Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylässä oleva sisko teki iltatoimet lapsen puolesta- oliko liian liian ankara ja toimiko oikein?

Emmi
16.11.2022 |

Keskustelu | Kaksplus
Kirjaudu
Rekisteröidy
Perhe-elämä
Lapsen iltakiukuttelu- sisko otti ohjat käsiin
Viestiketjun aloittajavierailija Ensimmäinen viestiTänään 02:25
Vastaa

VIERAILIJA
Tänään 02:25
Meidän 6 vuotiaalla oli tänään aikamoinen kiukkuilta.
Ei suostunut syömään iltapalaa ja se jäikin syömättä. Ei halunnut nukkumaan, en pesemään hampaita, ei riisunut vaatteita.

Kylässä oleva sisko että olen liian lepsu kun vaan anelen lasta tekemään. Sanoi minulle että älä enää pyydä sitä tekemään noin montaa kertaa ja otti ohjat käsiinsä.
Otti pojan kainaloon kantoi vessaan ja sanoi että nyt ne hampaat pestään kun en itse alkanut ja pesi ne.
Sitten otti taas poistun kantoon ja sanoi että nyt mennään riisumaan sun vaatteita kun et itse niitä alkanut riisumaan. Tässä vaiheessa olisi halunnut jo riisua itse. Sisko totesi että sulla oli siihen mahdollisuus ja se meni jo.
Sisko laski pojan sängylle ja rupesi nyhtämään siltä vaatteita pois päältä.
Eihän se riisuminen ilman huutoa ja rimpuilua sujunut kun poika olisi halunnut pitää vaatteensa päällä.

Näiden asioiden kanssa on vääntöä useampana iltana.
Jäi vain vaivaamaan oliko siskoni poikaa kohtaan liiankin ankara?
Ja miten te toimisitte itse vastaavissa iltatoimien haasteissa?

Kommentit (477)

Vierailija
21/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tekivät väärin. Sinä aloitit antamalla lapsen vetkutella, lapsi vetkuttelemalla ja sisko ryhtymällä hoitamaan tilannetta.

Vastaavassa tilanteessa sisko olisi voinut sanoa, että heippa, aika lähteä kotiin. Sinä olisit voinut ottaa puhelimen käteesi ja ryhtyä katselemaan kavereitten päivityksiä ja lapsi olisi voinut katsoa Netflixistä jotain kivaa sarjaa. Kaikilla olisi ollut hyvä olla.

Vierailija
22/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tekivät väärin. Sinä aloitit antamalla lapsen vetkutella, lapsi vetkuttelemalla ja sisko ryhtymällä hoitamaan tilannetta.

Vastaavassa tilanteessa sisko olisi voinut sanoa, että heippa, aika lähteä kotiin. Sinä olisit voinut ottaa puhelimen käteesi ja ryhtyä katselemaan kavereitten päivityksiä ja lapsi olisi voinut katsoa Netflixistä jotain kivaa sarjaa. Kaikilla olisi ollut hyvä olla.

Juuri näin. Kaikilla kuuluu olla koko ajan kiva olo. Iltapalaksi olisi voinut tarjota esim jäätelöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko toimi oikein.

Tollaset lässyttäjävanhemmat on pahimpia. "Mennäänkö?"

"Tehdäänkö?"

"Syödäänkö?"

"Mitä syödään?"

Ei ihme, että lapset on sekaisin. Rajoja ne tarvii ja selkeää ohjausta niiden toimien tekemiseen, kun jotain on tehtävä.

Sisareni oli juuri tuommoinen, etukäteen kuulutti tunnin, että mitä kohta tehdään. Sama mitä kotonaan tekee, mutta äidiltämne meni hermot, kun sisko lomillaan tuli kakaroineen vanhemmille täysihoitoon. Satuin olemaan paikalla kun äitimme, joka ei koskaan suuttunut, karjaisi sisarelle, että vaihda se vaippa, ei sitä tarvitse mainostaa. Penskahan tietysti vastusti aina ja kaikkea kun äitinsä oikein tarjoili syyn. Suihkuun menoaankin mainosti kunnolla, sitten ihmetteli kun pentu huuti oven takana. Olisi mennyt hiljaisuudessa,poenska ei olisi leikeiltään edes huomannut. Raskasta seuraa on tämä sisareni Tuula.

Kun meillä vaippa piti muksulle vaihtaa, se vaihdettiin, ei kysytty, että vaihdetaanko, ei mitään ongelmaa ollut.

Vierailija
24/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa hyvää ja jämäkkää kuria, joka suoritetaan yhteishengessä  ja sitten on tämä suomalaisille tuttu tapa nöyryyttää, käyttää väkivaltaa ja alistaa.

Tämä. Se on jännä, miten lasta saa kohdella noin. Mietipä tuohon tilanteeseen lapsen tilalle aikuinen, joka haluaisi vielä vähän valvoa. Eikö nyt juttelulla olisi asiasta selvitty. 

Vierailija
25/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa hyvää ja jämäkkää kuria, joka suoritetaan yhteishengessä  ja sitten on tämä suomalaisille tuttu tapa nöyryyttää, käyttää väkivaltaa ja alistaa.

Tämä. Se on jännä, miten lasta saa kohdella noin. Mietipä tuohon tilanteeseen lapsen tilalle aikuinen, joka haluaisi vielä vähän valvoa. Eikö nyt juttelulla olisi asiasta selvitty. 

Vanhemman loputon tehtävä on nolata ne lapsensa.

Vierailija
26/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tekee hyvää kenellekkään, jos väkisin aletaan riisumaan.

Vierailija
27/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen mies ei saa edes jättää henkaria kodinhoitohuoneeseen ilman, että nainen kirjoittaa siitä nettiin. 

Vierailija
28/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaanpesu ok, väkisin riisuminen ei ikinä.

Vierailija
29/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne menee siihen, että uhmaikäinen lapsi ei kaikesta "jämäkästä kurista" huolimatta suostu iltatoimille vaan vänkää joka asiassa vastaan, niin miten pitkään tilannetta pitää pitkittää lapsen ehdoilla? Osa lapsista on haastavampia, osalle menee hankalanakin päivänä perille se napakka ei.

Valitettava tosiasia on, että tietyt asiat on hoidettava eikä aikuisenakaan voi loputtomiin perseillä, kyllä heillekin koituu tietyt sanktiot epäasiallisesta käytöksestä. Ehkä tuossa aloittajan kuvaamassa tilanteessa olisi voinut tasoittaa tilannetta siinä kohden, kun lapsi itse tarjoutui yhteistyöhön, mutta noin muuten ihan hyvä, että laitetaan tietyt rajat sille, miten pitkään vänkäämiskäytöstä katsellaan.

Ei ollut tarkotukseni puolustella tuota vänkäämistäkään tai sitä, että lapsi saisi periksi kaiken kun vaan vähän kiukuttelee ja sanoo ettei halua tehdä.  Vaan että lasta ohjataan määrätietoisesti ja tehdään asiat lapsen puolesta, mutta kuitenkin niissä rajoissa, että tilanne ei eskaloidu tai lasta kohdella arvottomasti, niin kuin sisko sen asian hoiti.  

Vähintäänkin tilanne pitäisi etukäteen kertoa lapselle, että mikäli nyt et tee itse näitä, niin siinä tapauksessa minä kannan sinut tuonne ja teen kaiken väkisin.  Haluatko siis tehdä tämän itse vai mennäänkö vaikeimman kautta?

Näin näkisin tämän tilanteen. Onko teillä ollut nöyryytystä lapsuudessa kun siskon piti vetää överiksi? Tuliko siskolle nyt hyvä mieli tuosta? Lapsiparka. Arvostava kohtelu eikä oman raivarin/tunteen mukaan saa aikuinen mennä. 

Vierailija
30/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vapaasti kasvaneet  ja niiden jälkeläiset  ovat  mm. tämän päivän katuväkivaltaa harrastavia  ja koulussa toisiaan pahoinpiteleviä

Eivät ole oppineet sanaa ei ja sen merkitystä

Iltatoimet tehdään , eikä kysellä tehdäänkö ja piste

Vierailija
31/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanlainen täti siskoni lapsille. Kerron selkeästi mitä tehdään ja jos ei tehdä niin mitä siitä aiheutuu. Eli jos et nyt mene itse pesemään hampaita, vien sinut sinne pakolla ja meille kummallekin tulee paha mieli. Yleensä tämä on toiminut, joskus ei. Vietän paljon aikaa siskoni lasten kanssa ja hassuttelemme ja leikimme paljon yhdessä. Siskoni on antanut minulle vapaat kädet lastensa kanssa ja luottaa minuun, siitä syystä minulla varmasti onkin niin hyvä suhde heihin. Joskus olen kuullut siskoni sanovan, että jos ette tottele äitiä, pyydän tädin komentamaan teitä.. :)

Vierailija
32/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen samanlainen täti siskoni lapsille. Kerron selkeästi mitä tehdään ja jos ei tehdä niin mitä siitä aiheutuu. Eli jos et nyt mene itse pesemään hampaita, vien sinut sinne pakolla ja meille kummallekin tulee paha mieli. Yleensä tämä on toiminut, joskus ei. Vietän paljon aikaa siskoni lasten kanssa ja hassuttelemme ja leikimme paljon yhdessä. Siskoni on antanut minulle vapaat kädet lastensa kanssa ja luottaa minuun, siitä syystä minulla varmasti onkin niin hyvä suhde heihin. Joskus olen kuullut siskoni sanovan, että jos ette tottele äitiä, pyydän tädin komentamaan teitä.. :)

Surullista, ettei sinulla ole omaa elämää ollenkaan.

Vierailija
33/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi toisen kasvatustyyliin tuolla tapaa kuten siskosi teki, mutta olen itse toiminut uhmaikäisen, kovapäisen lapsen kanssa noin. Lapsia on erilaisia, ikäkausia on erilaisia. Jos lasta ei satu tai nöyryytetä niin on ihan ok näyttää että tässä on raja.

Ensin neuvotellaan ja jos neuvottelemalla ei päästä mihinkään niin sitten jos kyseessä on asia joka on pakko tehdä, kuten hampaiden pesu, niin sitten se tehdään lapsen puolesta.

Liikaa näkee vanhempia jotka antaa lapsen päättää kaikesta. Tulee haasteita päiväkodissa ja koulussa ja ihan jo kotona. Vanhemman vastuulla on kertoa miten tässä yhteiskunnassa eletään.

Vierailija
34/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla kasvatuksella 4v päästä poliisi hoitaa poikasi iltatoimet 

Vierailija
35/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla isot ongelmat..

Joskus jopa toivon WW3, jotta ihmiset oppisivat olemaan vinkumatta turhasta.

Vierailija
36/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko toimi oikein. Jos äiti on liian vässykkä, pitää jonkun muun luoda lapselle turvaa asettamalla rajoja. 

Vierailija
37/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että vertaat lasta aikuiseen kertoo sinusta olennaisen. Eikä se ole hyvää. Lapsi vasta opettelee asioita. Ei oppi mene perille, jos aina vaan annetaan periksi. Aikuisena sitten saa itse päättää miten iltatoimensa hoitaa. Lapsi ei siihen ole vielä kykenevä. 

Vierailija
38/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen, että 6-vuotiaalla ei ole iltarutiinit kunnossa. Tuossa iässä pitäisi homma hoitaa jo itsenäisesti iltapalan tarjoamisesta eteenpäin. Hampaiden pesun valvoisin, kävisin lukemassa ja toivottaisin hyvää yötä. Ei normaaleista arkipäivän asioista väännetä päivittäin.

Vierailija
39/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmettelen, että 6-vuotiaalla ei ole iltarutiinit kunnossa. Tuossa iässä pitäisi homma hoitaa jo itsenäisesti iltapalan tarjoamisesta eteenpäin. Hampaiden pesun valvoisin, kävisin lukemassa ja toivottaisin hyvää yötä. Ei normaaleista arkipäivän asioista väännetä päivittäin.

Väännetään, kun sanoittaja-vanhempi ei ole pienestä pitäen opettanut lapselle asioita, vaan lapsi vie äitiä kuin pässiä narussa. Näitähän näkee Supernannyssa joka jaksossa. 

Vierailija
40/477 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä kuullut eskariuhmasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme