Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi gynekologin vastaanotolla joutuu kärsimään kipua, josta ei aina edes varoiteta etukäteen?

Vierailija
15.11.2022 |

Muilla vastaanotoilla annetaan puudutteet tai ainakin vähintään varotetaan ennalta jos joku toimenpide sattuu.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihmetyttää ylipäätään monien lääkäreiden/hoitohenkilökunnan tai muiden ihmisten asenne että "kyllä vähän kipua kuuluu kestää". En minä ainakaan kestä ja en ymmärrä miksei lääkitystä tai puudutteita voida AINA käyttää pienellä kynnyksellä. Pahin se että sanotaan "vähän voi sattua/kirpaista" ja sitten kipu on aivan kamala, arvatkaa vaan olenko traumatisoitunut.

Tämä on joku suomalainen ihme juttu. Täällähän tehdään monia lääketieteellisiä ja hammaslääketieteellisiä toimenpiteitä ihan hereillä, mihin useimmissa muissa maissa annetaan yleisanestesia. Viisaudenhampaiden poistot, mahalaukun ja suolen tähystykset, tietyt gynekologisten vaivojen hoidot kuten loop-hoito.

Neljä viisaudenhammasta poistettu joista kaksi leikkaamalla. Ei todellakaan ollut tarvetta anestesiaan.

Vierailija
62/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa ottaa panadolia ennen tuonne menoa?

Alapeukuista päätellen naiset eivät osaa ottaa panadolia. Hienoa.

Mä alapeukutin siksi kun Panadol yksinään on kivunlievitykseen teholtaan todettu lumelääkkeen veroiseksi eli ei kerta kaikkiaan toimi. Jos kotona otettavan reseptittömän esilääkkeen haluaa, niin Pronaxen tai Buranaa pari tablettia ja lisäksi se Panadol voi hieman auttaakin, pelkkä Panadol ei. Mutta mitkään nuo ei vie läheskään kokonaan kyllä pois sellaista äkillistä kipua, mikä syntyy esim. kierukan laitosta tai koepalojen otosta.

Suosittelen buranaa pari tuntia ennen koepalan ottoa. Ei auta kipuun siinä hetkessä, mutta estää kohdun kramppaamisen myöhemmin.

Suositus on ottaa maksimimäärät molempia yhtäaikaa siis sekä ibuprofeenia että parasetamolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myös ymmärrä miksi sitä ei voi sanoa, että aiotaan työntää sormi myös kakkoseen. Ihan joka kerta säikähtää! Olisko olemassa yhtään gyneä joka jättäisi tuon tutkimatta?

Ei ole koskaan tehty tuollaista tutkimusta gynellä. Onko se tavallista?

Vierailija
64/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa terveydenhoidossa vallitsee ns. vanhanaikainen malli. Kärsi, kärsi. Olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman kivunlievitystä. Ensimmäisellä kerralla unohtui. Toinen synnytys oli syöksy. Ei ehditty puudutella.

Joku aika sitten jouduin luuydintutkimuksiin. Pieni pintapuudutus ja selkään porattiin reikä, otettiin vähän luuydintä ja pieni pala luuta.

Sietämätön kipu. Kaikissa länsimaissa potilas nukutetaan. Suomessa ei.

Oh. Mulle on tehty toi lapsena. Ei nukutettu, ei. Eikä kitarisaleikkauksessa.

Vierailija
65/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan kampaajalla hiustenpesua kun sattuu se kova lavuaari niskaan. Eikö voi laittaa pehmustetta. En tajua. Ja jäätävän ylimielistä palvelua usein jos menee random paikkaan.

Vierailija
66/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole ongelma kaikissa naiskeskeisissä (gyne, synnytys, yms.) terveyspalveluissa? Puudutusta ei anneta, tai annetaan vasta anelun jälkeen, mikään ei toimi kunnolla. Muistatteko, kun synnyttäviä naisia piti käännyttää pois sairaalalta tyyliin "synnytä kotona/ odotetaan vielä" vaikka vauvan pää oli tyyliin näkyvissä?

Ei sillä, mikä terveyspalvelu tässä maassa toimii kansanedustajien oman järjestelmän lisäksi?

Vierailija
67/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse inhoan kampaajalla hiustenpesua kun sattuu se kova lavuaari niskaan. Eikö voi laittaa pehmustetta. En tajua. Ja jäätävän ylimielistä palvelua usein jos menee random paikkaan.

Aijaa! Itellä on kyllä kampaaja taitellu pyyhkeen siihen aina. Ehkä vois kysyä?

Vierailija
68/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on gynetutkimukset aina ihan hirveää tuskaa. Ainoastaan yhden kerran oli kohtuullista, kun gyne päätti käyttää sitä pienintä ankkaa eikä survoa sitä järkyttävän kokoista melaa sinne levittämään. Mikä siinä on niin vaikeaa käyttää pientä ankkaa, jos oikeasti näkee, että potilaalla on hankalaa?

Siksi kun on kivaa satuttaa ja vielä kaikkein herkimmällä ja intiimeimmällä alueella.

Vierailija
69/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran brasialaisessa ja ej hälvete. En tajua että pitää sillä tavalla hoitaa se.

Vierailija
70/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/a/20-10001326

Tuossa jutussa mukavan oloinen gyne. Ilmeisesti tuo peräaukon kautta tunnustelu tulee kyseeseen joissakin tapaksissa, mutta sitä ei saisi tehdä yhtäkkiä sanomatta potilaalle ensin. Tuskin sitä kukaan lääkäri turhan takia tekee.

Vierailija
71/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset eivät itse pyydä? Minä pyysin ja vastaus oli se, että puudutus sattuu yhtä paljon kuin toimenpide.

Vierailija
72/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos potilaalle kertoisi jonkun asian sattuvan niin useimmat jännittäisivät paikkojaan enemmän ja sattuisi lisää.

No ei pidä paikkaansa. Mulle on kerrottu etukäteen, että sattuu, paljon, kauanko menee, että kannattaa yrittää olla rentona + jos en kestä, tutkimus keskeytetään heti. Pystyin. Sillon en oo pystynyt edes yrittämään, kun on puhuttu alentuvaa paskaa tyyliin kyllä aikuinen ihminen kivun kestää.

Mikä siinä voi olla niin vaikeaa, empatia, toisen asemaan asettuminen, etiikka ja potilaan itsemääräämisoikeus?!

Tajuaako nämä hölmöt, että tilanne voi muuttua vaaralliseksi, jos hoitohenkilökunta ajaa potilaan tarkoituksella paniikkiin?

Vierailija
73/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/a/20-10001326

Tuossa jutussa mukavan oloinen gyne. Ilmeisesti tuo peräaukon kautta tunnustelu tulee kyseeseen joissakin tapaksissa, mutta sitä ei saisi tehdä yhtäkkiä sanomatta potilaalle ensin. Tuskin sitä kukaan lääkäri turhan takia tekee.

En tajua miksi mulle on kaksi kertaa yksityisellä puolella viety sormi kakkoseen. Ei mitään syytä miksi olisi pitänyt, se on vaan tehty.

Vierailija
74/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologille meno varsinkin eka kerralla jännittää muutenkin, saati sitten kun toimenpide onkin kivulias ja se jää muistiin loppuiäksi.

Siinä sitten tsemppaat itseäsi papakokeeseen, kierukan laittoon tai muihin toimenpiteisiin tai pahimmassa tapauksessa missaat ne.

Vierailija
75/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos potilaalle kertoisi jonkun asian sattuvan niin useimmat jännittäisivät paikkojaan enemmän ja sattuisi lisää.

No ei pidä paikkaansa. Mulle on kerrottu etukäteen, että sattuu, paljon, kauanko menee, että kannattaa yrittää olla rentona + jos en kestä, tutkimus keskeytetään heti. Pystyin. Sillon en oo pystynyt edes yrittämään, kun on puhuttu alentuvaa paskaa tyyliin kyllä aikuinen ihminen kivun kestää.

Mikä siinä voi olla niin vaikeaa, empatia, toisen asemaan asettuminen, etiikka ja potilaan itsemääräämisoikeus?!

Tajuaako nämä hölmöt, että tilanne voi muuttua vaaralliseksi, jos hoitohenkilökunta ajaa potilaan tarkoituksella paniikkiin?

Tutkimuspöydällä ei ehdi enää orientoitua, voi sitä alapeukkujen määrää kun kerran ehdotin että selviäsi vähemmällä jos ymmärtäisi valmentautua siihen operaatioon. 

Vierailija
76/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varoitettu ollenkaan kun otettiin joku limakalvonäyte kohdusta. Kyllä sattui ja vertakin tuli.

Ei muilla vastaanotoilla ole koskaan toimittu noin.

Ap

Porvoossa jo näin oli? Jos tohon toimenpiteeseen on varattu aika etukäteen, saat yleensä kirjalliset ohjeet mitä tehdään ja miten toimitaan. Mulla on kerran yksityisellä otettu kyseinen näyte samoin tein. Lääkäri kysyi ensin luvan ja sen jälkeen kertoi vielä kahdesti, että näytteenotto voi sattua. Toisella kertaa juuri kun otti näytteen.

Mulle kerrottiin rehellisesti että sattuu paljon ja annettiin aikaa valmistautua.

Vierailija
77/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näm'ä kipuasiat ovat niin henkilökohtaisia, että hankala on toisen sanoa mikä kipu on liikaa ja mikä pitäisi vielä sietää. Itselläni on kokemusta mm. viisaudenhampaiden poistosta, kierukan laitosta ja useammasta suolentähystyksestä. Eivät olleet kivuliaita kokemuksia, tietenkin epämukavia mutta nukutus olisi ollut ylimitoitettua. Ehkä joku muu voi nukutusta sitten tarvita vaikka tähystykseen, itse taas valitsisin mieluummin puudutuksen kuin nukutuksen, jos saisi valita.  Kipulääkkeissä ei kuitenkaan pitäisi pihtailla. jos potilas valittaa kipua niin silloin se on kyllä ihan todellista ja lääkkeen antamattomuus voi aiheuttaa sen, ettei toimenpiteeseen ehkä uskalla tulla uudestaan vaikka pitäisi.

Vierailija
78/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt joskus yksityisellä puolella paikoissa joissa ei ole juuri kipua ja on ammattitaitoa. Buranankin voi ottaa ennen. Kunnan ostopaikassa on ollut kipua ja ammattitaidottomuutta. Sama kunnalla. Samaa voisi kysyä hammaslääkäreistä jne.

Vierailija
79/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin ennen rintasyöpäleikkausta magneettikuvaus, jonka yhteydessä kairattiin rinnoista myös kudosnäytteitä. Rintoihin laitettiin jotain puudutetta, mutta ei se kovin syvälle vaikuttanut. Aiemmin otetuista ultaäänikuvista jotkut oli tallennettu väärinpäin ja tutkimus venyi ja venyi ja minä vain kiristelin hampaitani.

Gynen tutkimukset eivät ole olleet kivuliaita, mutta kierukan laitto oli. Se laitto vielä epäonnistui, ei mennyt tarpeeksi ylös ja sain kaiken kukkuraksi jonkin tulehduksen. Kallis kierukka oli paikallaan kuukauden ja vuosin niiden aikana järkyttävät määrät. Kuukautiset kestivät noin kolme viikkoa. Vitsailin, että ehkäisy taitaa toimiakin tällä periaatteella.

Yksi inhottava tutkimus on suolistotähystys. Jos on mutkikkaat suolet, niin siinä sekin kestää. Olisin toivonut, että edes rauhoittavaa olisi saanut.

Ei muuten, mutta niitä tutkimuksia rupeaa pelkäämään ja jännittämään, koska ainakin kohdallani melko varmaa on, että toi tähystys joudutaan tekemään joudutaan tekemään uudelleen. Hammaslääkärissä sanon aina, että puudutetaan. Jäi kouluhammaslääkäristä kammo.

Vierailija
80/113 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ihmetyttää ylipäätään monien lääkäreiden/hoitohenkilökunnan tai muiden ihmisten asenne että "kyllä vähän kipua kuuluu kestää". En minä ainakaan kestä ja en ymmärrä miksei lääkitystä tai puudutteita voida AINA käyttää pienellä kynnyksellä. Pahin se että sanotaan "vähän voi sattua/kirpaista" ja sitten kipu on aivan kamala, arvatkaa vaan olenko traumatisoitunut.

Ei puudutteet ja lääkkeet yms ole riskittömiä. Siksi niitä ei jokaisen pienenkin toimenpiteen yhteydessä anneta.

Tarkoitat varmaan riskittömiä naisille. Jos mies menee hammaslääkäriin, hän saa puudutuksen kun paikataan hammasta, yksityisellä ilman pyytämättä.

Naisen kipua on aina vähätelty ja pidetty heitä hysteerisenä, jos ovat pyytäneet kivunlievitystä.

Naisille on tehty leikkauksia, ilman nukutusta.

Ja toinen ryhmä on pienet lapset, mitä pienempi, sen vähemmän kivunlievitystä esim. vastasyntyneille.

https://yle.fi/uutiset/3-12231982

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä