Miksi gynekologin vastaanotolla joutuu kärsimään kipua, josta ei aina edes varoiteta etukäteen?
Muilla vastaanotoilla annetaan puudutteet tai ainakin vähintään varotetaan ennalta jos joku toimenpide sattuu.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Jos gynetutkimus aiheuttaa sietämätöntä kipua, se on ylireagointia. Ja olen nainen itse, tiedän mistä puhun.
Et tiedä yhtään mitään kun tuollaisia horiset. Ilmeisesti sinulla ei ole kokemusta esim. pienistä paikoista tai ohuista limakalvoista.
"Ettekö osaa ottaa panadolia ennen tuonne menoa?"
En kutsuisi Panadolia puudutteeksi.
Ota itse Panadol alle ja mene juurihoitoon ilman mitään muuta kipulääkettä tai puudutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa ottaa panadolia ennen tuonne menoa?
Alapeukuista päätellen naiset eivät osaa ottaa panadolia. Hienoa.
Mä alapeukutin siksi kun Panadol yksinään on kivunlievitykseen teholtaan todettu lumelääkkeen veroiseksi eli ei kerta kaikkiaan toimi. Jos kotona otettavan reseptittömän esilääkkeen haluaa, niin Pronaxen tai Buranaa pari tablettia ja lisäksi se Panadol voi hieman auttaakin, pelkkä Panadol ei. Mutta mitkään nuo ei vie läheskään kokonaan kyllä pois sellaista äkillistä kipua, mikä syntyy esim. kierukan laitosta tai koepalojen otosta.
Minulle tehtiin 12-v juurihoito ilman puuudutusta ja hyvin olen pärjännyt.
Kyllä aikuinen vähän aikaa kestää kipua.
Vierailija kirjoitti:
Naiset sängyssä: pane kovempaa! Vedä hiuksista daddy!
Naiset gynekologilla: patriarkaalista sortoa ja vihatutkimusta!
Potku munille niin tiedät mitä kipu voi olla gynellä käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihmetyttää ylipäätään monien lääkäreiden/hoitohenkilökunnan tai muiden ihmisten asenne että "kyllä vähän kipua kuuluu kestää". En minä ainakaan kestä ja en ymmärrä miksei lääkitystä tai puudutteita voida AINA käyttää pienellä kynnyksellä. Pahin se että sanotaan "vähän voi sattua/kirpaista" ja sitten kipu on aivan kamala, arvatkaa vaan olenko traumatisoitunut.
Tämä on joku suomalainen ihme juttu. Täällähän tehdään monia lääketieteellisiä ja hammaslääketieteellisiä toimenpiteitä ihan hereillä, mihin useimmissa muissa maissa annetaan yleisanestesia. Viisaudenhampaiden poistot, mahalaukun ja suolen tähystykset, tietyt gynekologisten vaivojen hoidot kuten loop-hoito.
Samaa mieltä. Suomessa ei osata kohdella oikein pelkopotilaita tai antaa tarpeeksi kipulääkettä/puudutusta. Enkä tajua, miksi esim. gynekologilla ei Suomessa laiteta sitä alavatsan peittävää peitettä päälle tutkimuksen ajaksi. Mun entisessä kotimaassa hoitaja ja lääkäri lähti myös vaatteiden vaihdon ajaksi pois huoneesta. Olen itse kärsinyt seksuaalisesta väkivallasta, ja nuo gynekäynnit on olleet mulle traumatisoivia tapahtumia. Ollaan oltu ihan jopa loukkaantuneita, kun oon itkenyt vastaanotolla ja pelännyt tutkimusta. Minusta on myös väärin, että tutkimusta, joka aiheuttaa minulle kipua, ei lopeteta vaikka minä niin pyydän. Yhtä lailla minusta ei ole oikein tai edes inhimillistä, että kun saan paniikkikohtauksen, oksennan ja meinaan tukehtua siihen oksennukseen, minua syyllistetään ja huudetaan rauhoittumaan jotta saadaan tutkimus vietyä loppuun. :( Mieheni, joka ei ole suomalainen, oli ihan järkyttynyt siitä miten naista voidaan gynekologin vastaanotolla Suomessa kohdella. Ja kaikilla ei ole samanlainen kipukynnys. Kyllä hammaslääkärissäkin kysytään puudutetaanko, mutta gynellä vaan nyrpistetään nenää kun itket, että tutkimus sattuu. Tajuaako nämä jotka näitä tutkimuksia tekee, miten nöyryyttävä ja traumatisoiva tilanne se voi olla esim tämänkaltaiselle seri-uhrille? Miksi siinä saadaan satuttaa ihmistä??
Vierailija kirjoitti:
Miten jotkut eivät kestä lainkaan kipua? Minusta se on asennekysymys. Kyllä jokainen pystyy kestämään hetkellistä kipua.
Se hetkellinen kipu on pientä kun vertaa siihen, miten kovaa ja jatkuvaa kipua jotkut sairaudet aiheuttavat. Monilla ihmisellä on kova krooninen kipu, sairauden takia.Jos gynetutkimus aiheuttaa sietämätöntä kipua, se on ylireagointia. Ja olen nainen itse, tiedän mistä puhun.
Voi luoja. Olen sairastanut syövänkin, ollut useissa leikkauksissa, kyllä minä kivusta tiedän. Silti (tai juuri siksi) en ymmärrä kivun vähättelyä ja tarpeetonta kipua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos se sattuu, jättäkää menemättä ja kuolkaa siihen pillusyöpäänne. Ei kukaan tuollaisia ruikuttajanaisia jää kaipaamaan.
Juuri tällaista asennetta tässä maassa on paljon, että pitää vaan kestää, ei saa ruikuttaa. Mutta entä kun osa ei kestä, ja vaikka kuinka tietää että pitäisi mennä tutkimuksiin, ei PYSTY pelon takia pakottamaan itseään sinne kun pelkää sitä kipua? Ei sille noin vain voi mitään, jos on fobia sitä kipua kohtaan. En ymmärrä miksei varsinkaan pelkopotilailla voisi käyttää vähän enemmän kivunlievitystä, rauhoittavia lääkkeitä tms. Monessa muussa maassa tarjotaankin. Esim. jouduin itse käymään paksusuolen tähystyksessä Saksassa ja oletus oli, että tehdään nukutuksessa mutta kun en halunnut, niin laitettiin kipulääkettä tippana suoneen ja rauhoittava esilääke. Suomessa nuo tehdään ilman mitään ja täytyy vaan kestää. Ja sitten on ihmisiä jotka sanoo että tosiaan kuolee syöpään mieluummin kuin ikinä menee rääkättäväksi.
Sen ymmärrän, jos kerran sattuu ikävä lääkäri, mutta sen jälkeenhän voi vaihtaa mieleiselleen lääkärille? Ei ole mikään "suomalainen tapa", että asiakkaita survotaan ja ronkitaan viis veisaten asiakkaan tuntemuksista. Ei ainakaan oma lääkärini noin käyttäydy ja vaihtoon olisi mennyt ekan kerran jälkeen, jos tuollaista olisi joutunut kokemaan.
En myös ymmärrä miksi sitä ei voi sanoa, että aiotaan työntää sormi myös kakkoseen. Ihan joka kerta säikähtää! Olisko olemassa yhtään gyneä joka jättäisi tuon tutkimatta?
älä mene sinne.
Ongelma ratkaistu
Niitä kipulääkkeitä ja nukutuksia ei yleensä ihan pienestä syystä suosita, koska niihin liittyy aina myös riskejä tai muita haittoja. Välillä on vain järkevämpi tehdä nopeahko tutkimus ilman niitä, vaikka hetkellinen kipu olisikin ikävää potilaalle. Nukutuksiin esim. tähystyksissä liittyy tietysti myös sairaalan resurssit. Moni selviytyy niistä hyvin kuitenkin ilmankin.
Gynet järkyttäviä
Kivun aiheuttajia ja tumpelolla osaamisellaan.. monet.
Jos potilaalle kertoisi jonkun asian sattuvan niin useimmat jännittäisivät paikkojaan enemmän ja sattuisi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ihmetyttää ylipäätään monien lääkäreiden/hoitohenkilökunnan tai muiden ihmisten asenne että "kyllä vähän kipua kuuluu kestää". En minä ainakaan kestä ja en ymmärrä miksei lääkitystä tai puudutteita voida AINA käyttää pienellä kynnyksellä. Pahin se että sanotaan "vähän voi sattua/kirpaista" ja sitten kipu on aivan kamala, arvatkaa vaan olenko traumatisoitunut.
Tämä on joku suomalainen ihme juttu. Täällähän tehdään monia lääketieteellisiä ja hammaslääketieteellisiä toimenpiteitä ihan hereillä, mihin useimmissa muissa maissa annetaan yleisanestesia. Viisaudenhampaiden poistot, mahalaukun ja suolen tähystykset, tietyt gynekologisten vaivojen hoidot kuten loop-hoito.
Itse kävin polyyppien poistossa kolme kertaa pelkällä särkylääkkeellä ja kaikki ulkomaalaiset ystävät Yhdysvalloissa ja Euroopassa olivat järkyttyneitä, että "Miten niin vaan särkylääkkeellä?! Miksei mitään puudutetta tai humausta?! Ei niissä polyypeissä ole tuntoa, mutta kaikkialla muualla on?! Mikä kidutusvaltio se Suomi on?!"
Olen synnyttänyt kolme lasta joista kaksi ilman kivunlievitystä. Olen siis erittäin pätevä puhumaan siitä mikä sattuu.
Ja myös gynen tutkimus sattuu.
Kuulostaa ihan järkyttävältä, että joku on itkenyt ja pyytänyt hoitohenkilökuntaa lopettamaan, mutta eivät ole lopettaneet.
Minulle lääkäri suuttui, kun kierukan laitto sattui niin paljon, että vihelsin pelin poikki. Kyse oli synnytyksen jälkitarkastuksesta. Lääkäri paiskasi kierukan roskiin ja läksytti siitä, että se meni nyt hukkaan.
Otin pillerireseptin, menin kotiin ja itkin ja häpesin. Mieheni varasi vasektomiaan tarvittavan ensimmäisen lääkäriajan seuraavana päivänä. Jonotusajan söin piellereitä, ja sittemmin vasektomia on hoitanut ehkäisyn. En aio mennä nöyryytettäväksi ellei ole ihan pakko.
Syöpähoidot haurastuttavat limakalvoja, ja aiheuttavat myös sen että alapäätutkimukset ovat yhtä tuskaa. Olen soittanut etukäteen haluavani puudutetta. Koepaloja olisi määrä ottaa. Saa nähdä kuinka käy, ennen en ole moista pyytänyt, mutta nyt siis pyysin.
Papan ottokin on ollut jopa terveenä ollessa vaikeaa, hyvin tuskallista.
Asenne nyt vaan jotenkin on sellainen, että koska naiset on tehty synnyttämään, niin naisten nyt vaan kuuluu kestää vaikka mitä. Tavallisesti ei ennalta varoiteta ollenkaan että toimenpide voi sattua, kannattaa ottaa valmiiksi särkylääkettä, ja tosiaan että saisi paikan päällä jotain kivunlievitystä Ne kivut on ikäviä, kun ne on hyvin tuntoherkillä alueilla, intiimeillä henkilökohtaisilla alueilla, alueilla joissa ei välttämättä ennen ole mitään tuntemuksia huomannutkaan. Ja sitten yht äkkiä viiltävä repivä kipu.
No mitä se Panadol siinä hetkessä auttaa? Se on särkylääke eikä puuduttaja. Ei tasan tarkkaan Panadolit auta, jos on esim. kuivat limakalvot eikä gyne käytä liukkaria.