Miksi gynekologin vastaanotolla joutuu kärsimään kipua, josta ei aina edes varoiteta etukäteen?
Muilla vastaanotoilla annetaan puudutteet tai ainakin vähintään varotetaan ennalta jos joku toimenpide sattuu.
Kommentit (113)
Mulla tehtiin munasarjojen rtg. Sattui aivan tolkuttomasti. Ihan kuin olisi ollut kidutuspöydällä. Otin ennen särkylääkettä, ei auttanut.
Kyllä on kamalaa luettavaa. Miksi naisia ei kohdella arvokkaasti? Paiskataan kierukka roskiin ja haukutaan! Tuosta voisi ja kannattaisi tehdä ilmoitus! Naisviha on siis edelleen todellisuutta.
Ei koskaan papaa otettu saati sisätutkimusta tehty
Vierailija kirjoitti:
Mulla tehtiin munasarjojen rtg. Sattui aivan tolkuttomasti. Ihan kuin olisi ollut kidutuspöydällä. Otin ennen särkylääkettä, ei auttanut.
Varmaan uä kuitenkin. Sattuu mullakin, anturia on painettava ja käänneltävä ihan kunnolla kuvan saamiseksi.
Niin paljon on sattunut, että taju on välillä mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vika on sinussa. Röntgen ei satu ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan uä kuitenkin. Sattuu mullakin, anturia on painettava ja käänneltävä ihan kunnolla kuvan saamiseksi.
Ei kun etu. Sisään työnnettiin ensin varjoaine. Tästä on vähän aikaa. Kohdunsuun aukaisu sattui tuhottomasti.
En ymmärrä myöskään. Oon tosi vähän käynyt gynellä. Niinpä viime kerralla sanoin niistä muutamista huonoista kokemuksista viisastuneena, että oon käyny tosi vähän gynellä ja oon vähän hukassa. Aattelin tyhmänä, että gyne ymmärtäisi ottaa siis rauhassa tai kertoisi mitä tekee seuraavaksi. Ei minkäänlaista kommunikaatiota ja työnsi myös varoittamatta sormen perseeseen! En ollut yhtään osannut varautua sellaiseen, koska muutamilla harvoilla kerroilla sitä ei oltu tehty. Aloin itkeä kivusta ja järkytyksestä, mutta gyne ei pitänyt sitä minään. Niiskuttelin vielä lopuksi vaatteet päällä pöydän ääressä, siinä gyne taisi vähän kummissaan katsoa että oho, tapahtuiko tässä jotain. Papakoe ei sentään ikinä ole sattunut. Mutta vähän "raiskattu" olo tuosta jäi, olisi voinut edes kertoa että seuraavaksi tunnustelen täältä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun etu. Sisään työnnettiin ensin varjoaine. Tästä on vähän aikaa. Kohdunsuun aukaisu sattui tuhottomasti.
Siis oli rtg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varoitettu ollenkaan kun otettiin joku limakalvonäyte kohdusta. Kyllä sattui ja vertakin tuli.
Ei muilla vastaanotoilla ole koskaan toimittu noin.Ap
Useimmat gynet kyllä varoittaa tuollaisesta kivusta. Kun monella jo se näytteenottovälineen vienti kohtuun kohdunkaulakanavan läpi on aika ilkeän tuntuista, varsinkin synnyttämättömillä. Ja se näyte yleensä tosiaan sattuu ja jälkeenkin voi olla kuukautiskipumaisia kipuja ja vuotoa.
Siinä pitäisi potilaan ja gynen yhteispelin toimia, oikealla hetkellä alavatsan rentoutus, muutoin sattuu ja tietysti särkylääkkeitä alle maksimi sallittu määrä, eikä psykkistä valmentaumista tule aliarvioida.
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut eivät kestä lainkaan kipua? Minusta se on asennekysymys. Kyllä jokainen pystyy kestämään hetkellistä kipua.
Se hetkellinen kipu on pientä kun vertaa siihen, miten kovaa ja jatkuvaa kipua jotkut sairaudet aiheuttavat. Monilla ihmisellä on kova krooninen kipu, sairauden takia.Jos gynetutkimus aiheuttaa sietämätöntä kipua, se on ylireagointia. Ja olen nainen itse, tiedän mistä puhun.
Auts. Olet nainen, ja tiedät kaiken muiden puolesta? Asenne kohdillaan.. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään. Oon tosi vähän käynyt gynellä. Niinpä viime kerralla sanoin niistä muutamista huonoista kokemuksista viisastuneena, että oon käyny tosi vähän gynellä ja oon vähän hukassa. Aattelin tyhmänä, että gyne ymmärtäisi ottaa siis rauhassa tai kertoisi mitä tekee seuraavaksi. Ei minkäänlaista kommunikaatiota ja työnsi myös varoittamatta sormen perseeseen! En ollut yhtään osannut varautua sellaiseen, koska muutamilla harvoilla kerroilla sitä ei oltu tehty. Aloin itkeä kivusta ja järkytyksestä, mutta gyne ei pitänyt sitä minään. Niiskuttelin vielä lopuksi vaatteet päällä pöydän ääressä, siinä gyne taisi vähän kummissaan katsoa että oho, tapahtuiko tässä jotain. Papakoe ei sentään ikinä ole sattunut. Mutta vähän "raiskattu" olo tuosta jäi, olisi voinut edes kertoa että seuraavaksi tunnustelen täältä...
Jos joku työntää sormen varoittamatta perseeseen, se on raiskaus. Gynellä vaan ihan normaali toimenpide, mitä siitä järkyttymään... O__O
Suomalaisessa terveydenhoidossa vallitsee ns. vanhanaikainen malli. Kärsi, kärsi. Olen synnyttänyt kaksi kertaa ilman kivunlievitystä. Ensimmäisellä kerralla unohtui. Toinen synnytys oli syöksy. Ei ehditty puudutella.
Joku aika sitten jouduin luuydintutkimuksiin. Pieni pintapuudutus ja selkään porattiin reikä, otettiin vähän luuydintä ja pieni pala luuta.
Sietämätön kipu. Kaikissa länsimaissa potilas nukutetaan. Suomessa ei.
No jos siinä pöydällä makaa tönkkönä jännityksestä eikä osaa rentouttaa kudoksiaan, saattaa joku asia tuntua hetken ikävältä. Tuska on kyllä hieman liioittelua. Ihmisen on jotain kestettävä. Menkää miesgynelle, kohtelevat paremmin kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa ottaa panadolia ennen tuonne menoa?
Alapeukuista päätellen naiset eivät osaa ottaa panadolia. Hienoa.
Mä alapeukutin siksi kun Panadol yksinään on kivunlievitykseen teholtaan todettu lumelääkkeen veroiseksi eli ei kerta kaikkiaan toimi. Jos kotona otettavan reseptittömän esilääkkeen haluaa, niin Pronaxen tai Buranaa pari tablettia ja lisäksi se Panadol voi hieman auttaakin, pelkkä Panadol ei. Mutta mitkään nuo ei vie läheskään kokonaan kyllä pois sellaista äkillistä kipua, mikä syntyy esim. kierukan laitosta tai koepalojen otosta.
Suosittelen buranaa pari tuntia ennen koepalan ottoa. Ei auta kipuun siinä hetkessä, mutta estää kohdun kramppaamisen myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuinen vähän aikaa kestää kipua.
Kestäpä ihan keskenäsi vaan, muilta et voi sitä vaatia.
Vierailija kirjoitti:
No ei varoitettu ollenkaan kun otettiin joku limakalvonäyte kohdusta. Kyllä sattui ja vertakin tuli.
Ei muilla vastaanotoilla ole koskaan toimittu noin.Ap
Porvoossa jo näin oli? Jos tohon toimenpiteeseen on varattu aika etukäteen, saat yleensä kirjalliset ohjeet mitä tehdään ja miten toimitaan. Mulla on kerran yksityisellä otettu kyseinen näyte samoin tein. Lääkäri kysyi ensin luvan ja sen jälkeen kertoi vielä kahdesti, että näytteenotto voi sattua. Toisella kertaa juuri kun otti näytteen.
Pitäisi ottaa kierukka mutta en tulisi kestämään sitä kipua, joten raskauden riski on. Abortti sitten tarvittaessa.
Miksiköhän vasektomiaa ei tehdä panadolin voimin?