Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää
Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.
Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.
Hyviä ideoita kehiin?
Kommentit (763)
Puuro roskiksesta takaisin lautaselle ja teini istuu niin kauan pöydässä kunnes lautanen on tyhjä. Tarvittaessa herätys ja aamupala aikaisemmaksi että ehtii kouluun.
Mä ihmettelen, miks pitää annostella teinille lautaselle valmiiks se puuro? Vai kattilastako se heittää omat annokset roskiin? Ehkä voisit tehdä maistuvampaa puuroa? Meillä teinit syö mannapuuroa ja riisipuuroa. Vetäsevät kattilat tyhjäksi, että vanhempi saa vain nuolla kauhan, kun kaikki meni jo.
Eli tätä on tapahtunut useammin ja sä vaan tuputat silti teinille sitä puuroa?
Mun lapset vihais mua lopun elämäänsä, jos laittaisin niille aamupuuron lautaselle valmiiksi, niille tuli puurokiintiö täyteen päiväkoti aikoina.
Teini ei ole enää pikkulapsi ja päättää itse aamupalasta. Ei puuro maistu jatkuvasti edes kaikille lapsille. Älä väkisin syötä mauttomia viljasoseita teineille. Ajattele muidenkin tuntemuksia ja voiko joku huonosti puuroa syödessä. Joillekin se voi olla ihan pahaa. Aikuisena on eri makumieltymykset ja mielenlaatu, kuin nuorena. Itse voit syödä puuroa koska vain.
Jokohan ap:lle tuli selväksi, että antaa vaan teinin syödä aamupalaksi sitä mikä menee alas. Tiedätkö ap, että mä vihaan keitettyjä kananmunia. Silti keitän niitä lapselleni, jos hän haluaa niitä syödä.
Miltä muuten ap maistuu aamumurot, joihin on itse kussut?
En ole ikinä kuullut, että joku annostelisi ruoan teinille lautaselle???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa? Pakotettuna teineille? Oletko tosissasi? Tekee kyllä ihan oikein tässä tapauksessa. Anna nyt herranjumala itse valita leipänsä. Vai oletko joku he*vetin köyhä
Puuroa ollaan syöty alusta asti kerran kaksi viikossa. Sen joukkoon voi lisätä haluamiaan asioita kuten marjoja, voisilmän, öljyä (ravintoterapeutin suositus), maitoa, sokeria tai mitä tykkääkään ottaa. Jotkut laittavat raejuustoakin.
Alusta asti ja vuosien ajan on syöty puuroa. Mistähän alusta ja mitä sitten? Lapset kasvaa, maku muuttuu ja teininä etenkin elämä mullistuu. Eikä teinin tarvitse tykätä kaikesta mistä pikkukoululaisena ja rutiineja voi muuttaa vaikka ne olisivatkin olleet aiemmin toimivia ja kivoja.
Keksikää vaikka teinin kanssa yhdessä joku aamiaisvaihtoehto, joka ei ole puuro tai leikkeleet, jos se niistä kiikastaa. Ja anna nyt teinin ottaa ihan itse sitä aamiaista!
Ainoa kerta kun minä olen annostellut teineilleni valmiita annoksia oli viime talvena kun he sairasti koronaa, eikä päässeet itse ottamaan.
Ihan taaperosta asti ovat saaneet esittää toiveita ruoista ja määrätä annoksensa koon.
Vierailija kirjoitti:
Puuro roskiksesta takaisin lautaselle ja teini istuu niin kauan pöydässä kunnes lautanen on tyhjä. Tarvittaessa herätys ja aamupala aikaisemmaksi että ehtii kouluun.
Vaikutat tympeältä tyypiltä. Jos sulla on lapsia, niin heitä säälin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin ihmetteli antaako ihmiset päättää päättää mitä lapset syövät tai ei syö.
Meillä kyllä vanhemmat päätti mitä syödään tai ei syödä, poikkeuksena juuri kaurapuuro. Saatoin pienenä istua puurolautanen edessä monta tuntia ja kaiken päälle sylkeä tai oksentaa puuron. Joku siinä kaurauurossa oli niin vastenmielistä. En syö kaurapuuroa edelleenkään aikuisena (yrittänyt kyllä olen). Minkään muun ruoan kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut.ENNEN ruokaan liitettiin pakkoa, häpeää, nolaamista ja nöyryyttämistä. Vallankäyttöä.
Ruoalla palkittiin, ruokaan liitettiin tunteet ja ruoalla häväistiin ja kyykytettiin.
Todella surullista, että edelleen on niin tyhmiä ihmisiä, että he toistavat tätä kaavaa lastensa kanssa.
Ei ketään pakoteta syömään! Tästä olen joutunut itse pitämäänbhuolen jopa aiemmin päiväkodin henkilökunnan suuntaan.
On täysin eriasia, että jättää syömättä yhden päivän aterioista, mitä se aamupalakin on vain siksi kun ei nappaa syödä nyt ruokaa, mikä on valmistettu ja ottaa jotain sillä hetkellä mieleisempää. Puuro ei ole pahaa myöskään teinille vaikkei ehkä sitä parasta limpparia.
Ei ole tarkoitus, että perheen yjteidillä aterioilla jokainen syö jokain omaa ruokansa ellei ole terveydellisiä syitä siihen.
Jotain kunnioitusta täytyy olla. Valmistettua ruokaa syödään sen verran kuinbsyödään eikä lähdetä hakemaan jotain makkaraperunoita sen sijaan.
Ketään ei pakoteta syömään. Kaikille löytyy joka aterialta mieleistä syötävää vaikka aina ei voi olla juuri sitä rakkainta ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut, että joku annostelisi ruoan teinille lautaselle???
On noita vaikka ei uskoisi.
Tämä on keksitty juttu tai sitten ap:lla ei ole minkäänlaista pelisilmää. Nuori ei ole enää pikkulapsi.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä aiemmin ihmetteli antaako ihmiset päättää päättää mitä lapset syövät tai ei syö.
Meillä kyllä vanhemmat päätti mitä syödään tai ei syödä, poikkeuksena juuri kaurapuuro. Saatoin pienenä istua puurolautanen edessä monta tuntia ja kaiken päälle sylkeä tai oksentaa puuron. Joku siinä kaurauurossa oli niin vastenmielistä. En syö kaurapuuroa edelleenkään aikuisena (yrittänyt kyllä olen). Minkään muun ruoan kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut.
Sama täällä. Isä teki niin hirveää puuroa ja huusi ja raivosi vieressä, jos/kun en vaan saanut syötyä. Pelkkää kuivaa suolaista mikrossa tehtyä neljänviljan puuroa, ei puhettakaan hilloista, mehukeitoista tai edes maitolorauksesta joukkoon. Sairastahan se oli, isän toiminta nyt muutenkin oli aika sairasta eikä siitä sen enempää. Äidin tekemä puuro vielä menetteli, kun haudutti kattilassa.
Puuro ei ainakaan mulle ole kovin terveellinen vaihtoehto. En osaa syödä sitä ilman reilunkokoista voisilmää ja sokeria pitää laittaa ihan liian reilusti ja vähän lisää.
Pari paistettua kananmunaa, kahvi ja ruisleipä. Nam.
Sit laskin vielä, ainakin noi kananmunat mitä itse olen ostanut, kappalehinta on hieman alle 20c. Eli ei kovin hintavaa ole syödä kananmunaa aamuisin.
ei juma, mikä pakottaja-uhriutuja-marttyyri ap oikein on D:
Omassa mielessään elää jotakin televisiosarjan perheidylliä, jossa joka aamu tiimiperhe syö yhdessä ja "tsemppaa toisiaan päivän haasteisiin". Voi apua...
Teininä olisin mieluummin syömättä kokonaan jotakin pakotuspuuroa. Luulisi ap:lle kelpaavan, kun siinähän säästyy vielä enemmän rahaa.
Se on ihanaa millä tavoin vanhempi voi käyttää valtaa siellä kotiseinien sisällä.
Jos ongelma on raha, ratkaiskaa se. Eli mietitään että miten saadaan syötyä niin että rahat riittävät mieluisaan ruokaa.
Jos kyse on siitä että määräät tällaisista pikkujutuistakin, katso peiliin.
Mun appiukko on tuollainen. Hän ei kestänyt ollenkaan että joku a) eri lailla kuin hän tai b) ei pidä samoista ruuista kuin hän.
Aterioinnit anoppilassa oli täyttä tuskaa. Anoppi tarjosi jokaikinen kerta sitä apen lempijuhlaruokaa, jota en voinut allergian takia syödä, appi tunki sitä naamani tasolle eteeni ja sitten alkoi puolen tunnin riehunta Afrikan nälkää näkevistä ja Helsingin nirsoista.
Vierailija kirjoitti:
Puuroa? Pakotettuna teineille? Oletko tosissasi? Tekee kyllä ihan oikein tässä tapauksessa. Anna nyt herranjumala itse valita leipänsä. Vai oletko joku he*vetin köyhä
Meillä on aamuisin usein puuroa, keitän sen ainakin osin kaura/manteli/riisimaitoon. Lisukkeena omenasosetta (joku oli jättänyt monta kassia portinpieleen), mustikoita (itse poimittuja) tai mansikoita (parempipalkkainen mies osti kesällä, tirsk!). Jos jatkuvasti vetää höttöleipää ja lisäaineilla kyllästettyjä, vedellä jatkettuja ylikalliita leikkeleitä niin ei pääsekään rikastumaan. Oikeasti varakas ihminen ei kysele toisilta että oletko h******n köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aamuisin usein puuroa, keitän sen ainakin osin kaura/manteli/riisimaitoon. Lisukkeena omenasosetta (joku oli jättänyt monta kassia portinpieleen), mustikoita (itse poimittuja) tai mansikoita (parempipalkkainen mies osti kesällä, tirsk!). Jos jatkuvasti vetää höttöleipää ja lisäaineilla kyllästettyjä, vedellä jatkettuja ylikalliita leikkeleitä niin ei pääsekään rikastumaan. Oikeasti varakas ihminen ei kysele toisilta että oletko h******n köyhä?
Jos ap:llä on pulaa rahasta, vaihtakoon kasvisruokaan. Liha ja leikkeleet pois.
Mitä helvettiä just luin? Miksi kohtelet nuortasi kuin 5v:tä? Miksi ihmeessä jokaisen pitää syödä sinun annostelemasi annos puuroa joka aamu? Että leipää saa ottaa jos jää puuron jälkeen nälkä mutta suoraan leivän otto on no no? Johan on taas kehittämällä kehitelty ongelma. Valitse taistelusi ja anna teinin ottaa mitä mieli tekee. Aamut on muutenkin teineille vaikeita ja usein ruokahalukin huono. Monet teinit skippaa sen takia aamupalan kokonaan. Olisin iloinen jos omani ottaisi vaikka leipää. Kohtele nuortasi kunnioituksella ja arvostuksella, hänellä on oma tahtonsa ja hän on sinusta erillinen yksilö. Joka ei välttämättä halua syödä aamupuuroa.