Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi gynekologin vastaanotolla joutuu kärsimään kipua, josta ei aina edes varoiteta etukäteen?

Vierailija
15.11.2022 |

Muilla vastaanotoilla annetaan puudutteet tai ainakin vähintään varotetaan ennalta jos joku toimenpide sattuu.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos potilaalle kertoisi jonkun asian sattuvan niin useimmat jännittäisivät paikkojaan enemmän ja sattuisi lisää.

No ei pidä paikkaansa. Mulle on kerrottu etukäteen, että sattuu, paljon, kauanko menee, että kannattaa yrittää olla rentona + jos en kestä, tutkimus keskeytetään heti. Pystyin. Sillon en oo pystynyt edes yrittämään, kun on puhuttu alentuvaa paskaa tyyliin kyllä aikuinen ihminen kivun kestää.

Mikä siinä voi olla niin vaikeaa, empatia, toisen asemaan asettuminen, etiikka ja potilaan itsemääräämisoikeus?!

Tajuaako nämä hölmöt, että tilanne voi muuttua vaaralliseksi, jos hoitohenkilökunta ajaa potilaan tarkoituksella paniikkiin?

Tutkimuspöydällä ei ehdi enää orientoitua, voi sitä alapeukkujen määrää kun kerran ehdotin että selviäsi vähemmällä jos ymmärtäisi valmentautua siihen operaatioon. 

Kyllä, nimenomaan näin. Jos tutkija/näytteenottaja ymmärtäisikin sen. Kun potilas luottaa lääkäriin, lääkärikin selviää helpommalla.

Vierailija
82/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihmetyttää ylipäätään monien lääkäreiden/hoitohenkilökunnan tai muiden ihmisten asenne että "kyllä vähän kipua kuuluu kestää". En minä ainakaan kestä ja en ymmärrä miksei lääkitystä tai puudutteita voida AINA käyttää pienellä kynnyksellä. Pahin se että sanotaan "vähän voi sattua/kirpaista" ja sitten kipu on aivan kamala, arvatkaa vaan olenko traumatisoitunut.

Tämä on joku suomalainen ihme juttu. Täällähän tehdään monia lääketieteellisiä ja hammaslääketieteellisiä toimenpiteitä ihan hereillä, mihin useimmissa muissa maissa annetaan yleisanestesia. Viisaudenhampaiden poistot, mahalaukun ja suolen tähystykset, tietyt gynekologisten vaivojen hoidot kuten loop-hoito.

Vatsantähystys on helppo toimenpide eikä satu. Tiedän kivuliaampia juttuja joita tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki lääkärihupqkot ja ukot olleet poikkeuksetta ylimielisiä oskoja ja jos on jotain erityistä lääkitystä tarvinnut särkyihin tai unettomuuteen niin eiköhän sittwn suhtauduta alentuvasti kun ensin saatwttu huonolla ns hoidolla ikävään tilaan.

Vierailija
84/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytteenottajq ei onnistunut millään ja vaihteli välineitä ja silmissä musteni. Odota vielä jne ei mitään puudutusta tai särkylääkettä. Järkyttävää kunnallinen hoito..

Vierailija
85/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihmetyttää ylipäätään monien lääkäreiden/hoitohenkilökunnan tai muiden ihmisten asenne että "kyllä vähän kipua kuuluu kestää". En minä ainakaan kestä ja en ymmärrä miksei lääkitystä tai puudutteita voida AINA käyttää pienellä kynnyksellä. Pahin se että sanotaan "vähän voi sattua/kirpaista" ja sitten kipu on aivan kamala, arvatkaa vaan olenko traumatisoitunut.

Tämä on joku suomalainen ihme juttu. Täällähän tehdään monia lääketieteellisiä ja hammaslääketieteellisiä toimenpiteitä ihan hereillä, mihin useimmissa muissa maissa annetaan yleisanestesia. Viisaudenhampaiden poistot, mahalaukun ja suolen tähystykset, tietyt gynekologisten vaivojen hoidot kuten loop-hoito.

Samaa mieltä. Suomessa ei osata kohdella oikein pelkopotilaita tai antaa tarpeeksi kipulääkettä/puudutusta. Enkä tajua, miksi esim. gynekologilla ei Suomessa laiteta sitä alavatsan peittävää peitettä päälle tutkimuksen ajaksi. Mun entisessä kotimaassa hoitaja ja lääkäri lähti myös vaatteiden vaihdon ajaksi pois huoneesta. Olen itse kärsinyt seksuaalisesta väkivallasta, ja nuo gynekäynnit on olleet mulle traumatisoivia tapahtumia. Ollaan oltu ihan jopa loukkaantuneita, kun oon itkenyt vastaanotolla ja pelännyt tutkimusta. Minusta on myös väärin, että tutkimusta, joka aiheuttaa minulle kipua, ei lopeteta vaikka minä niin pyydän. Yhtä lailla minusta ei ole oikein tai edes inhimillistä, että kun saan paniikkikohtauksen, oksennan ja meinaan tukehtua siihen oksennukseen, minua syyllistetään ja huudetaan rauhoittumaan jotta saadaan tutkimus vietyä loppuun. :( Mieheni, joka ei ole suomalainen, oli ihan järkyttynyt siitä miten naista voidaan gynekologin vastaanotolla Suomessa kohdella. Ja kaikilla ei ole samanlainen kipukynnys. Kyllä hammaslääkärissäkin kysytään puudutetaanko, mutta gynellä vaan nyrpistetään nenää kun itket, että tutkimus sattuu. Tajuaako nämä jotka näitä tutkimuksia tekee, miten nöyryyttävä ja traumatisoiva tilanne se voi olla esim tämänkaltaiselle seri-uhrille? Miksi siinä saadaan satuttaa ihmistä??

Juuri tämän takia en ole koskaan käynyt gynellä enkä mene. En yksinkertaisesti uskalla - pelkään sitä kipua, vähättelyä ja itsemääräysoikeuden ja kontrollin menettämistä. Samaa taustaa kuin sinulla ja olen jo päälle nelikymppinen. Jos saan jonkin gynekologisen syövän ja kuolen siihen, niin olkoon sitten niin.

Vierailija
86/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vatsantähystys on helppo toimenpide eikä satu. Tiedän kivuliaampia juttuja joita tehty.

No ei se helppoa ja kivaa todellakaan ole vaikkei varsinaisesti sattunut.

Vierailija
87/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ole ongelma kaikissa naiskeskeisissä (gyne, synnytys, yms.) terveyspalveluissa? Puudutusta ei anneta, tai annetaan vasta anelun jälkeen, mikään ei toimi kunnolla. Muistatteko, kun synnyttäviä naisia piti käännyttää pois sairaalalta tyyliin "synnytä kotona/ odotetaan vielä" vaikka vauvan pää oli tyyliin näkyvissä?

Ei sillä, mikä terveyspalvelu tässä maassa toimii kansanedustajien oman järjestelmän lisäksi?

Taitaa olla. Synnytyksistä ja raskausajan gynekologisista tutkimuksista vieläkin kamala muisto että olin kuin joku nauta josta vaan pitää saada se vasikka ulos, paskat väliä miltä se tuntuu tai muusta kuin että mielellään molemmat jäisi henkiin. Synnytystapa-arvioinnissa järkyttävä kipu ja lääkäri vaan kivahtaa että kuule kyllä se synnyttäminen enemmän sattuu, eikä sitä voi enää perua. Ekassa synnytyksessä kätilö julisti että naiset on kautta aikojen synnyttäneet ja kestäneet ja että uloshan se on sieltä saatava, ei auta itku markkinoilla. Epiduraalin lupasivat, mutta kun lääkäriä ei löytynyt paikalle niin jäi saamatta. Aivan järkyttävä kokemus, myös repeämien ompelu ilman puudutusta. 

Vierailija
88/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuskakokemus on myös kierukan laitto. Koska minulla kohdunkaulakanava ei ole supisuorassa, niin aina ottavat pihdillä kiinni kohdunkaulakanavan suulta jotta kanava suoristuu ja kierukan saa laitettua paikoilleen. Kun lihan läpi puristetaan pihti millä vedetään, niin se sattuu aivan sairaasti.

Viimeksi yksityisgynellä laittoi puudutussuihketta, niin toimenpide oli kivuton. Ihmetteli sitä ettei ole ennen laitettu.

Jos joku haluaa googlettaa sen pihdin, niin on nimeltään kuulapihti. Ja oikeasti se puristetaan kohdunnapukan lihan läpi. Tiedän sen, koska olen sh. 

Minulla on tämä sama juttu että kohdunkaulan kanavassa on mutka. Tämä selvisi kun gynekologi yritti 15min työntää laitetta lihan läpi kohtuun. Ei mennyt, mutta se tuska oli infernaalinen. Sitten gyne huomaa, että Ai, tässä on mutka. Tuon jälkeen olen meinannut pyörtyä joka kerta jo ihan siitä että käyn siihen gynen tuoliin. Nyt kyllä löysin erittäin hyvän ja lempeän yksityisen gynekologin. Mielestäni tuolla alalla erityisesti pitäisi olla sensitiivinen ja hellä.

Tulipa mieleen kuinka nuorena tyttönä opiskelijaterveydenhuollossa vanha miesgynekologi teki niin rajun sisätutkimuksen, että alavatsani oli ihan mustelmilla sen jälkeen. Se oli aika traumaattista.

Vierailija
89/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on gynetutkimukset aina ihan hirveää tuskaa. Ainoastaan yhden kerran oli kohtuullista, kun gyne päätti käyttää sitä pienintä ankkaa eikä survoa sitä järkyttävän kokoista melaa sinne levittämään. Mikä siinä on niin vaikeaa käyttää pientä ankkaa, jos oikeasti näkee, että potilaalla on hankalaa?

Mulla sama. Gynet survoo sisään aina liian suurta ankkaa. Viimeksikin melkein huusin kivusta. Oli vasta kolmas vekotin sopiva, joka sopi sisään eikä tuonut tuskaa. Sitten vasta kysyy oonko synnyttänyt. No en ole.

Kannattaisiko ammattilaisen kysyä tuo heti, eikä vasta sitten, kun asiakas pidättelee itkua kivun takia. Jestas!

Vierailija
90/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣 turhaan alapeukutit, kun puhuin itsestäni. Tiedän pikkaisen paremmin omat asiani kuin sinä

Vierailija
91/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myös ymmärrä miksi sitä ei voi sanoa, että aiotaan työntää sormi myös kakkoseen. Ihan joka kerta säikähtää! Olisko olemassa yhtään gyneä joka jättäisi tuon tutkimatta?

Ei ole koskaan tehty tuollaista tutkimusta gynellä. Onko se tavallista?

Ei todellakaan. Tuo "sormi kakkoseen" on trolli. Vain miehiltä tutkitaan eturauhanen peräaukon kautta sormella tunnustelemalla. Naisen kohdalla ei ole mitään syytä gynen vastaanotolla tehdä tuota.

Vierailija
92/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myös ymmärrä miksi sitä ei voi sanoa, että aiotaan työntää sormi myös kakkoseen. Ihan joka kerta säikähtää! Olisko olemassa yhtään gyneä joka jättäisi tuon tutkimatta?

Ei todellakaan. Tuo "sormi kakkoseen" on trolli. Vain miehiltä tutkitaan eturauhanen peräaukon kautta sormella tunnustelemalla. Naisen kohdalla ei ole mitään syytä gynen vastaanotolla tehdä tuota.

Ei ole trolli. Meitä on monia, joiden kohdalla tämä on oikeasti tapahtunut. Itselleni (nais)gynekologi survoi sormensa kakkoseeni sen kummemmin varoittamatta. Sanoi vain, että "tämä voi hieman tuntua" ja saman tien sormi p*rseeseen. Voin sanoa, että kokemus oli kamala. Kotiin päästyäni itkin. Olo oli hämmentynyt ja nöyryytetty.

Vierailija
93/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa toisinaan kyllä tunnustellaan sisäisiä synnytinelimiä peräaukon kauttakin, ja sitä kautta voidaan ultratakin ellei saada emättimen kautta riittävän hyvää näkymää. Tämä ei ole osa normi sisätutkimusta vaan tehdään vain tarpeen mukaan ja siis aika harvoin. Ja kyllä tuosta etukäteen kerrotaan asiakkaalle aina.

Vierailija
94/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin polyypin poisto kohdun tähystyksessä. Maksoin 2000 e, jotta pääsin yksityiselle nukutuksessa tehtävään toimenpiteeseen. Julkisella olisi tehty hereillä ja tiesin jo valmiiksi ettei tule onnistumaan, kun ei kierukkaakaan ole kivun vuoksi meinattu saada laitettua/poistettua. Aina pitäisi kuitenkin kokeilla kidutusta ensin.

Vierailija
95/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuskakokemus on myös kierukan laitto. Koska minulla kohdunkaulakanava ei ole supisuorassa, niin aina ottavat pihdillä kiinni kohdunkaulakanavan suulta jotta kanava suoristuu ja kierukan saa laitettua paikoilleen. Kun lihan läpi puristetaan pihti millä vedetään, niin se sattuu aivan sairaasti.

Viimeksi yksityisgynellä laittoi puudutussuihketta, niin toimenpide oli kivuton. Ihmetteli sitä ettei ole ennen laitettu.

Jos joku haluaa googlettaa sen pihdin, niin on nimeltään kuulapihti. Ja oikeasti se puristetaan kohdunnapukan lihan läpi. Tiedän sen, koska olen sh. 

Minulla on tämä sama juttu että kohdunkaulan kanavassa on mutka. Tämä selvisi kun gynekologi yritti 15min työntää laitetta lihan läpi kohtuun. Ei mennyt, mutta se tuska oli infernaalinen. Sitten gyne huomaa, että Ai, tässä on mutka. Tuon jälkeen olen meinannut pyörtyä joka kerta jo ihan siitä että käyn siihen gynen tuoliin. Nyt kyllä löysin erittäin hyvän ja lempeän yksityisen gynekologin. Mielestäni tuolla alalla erityisesti pitäisi olla sensitiivinen ja hellä.

Tulipa mieleen kuinka nuorena tyttönä opiskelijaterveydenhuollossa vanha miesgynekologi teki niin rajun sisätutkimuksen, että alavatsani oli ihan mustelmilla sen jälkeen. Se oli aika traumaattista.

Minulla ainakin gyne koputteli siihen kohdunkaulalle tunnustellen jotta tiesin rentouttaa alavatsan, eikä sattunut ollenkaan. Pelkillä särkylääkkeillä, siitä olin iloinen etten ottanut puudutusta vaikka gyne sitä  ehdottikin, olisiko ollut harjoittelija sen verran kauhuissaan oli alussa, toinen gyne mukana. 

Vierailija
96/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa toisinaan kyllä tunnustellaan sisäisiä synnytinelimiä peräaukon kauttakin, ja sitä kautta voidaan ultratakin ellei saada emättimen kautta riittävän hyvää näkymää. Tämä ei ole osa normi sisätutkimusta vaan tehdään vain tarpeen mukaan ja siis aika harvoin. Ja kyllä tuosta etukäteen kerrotaan asiakkaalle aina.

No eipä kerrottu minulle etukäteen. Se, jos sanotaan, että "tämä voi tuntua hieman" ja sormi samantien anukseen, ei ole etukäteen kertomista!

Älä vähättele!

Vierailija
97/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh multa on otettu kerran joku saatanan koepala kohdusta ja se sattui enemmän kuin synnyttäminen. Ja synnytin (tahattomasti) ilman mitään puudutusta.

Että tosiaan "tää sit voi sattua jonkin verran".. 😂😂 kipu oli lyhytaikainen, mutta silti kivuliain kokemus elämässäni.

Vierailija
98/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on gynetutkimukset aina ihan hirveää tuskaa. Ainoastaan yhden kerran oli kohtuullista, kun gyne päätti käyttää sitä pienintä ankkaa eikä survoa sitä järkyttävän kokoista melaa sinne levittämään. Mikä siinä on niin vaikeaa käyttää pientä ankkaa, jos oikeasti näkee, että potilaalla on hankalaa?

Mulla sama. Gynet survoo sisään aina liian suurta ankkaa. Viimeksikin melkein huusin kivusta. Oli vasta kolmas vekotin sopiva, joka sopi sisään eikä tuonut tuskaa. Sitten vasta kysyy oonko synnyttänyt. No en ole.

Kannattaisiko ammattilaisen kysyä tuo heti, eikä vasta sitten, kun asiakas pidättelee itkua kivun takia. Jestas!

Mitähän hyötyä tästäkin on, siis jotain muuta kuin vallankäyttö ja potilaan tahallinen satuttaminen. Eikö olisi järkevämpää aloittaa siitä pienimmästä levittimestä ja edetä suurempaan varovasti, jos pienellä ei näe tarpeeksi hyvin. Muutenkin pitäisi aina ennen tutkimusta kartoittaa nuo ihan perusasiat kuten pelot, sukupuolielämä ym. ja kertoa tutkimuksen etenemisestä. Rauhoittaa kummasti potilasta kun tietää, mitä on tulossa ja miten valmistautua.

Vierailija
99/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut kivuliaita kokemuksia, pois lukien lyhyt vihlaisu kohdun mittauksen yhteydessä ja samanlainen kierukoiden asennushetkellä. Häpyhuulen kystan operoinnissa sattui puudutus. En osaa oikein samastua niihin, joille jo papanäytteen otto on painajaista.

Toisaalta, minulla on taustalla nuorena koettua seksuaalista väkivaltaa, mikä joskus aiheuttaa sen, ettei mikään tunnu oikein miltään ja leijailen jotenkin pois tilanteesta. Tämä varmasti vaikuttaa myös gynetutkimuksiin.

Vierailija
100/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole trolli. Kokemus kahdesta gynestä, toinen Mehiläisessä ja toinen Terveystalossa. Toinen gyneistä sairaalla myös naistentaudeissa. Luulin tuon kuuluvan rutiinitoimenpiteeksi ennenkun täältä luin ettei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi