Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää
Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.
Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.
Hyviä ideoita kehiin?
Kommentit (763)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa? Pakotettuna teineille? Oletko tosissasi? Tekee kyllä ihan oikein tässä tapauksessa. Anna nyt herranjumala itse valita leipänsä. Vai oletko joku he*vetin köyhä
Meillä on aamuisin usein puuroa, keitän sen ainakin osin kaura/manteli/riisimaitoon. Lisukkeena omenasosetta (joku oli jättänyt monta kassia portinpieleen), mustikoita (itse poimittuja) tai mansikoita (parempipalkkainen mies osti kesällä, tirsk!). Jos jatkuvasti vetää höttöleipää ja lisäaineilla kyllästettyjä, vedellä jatkettuja ylikalliita leikkeleitä niin ei pääsekään rikastumaan. Oikeasti varakas ihminen ei kysele toisilta että oletko h******n köyhä?
Ei kai tässä nyt ollut minun tai muiden kuin ap:n varallisuudesta kiinni asia tai kommentointi. Pyhä yksinkertaisuus. Höttöleivän ohella kaupoissa on muuten myös todella herkullisia, esimerkiksi arinaleipää ja muuta tuoreeltaan paistettua. Et ole sellaista ikinä käsiisi saanut? Se koira älähtää ja niin eespäin.
Aamulla väsyneenä on erityisen vaikea syödä jotain mikä ei maistu. En viitsisi lähteä tappelemaan asiasta, jos teini kuitekin syö aamupalaa ja tekee kohtuullisen järkeviä valintoja.
Mun toiselle teinille ei mene alas kuin hedelmät ja nekin vaan jos tarjoan valmiiksi pilkottuna. Juu tiedän, on hemmoteltu pilalle, mutta vaihtoehtona tuntuu olevan, että lähtee tyhjällä vatsalla kouluun, kun kaikki ruoka ällöttää aikaisin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin ihmetteli antaako ihmiset päättää päättää mitä lapset syövät tai ei syö.
Meillä kyllä vanhemmat päätti mitä syödään tai ei syödä, poikkeuksena juuri kaurapuuro. Saatoin pienenä istua puurolautanen edessä monta tuntia ja kaiken päälle sylkeä tai oksentaa puuron. Joku siinä kaurauurossa oli niin vastenmielistä. En syö kaurapuuroa edelleenkään aikuisena (yrittänyt kyllä olen). Minkään muun ruoan kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut.ENNEN ruokaan liitettiin pakkoa, häpeää, nolaamista ja nöyryyttämistä. Vallankäyttöä.
Ruoalla palkittiin, ruokaan liitettiin tunteet ja ruoalla häväistiin ja kyykytettiin.
Todella surullista, että edelleen on niin tyhmiä ihmisiä, että he toistavat tätä kaavaa lastensa kanssa.
Ei ketään pakoteta syömään! Tästä olen joutunut itse pitämäänbhuolen jopa aiemmin päiväkodin henkilökunnan suuntaan.
On täysin eriasia, että jättää syömättä yhden päivän aterioista, mitä se aamupalakin on vain siksi kun ei nappaa syödä nyt ruokaa, mikä on valmistettu ja ottaa jotain sillä hetkellä mieleisempää. Puuro ei ole pahaa myöskään teinille vaikkei ehkä sitä parasta limpparia.
Ei ole tarkoitus, että perheen yjteidillä aterioilla jokainen syö jokain omaa ruokansa ellei ole terveydellisiä syitä siihen.
Jotain kunnioitusta täytyy olla. Valmistettua ruokaa syödään sen verran kuinbsyödään eikä lähdetä hakemaan jotain makkaraperunoita sen sijaan.
Ketään ei pakoteta syömään. Kaikille löytyy joka aterialta mieleistä syötävää vaikka aina ei voi olla juuri sitä rakkainta ruokaa.
Ap
Mutta miksi sillä teinillä on lautasella sitä puuroa, jos saa ottaa muutakin!? Ottaako hän oikeasti sitä itse lautaselle ja heittää roskiin!? Sitten on kyllä pipi päästään. Vai annosteletko sinä ja kiellät ottamasta muuta?
Vierailija kirjoitti:
En ole laittanut lapsille aamupalaa yli kymmeneen vuoteen, koska ovat siinä hyvin näppäriä itsekin. Ympyrä on myös sikäli sulkeutunut, että meillä nuo teinit, 18 ja 16, tekevät monta kertaa viikossa itse itselleen puuroa aamupalaksi (tai iltapalaksi tai välipalaksi). Taika on ehkä siinä, että olen heidän pikkulapsivuosinaan nähnyt aika paljon vaivaa siinä, että sain ujutettua heille ajatuksen, että puuro on hyvää ja siitä voi varioida juuri mieleisensä annoksen. Tarjosin erilaisia puuroja ja pidin huolen siitä, ettei se ollut mitään mautonta liisteriä. Kun päällisiksi sai vielä valita, ottaako hilloa, marjoja, raejuustoa, siemeniä, joskus kiisseliä, voisilmän tai vaikka kaikki edellä mainitut, niin meillä ei koskaan ole tarvinnut puuron syönnistä tapella.
Oletpa erinomainen vanhempi. Mun taidot riitti vain siihen, että toinen lapsi tykkää puurosta ja toinen inhoaa. En tiedä missä kohtaa vaivannäkö petti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa? Pakotettuna teineille? Oletko tosissasi? Tekee kyllä ihan oikein tässä tapauksessa. Anna nyt herranjumala itse valita leipänsä. Vai oletko joku he*vetin köyhä
Meillä on aamuisin usein puuroa, keitän sen ainakin osin kaura/manteli/riisimaitoon. Lisukkeena omenasosetta (joku oli jättänyt monta kassia portinpieleen), mustikoita (itse poimittuja) tai mansikoita (parempipalkkainen mies osti kesällä, tirsk!). Jos jatkuvasti vetää höttöleipää ja lisäaineilla kyllästettyjä, vedellä jatkettuja ylikalliita leikkeleitä niin ei pääsekään rikastumaan. Oikeasti varakas ihminen ei kysele toisilta että oletko h******n köyhä?
Ahaa, larppaat nälkävuosia.
Syötte varmaan myös säilykepapuja ohran tai naapurilta saatujen ituperunoiden kanssa.
Älä tee teinille aamupalaa. Anna syödä, mitä syö. Pääset vähemmällä.
Ihme pakottamista puuron syöntiin! Anna syödä leipää aamupalaksi jos se kerran maistuu. Asiat voisi olla niinkin ettei se teini syö mitään aamiaiseksi...
Ap saisi hävetä.
Tuon perheen lapsia varmasti kiusataan koulussa, jos teini kertoo siellä ettei ole varaa perheessä joka aamu saada leipää ja leikkelettä.
Mitenkähän ap on vaatettanut heidät?
Ja kyllä, olisi mielenkiintoista tietää onko ap tuolle kyseiselle teinille äitipuoli joka ei pidä hänestä, vai onko vain äitisuhde oikeasti noin hukassa ja inhoaa omaa lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin ihmetteli antaako ihmiset päättää päättää mitä lapset syövät tai ei syö.
Meillä kyllä vanhemmat päätti mitä syödään tai ei syödä, poikkeuksena juuri kaurapuuro. Saatoin pienenä istua puurolautanen edessä monta tuntia ja kaiken päälle sylkeä tai oksentaa puuron. Joku siinä kaurauurossa oli niin vastenmielistä. En syö kaurapuuroa edelleenkään aikuisena (yrittänyt kyllä olen). Minkään muun ruoan kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut.ENNEN ruokaan liitettiin pakkoa, häpeää, nolaamista ja nöyryyttämistä. Vallankäyttöä.
Ruoalla palkittiin, ruokaan liitettiin tunteet ja ruoalla häväistiin ja kyykytettiin.
Todella surullista, että edelleen on niin tyhmiä ihmisiä, että he toistavat tätä kaavaa lastensa kanssa.
Ei ketään pakoteta syömään! Tästä olen joutunut itse pitämäänbhuolen jopa aiemmin päiväkodin henkilökunnan suuntaan.
On täysin eriasia, että jättää syömättä yhden päivän aterioista, mitä se aamupalakin on vain siksi kun ei nappaa syödä nyt ruokaa, mikä on valmistettu ja ottaa jotain sillä hetkellä mieleisempää. Puuro ei ole pahaa myöskään teinille vaikkei ehkä sitä parasta limpparia.
Ei ole tarkoitus, että perheen yjteidillä aterioilla jokainen syö jokain omaa ruokansa ellei ole terveydellisiä syitä siihen.
Jotain kunnioitusta täytyy olla. Valmistettua ruokaa syödään sen verran kuinbsyödään eikä lähdetä hakemaan jotain makkaraperunoita sen sijaan.
Ketään ei pakoteta syömään. Kaikille löytyy joka aterialta mieleistä syötävää vaikka aina ei voi olla juuri sitä rakkainta ruokaa.
Ap
Koko päivä täynnä "perheen yhteisiä aterioita" aamusta alkaen ilmeisesti iltapalaa myöten, jolloin syödään yhdessä leikkeleitä. Ja aterialla syödään sitä mitä on valmistettu, ei saa jättää väliin tai ottaa muuta. Kuulostaa jokseenkin pakolliselta. Arvatenkin yksi despootti on silloin aikojen alussa päättänyt mitkä ateriat on perheen yhteisiä. Onko ruokalista vaihtunut puuroa lukuunottamatta, sitähän oli nyt vedetty vuosia vähintään viikottain?
Ja teinin kanssa varmasti auttaa kun muistutat kuinka olet oikein päiväkotiinkin kertoillut näistä ruokailusäännöistä.
Sä vihaat lastasi, kun et anna sen syödä mitä itse haluaa. Teetkö muutkin päätökset sen teinin puolesta? Valitsetko hänelle vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koko päivä täynnä "perheen yhteisiä aterioita" aamusta alkaen ilmeisesti iltapalaa myöten, jolloin syödään yhdessä leikkeleitä. Ja aterialla syödään sitä mitä on valmistettu, ei saa jättää väliin tai ottaa muuta. Kuulostaa jokseenkin pakolliselta. Arvatenkin yksi despootti on silloin aikojen alussa päättänyt mitkä ateriat on perheen yhteisiä. Onko ruokalista vaihtunut puuroa lukuunottamatta, sitähän oli nyt vedetty vuosia vähintään viikottain?
Ja teinin kanssa varmasti auttaa kun muistutat kuinka olet oikein päiväkotiinkin kertoillut näistä ruokailusäännöistä.
Tämä ap on se ruikuttava vastentahtoinen kotiäiti, joka on nyt sitten luonut itselleen ns elämän pätemällä sillä kodinhoidolla...
Jatkuvia aloituksia milloin mistäkin. Mies ja lapsi(nyt jo teini) on Saatanasta aina.
Meillä silloin kun äiti teki aamupalan syötiin puuroa leivän ja leikkeleen kanssa. En vieläkään söisi puuroa ilman leipää (61 vuotias nyt). Omat lapseni olivat usein niin myöhäisiä kouluun lähdön kanssa että saivat vain voiveivän tai banaanin jotka sitten söivät matkalla kouluun. Mielestäni ei pidä pitää liian tiukkoja määräyksiä, pääasia että lapset/nuoret saavat syötyä jotain.
Puuro on ällöttävää, juuttuu kurkkuun kiinni.
Olisit tyytyväinen, että syö edes jotain. Mun teinit ei syö aamupalaa, kun ei vaan maistu. Enkä voi niitä pakottaakaan kun en ole itsekään syönyt aamupalaa 30 vuoteen. Joku siinä on, ettei mikään muu ku kahvi uppoa aamuisin. 🤷
Tässä ketjussa on harvinaisen paljon kommentteja joista paistaa läpi oma tukala olo. Omituista miten yhdestä puurolautasesta voi niin mielensä pahoittaa. En kyllä enää ihmettele miten Suomessa on monella niin paha olla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on harvinaisen paljon kommentteja joista paistaa läpi oma tukala olo. Omituista miten yhdestä puurolautasesta voi niin mielensä pahoittaa. En kyllä enää ihmettele miten Suomessa on monella niin paha olla.
Ei paista, vaan järkytys. Että noin totaalisen hirveitä äitejä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
No tässä nyt on kyse siitä, että AP tietää ettei teinille puuro maistu ja silti se mättää sille lautasellisen puuroa. Jos sun nenän eteen tuodaan lautasellinen p💩skaa niin syötkö sen kiltisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä nyt on kyse siitä, että AP tietää ettei teinille puuro maistu ja silti se mättää sille lautasellisen puuroa. Jos sun nenän eteen tuodaan lautasellinen p💩skaa niin syötkö sen kiltisti?
Ja matka jatkuu, Joensuusta länteen...
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo typerää käytöstä teiniltä. Ymmärrän jos ei puuro maistu, mutta tuon ikäise pitäisi jo tajuta jos perheen rahatilanne on niin huono, ettei sitä leipää yksinkertaisesti ole varaa syödä joka aamu.
Vaikka mulla on joskus ollut huono rahatilanne niin olen aina ollut sitä mieltä, että lapsia eikä nuoria ahdisteta omilla rahahuolilla.
Jutella voi säästämisestä, siitä mikä voisi olla järkevää rahankäyttöä, mutta kyllä niiden helvetti pitää saada muutakin kuin puuroa teini-ikäisenä.
Vetäkää puuroa, mutta ymmärrä ettei kaikki pidä puurosta, laitat sekaan mitä tahansa. Sulla on erikois taito päätellä pelkästään sanasta leipä, että kyseessä on nimenomaan höttöleipä.