Oikeastiko jo ala-asteikäisten tulisi pystyä uida 200m?
Tiedän joo, että se on se virallinen uimataidon määritelmä ja tietysti ihan hyvä juttu lasten se osata.
Mutta tuntuu aika hurjalta, että jo nelosluokan loppuun mennessä 90% oppilaista tulisi pystyä uimaan yhtäjaksoisesti tuo 200 metriä, josta 50 metriä selällään?
Bongasin siis sattumalta yhden opinnäytetyön Vantaan eka-tokaluokkalaisten uimataidosta ja siellä oli tällainen kohta.
Osaako oikeasti monikin ala-asteikäinen/5-6. luokkalainen uida jo noin paljon?
En itsekään jaksa noin pitkää matkaa ja mies kuulemma hädintuskin armeijassa jaksoi ton verran.
Meillä tokaluokkalainen lapsi, joka just ja just ui tällä hetkellä ehkä altaan mitan, eli 25m.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä huonossa kunnossa jos ette pysty tuota uimaan.
Se on kyllä totta. Meillä miehen kanssa perussairauksia. Miehellä munuaissairaus ja mulla eräs etenevä lihaksiin vaikuttava sairaus. Iloinen saa olla, etten ole vielä pyörätuolissa. :) Jokainen metri on mulle saavutus.
Ap
Kuulostaa enemmän tekniikkaongelmalta kuin huonolta kunnolta. Kuka hyvänsä pystyy uimaan, jos opettelee ensin kellumaan sujuvasti.
Kaikki eivät todellakaan osaa kellua. Meidän perheessä vain isä osasi. Minä en pysy pinnalla selkäuinnissa, joten se ei onnistu lainkaan. Osa suomalaisista ei pysy pinnalla millään konstilla ilman kellukkeita.
Tästähän on ollut lehtikirjoituskin. Yleensä näihin keskusteluihin osallistuvat ne, joilla on hyvä uimataito. Mutta kaikilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta. Meillä miehen kanssa perussairauksia. Miehellä munuaissairaus ja mulla eräs etenevä lihaksiin vaikuttava sairaus. Iloinen saa olla, etten ole vielä pyörätuolissa. :) Jokainen metri on mulle saavutus.
Ap
Kuulostaa enemmän tekniikkaongelmalta kuin huonolta kunnolta. Kuka hyvänsä pystyy uimaan, jos opettelee ensin kellumaan sujuvasti.
Kaikki eivät todellakaan osaa kellua. Meidän perheessä vain isä osasi. Minä en pysy pinnalla selkäuinnissa, joten se ei onnistu lainkaan. Osa suomalaisista ei pysy pinnalla millään konstilla ilman kellukkeita.
Mikään ei estä sinua opettelemasta. Et ole kyvytön kellumaan (jollet ole täytetty kivillä), et vain osaa. Sellaista suomalaista ei olekaan, jolla on krooninen kellumattomuustauti jota ei voi parantaa harjoittelulla ja ohjauksella. Ehkä poislukien ihmiset, joilla on amputoitu useita raajoja tai joilla on vakavia vaikeuksia hengittää ja ylipäätään hallita ruumistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä kai nykyisin uintia oikeasti opetetaan. Toista se minun kouluaikana. Ei muuta kun veteen vaan, ja hyvin harvoin silloinkin. Noin 50 vuotta on suunniteltu sen koulun viereen uimahallia, mutta ei ole ajatusta pitemmälle edennyt vieläkään. Minä olenkin meidän perheessä ainoa, joka ei täytä uimataitokriteeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen yksi sellainen ja painun pohjaan kuin kivi. Joskus lapsena osasin kellua, mutta kun ei ollut tilaisuutta harjoitella, sekin taito jäi. Juuri sen verran osaan räpiköidä, että ehdin huutaa apua ennen kuin hukun. Tiedän olevani sen verran uimataidoton, että varmasti huutaisin jos joutuisin veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkä teidän kannattaisi aloittaa koko perheen uintiharrastus? Jossain tekniikkaryhmässä? Kuulostaa siltä, että tekisi teidän perheelle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki pysty:
https://www.ts.fi/saaristo/1291863743
"Kun tätä pohjoismaisen uimataidon määritelmää käytetään kriteerinä, Suomen kuudesluokkalaisista noin 70 prosenttia ei osaa uida, selviää kuudesluokkalaisten ja aikuisten uimataitoon vuonna 2011 perehtyneestä .
15–64 -vuotiailla aikuisilla meni kuudesluokkalaisia paremmin. Heistä 68 prosenttia oli uimataitoisia.
Yleensä ihmiset kuitenkin ennemminkin yliarvioivat kuin aliarvioivat omaa uimataitoaan. Näin harmittelee uimaopetuksen koulutussuunnittelija Tero SavolainenSuomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitosta."
Mun kuudesluokkalainen oli just pari viikkoa sitten koulun liikuntatunnilla uimassa ja olivat testanneet uimataitoa. Kysyin omaltani, että jaksoiko uida (epäilin, että tekee tiukkaa, uimarannalla keskittyvät lähinnä hyppimiseen) ja miten muut jaksoivat. Itsestään tuumasi, että helposti sen matkan jaksoi, kun ei ole aaltoja. Mutta luokan tytöistä ehkä puolet ja pari poikaa ei jaksanut. Eli aika lailla tuohon 70% sillä luokalla taito asettuu.
APlle sen verran, etten olisi huolissani, jollei tokaluokkalainen pysty. Juuri tuossa alakouluiässä taito karttuu huimaa vauhtia, jos vain on mahdollisuus uimiseen. Pari lämmintä kesää takana, lapset viettivät tuntikausia kavereiden kanssa rannalla ja viime talvena innostuivat käymään pari kertaa viikonloppuisin muun tekemisen puutteessa uimahallissa niin meidän alaluokilla vielä melko vedessä arasta lapsesta on kuoriutunut innokas uimari.
Vierailija kirjoitti:
Uinnissa se juttu on rentous ja liuku. Olen valmentanutkin uintia alakoululaisille ja ne, joilla enemmän haasteita, ovat niitä, jotka jännittävät kroppaa ja räpiköivät niin mahdottomasti. Hirveästi tekevät töitä ja mihinkään ei etene. Todellisuudessa rennolla ja liuuttelevalla uinnilla pienellä vaivalla voi uida vaikka kuinka pitkään.
Se onkin sitten toinen juttu, että miten saat lapsen keksimään sen jujun siellä vedessä. Uimakouluun vaan opettelemaan.
Kolmesti on lapsi ollut uimakoulussa eikä vieläkään osaa. Sukeltamaan on sentään oppinut. Rahaa on palanut satoja euroja.
Seuraavaksi kysytte, miksette vie ja opeta itse. Tällä aloitettiin (viikottain käytiin ja käydään edelleen), mutta edistys on mitä on.
Olen vähän sitä mieltä, että se into uimiseen tulee ihmisen sisältä. Johan täällä vastauksista näkee, että sujuvasti uivat lapset ovat oppineet lähes ohimennen kaiken, vaikkei ole uimakouluja eikä säännöllisiä uimahallikäyntejä. Sitten on meitä pulikoijia, jotka tykkää käydä rannoilla ja halleissa, mutta lapsikin on enempi touhuaja kuin urheilija.
Ukko40 kirjoitti:
Lapsena kun käytiin uimarannalla, meillä oli tapana uida kilometrin päähän autioon saareen ja sieltä samantien takaisin. No problem.
Nuo on nykyajan lasten ongelmia.
Kyllä mäkin vielä parikymppisenä jaksoin uida vaikka koko päivän, välillä taukoa rannalla pitäen. Matkoista ei aavistustakaan mutta jos siellä sellasen puoli tuntia-tunnin kerrallaan on niin kait siinä matkaakin tuli.
Nyt vanhempana kunto niin kehno etten jaksa varmaan kuin jotain sata metriä ilman että kellun välillä, en ole koittanut mittailla matkoja.
Lapset varmaan tarvisi kuntoharjoittelua, juoksemista yms. jos eivät jaksa. Ja minäkin tarvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset lapset menee uimatreeneissä treeneissä jo monta kilometriä.
Kelatkaa jos kävelyyn olisi sama "vaatimus" jota sitten hämmästeltäisiin kun se on ihan liikaa pyydetty.
Ei mene monia kilometrejä. Se tarkottaisi 40 kertaa päästä päähän, että yksi kilometri tulisi täyteen.
Meillä ainakin on hallissa 50 m allas kuntouimareille, 40 kertaa päästä päähän olis jo 2 km. Eli älä yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Siis häh mitä, provo kai tää on. Mä oon viiskymppinen ja ylipainoinen ja pystyn uimaan kilsan helposti. Kaikki kolme lastani ovat pystyneet uimaan 200m ala-asteikäisinä. Että joo uskoisin, että suurin osa pystyy.
Lihaville uinti, tai ainakin kelluminen, on helpompaa. Läski kelluu.
Hyvinkin lapsi ui ton 200m alakoulussa, onnistuu itselläkin. En ole ajatellut että se matka olisi jotenkin vaikea.
Meillä tokaluokkalainen ei vielä osaa ja 5-luokkalainen osaa, kunto on parempi nuoremmalla, mutta vasta oppinut uimaan ja harjoittelu satunnaista, joten hyvin hikiseen sai jotenkin sen 25m uitua. Mutta poika on tosiaan urheilullinen muuten eli 200m menee kevyesti kunhan oppisi oikean asennon vedessä.
Omilta alakouluajoilta muistan, et 200m oli pakko uida ja sit sai mennä hyppimään sen jälkeen. Hyvin onnistui ja onnistuu edelleen. Avovedessä en uskalla lähteä pitkälle uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Viralliseen uimataidon määritelmään kuuluu kyllä myös se, että ensin hyppää syvään veteen (jossa ei ylety pohjaan) ja nousee sieltä pintaan. Itsellä tökkää juuri tuohon, etten uskalla kokeilla virallista versiota, vaikka luulen että 200m putkeen todennäköisesti onnistuisi.
Avantouinti saisi kuulua myös. Itsehän en uskalla avantoon mennä jollen hyppää sinne, mitä ei suositella. Mikäli varpaalla koittaa onko kylmää niin menemättä jää. Mutta kun muita katsomassa niin ei kehtaa olla menemättä.
Paikallisilla avantouimareilla ei vain ole saunaa niin ei tule kyllä käytyä (ja on turhan kaukanakin sen puoleen.)
Uimahalleissa vesi on turhan lämmintä. Parikymmentä riittäisi kuntouijille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viralliseen uimataidon määritelmään kuuluu kyllä myös se, että ensin hyppää syvään veteen (jossa ei ylety pohjaan) ja nousee sieltä pintaan. Itsellä tökkää juuri tuohon, etten uskalla kokeilla virallista versiota, vaikka luulen että 200m putkeen todennäköisesti onnistuisi.
Avantouinti saisi kuulua myös. Itsehän en uskalla avantoon mennä jollen hyppää sinne, mitä ei suositella. Mikäli varpaalla koittaa onko kylmää niin menemättä jää. Mutta kun muita katsomassa niin ei kehtaa olla menemättä.
Paikallisilla avantouimareilla ei vain ole saunaa niin ei tule kyllä käytyä (ja on turhan kaukanakin sen puoleen.)
Uimahalleissa vesi on turhan lämmintä. Parikymmentä riittäisi kuntouijille.
Ja tosiaan en kannata sisälämpötilojen pitämistä kylmänä, ettei väärä kuva asiasta tule, sisällä kun ei liikuta niin 25 myös kerrostaloihin eikä mitään "säästöjä", ne säästöt jää tekemättä kun kohmeessa olijat ei saa mitään tehtyä. Uidessa kuitenkin on liikuntaa, ei tarvitse niin lämmin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uinnissa se juttu on rentous ja liuku. Olen valmentanutkin uintia alakoululaisille ja ne, joilla enemmän haasteita, ovat niitä, jotka jännittävät kroppaa ja räpiköivät niin mahdottomasti. Hirveästi tekevät töitä ja mihinkään ei etene. Todellisuudessa rennolla ja liuuttelevalla uinnilla pienellä vaivalla voi uida vaikka kuinka pitkään.
Se onkin sitten toinen juttu, että miten saat lapsen keksimään sen jujun siellä vedessä. Uimakouluun vaan opettelemaan.
Kolmesti on lapsi ollut uimakoulussa eikä vieläkään osaa. Sukeltamaan on sentään oppinut. Rahaa on palanut satoja euroja.
Seuraavaksi kysytte, miksette vie ja opeta itse. Tällä aloitettiin (viikottain käytiin ja käydään edelleen), mutta edistys on mitä on.
Olen vähän sitä mieltä, että se into uimiseen tulee ihmisen sisältä. Johan täällä vastauksista näkee, että sujuvasti uivat lapset ovat oppineet lähes ohimennen kaiken, vaikkei ole uimakouluja eikä säännöllisiä uimahallikäyntejä. Sitten on meitä pulikoijia, jotka tykkää käydä rannoilla ja halleissa, mutta lapsikin on enempi touhuaja kuin urheilija.
Vanhemmat opettaneet jo ennen kouluja uimaan enemmistön.
Pohjois-Suomessa on paljon uimataidottomia. Vedet on aina kylmiä, ei ole juurikaan järviä ja uimahallejakin harvakseltaan. Opeta siinä lapsi uimaan, kun et osaa itse ja uimakoulussa on tarjolla todella vähän. Uimaopetusta ei ole kuin max 6 vuotiaaksi saakka. Rahalla ehkä saa, mutta ei kaikilla ole varaa uimaseurojen opetuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs palstalla ollaan nyt niin uimamaisteria :'D Muuten vaan aikuisista 2/3 ylipainoisia, mutta tänne kyllä taas eksyneet kaikki ne jotka kyllä varmasti ui kilometrikaupalla
Ja jos on jaksanut hyvin v. 2002, niin tilanne voi olla nykyään eri. Kannattaa käydä kokeilemassa, jos ei ole uinut vähään aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Suomessa on paljon uimataidottomia. Vedet on aina kylmiä, ei ole juurikaan järviä ja uimahallejakin harvakseltaan. Opeta siinä lapsi uimaan, kun et osaa itse ja uimakoulussa on tarjolla todella vähän. Uimaopetusta ei ole kuin max 6 vuotiaaksi saakka. Rahalla ehkä saa, mutta ei kaikilla ole varaa uimaseurojen opetuksiin.
Kaverit voi myös opettaa jos vaikka vie lapsen kavereitten kanssa järveen. Pienet lapset vielä uskoo kun sanoo ettei se kylmää ole. Näkyy uimarannoilla olevan hyvilläkin keleillä enempi auringonottajia, aikuiset uimarit vähissä.
Kyllä meillä kaikki lapset (3 kpl) ovat tuohon pystyneet 7-vuotiaina.