erittäin suuri, puolison pettäminen jossain vaiheessa parisuhdetta on yleistä, samoin suhteiden eriasteinen avaaminen ("monogamish"), ja perheterapiaan on jatkuvasti pitkät jonot. Silti nämä konservatiiviset jeesustelijat tuputtavat ainoana oikeana ratkaisuna suljettua, vain kahden ihmisen muodostamaa liittoa, jonka tulee täyttää kaikki romanttiset ja seksuaaliset tarpeet. Erityisesti konservatiivit pelkäävät, halveksuvat ja inhoavat polyamorisia suhdemalleja. Itse en voisi sellaisissa elää, mutta omasta mielestäni oma elämänvalintani ei tee niistä yhtään huonompia suhdemalleja kuin monogamia. Joillekin sopii varmasti hyvinkin ja se sallittakoon.

Vierailija
133/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän itse hyvässä monogaamisessa parisuhteessa. Hävettää silti lukea tässä kirjoitusketjussa esitettyä yltiökonservatiivista ja epä-älyllistä polyamoriasuhteiden kritiikkiä. Jokainen asioista vähäänkään perillä oleva tietää, että monogaaminen suhdemuoto on monella tavalla ongelmissa ellei peräti vakavassa kriisissä. Erojen määrä suhteutettuna solmittujen monogaamisten parisuhteiden määrään on erittäin suuri, puolison pettäminen jossain vaiheessa parisuhdetta on yleistä, samoin suhteiden eriasteinen avaaminen ("monogamish"), ja perheterapiaan on jatkuvasti pitkät jonot. Silti nämä konservatiiviset jeesustelijat tuputtavat ainoana oikeana ratkaisuna suljettua, vain kahden ihmisen muodostamaa liittoa, jonka tulee täyttää kaikki romanttiset ja seksuaaliset tarpeet. Erityisesti konservatiivit pelkäävät, halveksuvat ja inhoavat polyamorisia suhdemalleja. Itse en voisi sellaisissa elää, mutta omasta mielestäni oma elämänvalintani ei tee niistä yhtään huonompia suhdemalleja kuin monogamia. Joillekin sopii varmasti hyvinkin ja se sallittakoon.

Kun sanot että monogaaminen suhdemalli on ongelmissa ellei peräti kriisissä niin perusteletko yksityiskohtaisesti väitteesi että miksi mielestäsi näin on.

Lähtökohtana toki sellainen tilanne missä molemmat monogaamisen suhteen osapuolet omaavat terveen itsetunnon ja kommunikaatiokyvyt. Kummallakaan ei ole tarvetta piilotella tunteitaan toiselta ja suhtautuminen sukupuolien rooleihin edustaa nykyistä valtavirtaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan perustelujasi.

Vierailija
134/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sanot että monogaaminen suhdemalli on ongelmissa ellei peräti kriisissä niin perusteletko yksityiskohtaisesti väitteesi että miksi mielestäsi näin on.

Lähtökohtana toki sellainen tilanne missä molemmat monogaamisen suhteen osapuolet omaavat terveen itsetunnon ja kommunikaatiokyvyt. Kummallakaan ei ole tarvetta piilotella tunteitaan toiselta ja suhtautuminen sukupuolien rooleihin edustaa nykyistä valtavirtaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan perustelujasi.

Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Lueppa uudelleen niin löydät perustelut

Vierailija
135/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo olivat seurauksia eivät syitä tai perusteluja sille miksi tuolla tavalla tapahtui. On olkiukkoilua syyttää monogamiaa noista asioista.

Vierailija
136/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette sitä mieltä ettei montaa voi rakastaa, niin sattuuko teillä olemaan useampi kuin yksi lapsi? Miten voitte niitä rakastaa, kun ei ole kerran mahdollista rakastaa kuin yhtä?

Voi elämä mikä vertaus! Lapsiin ei olla rakastuneita intohimoisesti eikä romanttisessa mielessä - ei ainakaan toivottavasti!!!

Jos et ole ihastunut ja hullaantunut siitä yhdestä, etkä tunne pienintäkään kiusausta haluta omistaa tätä, et ole rakastunut. Piste.

Vierailija
137/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yhtälössä nainen ei voi voittaa.

Vierailija
138/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin polyamoria sopii.

Minulle ei sopisi ihan käytännön syistä, olen tosi introvertti ja jo yhden kumppanin kanssa on säätämistä että on sille yhdelle aikaa tarpeeksi ja että pysyy se ihmissuhde ja yhteys hyvänä.

Vierailija
139/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei VOI tuntea rakkautta moneen samaan aikaan. Jos tuntee niin kyse on valheesta. En itse koskaan voisi tuntea noin... Sen sijaan mustasukkaisuus on terve tunne ja kertoo välittämisestä (kunhan sillä ei oikeuta väkivaltaa yms). Sitä turhaan demonisoidaan, pidetään "red flägina".. Miksi? Onko tässä jotain taustalla?

Ihminen EI VOI tuntea rakkautta ja himoa samaa ihmistä kohtaan koko loppuelämänsä ajan. Sen takia tapahtuu pettämisiä ja avioeroja. Jotkut luonnonoikut sitten pystyvät olemaan yhdessä, mutta moni fantasioi työkavereista tms. salaa.

Ihminen voi kuitenkin rakastaa ja kunnioittaa kumppaniansa siten ettei tarvitse vieraissa sängyissä hyppiä. Puoliskoaan rakastava ei halua jakaa tätä muiden kanssa - ei etenkään henkisesti saatika fyysisesti. Ei halua nöyryyttää ja halventaa kumppaniansa sikailemalla kuin jokin teini.

Vierailija
140/476 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo olivat seurauksia eivät syitä tai perusteluja sille miksi tuolla tavalla tapahtui. On olkiukkoilua syyttää monogamiaa noista asioista.

??? Ehkä kannattaa lukea vähän sos.tieteellisen selittämisen ja logiikan peruskurssin opuksiakin uudelleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan