Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko jo ala-asteikäisten tulisi pystyä uida 200m?

Vierailija
13.11.2022 |

Tiedän joo, että se on se virallinen uimataidon määritelmä ja tietysti ihan hyvä juttu lasten se osata.
Mutta tuntuu aika hurjalta, että jo nelosluokan loppuun mennessä 90% oppilaista tulisi pystyä uimaan yhtäjaksoisesti tuo 200 metriä, josta 50 metriä selällään?

Bongasin siis sattumalta yhden opinnäytetyön Vantaan eka-tokaluokkalaisten uimataidosta ja siellä oli tällainen kohta.

Osaako oikeasti monikin ala-asteikäinen/5-6. luokkalainen uida jo noin paljon?
En itsekään jaksa noin pitkää matkaa ja mies kuulemma hädintuskin armeijassa jaksoi ton verran.
Meillä tokaluokkalainen lapsi, joka just ja just ui tällä hetkellä ehkä altaan mitan, eli 25m.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmat lapset uineet tuon ennen kouluikää. Nykyistä vitosluokkalaista vähän tylsistytti viime talvena kun kaikki uintitunnit vietettiin taas lastenaltaassa kun valtaosan uimataito ei riittänyt syvään altaaseen. Oletan, että koronakin on tässä osasyyllinen.

Itsekään en ymmärrä miten se uimisen osaaminen muuttuu 25 metrin jälkeen. Loppu on jaksamista. Esikoinen veti kilometrin 6-vuotiaana kun sai kokeilla miten kauan jaksaa, sit minä ilmoitin etten jaksa enää vahtia.

Oma lapseni pääsisi isoon altaaseen, muttei halua, koska vesi on siellä kylmempää.

Vierailija
62/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se taas nähdään. Penskat pyritään kaikesta päästämään liian helpolla eikä vaadita mitään. Sitten ihmetellään mitä nuorille on tapahtunut, kun luku-, kirjoitus- tai uimataidottomat ihmiset läpäisevät peruskoulun. Kolmannella luokalla ensimmäisen kerran oli tämän suorituksen yrittäminen, ei niitä montaa ollu jotka siihen eivät silloin pystyneet. Ala-asteen loppuun mennessä jokaisen täytyi olla uimataitoinen. Ja elettiin 2000-luvun alkua tuolloin.

Omana kouluaikana oli kolme uimataidotonta jamppaa. Eivät edes halunneet opetella. Kahdesta tuli dippainssejä ja yhdestä kauppatieteilijä, joten ei nyt ihan huonosti mennyt.

Miksi mua ei yllätä, että ingenjöörit ovat uimataidottomia... 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette kyllä huonossa kunnossa jos ette pysty tuota uimaan.

Se on kyllä totta. Meillä miehen kanssa perussairauksia. Miehellä munuaissairaus ja mulla eräs etenevä lihaksiin vaikuttava sairaus. Iloinen saa olla, etten ole vielä pyörätuolissa. :) Jokainen metri on mulle saavutus.

Ap

Kuulostaa enemmän tekniikkaongelmalta kuin huonolta kunnolta. Kuka hyvänsä pystyy uimaan, jos opettelee ensin kellumaan sujuvasti.

Minkäslainen tekniikka sitten tulisi olla?

Sammakkotyylillä on menty, se ollut se perinteinen eikä muuta ole ikinä tullut opeteltua. Siinä kyllä kieltämättä niska ja hartiat väsyy. Samoin myös reidet ja olkavarret, joiden kanssa etenkin on ongelmia sairaudesta johtuen. 

Uimisessa ollut myös taukoa noin 20 vuotta. Lukion jälkeen olen ehkä käynyt kerran uimassa 2000-luvun alussa. Silloin kun lapsi oli ihan pieni ei tullut käytyä, kun oli olevinaan kaikkea muuta elämässä, mm. pahempi vaihe sairauden kanssa. Vaikka joo olisi pitänyt käydä. Uimarannatkin jäi väliin, koska SLE-reumasairaus on sellainen, että auringossa oleilu pahentaa oireita. Sitten tuli korona ja hallit oli kiinni ja myöhemmin ei rokottamattomat päässeet. Nyt lapsi on vuoden verran käynyt yksityisillä uimatunneilla. 

En tiedä, miksi selitän tänne, mutta tuli kieltämättä aika kurja olo tästä yleisestä lynkkauksesta. Oikea mielensäpahoittaja -hetki. :D Mut joo, lähinnä sitä toivoisi ihmisten ymmärtävän, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja aina se elämä ei mene täydellisesti eikä kaikki ole täydellisiä ihmisiä, äitejä tai uimareita. Mut yritän, päivä kerralla selvitä, vaikka joskus tekisi mieli luovuttaa kaikessa. Yritän myös aktivoitua itsekin tässä uinnissa. Kiva kuitenkin kuulla, että noinkin moni todella osaa ja jaksaa uida noin paljon. Tässä tavoitetta meidän perheelle. Tietysti myös asiassa auttaisi, kun saisi raahattua itsensäkin sinne.

P.s. Aamulla lapsi just oli uintitunnilla. Nyt nukkumassa. (Tämä sille, joka kirjoitti, miten vanhempi on puhelimella, kun voisi olla lasta opettamassa uimaan tjsp.)

Vierailija
64/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molemmat lapset uineet tuon ennen kouluikää. Nykyistä vitosluokkalaista vähän tylsistytti viime talvena kun kaikki uintitunnit vietettiin taas lastenaltaassa kun valtaosan uimataito ei riittänyt syvään altaaseen. Oletan, että koronakin on tässä osasyyllinen.

Itsekään en ymmärrä miten se uimisen osaaminen muuttuu 25 metrin jälkeen. Loppu on jaksamista. Esikoinen veti kilometrin 6-vuotiaana kun sai kokeilla miten kauan jaksaa, sit minä ilmoitin etten jaksa enää vahtia.

Katsos kun kyse on juurikin siitä jaksamisesta. Kun ei jaksa. Aina ei ihmisen kunto ole priimaa. Ymmärrät ehkä vanhempana ja sitten kun alkaa tulla erilaisia sairauksia. Toivottavasti tietysti ei tule.

Kyllä minä sen ymmärrän että jaksamisesta on eroja, joskin toki olisi toivottavaa että 5.-luokkalaisista (vai mikä se aloituksessa oli) valtaosa ei olisi niin vanhoja ja sairaita että se on esteenä.

Pidän silti outona että puhutaan _osaamisesta_ kun tarkoitetaan jaksamista. Kyllä minä osaan luistella ja polkupyöräillä, vaikka kunto jossain kohtaa loppuisikin kesken.

Vierailija
65/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni kyllä pystyivät tuon 200m uimaan alakoululaisina. Minä en. Juuri ja juuri pysyin pinnalla sen altaanmitan... Äiti ja isä rakensivat omakotitalon ja sinne uima-altaan sisälle, ja siellä pulikoimalla opin lopulta teini-ikäisenä pysymään kunnolla pinnalla, eli kellumaan, ja kadotin hukkumisenpelkoni. Nyt meillä on oma iso piha-allas, ja sen avulla lapset tosiaan oppivat uimaan jo kolmi-nelivuotiaina ihan "oikeasti", sitä ennen se oli lähinnä sukeltamista hapen haukkaamisen välillä.

Nykyään pystyn itsekin uimaan tuon 200m, olen testannut uimahallissa.

Vierailija
66/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset lapset menee uimatreeneissä treeneissä jo monta kilometriä.

Kelatkaa jos kävelyyn olisi sama "vaatimus" jota sitten hämmästeltäisiin kun se on ihan liikaa pyydetty.

Ei mene monia kilometrejä. Se tarkottaisi 40 kertaa päästä päähän, että yksi kilometri tulisi täyteen.

Vierailija
67/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun kyse on juurikin siitä jaksamisesta. Kun ei jaksa. Aina ei ihmisen kunto ole priimaa. Ymmärrät ehkä vanhempana ja sitten kun alkaa tulla erilaisia sairauksia. Toivottavasti tietysti ei tule.

Kyllä minä sen ymmärrän että jaksamisesta on eroja, joskin toki olisi toivottavaa että 5.-luokkalaisista (vai mikä se aloituksessa oli) valtaosa ei olisi niin vanhoja ja sairaita että se on esteenä.

Pidän silti outona että puhutaan _osaamisesta_ kun tarkoitetaan jaksamista. Kyllä minä osaan luistella ja polkupyöräillä, vaikka kunto jossain kohtaa loppuisikin kesken.

No luistelussa ja pyöräilyssä ei taida olla tuollaista vastaavaa tiettyä metrimäärärajaa, joka tulisi pystyä suorittamaan, jotta voisi virallisesti sanoa "osaavansa" luistella/pyöräillä? Kun tässä aiheessa oli kyse tuosta virallisesta "osaamisesta"/taitovaatimuksesta/mikä nyt onkaan oikein sanottu, johon vaaditaan se 200m yhtäjaksoisesti.

Kyllä minäkin mielestäni osaan uida, kun pääsen muutaman altaanmitan, mutta virallisen määritelmän mukaan en oikeasti osaa, koska en jaksa.

Ihme sanoista nillittämistä täällä.

Vierailija
68/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se taas nähdään. Penskat pyritään kaikesta päästämään liian helpolla eikä vaadita mitään. Sitten ihmetellään mitä nuorille on tapahtunut, kun luku-, kirjoitus- tai uimataidottomat ihmiset läpäisevät peruskoulun. Kolmannella luokalla ensimmäisen kerran oli tämän suorituksen yrittäminen, ei niitä montaa ollu jotka siihen eivät silloin pystyneet. Ala-asteen loppuun mennessä jokaisen täytyi olla uimataitoinen. Ja elettiin 2000-luvun alkua tuolloin.

Omana kouluaikana oli kolme uimataidotonta jamppaa. Eivät edes halunneet opetella. Kahdesta tuli dippainssejä ja yhdestä kauppatieteilijä, joten ei nyt ihan huonosti mennyt.

Miksi mua ei yllätä, että ingenjöörit ovat uimataidottomia... 🤔

No nörttihenkiset tyypit eivät niin kauhean usein innostu liikunnasta tai sitten heillä 1-2 lajia, joista pitävät ja muut eivät nappaa yhtään. Eivät nämä jalkapallossa tai pesäpallossa olleet sen parempia.

Vierailija
69/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin irrallinen turha tieto: Kun ihmisessä on riittävästi rasvaa, hän kelluu ihan yrittämättäkin melkein asennossa kuin asennossa. Silloin 200 metriin voi mennä aikaa, mutta koska itseään ei tarvitse pitää pinnalla vaan vain liikuttaa eteenpäin juuri siihen tahtiin kuin sattuu jaksamaan, niin tuossa ei voi epäonnistua.

Olen harrastanut uintia 65-135-kiloisena, ja isompana pystyn tosiaan vaikka istumaan vedessä kuin Buddha-patsas pää pinnalla eikä hukkumisen vaaraa ole. Kilometri on mennyt kaiken kokoisena.

Vierailija
70/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 6.-luokalla 200 m uimatesti. Oltiin pieneltä paikkakunnalta, jossa ei ollut uimahallia ja uimaopetusta oli ollut todella vähän. Muistan olleeni kerran tai kaksi uimaopetuksessa koko ala-asteen aikana. Kesät uimme järvessä. Parhaimmillaan jopa kaksi kertaa päivässä. Aika hurja ajatus, että noiden koulun uimatuntien turvin olisi pitänyt suoriutua testistä.

Onneksi opittiin kuitenkin uimaan luonnonvesissä, koska uimataito on ihan mielettömän tärkeä taito. Saattaa oma tai jonkun toisen henki pelastua sen ansiosta. Kyllä 5.–6.-luokkalaisen pitää suoriutua tuollaisesta uintimatkasta.  Vesillä ollaan muutenkin kuin uimassa. Liikutaan jonkinlaisella veneellä tai käydään suppailemassa tms. Välillä näkee lehdissä, että alakoululaiset ovat onnistuneet pelastamaan hukkuvan. Viekää lapsenne luonnonvesiin ja uimahalliin, niin läpäisevät testin.

N31

Vierailija
71/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te upeat supervanhemmat, joiden superlapset pystyvät uiMAAN (menihän nyt oikein?) 200m yhtäjaksoisesti:

Koska aloititte uimassakäynnin lapsen kanssa ja miten usein olette käyneet uimassa?

Vierailija
72/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta. Meillä miehen kanssa perussairauksia. Miehellä munuaissairaus ja mulla eräs etenevä lihaksiin vaikuttava sairaus. Iloinen saa olla, etten ole vielä pyörätuolissa. :) Jokainen metri on mulle saavutus.

Ap

Kuulostaa enemmän tekniikkaongelmalta kuin huonolta kunnolta. Kuka hyvänsä pystyy uimaan, jos opettelee ensin kellumaan sujuvasti.

Minkäslainen tekniikka sitten tulisi olla?

Sammakkotyylillä on menty, se ollut se perinteinen eikä muuta ole ikinä tullut opeteltua. Siinä kyllä kieltämättä niska ja hartiat väsyy. Samoin myös reidet ja olkavarret, joiden kanssa etenkin on ongelmia sairaudesta johtuen. 

Uimisessa ollut myös taukoa noin 20 vuotta. Lukion jälkeen olen ehkä käynyt kerran uimassa 2000-luvun alussa. Silloin kun lapsi oli ihan pieni ei tullut käytyä, kun oli olevinaan kaikkea muuta elämässä, mm. pahempi vaihe sairauden kanssa. Vaikka joo olisi pitänyt käydä. Uimarannatkin jäi väliin, koska SLE-reumasairaus on sellainen, että auringossa oleilu pahentaa oireita. Sitten tuli korona ja hallit oli kiinni ja myöhemmin ei rokottamattomat päässeet. Nyt lapsi on vuoden verran käynyt yksityisillä uimatunneilla. 

En tiedä, miksi selitän tänne, mutta tuli kieltämättä aika kurja olo tästä yleisestä lynkkauksesta. Oikea mielensäpahoittaja -hetki. :D Mut joo, lähinnä sitä toivoisi ihmisten ymmärtävän, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja aina se elämä ei mene täydellisesti eikä kaikki ole täydellisiä ihmisiä, äitejä tai uimareita. Mut yritän, päivä kerralla selvitä, vaikka joskus tekisi mieli luovuttaa kaikessa. Yritän myös aktivoitua itsekin tässä uinnissa. Kiva kuitenkin kuulla, että noinkin moni todella osaa ja jaksaa uida noin paljon. Tässä tavoitetta meidän perheelle. Tietysti myös asiassa auttaisi, kun saisi raahattua itsensäkin sinne.

P.s. Aamulla lapsi just oli uintitunnilla. Nyt nukkumassa. (Tämä sille, joka kirjoitti, miten vanhempi on puhelimella, kun voisi olla lasta opettamassa uimaan tjsp.)

Ei tämän palstat juttuja ole tarkoitettu täysin kirjaimellisesti otettavaksi. Jos joku sanoo täällä luuseriksi, niin ei siihen tarvitse kiinnittää mitään huomiota. On silti totta, että tuo parin sadan metrin uiminen ei ole mikään kovin vaativa suoritus, ja siihen kyllä pystyy ihan kuka hyvänsä jos vähän viitsii harjoitella. Tsemppiä vaan, huonokuntoinen ja ylipainoinenkin ihminen jaksaa pitempään uida kuin esim hölkätä tai edes kävellä reippaasti, ja uinti on nivelille paljon ystävällisempi vaihtoehto. Eli uimaan vaan, kyllä siinä kehittyy!

Vierailija
73/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo ei kuulosta paljoltakaan, omina kouluaikoinani uitiin jo alimmilla luokilla tuo 200m eli päädystä päätyyn enkö muista monellakaan olleen sen kanssa ongelmia, vaikkei se kovin nopeasti taittunutkaan... Omani ovat vasta päiväkoti-ikäisiä ja isompi oppi tänä kesänä uimaan ja jaksoi ehkä sen parikyt metriä.

Jos tosiaan on näin, että tuo on monelle kouluikäiselle haastavaa, niin asialle tulisi ehdottomati tehdä jotain, Suomessa vesistöjen äärellä ja luonnon vesissä uiminen kuuluu vahvasti kulttuuriin ja hyvä uimataito on elintärkeä taito.

Vierailija
74/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te upeat supervanhemmat, joiden superlapset pystyvät uiMAAN (menihän nyt oikein?) 200m yhtäjaksoisesti:

Koska aloititte uimassakäynnin lapsen kanssa ja miten usein olette käyneet uimassa?

Itse en juuri ikinä uinut lasten kanssa lapsena, joskus harvoin etelänmatkoilla. Mutta itse tykkäsivät aina uida, ja käytin kyllä heitä pari kertaa kesässä järvessä ja koulussakin uivat monta kertaa lukukaudessa. Ikinä ei ole mitenkään panostettu uimiseen, mutta kyllä kumpikin osasi jo alakoulussa uida oikein hyvin. Itsekään en ole huono uimari, vaikka aina ollut huonokuntoinen (esim. hölkkäämään olen pystynyt korkeintaan kilometrin missään vaiheessa). Uida jaksan silti pari kilometriä, kun edellisen kerran tarkastin tilanteen joku vuosi sitten. Uidessahan ei ole pakko mennä kovalla sykkeellä.

Vierailija
75/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko40 kirjoitti:

Lapsena kun käytiin uimarannalla, meillä oli tapana uida kilometrin päähän autioon saareen ja sieltä samantien takaisin. No problem.

Nuo on nykyajan lasten ongelmia.

Sama. Tai oikeastaan vastarannalle. Joskus 12-13-vuotiaana tuota tehtiin. Vanhemmille ei kerrottu. Joskus oli sentään kaveri soutuveneen kanssa mukana, jos ois tullu ongelmia jaksamisen kanssa.

N38

Vierailija
76/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako vastata jos lapset pystyy uimaan 200 m mutta ei ole supervanhempi?

Jos niin: esikoisen taisin viedä ekan kerran lillimään 9 kk iässä, kuopus taisi olla lähes 2v, kun kahden uimataidottoman lapsen kanssa halliin lähteminen jännitti. Uiminen oli melko satunnaista, hyvänä vuonna ehkä kerran kuussa, huonompana muutamia. Isovanhempien mökin rannassa sai harjoitella ehkä viikon per kesä. Esikoinen oppi 4v uimahallissa, kuopus 6v mökkirannassa kun 12v serkku opetti ja tsemppasi, itse en ollut edes paikkakunnalla ottamassa tästä kunniaa vaan sain vain mummon ottaman videon. Nuorempi uikin oikeastaan saman tien sen 200m kun lopulta hoksasi tekniikan, esikoisella matkat kasvoi pikkuhiljaa.

Vierailija
77/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kuulu vanhempiin, mutta jos ajatellaan altaan mukaan niin päästä päähän on 25 metriä.

Siitä sitten laskemaan montako kertaa pitää mennä päästä päähän, että tuo 200 metriä tulee täyteen.

Vierailija
78/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei kuulosta paljoltakaan, omina kouluaikoinani uitiin jo alimmilla luokilla tuo 200m eli päädystä päätyyn enkö muista monellakaan olleen sen kanssa ongelmia, vaikkei se kovin nopeasti taittunutkaan... Omani ovat vasta päiväkoti-ikäisiä ja isompi oppi tänä kesänä uimaan ja jaksoi ehkä sen parikyt metriä.

Jos tosiaan on näin, että tuo on monelle kouluikäiselle haastavaa, niin asialle tulisi ehdottomati tehdä jotain, Suomessa vesistöjen äärellä ja luonnon vesissä uiminen kuuluu vahvasti kulttuuriin ja hyvä uimataito on elintärkeä taito.

200 m eli päädystä päätyyn? Kuntouintiallas on yleensä 25m tai isommissa halleissa 50m. Eli päädystä päätyyn pitää uida 4-8 kertaa.

Vierailija
79/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uinti on tekniikkalaji. Olen puhki 50 metrin jälkeen, mutta puolimara ei tee tiukkaa.

Vierailija
80/176 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uimisessa on hankalaa? Todellakin alakouluikäiset osaavat helposti uida tuon verran ja myös useimmat aikuiset. Tuossa kokeessa selkäuinti tarkoittaa mitä hyvänsä selällään etenemistä, joka on käytännössä kellumista.

Paljonkin kun ei osaa uida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi