Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näennäisen normaali ihminen jolla elämänhallinta hukassa

Vierailija
15.11.2022 |

Olen törmännyt useampaan ihmiseen, jotka ovat koulutettuja ja työuraakin löytyy. Silti elämänhallinta täysin hukassa; koti kuin kaatopaikka, laskut maksamatta - jopa ulosotossa, lapsista huolehtiminen vaikeaa. Jopa oman hygienian laiminlyöntiä. Alla ei ole mt-ongelmia tai päihdeongelmaa, jotenkin touhu ei vain luonnistu. Esimerkkeinä psykologi ja lakimies. Mikä näillä ihmisillä *on*?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leimataan hei hulluiksi kaikki, jotka ei seuraa jotain mystistä täydellisen suorittajan mallia.

Juuri näin.

Vierailija
62/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire ja köyhyys. Pitäisi lopettaa yrittämästä ja alkaa dokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa koti olla siisti lähinnä työttömillä ja eläkeläisillä-

64/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmat juurikin diagnosoidaan elämänhallinnan puutteiden vuoksi.. kyseiset henkilöt eivät vain ole päässeet psykiatrin puheille.

Näennäisiin elämänhallintaongelmiin eli siivoamattomuuteen yms. voi johtaa myös fyysinen sairaus, joka aiheuttaa uupumusta ja kognitiivisia ongelmia.

Vierailija
65/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että aivoista menee liian suuri kapasiteetti työelämän ja mahdollisen lapsiperhearjen yhdistämisee, jolloin tuollaista perussiivoustakin voi olla vaikeaa tunkea johonkin väliin, kun aivojen pitää myös levätä. Ja kun sotku kasvaa liian suureksi, kasvaa myös kynnys aloittaa siivous

Vierailija
66/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran lapsen kanssa synttäreille, lapsi ei halunnutkaan jäädä yksin joten jäin "kahville".

Talo oli todella hieno aja arvokkaalla alueella, mutta sisällä oli pikaisesti siivotun näköistä ja jotenkin kolkkoa.

Lasten kakku oli halvalla nopeasti jostain ostettu pikkuinen kakku.

Luulen että vanhemmilla oli jatkuvasti kiire.

Vierailija
67/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koti kaikkein siistein kun opiskelin ja tein osa-aikatöitä, oli usein kokonaisia vapaapäiviä, ehkä 3-4 viikossa tai lyhyitä työpäiviä.

Sitten valmistuin ja siirryin kokopäivätyöhön asiantuntijaksi > kodin siisteystaso ja asioiden hallinta on romahtanut. Päivät menevät liian nopeasti ja en TAAS vain jaksaisi siivota vaikka edellisestä kerrasta on kulunut jo yli viikko, siivousvälit ovat venyneet ja einesruoat ovat tehneet tuloaan. Laskut maksan kun jaksan vaikka rahasta ei olekaan nyt tiukkaa. Lapsi jo murehti sotkua ja itseltäni puuttuu talvikengät kokonaan kun en vain ole jaksanut..

Vierailija
68/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen itse huomannut, niin enemmän niitä mielenterveysongelmia on ollut ihmisillä joilla koti kiiltää puhtautta. tiedä siitä sitten. Näin ainakin omassa tuttava piirissä. Osalla pystyy henkisen tilan sanomaan vilkaisemalla miten keittiö kiiltää.

Vierailija
69/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen itse huomannut, niin enemmän niitä mielenterveysongelmia on ollut ihmisillä joilla koti kiiltää puhtautta. tiedä siitä sitten. Näin ainakin omassa tuttava piirissä. Osalla pystyy henkisen tilan sanomaan vilkaisemalla miten keittiö kiiltää.

Minulla on myös yksi tämmöinen ystävä. Mitä sekavampi tilanne elämässä, sitä enemmän puunaa kotiaan. Kieltämättä jos ihmisellä on lapsia ja kokopäivätyöt, ja kotona kaikki aina viimeisen päälle tiptop eikä muruakaan missään, se herättää hieman epäilykset tämmöisestä ylisuorittamisesta.

Vierailija
70/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti kuitenkin on mt-ongelmia ja päihdeongelmia, ei niitä esitellä (uteliaillekaan). 

No mt-ongelmaa en voi mennä takaamaan, mutta päihdeongelmaa ei ole. Tapaamme useamman kerran viikossa, ja näennäisesti keskustelu ja toiminta on täysin ok. Pakko sanoa, että aika hyvin peitelty mahdollinen mt-ongelmakin. Tämä problematiikka on tullut esiin, kun on kutsuttu kahville/kylään.

Kulta pieni, me hullut olemme tavattoman taitavia näyttelijöitä. Jopa lääkäreiden on välillä vaikea uskoa vakavasti masentunut sellaiseksi. Kun on tottunut teeskentelemään kaikille, on vaikea raottaa naamiota edes lääkärille.

Päihteidenkäyttäjätkin pystyvät hyvin pitkään salailemaan käyttöään.

Tosin kumpikaan näistä salailevista ryhmistä ei koskaan kutsuisi ketään epäsiistiin kotiin. En minäkään olisi mt-ongelma-aikanani tehnyt niin. Nykyään olen kutakuinkin terve, eikä heilauta vaikka joku meille tulija joutuisikin kahlaamaan nilkkojaan myöten koirankarvoissa.

Vierailija
71/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someriippuvuus. Tiedän parikin tyyppiä, jotka postaavat tarkkaan harkittuja kuvia "ihanasta" elämästään, joilla elämä on todellisuudessa täyttä kaaosta. Sukua näille jotka postailee idyllisestä perhe-elämästään, vaikka ovat perhettään alistavia narsistisia nalkuttajia. Suomen pläräys on noussut tärkeimmäksi aktiviteetiksi. Välillä asetellaan joku kukkapuska ja luomukahvikuppi pihapöydälle kuvia varten, kunnes taas rojahdetaan sohvalle.

Vierailija
72/100 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se standardi kuinka usein pitää siivota, että on normaali? Pitääkö kodin aina olla putipuhdas?

Varmaan riippuu sisustuksesta, mutta en ole omalta pahalta ololtani jaksanut luututa tätä laminaattia ja tämä näyttää aivan kauhealta. Ei mikään ole niin kamalaa kuin likainen laminaatti 🤮

Vierailija
73/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua.

Vierailija
74/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan työ syönyt heidän voimat ja ilmasto. Tai päihde vaikuttaa asiaan? Ellei ole jokin muu syy. Osa saisi siivoojankin käymään. Ehkä heistä on tullut liian kiireisiä ja perhettä.

Vierailija
75/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös yksi tämmöinen ystävä. Mitä sekavampi tilanne elämässä, sitä enemmän puunaa kotiaan. Kieltämättä jos ihmisellä on lapsia ja kokopäivätyöt, ja kotona kaikki aina viimeisen päälle tiptop eikä muruakaan missään, se herättää hieman epäilykset tämmöisestä ylisuorittamisesta.

Aina tämä sama ankea ajatus. Siivoaminen on monessakin kohdassa terapeuttista. Jos oikein ottaa päähän ja raivostuttaa niin on hyvä purkaa aggressioita vaikka pesemällä lattioita tai puunaamalla oikein pinttyneitä kohtia jossakin. Eikö tälläinen normaali ajatus istu omaan ajatusmaailmaan lainkaan? Äärimmäisen hyödyllistäkin lisäksi.

Vierailija
76/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmat juurikin diagnosoidaan elämänhallinnan puutteiden vuoksi.. kyseiset henkilöt eivät vain ole päässeet psykiatrin puheille.

Näennäisiin elämänhallintaongelmiin eli siivoamattomuuteen yms. voi johtaa myös fyysinen sairaus, joka aiheuttaa uupumusta ja kognitiivisia ongelmia.

Ei voi, kyllä tämä johtuu itsestä. Jos välittää niin pyytää tarpeen vaatiessa apua tai siivoaa itse. Jos ei kykene itse tekemään mitään niin on jo pakko ollakin joku joka käy luona tms.

Vierailija
77/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että aivoista menee liian suuri kapasiteetti työelämän ja mahdollisen lapsiperhearjen yhdistämisee, jolloin tuollaista perussiivoustakin voi olla vaikeaa tunkea johonkin väliin, kun aivojen pitää myös levätä. Ja kun sotku kasvaa liian suureksi, kasvaa myös kynnys aloittaa siivous

No mikäs logiikka tässä nyt sitten on? Nämä ovat persoonallisuuspiirteistä johtuvia asioita. En ole koskaan kärsinyt tälläisestä ongelmasta. En voisi elää paskan ja lian ja roskan keskellä. 

Vierailija
78/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tuntemani hyvätuloiset tekevät töitä yli 100h/vko.

Aasiassa orjatehtaalta? Itse taas kävin yliopistolinjan, jossa oli lähinnä varakkaita tai tulevia varakkaita ja en tunne ketään, joka väittäisi tekevän tuollaisia tunteja.

Kyllä monet yrittäjät tekee

Vierailija
79/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ulosotot hyvätuloisilla ihmisillä - riskisijoitus, uhkapelaaminen, yllättävä menoerä/menetys, jokin sakko?

Itselläni on mt- ja elämänhallintaongelmia, kulkevat usein käsi kädessä. Lapsia tosin ei ole. Onkohan heillä vain voimavarat loppu?

Vierailija
80/100 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat ihmiset eivät jaksa alkaa siivoamaan. Osa ei edes välitä siivoamisesta. Enemmän olisin huolissani niistä siis jotka eivät siivoa tai hoida muitakaan asioita. 

Poikkeustilanteet ovat eri asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi