Mikä tuossa saamelaisasiassa on niin vaikeaa, että Marinin hallitus on 3. hallitus joka yrittää ratkaista asiaa ja nytkin tuntuu ettei millään onnistu?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ahvenanmaalla ole vähän sama juttu, että paikalliset saavat päättää, kuka hyväksytään ahvenanmaalaiseksi ja ketä ei?
Kirkkonummella valitettiin sivistystoimenjohtajan valinnasta koska joidenkin mielestä hänen ruotsinkielentaitonsa ei ollut riittävä. Sama ilmiö miten vähemmistöt alkavat määrittää enemmistön asioita.
Ruotsissa ja Norjassa saamelaisiksi hyväksytään ymmärtääkseni myös paikallaan asuneet kalastusta harjoittaneet (Jäämeren rannalla) sekä huomattavasti etelämpänä metsissä (esim. Ruotsissa) asuneet saamelaiset eikä vain liikkuvaa elämäntapaa ja suurporotaloutta harjoittaneet. Suomessa on järjestelmällisesti haluttu iskostaa, että saamelaisuuteen kuuluu suurporotalous, jne. vaikka porojen pito isossa mittakaavassa ei ole historiallisesti edes mikään ikiaikainen ilmiö ja suurin osa Suomessa vaaditun määritelmän täyttävästä saamelaisväestöstä on tosiaan 1800-luvulla pohjoisimpaan Suomeen asettuneiden sukujen jälkeläisiä.
Jos isovanhemmat suomalaistettiin niin et ole saamelainen.
Eli saamelaiset itse haluaa että koulussa suomamaistetut on sorron alla edelleen
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä kuullut, että saamelaiskysymyksestä on älähdetty ulkomaita myöden. No, eipä siellä taideta paljoa saamelaisasioiden päälle ymmärtää. Mikä se totuus sitten ja onko tässä(kään) asiassa yhtä ainoata oikeata totuutta... niin, onneksi asiaa ei päätetä kansanäänestyksellä.
Kyllä siellä "ulkomailla" ymmärretään saamelaisasioistakin. Katsos kun saamelaiset eivät ole maailman ainoa vähemmistö. Jokaisessa maassa on vähemmistökansallisuuksia. Suomi ei ole mikään uniikki lumihiutale tässäkään asiassa.
Se on ihan kansainvälinen maailmalaajuinen sopimus, joka näitä asioita määrittelee, ja jonka vuoksi saamelaisaioita Suomessakin käsitellään.
Saamelaiskysymys kuvaa hyvin konkreettisesti miten vaikeita nämä kysymykset lopulta ovat.
Sitten meillä porukka ihmettelee ihan ymmyrkäisinä että miksei huomattavasti monimutkaisempia Lähi-Idän ja Pohjois-Irlannin ongelmia saada ratkaistuksi.