Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää

Vierailija
10.11.2022 |

Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.

Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.

Hyviä ideoita kehiin?

Kommentit (763)

Vierailija
61/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurossa on aivan olemattoman vähän energiaa (siis veteen/maitoon tehdyssä). Se on vähän kuin vetinen leipäpala.

Vierailija
62/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden, joka paistelee päälle parikymppiselle valmiit munakkaat aamuun.

Se, että teini osoittaa omapäisyyttä ja haluaa itse valita, on TERVETTÄ. Varsinkin kun kyseessä on ap:n tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kyse olekaan siitä, että syötäisiin väkisin pahaa ruokaa, vaan siitä, että jos 4 ihmistä pitää vaikka kalakeitosta ja 1 ei, niin ei sille yhdelle aleta erikseen tekemään jotain. Tilanne on taas toisenlainen vaikkapa lasagnen kanssa. On ihan mahdotonta tehdä viiden hengen perheessä kaikille sitä tosi mieluista ruokaa, ellei se sitten olisi jotain tyyliin ranskalaisia ja lihapullia, mutta kun ei ole järkevää sekään.

Mulle on tärkeää, että erilaisille mauille ja ruuille altistetaan lapsia, kun ei siellä koulussakaan voi valita mitä ruokaa tänään syötäisiin. Näin on mun lapsuudenkodissa toimittu ja näin toimin itsekin ja hyvin on toiminut. Eipä nuo kertaakaan ole vielä nälissään nukkumaan tai kouluun menneet, mutta minua ei lapset pompota, en tiedä miten teillä on..

No jos päivästä toiseen on saatavilla vaan sitä kalakeittoa, niin kyllä se on suoranaista v*ttuilua ja välinpitämättömyyttä sekä henkistä väkivaltaa sitä yhtä kohtaan.

Vierailija
64/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletan kuten moni täällä tekee (mikä on muuten väärin), niin ilmeisesti monellakaan ei ole aikaa edes kerran tai kaksi viikossa syödä perheenä aamiaista yhdessä siten, että vieläpä vanhempi sen aamiaisen tekee. Eli jos vanhempi tekee aamiaisen perheelle kerran kaksi viikossa, mikä voi olla joskus puuroa, joskus englantilainen asmupala tai joskus vain leipää ja smoothie, niin se on kauhistus. Vanhempi on huono jos tekee ikinä perheelle koko perheelle mieleistä aamiaista (vaikkri sitä täysin parasta kaikille, mutta mieleistä kuitenkin), syövät yhdessä ja vielä olettaa, että tehtyä ruokaa syödään eikä heitetä pois ja mennä kaivelemaan kaapeista muuta.

Mihin Suomi on menossa? Pullamösdösukupolvi meni jo

Syödään kaikki aina ja joka aamu sitten omissa nurkissa ja eriaikasn ja vain ja ainoastaan sitä parasta lempparia kun muu ei käy. :)

Vierailija
65/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä kiittämätön pihalle.

Minä ainakin olen kiitollinen omista lapsistani, ei niin päin että heidän pitäisi madella edessäni. Toisekseen, jos en olisi lapsia saanut, olisin todennäköisesti joutunut maksamaan itseni kipeeksi lapsettomuushoidoista. Siinä mielessä maksan iloiten leikkeleet sun muut. Ei kannata tehdä ruokapöydästä taistelutannerta.

Ei liene ainoa asia mistä teinit kiukuttelee mutta ilmeisesti kaikki vaan pitää hyväksyä "lapsistaan kiitollisena". Eli ei ihme millaisia niistä kasvaa.

Vierailija
66/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oletan kuten moni täällä tekee (mikä on muuten väärin), niin ilmeisesti monellakaan ei ole aikaa edes kerran tai kaksi viikossa syödä perheenä aamiaista yhdessä siten, että vieläpä vanhempi sen aamiaisen tekee. Eli jos vanhempi tekee aamiaisen perheelle kerran kaksi viikossa, mikä voi olla joskus puuroa, joskus englantilainen asmupala tai joskus vain leipää ja smoothie, niin se on kauhistus. Vanhempi on huono jos tekee ikinä perheelle koko perheelle mieleistä aamiaista (vaikkri sitä täysin parasta kaikille, mutta mieleistä kuitenkin), syövät yhdessä ja vielä olettaa, että tehtyä ruokaa syödään eikä heitetä pois ja mennä kaivelemaan kaapeista muuta.

Mihin Suomi on menossa? Pullamösdösukupolvi meni jo

Syödään kaikki aina ja joka aamu sitten omissa nurkissa ja eriaikasn ja vain ja ainoastaan sitä parasta lempparia kun muu ei käy. :)

Viikonloppuaamuina meillä syödään jokaikinen viikko brunssi yhdessä, sekä lauantaina että sunnuntaina. Kouluaamuina (mistä tässä keskustellaan) ei todellakaan aleta väkisin aikaistamiaan jo valmiiksi varhaisia kiireisiä aamuja.

Ja kouluaamuina ei todellakaan pilata kenenkään päivää heti kättelyssä, vain koska voidaan ja halutaan.

Vierailija
67/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan herättääkin kaikki jo viimeistään klo: 6, että ehditään yhteiselle aamupalalle.

Vierailija
68/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kyse olekaan siitä, että syötäisiin väkisin pahaa ruokaa, vaan siitä, että jos 4 ihmistä pitää vaikka kalakeitosta ja 1 ei, niin ei sille yhdelle aleta erikseen tekemään jotain. Tilanne on taas toisenlainen vaikkapa lasagnen kanssa. On ihan mahdotonta tehdä viiden hengen perheessä kaikille sitä tosi mieluista ruokaa, ellei se sitten olisi jotain tyyliin ranskalaisia ja lihapullia, mutta kun ei ole järkevää sekään.

Mulle on tärkeää, että erilaisille mauille ja ruuille altistetaan lapsia, kun ei siellä koulussakaan voi valita mitä ruokaa tänään syötäisiin. Näin on mun lapsuudenkodissa toimittu ja näin toimin itsekin ja hyvin on toiminut. Eipä nuo kertaakaan ole vielä nälissään nukkumaan tai kouluun menneet, mutta minua ei lapset pompota, en tiedä miten teillä on..

Aamiainenhan ei ole sellainen ateria, jonka joku kokkaa koko perheelle, kuten tuo sun soppasi.

Vaan se on tyypillisesti ateria, johon korkeintaan keitetään kananmunia, keitetään kahvia jne ja jokainen sitten syö mitä syö. Erinomainen tilaisuus antaa sille teinille tilaa ja hemmotella vähän.

Vierailija
69/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuron voi tehdä monella tavalla. Pikahiutaleet ja peruseloveenakin veteen keitettynä ja vielä tiiviiksi, on aika kauhistuttavaa. Itse olen alkanut ostaa pienen myllyn isoja kokojyvähiutaleita, ja hitaasti maidossa hauduttaen ja suhteellisen löysäksi jättäen puurokokemus on ihan eri .

Vierailija
70/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset " vievät " vanhempiaan, no elämä tulee lujaa opettamaan.

Hmm. Lapset oppii että toisten toiveet otetaan huomioon. Oppivat että yhdessä ruokailu on mukava ja nautinnollinen asia.

Pahoja juttujahan nuo ovat.

Vierailija
71/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nillität ap??

Ei teini elä pelkällä puurolla. Kasvava nuori tarvitsee myös proteiinia. Mene töihin jotta on varaa ruokkia lapsesi kunnolla!

Vai oletko äitipuoli joka kiusaa miehensä lapsia koska inhoat niitä?

Jällern yleinen AV ongelma. Joko ei lueta kommentoitavaa tekstiä tai ei ymmärretä lukemaansa ja vieläpä lopuksi haukutaan tai väännetään asiat oman mielen mukaiseksi. Miten ihmisten kommunikointi voi olla näin vaikeaa?

Selkokielellä: meillä kukaan ei elä pelkällä puurolla eikä kenenkään tarvitse olla nälässä. Kuten sanottu jos nälkä jää, niin voi ottaa vaikka leipää. Ei ole oikein eikä varaa heittää ruokaa roskiin.

Miksi sitä leipää ei voi heti ottaa? No itsepähän teet aamuistasi vaikeita tolla halullasi kontrolloida.

Vierailija
72/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahatilanne on huono, ja siksi pitää syödä puuroa, niin silloin sitä puuroa pitää olla joka aamu. Silloin siihen ehkä tottuu ja alkaa maistua.

Aamupala on monille aika herkkä; aamulla ei maistu mikä vaan, jos maistuu mikään. Siksi se on myös vähän huono alkaa teini-ikäiselle määräämään, mitä syö.

Itseäni yritettiin alle kouluikäisenä laman aikaan pakottaa puuron syöntiin "syö tai itket ja syöt!","Syö tai hierotaan päähän!". Lopulta luovuttivat ja sain alkaa syömään aamupalaksi muroja ja leipää.

Kun muutin 16-vuotiaana opiskelemaan, ei tietenkään ollut paljon rahaa. Katsoin kaupassa, että kauraryyni on edullista ja ostin sitä. Keitin puuroa. Oli hyvää. Aloin syödä sitä joka aamu. Toki tarvitsin siihen parit leivät lisäksi, muuten nälkä tunnin päästä.

Kun menin käymään vanhemmilla, otin puuroa, kun nythän olin sitä oppinut syömään. No ei ollut syötävää! Todella pahaa suolakokkaretta! Kuin puolikuivaa räkää söisi. Selvisi, miksi en pienenä pystynyt syömään puuroa, vaikka nykyään pidän siitä; vanhempani laittavat liikaa suolaa puuroon ja keittävät sen tosi sakeaksi.

-Älä pakota TEINIÄ, eli melkein aikuista.

-Raha ei ole puuroaamiaisen oikea syy; jos olisi, puuroa olisi joka aamu

-Monilla, varsinkin nuorilla, joilla ruoansulatus ja aineenvaihdunta pelaa, puuro menee elimistön läpi tosi nopeaa, joten tarvii lisäksi leipää. Pelkästä puurosta tuli mulla ainakin nuorena enemmän nälkä, kuin jos ei olisi syönyt mitään

-aamiainen on aamiainen. Monet ei pysty syömään aikaisin mitää ja monet vain jotain tiettyä. Itse esim. oksennan, jos juon teetä ekana aamulla. Kahvista en oksenna, enkä teestäkään illalla. Anna aamupalarauha!

Vierailija
73/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä tämä ongelma siis on? Saa kuitenkin ottaa leipää? Annosteletko sinä sen puuron valmiiksi vai onko teini niin typerä, että lappaa lautasen täyteen puuroa ja heittää roskiin vai mitä häh!? Miksi ei saa ottaa vaan leipää ja jättää puuron välistä?

Vierailija
74/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rahatilanne on huono, ja siksi pitää syödä puuroa, niin silloin sitä puuroa pitää olla joka aamu. Silloin siihen ehkä tottuu ja alkaa maistua.

Aamupala on monille aika herkkä; aamulla ei maistu mikä vaan, jos maistuu mikään. Siksi se on myös vähän huono alkaa teini-ikäiselle määräämään, mitä syö.

Itseäni yritettiin alle kouluikäisenä laman aikaan pakottaa puuron syöntiin "syö tai itket ja syöt!","Syö tai hierotaan päähän!". Lopulta luovuttivat ja sain alkaa syömään aamupalaksi muroja ja leipää.

Kun muutin 16-vuotiaana opiskelemaan, ei tietenkään ollut paljon rahaa. Katsoin kaupassa, että kauraryyni on edullista ja ostin sitä. Keitin puuroa. Oli hyvää. Aloin syödä sitä joka aamu. Toki tarvitsin siihen parit leivät lisäksi, muuten nälkä tunnin päästä.

Kun menin käymään vanhemmilla, otin puuroa, kun nythän olin sitä oppinut syömään. No ei ollut syötävää! Todella pahaa suolakokkaretta! Kuin puolikuivaa räkää söisi. Selvisi, miksi en pienenä pystynyt syömään puuroa, vaikka nykyään pidän siitä; vanhempani laittavat liikaa suolaa puuroon ja keittävät sen tosi sakeaksi.

-Älä pakota TEINIÄ, eli melkein aikuista.

-Raha ei ole puuroaamiaisen oikea syy; jos olisi, puuroa olisi joka aamu

-Monilla, varsinkin nuorilla, joilla ruoansulatus ja aineenvaihdunta pelaa, puuro menee elimistön läpi tosi nopeaa, joten tarvii lisäksi leipää. Pelkästä puurosta tuli mulla ainakin nuorena enemmän nälkä, kuin jos ei olisi syönyt mitään

-aamiainen on aamiainen. Monet ei pysty syömään aikaisin mitää ja monet vain jotain tiettyä. Itse esim. oksennan, jos juon teetä ekana aamulla. Kahvista en oksenna, enkä teestäkään illalla. Anna aamupalarauha!

Ap:n perhe syö lihaa ja leikkeleitä, mutta sitten puuro on se keino, jolla säästetään. Täysin typerää!

Jos haluaa säästää, ensimmäiseksi kannattaa vaihtaa kasvisruokaan ja seuraavaksi tehdä mahdollisimman paljon itse, maistuvaa ja hyvänmakuista ruokaa, jonka opettelemaan maustamaan kunnolla.

Ruokaan pitää myös oppia liittämään positiivisuutta. Ei todellakaan tuota syö tai oksenna ja syö -meininkiä.

Ja ianakin meillä vanhemmat tinkivät omastaan, eivätkä teiniensä lautasilta.

Vierailija
75/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hankkinut lapsia jos ei ole varaa niitä ruokkia kunnolla? Se että leivistäkin pitää taistella on naurettavaa. Tehkää itse leipänne niin säästyy rahaa ja teini saa mahan täyteen. Pelkkä puuron ruikku ei riitä kasvavalle teinille.

Vierailija
76/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä tämä ongelma siis on? Saa kuitenkin ottaa leipää? Annosteletko sinä sen puuron valmiiksi vai onko teini niin typerä, että lappaa lautasen täyteen puuroa ja heittää roskiin vai mitä häh!? Miksi ei saa ottaa vaan leipää ja jättää puuron välistä?

Koska ap haluaa olla aamupalapöydän kingi ja määrätä, mitä muut saa syödä. Yleensä sitä samaa, mitä itsekin syö.

Vierailija
77/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 10 v itse päättää aamupalasta

Ei se puuro oo tärkeää

Leipä on sama juttu eri muodossa

Mulle puuro tökkii kun se on sellaista löllöä mössöä

Vierailija
78/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 2-vuotias päättää aamupalansa kahdesta vaihtoehdosta. Jos ei puuro kelpaa niin yleensä leipä ja jugurtti kyllä. Tätä kysytään ihan ennen kuin puuroa lähdetään keittämään. Lapsi osaa vastata ja syö aamupalansa. Välillä puuroa, toisinaan muuta.

Vierailija
79/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä aiemmin ihmetteli antaako ihmiset päättää päättää mitä lapset syövät tai ei syö.

Meillä kyllä vanhemmat päätti mitä syödään tai ei syödä, poikkeuksena juuri kaurapuuro. Saatoin pienenä istua puurolautanen edessä monta tuntia ja kaiken päälle sylkeä tai oksentaa puuron. Joku siinä kaurauurossa oli niin vastenmielistä. En syö kaurapuuroa edelleenkään aikuisena (yrittänyt kyllä olen). Minkään muun ruoan kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut.

Vierailija
80/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä aiemmin ihmetteli antaako ihmiset päättää päättää mitä lapset syövät tai ei syö.

Meillä kyllä vanhemmat päätti mitä syödään tai ei syödä, poikkeuksena juuri kaurapuuro. Saatoin pienenä istua puurolautanen edessä monta tuntia ja kaiken päälle sylkeä tai oksentaa puuron. Joku siinä kaurauurossa oli niin vastenmielistä. En syö kaurapuuroa edelleenkään aikuisena (yrittänyt kyllä olen). Minkään muun ruoan kanssa ei samanlaisia ongelmia ollut.

ENNEN ruokaan liitettiin pakkoa, häpeää, nolaamista ja nöyryyttämistä. Vallankäyttöä.

Ruoalla palkittiin, ruokaan liitettiin tunteet ja ruoalla häväistiin ja kyykytettiin.

Todella surullista, että edelleen on niin tyhmiä ihmisiä, että he toistavat tätä kaavaa lastensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme