Vahinkoraskausjuttu HS
"Lotta luotti varmoihin päiviin ja tuli kesken ruuhkavuosien raskaaksi. Perheen tilanne oli jo valmiiksi raskas. Vahinkolapsi johti parisuhdekriisiin."
Minusta olisi pitänyt kirjoittaa:
"Lotta JA PETRI luottiVAT varmoihin päiviin ja tuliVAT kesken ruuhkavuosien raskaaksi. Perheen tilanne oli jo valmiiksi raskas. Vahinkolapsi johti parisuhdekriisiin. "
Tai tarkentaa jossain toisessa kohtaa, mitä ehkäisykeinoa Petri käytti välttääkseen itselleen äärimmäisen ei-toivotun raskauden.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ihmiset luottavat varmoihin päiviin? Lapsikin tietää, että ne ovat huuhaata.
Hmm no ei ne kyllä huuhaata ole. Toimii joillain. Aivan kuten meilläkin toiminut keskeytetty 15 vuotta.
Onko teillä lapsia ja jos on, ovatko raskaudet alkaneet vaivatta? Niillä, joilla keskeytetty yhdyntä ja/tai varmat päivät toimivat vuosikausia, saattaa olla taustalla ongelmia hedelmällisyyden kanssa. Ne sitten ikävästi tulevat esiin, kun oikeasti haluttaisiin lapsia.
Meillä toimi keskeytetty, mutta en suosittele sitä jos ehdottomasti ei halua raskautta.
Meillä oli 2 lasta ja 3. sai tulla jos on tullakseen. Koitimme kuitenkin keskeytettyä n. vuoden ja meillä se toimi. Huom! Raskaus ei siis olisi ollut meille ongelma/katastrofi. Kun aloimme "työstämään" kolmatta lasta niin raskaus alkoi n.3kk päästä.
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän ne varmat päivät VOI toimia, jos osaa tehdä sen oikein, näilläkin oli toiminut jo vuosia. Silloin pitää vaan tiedostaa, ettei se ole erityisen luotettava ehkäisykeino ja suunnittelemattoman raskauden mahdollisuus melko suuri. Typerä tässä siis on tuo mies, joka on suuttunut kun se yhdessä otettu riski on realisoitunut.
Tämä. Meilläkin toimi vuosia kunnes lipsahdettiin väärillä päivillä panemaan kun muistettiin päivät väärin ja raskaaksihan siitä tietty heti tultiin. Mutta tää tilanne oltiin jo kauan aikaa sitten keskusteltu läpi, että mitä tehtäisiin eli oltiin sovittu, että lapsi on tervetullut vaikka suunnittelematon "vahinko" olisikin.
Idiootit vaan lisääntyy kuin jänikset. Harmi, ettei niitä ketut ja muut syö, että saataisiin kanta kuriin.
Joka viidennellä parilla on vaikeuksia tulla raskaaksi. Jos varmat päivät toimivat, voi yhtä hyvin kuulua tietämättään tähän 20 prosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää jutussa se parisuhdeterapeutin hurskastelu kompromissin hakemisen tärkeydestä raskausasiassakin. Se lapsi joko synnytetään tai ei, vain tarkoittaako terapeutti tässä tapauksessa adoptioon antamista? Naisella on aina viime kädessä oikeus päättää kehostaan, myös parisuhteessa.
Ymmärrys puolisoa kohtaan menee liian pitkälle, kun vahinkoraskaudesta raivoaminen ja aborttiin painostaminen eli henkinen väkivalta pitäisi tulkita rakastavasti "puolison vahvana mielipiteenä".
Mulla on mennyt usko pariterapeutteihin itse sellaista muutaman kerran mieheni kanssa tavanneena. Ne yrittää lapsiperheessä (ehkä muutenkin?) vääntää kolmiota palikkaa neliskanttiseen reikään, vaikka ei ole mitään syytä alkaa hiomaan, vaikka päihdeongelmaa, väkivaltaa tai, no, lapsilukua kompromissiksi. Jostain syystä pariterapeutit eivät tunnista väkivaltaa, kun sitä niille kuvataan. Mun olisi kuulemma pitänyt taipua miehen väkivallan alle ja ymmärtää.
Miesparka! Hyvin on kantanut kuitenkin vastuunsa, ei ole jättänyt perhettä ja katsoo tulevaisuuteen.
Niille, jotka eivät pääse lukemaan artikkelia: vaimolla diagnosoituja mielenterveysongelmia ja elämän hallinta hukassa (kauneusalan yritys, jota mies pitää pystyssä). Nainen ei meinaa jaksaa edes kahden lapsen kanssa. Luottaa varmoihin päiviin. Ei kanna vastuutaan vaan puhuu vain itsemääräämisoikeutensä puolesta vaikka tietää, että koko perhe tulee kärsimään. Ei ota miehensä mielipidettä huomioon.
Minusta jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna. Minun myötätuntoni kallistuu lapsen ja miehen puolelle, varsinkin kun hän jää pitämään perhettä kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Miesparka! Hyvin on kantanut kuitenkin vastuunsa, ei ole jättänyt perhettä ja katsoo tulevaisuuteen.
Niille, jotka eivät pääse lukemaan artikkelia: vaimolla diagnosoituja mielenterveysongelmia ja elämän hallinta hukassa (kauneusalan yritys, jota mies pitää pystyssä). Nainen ei meinaa jaksaa edes kahden lapsen kanssa. Luottaa varmoihin päiviin. Ei kanna vastuutaan vaan puhuu vain itsemääräämisoikeutensä puolesta vaikka tietää, että koko perhe tulee kärsimään. Ei ota miehensä mielipidettä huomioon.
Minusta jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna. Minun myötätuntoni kallistuu lapsen ja miehen puolelle, varsinkin kun hän jää pitämään perhettä kasassa.
Mieskö on tahdoton taulukko, joka ei ole vastuussa ehkäisystä? Mies ei ole käyttänyt lainkaan ehkäisyä.
Varmasti hän on tiennyt, ettei varmat päivät ole mikään oikea ehkäisy mutta siitä huolimatta valinnut olla käyttämättä ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset ihmiset luottavat varmoihin päiviin? Lapsikin tietää, että ne ovat huuhaata.
Hmm no ei ne kyllä huuhaata ole. Toimii joillain. Aivan kuten meilläkin toiminut keskeytetty 15 vuotta.
Onko teillä lapsia ja jos on, ovatko raskaudet alkaneet vaivatta? Niillä, joilla keskeytetty yhdyntä ja/tai varmat päivät toimivat vuosikausia, saattaa olla taustalla ongelmia hedelmällisyyden kanssa. Ne sitten ikävästi tulevat esiin, kun oikeasti haluttaisiin lapsia.
Meillä toimi keskeytetty (tai toimii, laitetaan nykyään tosin kumi paikoilleen jossain kohtaa) ja kaksi lasta saivat alkunsa juuri silloin kuin haluttiin, toinen jopa ihan eka kierrosta. Keskeytetyn toimivuus taitaa lähinnä olla kiinni miehestä, sattuuko olemaan "touhutipoissa" siittiöitä vai ei. Varmojen päivien toimivuus taas on kiinni naisen kierron säännöllisyydestä. Näistä jälkimmäinen on kyllä epävarmempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu ehkäisystä on naisella jos antaa miehen panna paljaalla. Sakset kiinni jos ei ehkäisy maistu ukolle!
Mitä mieltä ukosta, joka tietää, ettei naisella ei ole pillereitä, kierukkaa eikä klipsejä piuhoissa, joka ei halua lasta, ja silti haluaa painaa paljaalla?
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika. Naisella on noin paljon ongelmia joka saralla, mutta mies ei saa huolehdittua ehkäisystä. En ymmärrä miehen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mies vain kivasti jätti edellisen maailmaan jyystämänsä pikkuvauvan.
Lisäksi valitsee olla käyttämättä ehkäisyä tiukassa perhetilanteessa. Vinkuu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ovat myös kotisynnyttäjiä. Liittyisikö pershäiriöön sekin.
Mitäh?? Kotisynnytys on ihan hyvä ja luonnollinen asia, ja useassa maassa ihan sallittu ja suosittu vaihtoehto, toisin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Isät ja äidit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh?? Kotisynnytys on ihan hyvä ja luonnollinen asia, ja useassa maassa ihan sallittu ja suosittu vaihtoehto, toisin kuin Suomessa.
Juu ja tuolla naisellahan oli jo kaksi lasta ennestään. Suomessahan pitää olla taustalla vähintään yksi ongelmaton synnytys, mistä terve lapsi sekä kyseisenkin raskauden sujua ilman ongelmia, jotta voi suunnitellusti synnyttää kotona. Itse en olisi voinut kun kaikki kolme syntyivät alle kolmen kilon painoisina ja keltaisina... Mut jos kaikki olisi mennyt ihan ok niin mieluummin kotona.
Kukahan höperö keksi ekana alkaa puhua varmoista päivistä? Täyttä hupatusta ja johtanut ihmisiä harhaan vuosikymmenten ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kukahan höperö keksi ekana alkaa puhua varmoista päivistä? Täyttä hupatusta ja johtanut ihmisiä harhaan vuosikymmenten ajan.
No, eiköhän se ole niitä keinoja jotka on olleet käytössä ennen kuin on muita, varmempia vaihtoehtoja ollut. Kyllähän sillä raskauden mahdollisuutta pienentää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kuvottaa tämän kaiken tasa-arvosta puhumisen keskellä se, että edelleen vastuu ehkäisystä halutaan sysätä naisen niskoille.
Muistan edelleen, kuinka nuoruuden kumppanini vanhemmat alkoivat saarnata minulle, että minun on haettava e-pillerit.
Olin kertonut, että suvussani on verenpainetautia ja mummoni on saanut useita veritulppia. Lisäksi tupakoin tuohon aikaan. Ja kyllä, olimme yli parikymppisiä.
En hakenut pillereitä ja alkoivat haukkumaan minua ties millä nimityksillä.
Ero tuli myöhemmin, onneksi ja vasta sen jälkeen tajusin kuinka sairasta se kaikki oli.
Kokivat, että poikansa on jokin tilanteen uhri.
Nykyinen kumppani oli alusta asti sitä mieltä, että ei halua minun työntävän myrkkyjä itseeni. Varsinkin kun suvussa on riskitekijöitä.
Kondomi oli käytössä, mutta toisaalta meille lapsi ei olisi edes alussa ollut kauhistus.
Nyt on pari lasta ja mies menee vaaektomiaan ensi vuonna, koska enempää lapsia emme halua.
Tiedän, että minun olisi steriä vaikeampi naisena saada. Niitä pillereitä tyrkytetään välillä edelleen.Pillerit eivät ole myrkkyä. Jos yhdistelmäpillerit eivät sovi riskien takia, muita vaihtoehtoja löytyy. Tottakai ehkäisy kuuluu molemmille, mutta miehillä valitettavan vähissä vaihtoehdot, kortsu aika epäluotettava. Älytöntä tuo hormoniviha. Miksei esim.ehkäisykapseli käynyt?
Ainakin minulla "hormoniviha" tai sanotaanko epäileväisyys, johtuu ihan omista kokemuksista. Pillereistä tuli niin paljon ongelmia etten enää halua hormoneita itseeni tunkea. Myös minipillereistä, siksi se kapselikaan ei käy kun se ei siitä hirveästi eroa. Hormonikierukkaa olen miettinyt, kun sen pitäisi olla paikallisempi vaikutukseltaan, mutta epäilyttää kyllä sekin.
Jos joku haluaa hormoneita käyttää ja ne sopii niin mikäs siinä. Tiedän että ne on joillekin tosi hyviä. Mutta ärsyttää vaan se tuputus että kaikkien pitäisi hormoneita itseensä tunkea, ainoana oikeana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja tuolla naisellahan oli jo kaksi lasta ennestään. Suomessahan pitää olla taustalla vähintään yksi ongelmaton synnytys, mistä terve lapsi sekä kyseisenkin raskauden sujua ilman ongelmia, jotta voi suunnitellusti synnyttää kotona. Itse en olisi voinut kun kaikki kolme syntyivät alle kolmen kilon painoisina ja keltaisina... Mut jos kaikki olisi mennyt ihan ok niin mieluummin kotona.
Mutta valitettavasti se selviää vasta synnytyksen lopuksi menikö kaikki ok.
Itsellä kaksi lasta joista ensimmäinen oikea mallisynnytys. Ei mitään ongelmia.
Tämän perusteella olisin siis voinut synnyttää kotona?
Jos näin olisin tehnyt, olisi toinen lapsemme aivovammainen tai kuollut ja minä kävin lähellä kuolemaa sairaalassakin, joten kuollut olisin minä ainakin.
Kiitos sairaalan ja osaavan henkilökunnan, ollaan molemmat hengissä ja terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen luottaa mihinkään ehkäisykeinoon 100%? Ne kun eivät yksikään ole 100%.
Meillä mieheni kanssa toimi täydellisesti se että kuukautisten aikana ja niiden jälkeen viikon verran pystyttiin olla ilman ehkäisyö, muuna aikana ehkäisyn kanssa. Eipä tullut yhtään raskautta tuona 7 vuotena. Nyttemmin mies on käynyt vasektomian.
Teillä oli siis todella ihmeellinen tuuri. Sinulla varmasti myös myöhäinen ovulaatio.
Tasoristeykseenkin voi nukahtaa jäämättä junan alle, mutta tuuria sekin vaatii.
Ei se ole mikään ihmeellinen tuuri. Kyllä meilläkin on ollut tuo käytössä vuosikausia eikä lasta ole tullut. Jos ei osaa, ei kannata, mutta toimii ihan hyvin kyllä kun tietää mitä tekee. Ei ole mitään ihmeellistä siinä ettei nainen voi tula raskaaksi joka ikinen päivä.
Loppuu äkkiä se osaaminen, kun tuleekin joku yllättävä elämäntilanne tai vaikka ihan normaali flunssa eteen joka heittääkin kierrolle häränpyllyä. Sinulla vaan on toistaiseksi käynyt tuuri.
Niin on sinullakin.
Kyllähän tuossa skenaariossasi myös mies tekee päätöksen, että ei käytetä kondomia? Eli mies ottaa tietoisen riskin lapsen saamisesta. Ei kukaan sitä miestäkään pakota seksiin ja mahdolliseen lapsen saamiseen, on miehen ihan oma päätös harrastaa seksiä ilman kondomia.
Jos mies ei käytä kondomia niin silloin mies ei voi olla yllättynyt siitä, että siitä mahdollisesti seuraa raskaus. Saati että suuttuisi naiselle ja vaatisi aborttia kun mies ei lasta haluaisi vaikka ihan tietoisesti oli käyttämättä kondomia jonka johdosta lapsi sai alkunsa.